Dreams, Snowrunner, Gears Tactics: hry, ktoré počas izolácie najviac prekvapili

ZDROJ | Focus Home Interactive

Karanténa sa pre mnohých už skončila a boli to takmer tri plné mesiace, kedy mnohí objavili rozličné videohry. Toto je päť titulov popri tradičných megahitoch ako nový DOOM, ktoré prekvapili najviac: svojou náplňou, žánrou alebo spracovaním. Nájdete tu bohatý editor/mix hier, akčnú stratégiu, futuristický taxík aj tiráky v zasneženej Aljaške či na Sibíri.

ZDROJ | Sony

Dreams (PS4)

Sony má dlhé roky vo svojej ponuke hry, kde hráč dostáva nielen možnosť užiť si netradičné zážitky, ale aj šancu vytvárať nové a zdieľať ich s inými. Táto mantra (hraj-tvor-zdieľaj) bola použitá pri sérii LittleBigPlanet a autori zašli pri novom projekte ďalej : Dreams (v preklade sny) umožnia nadaným hráčom vytvárať vlastné projekty – celé hry alebo remaky existujúcich projektov. Netreba sa však báť, že by hra pôsobila iba ako editor a od začiatku sa musíte zdĺhavo učiť – naopak, prístupnosť je vysoká a dokonca aj hráči bez predstavivosti si užijú kopu zábavy.

Keď sa naučíte prvé triky s ovládaním, Dreams vám dá rýchlo zásadnú voľbu: či si chcete sny užívať alebo ich vytvárať. Ak zvolíte prvú možnosť, čaká vás presun do menu s desiatkami projektov. Nad nimi vyčnieva vynikajúca príbehová porcia Art’s Dream. Študio pripravilo niekoľkohodinovú ukážku možností hry a prísľub, že rovnaké nástroje dostanete do rúk aj vy. Art’s Dream predstavuje „best of“ a demonštruje všelijaké prísady i žánre. Primárne hráte za člena džezovej kapely uprostred životnej krízy a obzerá sa do zobrazenej minulosti.

Táto porcia obsahuje rozmanité sekvencie – chvíľu klikáte na predmety ako v adventúre, nechýbajú ani košaté dialógy s viacerými možnosťami či riešenie malých puzzle. A do toho príbehové sekvencie i hudobné čísla. Inokedy sa hra prepne do farebnej behačky, skáčete ozlomkrky, zdolávate prekážky a chodíte v štylizovanom svete. Treba mať len otvorenú myseľ a vedieť prijať multižánrový celok.

Za prvý mesiac sa však hráči pustili už do editora naplno, takže nájdete tam ďalšie chuťovky. Sú tam inšpirácie z existujúcich hier, prerábajú sa najmä behačky či klasické minihry. Občas sa niekto pokúsi urobiť aj väčšiu hru, ale zatiaľ je každý rád za jeden level. Osobne sa mi najviac páči možnosť remixu – možnosť zobrať si urobený kúsok hry a prerobiť ho, vylepšiť na vlastný obraz. Podobne ako DJ robí remix z pôvodnej skladby, aj vy môžete skúšať miešať svoje vklady s existujúcimi nápadmi. Hráči boli aktívni aj počas koronačias, kedy pribudol ďalší obsah – Dreams je na trhu už tri a pol mesiaca a neustále vychádza nový obsah i aktualizácie.

Ak ste odhodlaní tvoriť, samotný editor vám dáva spočiatku základné lekcie, ako hýbať s kurzorom, kamerou či predmetmi. No potom sa už dostávate k tvorbe grafiky, vkladaniu postáv či hudby a môžete zvažovať scenár a isté možnosti hráča. Práca v 3D priestore nie je spočiatku jednoduchá, no dá sa naučiť, ak máte istý talent alebo najmä originálny nápad. Dreams si treba zadovážiť najmä, ak nechcete iba hrať, ale aj tvoriť…

Prečo kúpiť?

Úžasná kombinácia hotového obsahu od autorov a iných hráčov plus možnosť tvoriť si vlastný.

Prečo nekúpiť?

Ak netúžite urobiť ani kúsok hry. Môžete hrať stále výtvory ostatných, ale prídete o veľkú porciu hry.

Autori: Media Molecule
Cena: 35 EUR

ZDROJ | Xbox

Gears Tactics (PC, neskôr Xbox One)

Ťahové stratégie zažívajú v súčasnosti solídnu obrodu – viaceré západné i východné série prinášajú nové tituly, ale tento by ste asi nečakali: brutálna akcia Gears of War sa rozhodla pre strategickú odbočku a môže osloviť dvojaké publikum: jednak fanúšikov série (lebo obsahuje nové kúsky príbehu) a aj milovníkov stratégií, ktorí sa o sériu možno doteraz nezaujímali.

Samotné dejové prepojenie je dokonca funkčné ak ste hrali iba prvý diel či pár hier na Xbox 360 a k novým ste sa nedostali. Točí sa totiž okolo neslávne známeho Emergence Day, kedy vypukla vojna o prežitie medzi ľuďmi a rasou Locustov. Tí totiž driemali v útrobách planéty Sera (ktorá pripomína Zem) a začali likvidovať všetko možné: mestá, ľudí, civilizácie. Príbeh obsahuje starých známych i nové postavy v akčnej jednotke a cieľom je dolapiť chlapíka, čo má niečo spoločné s tvorbou nepriateľov…

Na pohľad sa zdá byť Gears Tactics akčná stratégia ako XCOM: izometrický pohľad na bojisko, bohaté mapy, dobrý terén, rozličné možnosti. Ovládate jednotku s viacerými postavami a platia známe pravidlá boja: raz sa môžete realizovať počas svojho ťahu vy (posúvate sa vpred, skrývate, útočíte, taktizujete), potom nastúpi ťah súpera.

Gears však boli odjakživa mimoriadne akčnou hrou, ale zároveň mali aj istú mieru taktiky (museli ste sa neustále skrývať za valy, betóny i steny) – tá sa presúva aj do tejto stratégie. Najväčším rozdielom je vyššia miera akcie, ktorá sa prejavuje vo viacerých smeroch: napríklad máte väčšiu voľnosť pohybu oproti ostatným stratégiám a za jeden ťah stihnete oveľa viac aktivít: presun, pohyb, niekedy sa aj odpratať do ďalšieho úkrytu. Gears vám totiž dávajú až tri aktivity počas jedného ťahu a stále platí, že ťah si treba premyslieť a chyby sa neodpúšťajú.

No tempo je rýchlejšie a misie trvajú menej ako v iných tituloch, spravidla 30-35 minút. Klasické pravidlá diktujú, že jednotku treba zložiť z rozmanitých vojakov, aby sa dopĺňali a boli všestranní. Postup je pomalý a premyslený ako v akčných hrách Gears: malé úkroky, neustále vyčkávanie v úkrytoch, starostlivá paľba či hody granátov. Náplň vašich ťahov je zrejmá: pohyb, nabíjanie, streľba i obrana pozície.

Hoci misia trvá bežne polhodinu, môže sa aj natiahnuť, ak budete jednotlivé mapy viac objavovať. Tento štýl hrania má výhodu: získate viac skúsenosti, hra priamo odmeňuje aj tých, ktorí zložia nepriateľov na ranu a aj ho dorazia – lebo zásadné zásahy vás lepšie bonifikujú. AI nepriateľov je na vysokej úrovni a dajú vám pocítiť svoju prevahu. Väčšinou totiž idete do boja štyria, zatiaľ čo proti vám chodia celé vlny oponentov. Licenciu Gears cítiť vo viacerých oblastiach: prostredia, starí známi nepriatelia i zbrane.

Každý typ jednotky dostáva inú. Vývoj zaručujú štvorcové diagramy (náhrada talentových stromov), kde získavate nové možnosti. Náplň misií je dobrá, ale po cca 20 hodinách sa opozerá: väčšinou treba vyčistiť mapu, len občas získať nejaký cenný predmet či pomáhať iným. Najvyššiu mieru taktiky hra žiada pri bossoch – to sú dlhé súboje, kedy sa striedate a snažíte skoliť ozruty aj v 15-minútových bitkách a hľadať ich slabiny.

Gears Tactics majú prekvapivo veľký rozsah: kampaň zaberie 35-40 hodín a hrať sa dá aj po skončení príbehu. Hráči s Game Pass navyše získajú novinku v mesačnom predplatnom.

Kód na recenzovanie Gears Tactics poskytol Xbox.

Prečo kúpiť?

Prekvapivo rozsiahla taktická stratégia, ktorá má väčšiu mieru akcie a výborne využíva licenciu.

Prečo nekúpiť?

Ak čakáte ďalšie akčné Gears v sérii. A v druhej polovici už monotónna náplň.

Autori: Xbox Game Studios
Cena: 60 EUR

ZDROJ | Focus Home Interactive

Snowrunner (PS4, Xbox One, PC)

Pretekárske či autíčkové hry zväčša stavia na rýchlosť. Aby ste sa čo najrýchlejšie niekam dostali, boli oveľa rýchlejší ako súper, zdolali iného hráča či vyhrali nejakú ligu či šampionát. A teraz si predstavte iný typ hry – kde sa síce budete starať o štvorkolesové (i viac) mašiny a možno nepôjdete často rýchlejšie ako päťdesiatkou. Snowrunner úspešne nadväzuje na predchodcu Mudrunner, kde ste v blate a ruskej tajge vozili na tirákoch pár ton dreva či iný materiál. A Snowrunner má pre vás nové výzvy: čakajú vás zasnežené oblasti Aljašky, ale aj zamrznuté jazerá Michiganu a nemôže chýbať ani Sibír.

Opäť dostávate pod ruky volant ťažkého tiráku a budete sa musieť naučiť ovládať jeho ťažké jazdné vlastnosti a ešte zvládnuť aj jeho náves, inštaláciu i prácu s nákladom. O čas alebo miesto ide tiež, ale s inou dôležitosťou – budete radi, ak stihnete veľké časové limity alebo vôbec trafíte na miesto v relatívne zachovanej mape.

Nie je ľahké dostať sa na miesto, kde často nie sú ani cesty. A každé prostredie je úplne odlišné: Aljaška má veľa snehu a často jazdíte mimo ciest. Michigan núka hory, jazerá, troška snehu a veľa zelenej civilizovanej prírody.
Sibír je najväčšia výzva v kontexte terénu – bez poriadnych ciest sa ťažko orientuje i presúva.

Každá oblasť má vlastného zadávateľa úloh, zväčša ropného magnáta či istú korporáciu. Dostávate rozličné úlohy i limity – často sa venujete aj sprievodným aktivitám, nielen jazde. Musíte si vybrať auto, príves, mať po ruke servisné pomôcky. Neraz vám hra dá na výber a skúša, aké auto si zoberiete – nebudete tento tirák už príliš ťažký a nezapadne v blate či teréne? Cesty sú niekedy rozbité alebo len prašné, križujete snežné pláne a len tak sa triafate do trasy či vytýčených bodov. Autá sa rady kazia, musíte ich opravovať, meniť a inštalovať lepšie súčiastky. Ale ak vás mohutné trucky zaujímajú, práca s nimi má kúzlo, keď objavujete nové modely.

V teréne musíte byť opatrní a nájsť balans medzi odvážnym experimentovaním (prejdem tadiaľ s aktuálnym návesom?) a obozretní, aby ste neprepásli odbočku či bod. Úlohy chodia priebežne, zväčša treba voziť náklad, ale zábavné je aj hľadanie stratených zásielok. V niektorých misiách si treba viac ráz meniť autá a inokedy si dokonca môžete upraviť cestu, aby ste sa dostali vpred. Je zrejmé, že Snowrunner nemá rýchle tempo a terén je najdôležitejší atribút. Autori sa zamerali na mapy, tiráky a prírodu, ale ľudí veľa v hre nemajú.

Prečo kúpiť?

Autíčka naruby – dôležitejší je náklad ako auto, tri odlišné prostredia, zaujímavé úlohy, stále svieži koncept.

Prečo nekúpiť?

Pomalé tempo a po čase podobná náplň. Nič pre adrenalínových fanúšikov, tu sa cení trpezlivosť.

Autori: Mad Dog Games
Cena: 40 EUR

ZDROJ | 11 Bit Studios

Children of Morta (Switch, PS4, Xbox One, PC)

Nová indie hra poteší najmä fanúšikov Diabla, ale musia sa pripraviť na štylizovanú grafiku staručkých hier: rozbité rozlíšenie, pixely, iná farebná paleta, ale zároveň tuhá hrateľnosť vnútri. Navyše Children of Morta má viaceré variácie v žánri, ktorými môže potešiť aj tých, čo už tucet verzií Diabla hrali.

Príbeh je skôr klasika – vtiahne vás do sveta, kde panuje záhadná skaza menom Corruption, svet treba od nej očistiť a na to je povolaná rodina Bergsonovcov. Každú výpravu začínate v ich haciende a keď ťuknete na jej suterén, objaví sa tmavá krypta s portálmi do viacerých levelov. Postupne si vyskúšate viacerých členov rodiny a každý má iné schopnosti pripomínajúce herné povolania (bojovník, zlodej, mág atď. Prvým členom výpravy je otec John, ale rýchlo sa dostanete aj k ďalším postavám alebo možnostiam, napríklad strýko má dielňu, kde sa investujú peniažky do nových vlastností alebo výbavy. Hra je vďaka postavám bohatá a nezunuje sa. Keď sa v jaskyni služby jedného borca prestanú vyplácať, môžete skúsiť niekoho iného.

Podobne ako v Diable, prostredia sú náhodne generované, takže vás čaká vždy iná mapa. Ak sa vám podarí aj zomrieť (čo bude pomerne často), hra končí, nasledujú výsledky a vrátite sa do domu, kde si môžete zvýšiť už nejakú vlastnosť (zdravie, silu, rýchlosť, obranu) a na vyššom levele skúsiť výpravu znova. Ak sa učíte dizajn jaskýň a nepriateľov, zväčša na každý ďalší pokus sa dostanete ďalej. Do jaskýň idete cez portály, tie delia hru na menšie segmenty a cieľom je prejsť ich celé. Ak ste úspešní, hýbete sa v príbehu. Ak nie, treba skúsiť zas.

Jaskyne sú temné, zelenosivé, skrývajú hordy nepriateľov a povedomé hrozby: kostlivci, pavúky, beštie, občas príde boss. Bojujete fyzickými zbraňami a každá postava má dve špeciality, no hra ich ponuka priebežne viac, takže si musíte neustále vyberať, ktorú si nechať. Môžete sa dostať aj do bláznivého stavu na krátky čas, stať sa ultrasilným a kosiť presilu, no autori neponúkajú vlastnosť stále. V hre fungujú aj runy, rozšíria možnosti zbraní a drahokamy, ktoré slúžia ako ďalšia mena okrem zlaťákov. Narazíte aj na portály: za žltým čaká bonus, za modrým minihry, napríklad karty. Tempo hry je vysoké a za 20 eur si užijete veľa výziev i častú smrť.

Prečo kúpiť?

Silná akčná RPG s náhodnými jaskyňami a tuhou obtiažnosťou. Kto chce retro Diablo trochu inak, dostane ho.

Prečo nekúpiť?

Ak chcete najnovšiu grafiku a hladký posun vpred. Alebo originálnu náplň a lokalitu každú hodinu.

Autori: Dead Mage
Cena: cca 20 EUR

Neo Cab (Switch, PS4, Xbox One, PC)

V čase karantény a zastavenia sveta nie je nič lepšie ako dopriať si hru o pohybe. Neo Cab je adventúra, kde sa zhostíte taxikárky, ale ovládate futuristické vozidla nadupané technológiami. Ale vnútri čaká celkom citlivý príbeh – hrdinka prichádza do veľkomesta Los Ojos z iného mesta, snaží sa žiť nanovo a zanechať staré starosti (spočiatku o nich nič netušíme). Zaujímavý je samotný príbeh – hrdinka chce preraziť a v prvej hodinke sa stretáva s kamoškou, ktorú niekam odvezie na neznáme miesto (hoci má z neho aj zvláštny pocit) a tá neskôr zmizne. Naša hrdinka sa ju snaží nájsť a herná náplň spočíva v šoférovaní z bodu A do bodu B.

Čo mohlo byť lepšie ako počas zavretia doma ako fičať vo futuristickom autíčku v nevídanom svete a užívať si sci-fi adventúru? V tejto budúcnosti majú totiž roboti oveľa väčšie slovo ako v súčasnosti a v Los Ojos nie sú takmer žiadni živí šoféri, všetko ovládli technológie, takže vaše povolanie je celkom vzácne a o zákazníkov nebudete mať núdzu. Na svetovej mape si vyberáte jednotlivé džoby, rôzne osoby i odmeny. A vaším cieľom je zarobiť peniažky, zároveň si manažujete palivo (ktoré stojí istý obnos) a celkové živobytie. Môžete sa voziť po meste len tak, ale cieľom je voziť klientov.

Narazíte na zvláštne typy i ochotných kumpánov. A keď hocikoho vozíte, hra sa prepne na šoférku a zákazníka na zadnom sedadle, prebieha dialóg a hra pripomína vizuálnu novelu – dlhočizné dialógy s viacerými voľbami sú jadrom hrania. Nie ste však pasívny, raz za čas si vyberáte ako zareagovať na vybrané témy a kam dialóg budete smerovať. Neo Cab má aj zaujímavý element: hrdinka hneď na začiatku dostane náramok ukazujúci jej náladu, ktorá neraz signalizuje či sa v situácii cítite pohodlne alebo ste už za zónou komfortu.

Záhada stratenej kamarátky a vozenie pasažierov tvoria väčšinu hry. Ale je to pomerne filmová hra, scény sú kvalitne zostrihané, atmosféra je výborná a postavy celkom pestré. Pritom prejdenie hry trvá cca tri hodiny, jej výhoda ale drieme v znovuhrateľnosti. Na jeden raz nestačíte odohrať všetko, nestihnete zobrať všetkých ľudí či dozvedieť sa o nich všetko. Pri druhom hraní sa môžete zamerať na iných, objaviť niečo iné a získať viac info o meste či kamarátke. Neo Cab sa dá hrať minimálne na dva-tri razy, ponúka aj viaceré rozmanité konce.

Prečo kúpiť?

Netradičná adventúra s filmovým konceptom, pestrými postavami a dobrými nápadmi ako merač nálady.

Prečo nekúpiť?

Nie je to klasická hra s rozmanitou hrateľnosťou taktikou, často iba klikáte na dialógy a pozeráte dej.

Autori: Fellow Traveller
Cena: cca 15 EUR

Komentáre k článku