Mesiac s Hyundai KONA Electric. Oplatí sa kúpa elektromobilu?

Rozhodli sme sa, že si v redakcii vyskúšame život s elektrickým autom na celý mesiac so všetkým, čo k tomu patrí. Vybrali sme si Hyundai KONA Electric, mestské elektrické SUV, ktoré v súčasnosti považujeme za najlepší elektromobil v pomere cena/výkon. Vymenili by sme ho za konvenčné auto?

Bežný týždňový test elektromobilu napovie veľa, no vymeniť vlastné auto za elektrické na celý mesiac, to chce guráž, chuť ale i poriadny kus odvahy. Tú sme mali, ide totiž o pohon, ktorý v blízkej budúcnosti bezpochybne vo väčšej miere nahradí konvenčné motorizácie. Sami sme boli zvedaví, či by sme si už dnes boli schopní kúpiť elektromobil.

A keďže sa osobne elektrickým autám venujem už dlhšiu dobu, s radosťou som odstavil svoju benzínovú X1-tku v garáži a presadol do Hyundai KONA Electric. Je to štýlové kompaktné SUV, za ktorým sa radi obzriete. Netradičné úzke predné LED svetlá tvoria osobitný charakter auta, pričom elektromobil sa hlási k svojmu pohonu aj plnou prednou maskou, ktorá nenudí.

S elektrickou verziou prichádzajú aj špeciálne upravené 17-palcové zliatinové disky. Rovnako zaujme zadná časť, ktorá nesie logo Electric.

Interiér na prvý pohľad ohúri sviežim svetlo-sivým prevedením. Na škodu je použitie množstva tvrdých plastov. Po pár dňoch som sa však s interiérom zžil natoľko, že mi po mesiaci dokonca aj chýbal. Bol priestranný a obľúbil som si aj tlačidlový ovládač Shift-by-Wire, ktorý nahrádza klasickú automatickú prevodovku.

Tlačidlový ovládač Shift-by-Wire nahrádza klasickú automatickú prevodovku.

Mesačný test som odštartoval ešte počas februára 2019 so stavom 13 910 km na tachometri. Píšem to preto, lebo palubný počítač ukazoval vonkajšiu teplotu 3 °C. Ako určite viete, Li-Pol batérie používané v elektromobiloch, poskytnú v zime menší dojazd. Plne nabitá batéria mi ukázala dojazd 351 km, s vypnutou klimatizáciou 368 km. Prvá trasa domov, celkovo 17 km po Starej Seneckej ceste, ma milo prekvapila. Priemerná spotreba energie 15,3 kWh.

Hneď na druhý deň som vyrazil do Valče, teplota sa ešte znížila na -1 °C. Cestu tvorí najmä diaľnica, na ktorej som sa absolútne neobmedzoval. Pri elektromobile vás poteší rýchly nábeh vyhrievania sedadiel či volantu. Užívať si budete aj ticho! Najmä pri rozjazdoch a nízkych rýchlostiach. Na diaľnici je to už porovnateľné s bežnými automobilmi, predsa len tu už počujete najmä aerodynamický hluk. Páčkami pod volantom si regulujete stupeň rekuperácie, pričom pri najvyššom treťom auto poriadne brzdí.

Celú 221 kilometrovú trasu som prešiel s priemernou spotrebou 22,2 kWh/100 km. Trvalo mi to 2 hodiny a 19 minút. Z pôvodného dojazdu 341 km som sa dostal už len na 44 km. A keďže som sa plánoval v rovnaký deň aj vrátiť, musel som začať rozmýšľať. Bežné auto natankujete kdekoľvek. Elektrické si však vyžaduje nabíjací stojan, najlepšie s čo najväčším výkonom, aby ste sa nabili čo najrýchlejšie.

Ak by som chcel 64 kWh batériu v Hyundai KONA Electric nabiť z bežnej elektrickej siete (nabíjací kábel dostanete pri kúpe auta), trvalo by mi to približne 30 hodín. Našťastie už aj v Martine pribudla ZSE Drive nabíjacia stanica s možnosťou DC rýchlonabíjania jednosmerným prúdom a výkonom 50 kW. Z 11% stavu batérie som sa na 77% nabil za 1 hodinu aj 10 minút.

Ak by som chcel plných 100%, počkal by som si ďalšiu hodinu, na palubnom počítači vidíte odhadovaný čas nabíjania aj výkon. Aj keď sa mi podarilo jazdiť takmer celý mesiac bezplatne (využíval som rôzne bezplatné nabíjacie stanice), energia nie je zadarmo. Napríklad aj pri nabíjaní v Martine som mal šťastie, že prevádzkovateľ mal poruchu, a tak moje nabitie (45 kWh) neúčtoval.

Ak by tak však urobil, zaplatil by som za 1 kWh pri mojom vtedajšom programe ZSE Eco bez mesačného poplatku sumu 39 centov. Prejdených 100 km by ma vyšlo na 5-6 eur (!). S vyšším programom sa však priblížite aj pri rýchlonabíjaní cene domáceho nabíjania.

Napríklad s paušálom za 69 eur mesačne máte k dispozícii 400 kWh a potom za každú 1 kWh platíte už len 19 centov. A to už je skvelá cena, navyše sieť nabíjacích staníc ZSE Drive je pomerne bohatá a rastú ako huby po daždi. Ak by som však Hyundai KONA Electric nabíjal iba doma, 100 kilometrov by ma vyšlo na približne 2 eurá aj 50 centov.

Bezplatných nabíjacích staníc je stále menej a kľudne sa vám môže stať, že zostanete bez auta, ako ja. Nabíjal som sa totiž v sobotu Bratislave na Vajnorskej v uzavretom areáli. Zatiaľ čo som si odbehol na obed areál sa uzavrel. Auto som si mohol prísť zobrať až v pondelok ráno. Páčilo sa mi však, že čím som sa s KONA Electric viac spoznával, tým väčší dojazd na jedno nabitie som na palubnom počítači videl.

Už po dvoch týždňoch sa mi pri vonkajšej teplote 2 °C ukázal dojazd 421 km, a to pri 87 % stave batérie! Nenabíjal som totiž na 100% batériu často, nebudete to určite robiť ani vy ak si elektromobil kúpite. S takýmto dojazdom by ste na jedno nabitie došli aj do Košíc.

Ak si kúpite elektrické auto pripravte sa na nový životný štýl. Nabíjacia stanica totiž nemusí a vlastne vo väčšine prípadov nebude vo vašom cieli. Priemerne som na nabíjačkách strávil okolo jednej hodiny. Tu sa musíte elektrickému autu prispôsobiť, buď si počas nabíjania naplánujte v okolí nabíjacej stanice stretnutie, alebo čas strávte nakupovaním.

Ja som si bral notebook, počas nabíjania som vybavil niekoľko e-mailov, v zásade mi bolo jedno, či som v redakcii alebo sedím v aute či pri dobrej káve, kým sa mi auto nabíja.

Ak by som si však elektromobil kúpil, riešil by som domácu nabíjačku a nechal si auto nabíjať v noci. Hyundai KONA Electric by sa takto dokázal nabiť aj za 7 hodín. Ak bývate v satelite hlavného mesta, kľudne si auto nabijete raz za týždeň a vybavíte stretnutia, vezmete deti zo školy, rozveziete na krúžky a zájdete do kina.

Reálne totiž prejdete cez 400 km, čo je aj v mojom prípade nájazd na celý pracovný týždeň. Pri poslednom nabití na 100% sa dojazd zvýšil až na 458 km!

Elektromobil si určite obľúbite kvôli zrýchleniu. KONA Electric zrýchli na 100 km za 6,7 sekundy. Výhodou je plný „kotol“ v akomkoľvek okamihu jazdy, vždy máte naplno k dispozícii 150 kW (204 k) elektromotor.

V Hyundai KONA Electric si budete užívať aj moderné technológie vrátane množstva asistenčných a bezpečnostných systémov.

Funguje tu aj Android Auto a Apple Car Play. Nechýba bezdrôtové nabíjanie či menu EV. Tu vidíte aktuálny dojazd so zapnutou či vypnutou klimatizáciou, rovnako aj okamžitú spotrebu elektromotora, klimatizácie či elektroniky. Sledujete dokonca šetrenie prostredia vďaka CO2.

K dispozícii je aj tzv. zimný režim, ktorý udržuje batériu v najlepšej kondícii pri mínusových teplotách. Škoda je, že Hyundai KONA Electric nemá stále na našom trhu k dispozícii žiadnu aplikáciu pre vzdialený prístup.

Hyundai KONA Electric som vrátil 4. marca 2019 s nájazdom 2 393 km. V aute som strávil 52 hodín a priemerná spotreba energie sa ustálila na 18,2 kWh/100 km. Počas mesiaca som nabíjal 9-krát a celkovo som spotreboval 432 kWh elektrickej energie. Bol to skvelý mesiac.

Reálne som nad kúpou elektromobilu začal rozmýšľať. Je to životný štýl, aj keď s množstvom negatív. Konkrétne Hyundai KONA Electric si rozhodne zaslúži pochvalu za množstvo technológií, ktoré ponúka. A najmä dojazd, reálnych 400 km bez obmedzovania sa je skvelý výsledok.

Hyundai KONA Electric tak stále nemá konkurenciu, aktuálne je to jediné ľudové mestské SUV na Slovensku! Ak chcete prejsť na elektrický pohon, rozhodne kúpu odporúčam, a to aj napriek tomu, že za testovaný kúsok zaplatíte 42 490 €, čo je približne o 17 200 eur viac, ako je cena porovnateľne vybaveného modelu KONA s automatickou prevodovkou a benzínovým motorom.

Pozrite si aj naše video z mesačného testu.

Komentáre k článku