Reklama

NPTS | BlackBerry Storm - telefón, ktorý bol reklamovaný miliónkrát

Viktor Šmidák

BlackBerry Storm bol prvým pokusom kanadskej spoločnosti vytvoriť smartfón. Pokus nevyšiel a telefón bol zákazníkmi vrátený späť miliónkrát.

9. januára 2007 sa Steve Jobs postavil na javisko a ukázal svetu prvý skutočný smartfón. Tento krok vyvolal veľkú vlnu záujmu zo strany spotrebiteľov a minimálne takú istú vlnu obáv z pohľadu výrobcov. Medzi spoločnosti, ktoré začali pochybovať o svojom postavení patrila aj BlackBerry. Tá sa síce spočiatku myšlienku dotykového telefónu zmietla zo stola, predaje iPhonu ale rástli a výrobca rýchlo zmenil taktiku. A práve to sa modelu BlackBerry Storm stalo osudným.

Pozrite si

BlackBerry KEYone Black Edition – Milujem klávesnicu!

Zdroj | BlackBerry

Smartfón od značky, ktorú dovtedy prezentovali telefóny s QWERTY klávesnicou, prišiel na trh v novembri o rok neskôr. Navonok išlo o konkurencieschopného kandidáta. Storm mal oproti iPhonu len trochu menší, 3,25-palcový displej s podobným rozlíšením 360 x 480 px. Vnútri sa nachádzal procesor taktovaný na 528 MHz a 128 MB RAM pamäte. Zadná kamera mala 3,2 Mpx. Výbava tak na vtedajšiu dobu spĺňala štandardy.

Viac článkov zo série Najväčšie prešľapy technologického sveta nájdete v téme NPTS.

Tá je však iba polovicou úspechu, ako sa BlackBerry presvedčilo. Spoločnosť chcela totiž za každú cenu zachovať aspoň časť svojich čŕt, preto do novinky implementovala funkciu SurePress. Tá mala pri písaní imitovať stláčanie podobné tomu na myške, aby pri písaní zvýšila presnosť zadávaného textu. To sa ale osvedčilo ako zdĺhavé a naopak nepresné.

Problémy boli aj v softvéri. Z dôvodu, že BlackBerry chcelo svoj prvý dotykový telefón dostať na pulty obchodov čo najskôr spoločnosť nemala možnosť upraviť prostredie pre novú technológiu zadávania. To bolo prispôsobené pre fyzickú klávesnicu a trackball, pričom ani jedno z toho zariadenie BlackBerry Storm nemalo.

Zdroj | BlackBerry

Na celú záležitosť ale okrem BlackBerry doplatil ešte jeden hráč. Keď sa v roku 2007 začal iPhone predávať, výhradným operátorom na jeho distribúciu bol Verizon. Smartfón z dielne kanadského výrobcu sa preto stal hlavnou zbraňou konkurenčného AT&T. To následne operátor určite trpko oľutoval.

Pozrite si

BlackBerry OS 6: v znamení multitouch!

Najväčším problémom BlackBerry Storm bola totiž chybovosť. John Stratton, vtedajší hlavný predstaviteľ marketingového oddelenia pre Verizon, sa vyjadril, že prakticky všetkých milión jednotiek predaných v roku 2008 bolo reklamovaných a vymenených. Veľká časť z vymenených kusov bola dokonca znova vrátená. Verizonu mala týmto vzniknúť škoda v hodnote 500 miliónov dolárov.

Zdroj | BlackBerry

Zaujímavým je aj vyjadrenie dnes už bývalého CEO BlackBerry Jim Balsillie, ktorý už pred predstavením smartfónu vedel, že má problémy. Tie sa mali spájať hlavne s pomalou odozvou funkcie SurePress. No a ako by tomu bolo, keby aj si aj BlackBerry Storm nevyslúžil nejakú prezývku. V tomto prípade mu prischlo označenie Sh*t Storm, ktoré sa ujalo i medzi zamestnancami.

Dnes je už ťažké povedať, čo mala spoločnosť spraviť inak. Možno by pomohlo, keby BlackBerry na zariadení zapracovalo a vydalo funkčný produkt. Ich marketing a podiel na trhu bol totiž v tej dobe ešte stále dosť silný. Týmto si ale výrobca dôveru nezískal.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.