Vyskúšali sme Tesla Model 3, máme sa na čo tešiť

Tesla Model 3 je fenomén, ktorý začal 1. apríla 2017. Práve vtedy bol nový očakávaný elektromobil nielen predstavený, ale rovno bolo spustená aj možnosť jeho predobjednania. Za pár dní si ho pritom objednali stovky tisíc záujemcov. Tí sa k nemu ale nedostali dodnes. My sme ju mali možnosť na krátky okamih okúsiť v Nemecku.

Obrovský záujem o novú Teslu Model 3 spôsobil ešte väčšie záväzky pre mladú automobilku, ktorá akosi nebola na taký nápor pripravená. Sľuby o tom, koľko bude týždenne vyrábať sa nenaplnili a tak záujemcovia o novinku musia v mnohých prípadoch ešte stále čakať. Tí s menším šťastím na konci zoznamu sa jej nedočkajú asi ani v budúcom roku.

Pozrite siTesla sa spamätáva – vyrába už 3 500 vozidiel Model 3 týždenne

Nám sa podarilo na krátky moment vyskúšať si nový Model 3 v düsselfdorfskom showroome. Žiaľ, skúšobnú jazdu predajca zatiaľ neumožňuje, no možno časom. Ešte väčšia škoda je, že oficiálne sa na trhu objaví až budúci rok, na Slovensku sa jej možno dočkáme v roku 2020. A to som ešte pred rokom sníval aj ja, že sa u nás objaví koncom roka 2018. Dnes je isté, že sa tak nestane.

To ale znamená, že Model 3 predbehnú ostatné zvučné mená automobilového sveta. Veď taký VW sa chystá vyrábať model ID s cenou okolo 20 000 €. Tesla Model 3 nebude pritom lacnejšia ako jej americká verzia, takže očakávať môžme cenu okolo 35 000 € a viac.

Cenová politika je zatiaľ ale tajomstvom, ktoré nevedel ani predajca v Düsseldorfe. Cena nebola stále presne stanovená. Logicky ju predajca nechcel ani komentovať a odkazoval na americkú cenu 35 000 dolárov. Dosť už ale o cenovej politike, pozrite sa na novú Tesla Model 3.

Model 3 je podstatne menší, ako Model S. Nielen čo sa týka dĺžky, ale aj šírky. Štýl mu ale nemožno uprieť.

Celé vozidlo pôsobí uhladene, nikde nie sú žiadne zbytočné prvky. Zaoblené línie striedajú ostré hrany. Zadná strana pôsobí masívne ale iba na obrázku. V praxi je menšia, prirovnal by som ju k BMW 3 či Mercedes-Benz Triedy C. Vlastne aj patrí do tejto kategórie nielen rozmermi, ale hlavne svojou cenou.

Pozrite siTesla Model 3 s dojazdom 350 km za 35 000 dolárov

Jediné výrazne vystupujúce časti sú iba spätné zrkadlá a strieborné šípky na predných blatníkoch so smerovkami z jednej strany a kamerami z druhej.

Bez ŠPZ je aj predná strana veľmi vydarená, v USA značku mať nemusia. Žiaľ u nás v Európe sa táto časť „oškaredí“.

Predná časť ale v sebe ukrýva aj iné prekvapenie, nie však pre znalcov automobilov Tesla – frunk. Ide o novo vymyslené anglické slovo skrátením slov front trunk, teda predný kufor. Ten je už dobre známy z Modelu S či Modelu X. V Modeli 3 je podstatne menší, ale na drobnú batožinu či povinnú výbavu stačí viac ako dosť. Vpredu je aj veko nádoby na vodu do ostrekovača.

Svetlá sú po poslednom update schopné automatického zapínania v tme, ale aj automatického prepínania medzi diaľkovými a stretávacími.

Takéto logo by chceli mať na aute mnohí fanúšikovia moderných technológií. Na to najdostupnejšie si ale musia ešte veľmi dlho počkať.

Bezrámové dvere boli, sú aj budú štýlové a unikátne. Na trhu je veľmi málo automobilov, ktoré ich majú. Sú na to rozumné dôvody, ale uznajte, nevyzerajú výborne?

To, čo má Model 3 vo vnútri ste ešte nevideli. Okrem volantu, pedálov a obrovského displeja v ňom nie je nič. Ale že úplne nič. Ok, trošku preháňam, keďže nechýbajú páčky na smerovky či automatickú prevodovku, alebo stredová konzola s odkladacími priestormi, no okrem toho tu už nič iné nenájdete.

Chýba napríklad aj taká základná vec, ako tlačidlo na štartovanie, ale aj klasické výduchy klimatizácie, ovládanie stieračov, mechanizmus otvárania schránky pred spolujazdcom, ovládanie polohy spätných zrkadiel, volantu či páčky na otváranie dverí! Nič z toho tu nie je.

Takmer všetko sa ovláda cez obrí dotykový displej v strede. Ten je rozdelený na dve časti – časť auta a multimediálnu časť s GPS navigáciou + spodná časť, ktorá sa nikdy nemení.

V ľavej časti je všetko dôležité o aute – režim svetiel a prevodovky, kapacita batérie, info o vozidle s možnosťou otvorenia predného i zadného kufra či krytu nabíjačky (stačí kliknúť na jednotlivé tlačidlá). Mimochodom, ovládanie stieračov je v spodnej časti.

Pravá časť obsahuje obrovskú mapu s mapovými podkladmi od Google, ktoré Tesla využíva na upravenú navigáciu. V tejto časti sa zobrazujú aj všetky multimediálne aplikácie – rádio, on-line streaming, streaming z pripojeného zariadenia.

V spodnej časti je ovládanie klimatizácie, vyhrievania sedadiel či okien.

Interiér nielen že pôsobí veľmi stroho, ale aj taký je. Vo vnútri som nemal pocit prémiového vozidla. Nie je vyrobený vyslovene zle, ako sa o ňom hovorilo, ale akosi mi tu niečo chýbalo. Pritom kombinácia dreva a kovu býva často iba v luxusných vozidlách…

Pozrite siTesla Model 3 sa dokáže nabíjať aj počas jazdy, pri odťahu

Aby som nezabudol, kolieskami na volante sa vždy ovládajú iné funkcie. Napríklad pri základnom/prvom nastavovaní vozidla sa nimi mení pozícia spätných zrkadiel, ale aj polohy volantu. Počas jazdy meníte hlasitosť, ale aj rýchlosť na tempomate. Kolieska pritom vedie ísť aj do strán.

Pozrite siTesla Model 3 rozmlátená na totálku ukazuje vysokú mieru bezpečnosti

Neukázať vám toto by bola škoda – takto vyzerá nastavenie klimatizácie, ktorej výduchy sú pod drevenou lištou pred prednou posádkou. Nejde však o jeden súvislý otvor, ale o tri rôzne šikovne skryté v palubovke. Smerovanie prúdenia vzduchu je pritom možné taktiež nastaviť cez displej.

Otváranie typické pre Teslu – skryté kľučky, ktoré stačí vyklopiť a dvere otvoriť. Zvnútra sa zas otvárajú pomocou tlačidla v madle dverí.

Pozrite siTesla Model 3 – Čo prinesie najúspešnejší model značky?

Vzadu veľa miesta nehľadajte, no v prípade sklenenej strechy nemáte pocit stiesnenia.

Zadný kufor má objem 425 litrov, čo nie je vôbec málo. Zadné sedadlá sa dajú sklopiť a tak je možné prevážať aj dlhé predmety.

Kufor má dvojité dno, takže povinnú výbavu môžete mať aj vzadu.

Jedna z ďalších kamier na aute, táto slúži pri cúvaní.

Vlastný nabíjací konektor nie je problémom, stačí mať pasívny adaptér a nabijete sa na takmer všetkých nabíjačkách v Európe.

Ďalšie kamery, tentokrát v B-stĺpikoch. Zatiaľ neslúžia na nič, no v budúcnosti má pomôcť pri plne autonómnej jazde.

Tesla Model 3 nie je dokonalým autom, no pôsobí ako veľmi dobrý elektromobil, ktorých je stále ako šafranu. Jej obrovskou nevýhodou je, že kým sa dostane na trh budeme si mať z čoho vyberať. Každá veľká automobilka sveta sľubuje do 2020 minimálne jeden elektromobil. Mnohé z nich pritom budú za podobnú, ak nie ešte nižšiu cenu. Keby Tesla Model 3 prišla reálne na trh o rok-dva skôr, mohla by byť aj predajným fenoménom. Teraz je „len“ fenoménom, na ktorý ľudia iba čakajú.

 

 

Komentáre k článku