Ktoré preteky sú najlepšie? WRC 9 vs. RIDE 4 vs. Project Cars 3

ZDROJ | PlayStation

Na začiatku jesene štartujú tri pretekárske tituly a na výber máte rally WRC 9, autíčka Project Cars 3 a motorky RIDE 4.

ZDROJ | PlayStation

WRC 9 (Xbox One, PS4, PC)

Najnovší diel rally série prináša pár noviniek, ale vopred treba uznať, že nie je taký razantne odlišný ako vlaňajší predchodca, ktorý vynikajúco prepracoval najmä mód kariéry. Deviatka si ušetrila nové rally či nápady, ale ak sledujete sériu pozorne a hráte každý rok, nie je to revolúcia.

Iný prípad je, ak ste o sérii nepočuli alebo si chcete zahrať rally po dlhom čase. WRC 9 na začiatku preverí vaše schopnosti a pošle vás na trať jazdiť, podchytiť vaše zručnosti a poradiť vám, kde sa zatiahne ručná brzda, ktorý uhol kamery vám vyhovuje alebo ako počúvať navigátora. Po cvičných jazdách sa vám aj lepšie nastavuje celková obtiažnosť a navyše vás čakajú aj dobré tréningové kolá skôr ako sa vydáte na reálne trate.

Napríklad hneď medzi prvými jazdami sa nájdu aj dva preteky, kde na relatívne krátkej dĺžke jazdíte v kruhu a snažíte sa dosiahnuť čo najlepší čas. Limity sú odstupňované pre zisk medaily: na bronzovú stačí solídny čas, no ak chcete naháňať strieborný či zlatý level, musíte sa otáčať viac ráz a čo najlepšie zajazdiť trasu. Je super, že kolá sú krátke (ide o cca 20 sekúnd) a môžete prakticky jazdiť dookola a hra zapíše ten najlepší čas. Ak sa chcete vyhecovať hneď na začiatku, je to možné…

Ale hra nasadila taký jazdný model, že neskôr budete asi škrípať zubami nad obtiažnosťou. Pretekárske hry často balansujú medzi arkádou a simuláciou, no väčšinou sa niekde treba prikloniť. A WRC 9 ide smerom ku simulácii, čo znamená oveľa ťažšie ovládanie, prekážky i plynulosť. Niektoré trate na začiatku vás vedú do šialenstva: nestíhate plniť príkazy navigátora a navyše stále do niečoho narážate.

Autori sa nepochopiteľne rozhodli zvýšiť latku obtiažnosti aj tým, že okrem tradičných zákrut, nerovností či drsného prostredia, nasadili rozličné umelé prekážky ako drevá, stromy pri ceste či iné zbytočnosti. Niekedy sú položené dva balíky slamy či plastu iba kvôli tomu, aby sa zúžila trať a navigátor zahlásil, že idete do úzkej pasáže.

Problémy môžete mať občas aj s ovládaním, dokonca aj menšie i menej výkonné autá. Obyčajná Ford Fiesta, osvedčená voľba v každej rally hre, je zrazu ťažko ovládateľná mašina, ktorá má trable v zákrutách či pláva na štrku. Akcelerácia jej ide, ale brzdy či prechody cez úzke pasáže, sú vyslovene pekelné a občas až nehrateľné. Nejedná týždňová výzva vo Walese či Novom Zélande mi priniesla otrasné časy, lebo má také náročné momenty, že auto na pár kilometroch zoťalo pár stromov alebo skončilo v drevách.

ZDROJ | PlayStation

Paradoxne, neskoršie a viac výkonné autá sa ovládajú trošku lepšie. Resp. sa naučíte ovládať všetko, čo vám hra núka, naučíte niektoré trate a dostavia sa prvé úspechy. Avšak prvé šampionáty sú neraz také ťažké, že na prvé miesta nemáte šancu a ste radi za body, ktoré sa dajú získať. Neraz vám robí problémy aj terén: ploty, stromy či kríky sú nepreraziteľné a nebodaj sa vám dostane pod kolesá mláka vody, vtedy máte čo robiť, aby ste sa udržali na trati.

Navyše kolízny model často rieši situáciu tak, že vás vyrazí nabok, čím sa buď dostanete do inej prekážky, zábrany alebo občas späť kam potrebujete. Je tu aj model poškodenia, ale až na pár výnimiek som sa ho neodvážil hnať na vyššie úrovne, lebo aj pri nižších nasadzuje veľkú výzvu.

Už vlaňajší ročník WRC 8 bol ťažší ako minulé a tento sa štverá ešte vyššie. Takto sa zdá, že novšie ročníky kladú na hráča čoraz väčšie výzvy. A pritom lepšie oddelenie obtiažností by hre viac pomohlo. Ak sa do hry poriadne zahryznete, čaká vás veľa kvalitného obsahu a silných zážitkov z celého sveta.

Autori núkajú známe trate ako Monte Carlo, Wales, Švédsko, Mexiko, Portugalsko či Nemecko a nasadzujú aj Keňu, Nový Zéland či Japonsko. Výborne spracovaná licencia vás berie na autentické trate a osobne najviac fandím Japonsku, kde sa jazdí v nádhernej atmosfére. A aj Keňa je parádna, lebo si užijete prakticky safari naokolo.

Hlavná porcia hry čaká v móde Kariéry a je výborne spracovaná. Manažujete svoj kalendár a vyberáte si kedy a kde jazdiť. Máte tu na výber množstvo aktivít, rally a rôznych častí sezóny. Ale často odbiehate aj do dielne, kde manažujete svoj tím – pri obmedzenom rozpočte treba zvážiť, ktorého mechanika či inžiniera si zoberiete.

A ako to v hrách býva, stúpajú vám levely, získavate skúsenosti, bojujete o medaily či prvenstvá. Staráte sa aj o čoraz rozsiahlejší vozový park: na výber budú rôzne Fordy, Škody, Citroeny aj VW Polo či japonská produkcia na čele s Toyotou Yaris. A kto vydrží, dočká sa Porsche či ďalších chuťoviek.

WRC 9 je po rokoch najväčšia výzva v sérii a najmä začiatočníci musia spočiatku zaťať zuby, aby do hry prenikli. Ľahké vozenie ustúpilo prísnejšiemu modelu. A ak máte WRC 8, hra slúži skôr ako menší upgrade.

Prečo kúpiť?

Veľa reálnych tratí a parádne rally prostredia, nové šampionáty, výborná atmosféra, mód kariéry i špeciálne preteky, Keňa a Japonsko majú famózne rally trate

Prečo nekúpiť?

Jazdný model, ovládanie áut, menej noviniek oproti vlaňajšiemu ročníku

Distribútor: Nacon
Cena: 35-45 EUR

ZDROJ | PlayStation

Project Cars 3 (Xbox One, PS4, PC)

Séria Project Cars sa od začiatku profiluje ako ideálna voľba pre milovníkov autíčok a jazdenia. Od začiatku sa profilovala ako hra s dobrým modelom: skôr simulácia ako voľná arkáda, no zároveň relatívne prístupná aj pre nových hráčov. Tretí diel sa však odkláňa od minulých častí a inklinuje skôr k arkáde. Nie je to síce voľné jazdenie, ale cítiť, že sa hra správa odlišne. Preto treba najmä v prvej hodine dobre študovať ovládanie a postupne sa učiť, ako sa autá správajú v zákrutách či nerovnostiach.

Jazdný model sa však dá zvládnuť a najmä si môžete voliť asistentov alebo ich vypínať. Project Cars 3 však veľmi dobre pracuje s počasím: najmä jazda na snehu je pekná výzva, lebo auto si neraz robí čo chce a to ste ešte na relatívne dobrých častiach okruhov – pri zákrutách sa už riadne zapotíte. Za to jazda v daždi môže byť dobrým obohatením, kolesá sa pretáčajú a šmyky nemusia byť príjemné, ale môžete sa výborne pohrať so suchými a mokrými časťami či kalužami.

Hra neponúka všetko naraz, ale očakáva, že si budete odkrývať jednotlivé časti kariéry. Nemusíte sa v nej sústrediť na detailný manažment tímu či výplat, ale kariéra je skôr postavená do jednotlivých poschodí podľa obtiažnosti i kvality áut. Začínate so slabšími autami, a postupne sa štveráte k áčkovej kategérii, GT tátošom či špeciálnym autám. Kategórie obsahuje rozličné pretekárske aktivity a aj šampionáty. A prirodzene treba vyhrať toho čo najviac, hoci aktivity sú rozmanité.

Klasické súperenie na miesta ocenia bežní hráči, ale zaujímavejšou výzvou je dosiahnuť čo najlepší priemer z troch odjazdených kôl. Na pohľad lahoda, ale nemyslíte si, že slabšie kolo vyrovnáte tromi ďalšími. Treba makať v každom z nich. Ešte väčšou výzvou je top kolo, kde netreba zaváhať. Breakout je trošku arkádový mód, kde zrážate tabuľky a zbierate body. Každá aktivita navyše obsahuje aj tri úlohy: buď obiehate určený počet súperov, bojujete s jedným časom alebo dokonca tromi úrovňami. A v Breakout sa ide jasne na body.

Chytľavosť hry podporí systém plnenia úloh, jazda k najlepším časom a aj získavaní skúsenosti či kreditov. Za tie si kupujete autá a teoreticky aj nové preteky, no s kreditmi to hra neprehnala. Po stránke obsahu sa dočkáte mestských i prírodných tratí, sú tu rôzne variácie a hra sľubuje viac ako 100 okruhov. Desiatky áut vám určite vystačia na dlhé týždne a kto chce, môže sa piplať aj s rôznymi variáciami.

Niekomu však môže vadiť, že hra nesie rovnaký názov, ale vzdialila sa od predchodcu. Zmenil sa model poškodenia a niekomu bude chýbať opotrebovanie pneumatík. Oveľa väčší zásah do hrateľnosti prináša skôr nevyvážená obtiažnosť – už keď sa chytíte solídneho jazdného modelu, hra vás nepríjemne prekvapí a AI protivníkov si občas robí čo sa jej zachce. V tom smere je to s hrou ako na hojdačke, zatiaľ čo minulé časti si držali svoj štýl a vedeli ste, na čom ste.

Pokiaľ vám však chýba prístupné jazdenie a chcete si užiť mnohé autá, okruhy, rôzne druhy počasia a postup hrou cez bohatý systém kariéry a spletité šampionáty, Project Cars 3 tieto požiadavky splní.

Prečo kúpiť?

Nový jazdný model prístupný pre viac hráčov, mnohé autá, bohatá kariéra, veľa okruhov a šampionátov, vplyv počasia

Prečo nekúpiť?

Je to iná hra ako minulé dni série (pre fanúšikov), slabší model poškodenia, nevyvážená obtiažnosť

Distribútor: Bandai Namco Entertainment
Cena: 50-60 EUR

ZDROJ | PlayStation

RIDE 4 (Xbox One, PS4, PC)

RIDE je výborná séria s motorkami, ktorej sila rastie z jedného dielu na ďalší. Autorom sa podarilo vybrať výborný jazdný model, ktorý postupne vylepšujú. Od prvých jázd či tréningov sa však presvedčíte, že jazda na dvoch kolesách je úplne iná ako keď ste pretekali na štyroch. Jazdec je oveľa krehkejší, vystavený väčšiemu počtu nebezpečenstiev a ešte aj tie zákruty sa zvládajú oveľa ťažšie ako pri autách. Na druhej strane je skvelé citíť rozdiely – motocykle sa ovládajú skrátka inak a musíte sa naučiť odlišný spôsob jazdy, najmä pri tesných súbojoch alebo náročných častiach trate.

RIDE 4 navyše spĺňa aj očakávania pri počte tratí či motocyklov. Ponuka je robustná, máte k dispozícii desiatky modelov i tratí, takže budete si mať z čoho vyberať, avšak ako to v hrách býva, veľa obsahu je skrytých v neskorších fázach kariéry. Začínate zľahka, ale ponuka sa rýchlo rozrastie.

Otázne je, či už nie ste unavení z tohto typu získavania všetkého obsahu, ale autori volia dobrú štrukturú šampionátov a odmien, takže kúpa noviniek sa priamo núka, ale budete musieť úspešne jazdiť, dobre zarábať a neskôr sa vám otvoria dvere do viacerých stajní.

Avšak zatiaľ čo jazdný model je veľmi dobrý a na trati sa toho deje veľa, občas prídu frustrujúce momenty kvôli slabšej AI (súperi neraz podvádzajú na prvú a darí sa im v kritických chvíľach lepšie ako vám) a najmä príliš prísne pravidlá. Spadnúť v zatáčke a dostať sa späť na kolesá si vyžiada cenné sekundy a ak sa vám takto podarí stroskotať dva-tri razy, preteky idú vo váš neprospech a môžete rovno siahnuť po tlačidle Restart.

ZDROJ | PlayStation
Voľné jazdy, šampionáty, Kariéra, máte si z čoho vyberať. Akurát Kariéra je výživnejšia skôr v prvej polovici, kým objavujete všetky možné variácie pretekov a ku koncu už má slabšie chvíľky. Buď vás omráči ťažšia prekážka, pretek alebo vyššia rivalita. Dobrá správa je, že obtiažnosť sa dá celkom bohato ovplyvniť, takže na svoje si prídu experti a sčasti aj nováčikovia. Hru však treba dlho trénovať, najmä nováčikovia to budú mať v prvých hodinách ťažké, budú často padať alebo obsadzovať neskoršie priečky, ale oplatí sa vydržať. RIDE 4 má čo ponúknuť.
Technické spracovanie je zväčša výborné, občas vidno, že autori sa maximálne sústredia na grafiku motocyklov viac ako prostredia, ale na recenzovanej Xbox One X verzii bežala hra hladko. To skôr zamrzí nevyspytateľná AI a dlhšie načítavanie.

Prečo kúpiť?

Výborný jazdný model, veľa motocyklov i tratí, výborný rozbeh Kariéry a väčšina jej obsahu

Prečo nekúpiť?

AI sa správa divoko, občas slabšia grafika prostredia, Kariéra ku koncu už slabšia

Distribútor: Milestone
Cena: 35-55 EUR

Ktoré preteky si vybrať?

RIDE 4 sa rysuje ako najlepší titul z recenzovanej trojice, ak máte aspoň trošku lásku k motocyklom a nebudú vám chýbať klasické preteky. Je to náročná, ale kvalitne pripravená hra. Project Cars 3 sa vzdialil základom série, ale nemusí to byť mínus, ak hľadáte skôr hladšie jazdenie ako vernú simuláciu. WRC 9 je vhodná pre fanúšikov rally a má veľa skvelých tratí, ale jazdný model nemusí sadnúť každému a miestami je už zbytočne frustrujúci.

Komentáre k článku