Odpočúvajú nás naše smartfóny pre cielenú reklamu?

Nedávno sme písali o tom, že Facebook si dal patentovať technológiu, pomocou ktorej môže využívať mikrofóny v smartfónoch na odpočúvanie kvôli cielenej reklame. Mnohí používatelia smartfónov však tvrdia, že firmy túto technológiu už dávno využívajú. Je to však pravda?

Historiek typu „rozprával som sa s kamarátom o hodinkách a tie sa mi potom začali objavovať v podobe reklamných bannerov na internete“, je plno. Niektorí z vás možno podobnú situáciu zažili.

Portál Vice uverejnil článok, v ktorom autor Sam Nichols opisuje, ako pred telefónom hovoril o tom, že zvažuje ísť na univerzitu a tiež, že by si chcel kúpiť nejaké lacné tričká. Facebook mu začal ukazovať reklamy s tričkami a tiež s univerzitnými hodinami.

ZDROJ | Incipio

Pozrite siFacebook má patent na využívanie mikrofónov v smartfónoch na cielenú reklamu

Je však reálne preukázateľné, že nás smartfóny dokážu odpočúvať? Skupina vedcov z Northeastern University strávila rok skúmaním tohto problému, aby dokázali či vyvrátili tento fenomén. Počas testovania 10 Android smartfónov skúmali 17 000 najpopulárnejších Android aplikácií a tiež 8 000 aplikácií, ktoré odosielajú informácie na Facebook.

Z 17 260 testovaných aplikácií až 9 000 má prístup ku kamere a mikrofónu. Vedci však nezistili žiaden dôkaz o tom, že by niektorá z aplikácií aktivovala mikrofón a že by niekam posielala audio súbory. Namiesto toho však zistili, že aplikácie nahrávajú obrazovku smartfónov a posielajú informácie tretím stranám.

Príkladom je napríklad používanie aplikácie GoPuff, ktorá nahrala a poslala zábery z obrazovky analytickej firme Appsee. Video obsahovalo zábery o osobných informáciách používateľa ako napríklad poštové smerové číslo. Nahrávanie obrazovky vraj môže zaznamenať aj súkromné správy či heslá.

Samotná štúdia však má svoje limity ako napríklad, že smartfóny boli riadené automatizovaným programom a nie človekom a zároveň išlo o kontrolované prostredie, takže niektoré scenáre, ktoré by za normálnych okolností spustili nahrávanie, nemuseli nastať.

ZDROJ | David Choffnes (Northeastern University)

Pozrite siFacebook v minulosti zdieľal používateľské dáta s 52 spoločnosťami

Napriek tomu, že konšpirácia o tom, že nás smartfóny odpočúvajú nebola vyvrátená, treba sa zamyslieť aj nad tým, čo všetko o nás zdieľame. Reklamy, ktoré nás na internete otravujú sú kombináciou nášho správania, ktoré o nás zbierajú aplikácie a tiež dobrej cielenej reklamy.

„Čo si ľudia neuvedomujú je, že existuje množstvo sledovania nášho každodenného života, ktoré však nesúvisí s fotoaparátom a mikrofónom našich smartfónov“, povedal David Choffnes, jeden z vedcov, ktorí skúmali fenomén odpočúvania telefónmi.

Všetky naše online aktivity spojené s offline dátami o demografii či hypotékach dávajú spoločnostiam dostatok dát na premyslenú cielenú reklamu. Stačí si pozrieť, čo dokážu spoločnosti ako Cambridge Analytica urobiť s dátami o ľuďoch. Na základe vašich lajkov na sociálnych sieťach sa dá vytvoriť relatívne presný profil a profil ľudí spojených s vami. Práve na základe týchto dát sa dá určiť vaše politické presvedčenie, hobby či obľúbená značka.

ZdrojVice,Gizmodo

Komentáre k článku