Plne nabitý deň s Hyundai KONA Electric

Elektrické autá sú stále viac „in“. Chceli sme, aby ste aj vy, naši čitatelia, mali možnosť zažiť elektrické auto. Ale nie hociaké, rovno prvé elektrické kompaktné SUV na Slovensku – Hyundai KONA Electric. 15. novembra 2018 sme vyhlásili súťaž a jeden z vás zažil plne nabitý deň s redakciou TECHBOX a Hyundai KONA Electric. Ako bolo?

Opäť ste nás presvedčili, že naše súťaže máte veľmi radi. Tentokrát sme však nehrali o vecnú cenu, ale o zážitok. O to viac nás milo potešila vysoká účasť, no vyhrať mohol len jeden z vás. Zo všetkých správnych odpovedí na súťažné otázky sme vyžrebovali Braňa z Považskej Bystrice. Ešte raz gratulujeme!

Pozrite siZažili sme mesiac s Hyundai KONA Electric! Prišiel čas na elektrické auto?

Hyundai KONA Electric vyniká vo viacerých aspektoch. Podobne ako prvé elektrické auto od Hyundai, model IONIQ, aj KONA vychádza z produkčného automobilu. Nie je teda iba futuristickým výstrelkom, ale využíva všetky dobré vlastnosti klasického modelu Hyundai KONA.

Je prvým kompaktným elektrickým SUV v Európe, a teda aj na Slovensku, a to za relatívne dostupnú cenu od 34 990 € podľa verzie a výbavy. Na výber sú totiž dve verzie, s 39,2 kWh a 64 kWh batériou. V prípade silnejšej batérie sú k dispozícii dva výbavové stupne ELECTRIC a ELECTRIC+. A práve Hyundai KONA Electric so silnejšou 64 kWh batériou a v najvyššej výbave ELECTRIC+ si mohol naplno užiť aj výherca.

Plne nabitý deň sme spoločne naplánovali na 1. marca 2019, dokonca v čase, keď sme Hyundai KONA Electric v redakcii testovali celý mesiac, aby sme vám postupne priniesli množstvo zaujímavých informácií o tom, aké je to vlastniť elektromobil.

Boli sme tak pripravení na množstvo otázok, ktoré mohli nášmu výhercovi napadnúť počas dňa, ktorý sme spoločne strávili. A musíme uznať, že Braňo bol skvelý, sčítaný a zvedavý. Plne nabitý deň s Hyundai KONA Electric a redakciou TECHBOX si prišiel užiť aj so svojou priateľkou Anežkou.

recenziaHyundai KONA Electric – elektrické SUV, ktoré nemá konkurenciu

Privítali sme ich v našej redakcii, kde sme sa porozprávali nielen o autách a elektrifikácii automobilov. Obom sme ukázali, kde sa tvorí náš magazín TECHBOX, ako pripravujeme články na online portál či fotíme produkty. Pri polici plnej historických kúskov telefónov sme si zaspomínali na dobu bez dotykových displejov a dokonca sme nahliadli na WAP stránku rcmobil.wlist.cz. Áno, tu sme začínali, WAP bol v minulosti cestou, ako sa dostať do telefónov, písal sa rok 2003.

Po dobrom obede v blízkosti našej redakcie sme výhercom ukázali nabíjanie elektromobilu. Fresh Market v Bratislave sme nevybrali náhodou, pred ním je totiž nabíjacia stanica ZSE Drive, ktorá umožňuje aj rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom výkonom 50 kW, vďaka čomu môžete mať nabitú batériu Hyundai KONA Electric na 80% do jednej hodiny.

Nabíjacie stanice ZSE Drive využívame radi, môžete sa k nim pripojiť aj vďaka aplikácii a po celom Slovensku je ich už dnes dosť na to, aby ste sa po kúpe elektromobilu nemuseli obávať o nabitie sa.

Čas do úplného nabitia je potom takmer dvojnásobný, keďže batérie elektromobilov sa v rámci ochrany a zachovania ich dlhej životnosti nabíjajú do 100% kapacity pomalšie. Na nabíjaciu stanicu sme prišli s batériou nabitou na 89% a počas nášho obeda sa za 56 minút nabila na 100%. Predsa sme chceli, aby Braňo s priateľkou zažili plne nabitý deň.

súbojVyskúšali sme naraz 4 u nás najdostupnejšie elektromobily, ktorý je najlepší?

Hyundai KONA Electric nám s batériou nabitou na 100% ukázal dojazd 458 kilometrov! Samotný dojazd vždy závisí od predchádzajúcej spotreby v kWh, ale pravdepodobne sme predtým jazdili dosť úsporne. Podľa metodiky WLTP by ste s Hyundai KONA Electric mali prejsť 449 km.

Braňo si sadol za volant Hyundai KONA Electric a po krátkom vysvetlení ovládania elektromobilu sme vyrazili na cestu. Naplánovali sme úplne identickú trasu, akú sme prešli pri megasúboji štyroch plne elektrických hatchbackov. Trasa totiž zahŕňa jazdu diaľnicou, mestom, mierne stúpanie, ale i klesanie, pri ktorom vidíte účinnosť rekuperácie elektromobilov. Navyše, chceli sme, aby Braňo okúsil to, čo v redakcii zažívame.

Už po prvých prejdených metroch si Braňo pochvaľoval tichosť v interiéri, ale najmä akceleráciu. Z tej bol užasnutý aj na diaľnici cestou do Trnavy a na adresu zrýchlenia Hyundai KONA Electric sme počas dňa dostali ešte niekoľko pochvalných slov.

Je to tak, elektromobil má neskutočný ťah, navyše tu je k dispozícii elektromotor s výkonom 150 kW, ktorý dokáže zrýchliť z 0 na 100 za 7,6 sekundy. Výhodou je plný výkon v akomkoľvek okamihu zašliapnutia pedála, a tak vás do sedadiel oprie aj v prípade, že zrýchľujete už z rýchlosti 100 kilometrov. Zrýchľovanie je kontinuálne.

Vyskúšali sme si aj asistenčné systémy a Braňo prvýkrát zažil adaptívny tempomat v kombinácii s aktívnym držaním jazdných pruhov či systém sledujúci mŕtvy uhol. Spoločne sme uznali, že tieto technológie výrazne pomôžu vodičovi a reálne zabránia možným kolíznym situáciám.

Výherca Braňo si jazdu s Hyundai KONA Electric poriadne užil.

Braňo si však chcel jazdu užiť naplno a tak sme do Trnavy dorazili skôr, ako sme očakávali. Prešli sme 42 kilometrov bez obmedzovania sa a dojazd sme po zastavení mali stále 393 km. Priemerná spotreba na diaľnici dosahovala úroveň 23 kWh/100 km, pričom nami nameraná dlhodobá spotreba (prejdených cca. 2 500 km) je 18,1 kWh/100 km.

V Trnave nás čakala zaujímavá zastávka v Hyundai Training Academy. Vďaka zástupcom spoločnosti Huyndai, vrátane technického training špecialistu Radoslava Ondráša, sa Braňo s priateľkou dozvedel množstvo informácií o elektromobiloch a ich servisovaní.

Na návšteve v Hyundai Training Academy Trnava (zľava): tím TECHBOX – Marek Šimunek a Roman Calík, výherca Braňo s priateľkou Anežkou, tím Hyundai Slovensko – Radoslav Ondráš, Marek Kopča, Linda Orosová.

Vedeli ste, že ak nabíjate elektromobil z domácej 230V siete, nabíjate výkonom iba 2,3 kW? Nabitie vysokokapacitnej 64 kWh batérie Hyundai KONA Electric by vám tak trvalo viac ako jeden deň. Pritom automobil má palubnú nabíjačku pripravenú na výkon 7,2 kW.

Rozhodne aj Hyundai odporúča inštalovať domácu nabíjaciu stanicu, vďaka ktorej nabitie elektromobilu výrazne urýchlite. Ešte lepšie je nabíjať na rýchlonabíjacích verejných staniciach, ktoré dokážu ponúknuť aj výkon 50 kW. Okrem platených sietí nabíjacích staníc nájdete aj niekoľko bezplatných, často pred obchodnými domami. Nám sa napríklad počas dlhodobého testu darilo nabíjať takmer výlučne bezplatne.

Hyundai KONA Electric má motorový priestor, ako bežné auto. Nájdete tu však výkonný 150 kW elektromotor.

Hyundai je na celom Slovensku pripravený na servisovanie elektrických áut. Tie si pritom vyžadujú špeciálny prístup, čo sme spolu s výhercom zažili aj v Trnave. Tak napríklad, každé elektrické auto musí byť pred samotným servisom označené špeciálnymi tabuľkami informujúcimi o aktivovanej/deaktivovanej HV (High Voltage) sústave.

Práce s elektromobilom je možné vykonávať výlučne v špeciálnych dielektrických rukaviciach chrániacich pred vysokým napätím. To, čo len tak nezažijete, je nielen pohľad pod kapotu elektromobilu, ale aj na elektrické auto zospodu. Tu sa totiž nachádza batéria, ktorá je chránená krytom proti poškodeniu.

Veľkým zážitkom bolo nahliadnutie pod Hyundai KONA Electric, práve v podlahe je ukrytá 64 kWh batéria.

V našom prípade 356 V batéria s kapacitou 64 kWh pozostáva z 10 modulov a jej hmotnosť je 453 kg. S Hyundai KONA Electric by ste mali dokázať fungovať aj pri teplote -30°alebo v opačnom extréme +60°. Batéria je chladená vodou a ak sa poškodí niektorý z jej modulov, je vymeniteľný. Nie je teda nutné meniť celú batériu.

Mimochodom, Hyundai poskytuje na batériu záruku 8 rokov a 200 000 km. Ukázali sme si aj kábel, ktorý je v prípade havárie potrebné rozstrihnúť. Nachádza sa pod prednou kapotou a okamžite odpojí celú vysokonapäťovú sústavu.

Pri servisovaní elektromobilu sú potrebné dielektrické rukavice chrániace pred vysokým napätím.

Naša trasa pokračovala smerom na Zochovu chatu pri Modre. Braňo doslova žasol nad silou elektromobilu aj pri stúpaní a na otázku, prečo by si dnes kúpil elektromobil odpovedal: „Kvôli novej technológii, ktorá má do budúcnosti obrovský význam a páči sa mi. A samozrejme, kvôli tomuto kontinuálnemu zrýchľovaniu.

Nešetrí auto a užíva si zrýchlenie, batéria drží. Prešli sme 90 km a vidíme dojazd 350 km. „Dojazd je určite reálny, som prekvapený“ – konštatuje. Na Zochovej chate sme si dali dlhšiu pauzu, rozprávali sa o zážitkoch z cesty a z Trnavy.

Náš plne nabitý deň s Hyundai KONA Electric a redakciou TECHBOX končí, už máme pred sebou len cestu zo Zochovej chaty do Bratislavy.

Posledný úsek zo Zochovej chaty smerom na Svätý Jur už bol o úspornej jazde, pri ktorej sme naplno využívali rôzne stupne rekuperácie. Rekuperácia sa mení páčkami pod volantom, podobne ako býva radenie automatickej prevodovky. Náš spoločný deň sme ukončili okolo siedmej večer. Prešli sme celkovo 120 kilometrov a dorazili do redakcie s dojazdom 312 km.

https://youtu.be/CJ51FMoOonE

Výherca si plne nabitý deň s Hyundai KONA Electric a redakciou TECHBOX užil naplno. Dnes by si však elektrické auto ešte nekúpil, pretože jazdí dlhé vzdialenosti nad 1000 km a trojhodinovú stratu pri nabíjaní si dnes predstaviť nevie. Keby však nepracoval v zahraničí, nad elektrickým autom ako je Hyundai KONA Electric by rád uvažoval. Na to ticho a zrýchlenie určite dlho nezabudne.

Za možnosť zažiť plne nabitý deň s Hyundai KONA Electric ďakujeme spoločnosti Hyundai Motor Czech s.r.o., organizačná zložka Slovensko.

Komentáre k článku