Kto je lepší? ŠKODA ENYAQ iV 80 alebo VW ID.4 1ST Max Pro Performance?

Stala sa nám taká náhoda, že v jeden týždeň sme mali naraz dva elektromobily, ktoré by sme mohli nazvať pokojne aj dvojičkami. Síce nie tými jednovaječnými, no majú toľko zhodných parametrov, že dvojvaječnými dvojičkami sú bez najmenších pochýb. Sú to ŠKODA ENYAQ iV 80 a Volkswagen ID.4 1ST Max Pro Performance. Ktorý z dvojice najnovších elektromobilov je ten lepší?

Keby sme chceli ísť ešte ďalej, sú vlastne trojičkami, tretím súrodencom je nedávno predstavené Audi Q4 e-tron, ktoré s vyššie spomínanými modelmi taktiež zdieľa rovnakú platformu MEB.

ZDROJ | Audi

Testované ŠKODA ENYAQ iV 80 i Volkswagen ID.4 1ST Max Pro Performance prišli v prakticky maximálnej výbave, ktorú je možné u predajcov získať. Aj preto, keď sa pozriete na cenu testovaných verzií, môžu vám vybehnúť oči z jamiek. Kým základná cena elektrických SUV sa pohybuje na úrovni 35 000 €, testované verzie mali cenu okolo 60 000 € a viac. Tomu však zodpovedala aj výbava. Navyše si už takmer niet čo dopriať, veď si pozrite porovnávaciu tabuľku nižšie. Rozdielov je minimum.

A tým sa aj povenujeme. Hoci sú obe novinky postavené na identickej platforme MEB, podľa špecifikácií má väčší rázvor VW ID.4. Síce iba o pár milimetrov, no v porovnaní s celkovou dĺžkou je to viac. Rovnako ID.4 má aj väčšiu svetlú výšku. Hoci nie je SUV v pravom zmysle (má pohon iba zadnej nápravy), prejde väčším terénom. Väčší rázvor ale spôsobil, že polomer otáčania je takmer o meter väčší.

ENYAQ je síce väčší, ale je ľahší. Má aj väčší kufor, a to o 42 litrov. Veľkým plusom sú aj tzv. simply celver riešenie, nechýba ani známy dáždnik vo dverách. Zaujímavé je, že hoci obe novinky majú identické motory, ID.4 dokáže zrýchliť na stovku o 0,1 sekundy rýchlejšie. Je to určite o čosi lepšou aerodynamikou i tým, že je nižší.

Čo sa výbavy týka, rozdielne sú len vyhrievané sedadlá aj vzadu v prípade ENYAQu. Je to príplatková výbava, no v zime určite oceniteľná. Na druhej strane, ID.4-ka má príplatkové sedadlá s masážou vpredu. Inou nezvyčajnosťou je fakt, že ENYAQ má o 1″ väčší displej. ID.4 má 12″, ENYAQ má 13″. Zaujímavé. Rozdielne sú aj hlasové asistentky, ENYAQ má už známu Lauru, ID.4 má Hallo ID. Rozdielom sú ešte drobnosti ako eekuperácia pod volantom a 230 V zásuvka v prípade ENYAQu. Naopak, VW ID.4 ponúka We Charge (2 roky nabíjania v cene vozidla) a svetelný pás pod čelným sklom.

S oboma novinkami sme absolvovali identickú trať z Podunajských Biskupíc po D4 do Ivanky pri Dunaji, následne do Senca, kde sme sa opäť napojili na diaľnicu D1 do Trnavy. Prešli sme celým mestom a okreskami sme sa vyštverali na Zochovu chatu. Odtiaľ už len dole, pričom trasu s celkovou dĺžkou 108 km sme zakončili pri Jurskom Šúre.

Motor ŠKODY ENYAQ (hore) a motor VW ID.4

V tejto testovacej trase sme pritom mali všetko – diaľnicu, okresku, diaľnicu s obmedzením na 110 km/h, mesto, okresku cez dediny, cestu do kopca i cestu z kopca. V tabuľke nižšie vidíte aké minimálne rozdiely boli medzi oboma autami. V zátvorkách pri kilometroch zároveň vidíte, kto z nás dvoch s Romanom dané vozidlo kedy šoféroval.

Celkovú spotrebu mala nižšiu ŠKODA ENYAQ, no len o 0,3 kWh/100 km. Prepočítané na peniaze, rozdiel na 100 km je pri domácom nabíjaní iba 5 centov. Zanedbateľné.

Zanedbateľné sú aj rozdiely v jednotlivých etapách trasy. Najskôr sme si mysleli, že je to kvôli Romanovej ťažkej nohe, ale nie vždy to tak bolo aj neskôr. Každopádne, ani v spotrebe ENYAQ a ID.4 nemajú medzi sebou veľké rozdiely, hoci sa to môže niekedy tak zdať. V prepočte na minuté eurá sú to centy, resp. desiatky centov.

ŠKODA ENYAQ iV 80

VW ID.4 1ST Max Pro Performance

Cena od…

34 590,00 €

34 990,00 €

Cena testovanej verzie

61 499,00 €

58 450,00 €

body

1

2

Rozmery

4 649 x 1 879 x 1 616

4 584 x 1 852 x 1 603 mm

Rázvor (pomer k dĺžke)

2 765 mm (0,58)

2 771 mm (0,60)

body

1

2

Svetlá výška

186 mm

210 mm

body

1

2

Polomer otáčania

9,3 m

10,2 m

body

2

1

Hmotnosť (pohotovostná/celková prípustná)

2 090/2 612 kg

2 124/2660 kg

body

2

1

Objem kufra

585 – 1 710 l

543 – 1 575 l

body

2

1

Hmotnosť nebrzdeného prívesu

750 kg

750 kg

2

2

Hmotnosť brzdeného prívesu pri 12 % stúpaní

1 000 kg

1 000 kg

2

2

Motor

150 kw (204 k)

150 kw (204 k)

body

2

2

Krútiaci moment

310 Nm

310 Nm

body

2

2

Maximálna rýchlosť

160 km/h

160 km/h

body

2

2

Zrýchlenie 0-100 km/h

8,6 s.

8,5 s.

body

1

2

Spotreba test 100 km (celková)

20,4 kWh/100 km

20,7 kWh/100 km

Cena 100 km (domáce nabíjanie)

3,06€

3,11€

body

2

1

Spotreba (diaľnica, 130 km/h)

27,1 kWh/100 km

28,1 kWh/100 km

10 km (R)

10 km (S)

body

2

1

Spotreba (diaľnica, 110 km/h)

21,4 kWh/100 km

20,3 kWh/100 km

26 km (R)

26 km (S)

body

1

2

Spotreba (mesto)

22 kWh/100 km

21,6 kWh/100 km

6 km (S)

6 km (R)

body

1

2

Spotreba (okreska, rovina)

17,3 kWh/100 km

15,7 kWh/100 km

15 km (R)

15 km (S)

body

1

2

Spotreba (okreska do kopca)

25,9 kWh/100 km

27,8 kWh/100 km

24 km (S)

24 km (R)

body

2

1

Spotreba (okreska z kopca)

9,4 kWh/100 km

11,3 kWh/100 km

21 km (S)

21 km (R)

body

2

1

Kapacita batérie

82 kWh (77 kWh dostupných), 360 V

82 kWh (77 kWh dostupných), 360 V

Plné nabitie z domácej siete v €

11,55€

11,55€

body

2

2

Dojazd max (WLPT)

538 km

521 km

body

2

1

Dojazd (test)

377 km

372 km

body

2

1

Maximálny výkon DC nabíjania

125 kW

125 kW

body

2

2

Dĺžka nabíjania pri maximálnom výkone nabíjačky

38 min / z 0 – 80 %

38 min / z 0 – 80 %

body

2

2

Systém nabíjania

CCS (Combo 2)

CCS (Combo 2)

body

2

2

Maximálny výkon AC nabíjania

11 kW

11 kW

body

2

2

Dĺžka nabíjania z 230 V

13 hod.

13 hod.

body

2

2

Tepelné čerpadlo

áno

áno

body

2

2

ABS/ESP

áno/áno

áno/áno

body

2

2

Počet airbagov

7

7

body

2

2

Sledovanie mŕtveho uhla

áno

áno

body

2

2

Tepmomat

áno, adaptívny

áno, adaptívny

body

2

2

Lane assist

áno

áno

body

2

2

Rozpoznávanie značiek, chodcov, cyklistov

áno/áno/áno

áno/áno/áno

body

2

2

360° kamera

áno

áno

body

2

2

LED svetlomety

áno, Full LED s AFS

áno, Full LED s AFS

body

2

2

Head-up displej

áno, s AR

áno, s AR

body

2

2

Adaptívny podvozok

áno, Dynamic Chassis Control

áno, Dynamic Chassis Control

body

2

2

Bezkľúčový vstup / štart

áno/áno

áno/áno

body

2

2

Klimatizácia

áno, 3-zónová

áno, 3-zónová

body

2

2

Vyhrievané sedadlá

áno, 4x

áno, 2x

body

2

1

Masážne sedadlá

nie

áno, 2x

body

0

2

Bluetooth

áno

áno

body

2

2

12 V zásuvka

áno

áno

body

2

2

Bezdrôtové nabíjanie

áno, 1x

áno, 1x

body

2

2

USB port

áno, 4x USB-C

áno, 4x USB-C

body

2

2

Mobilná appka

áno

áno

body

2

2

Multimediálny systém

13″ displej

12″ displej

body

2

1

Hlasový asistent

áno, Laura

áno, Hello ID

body

2

2

Android Auto / Apple CarPlay

áno / áno

áno / áno

body

2

2

Zvuk vozidla pre chodcov

áno

áno

body

2

2

Záruka

5 rokov / 100 000 km

5 rokov / 100 000 km

body

2

2

Záruka batéria

8 rokov / 160 000 km

8 rokov / 160 000 km

body

2

2

Extra

dáždnik v dverách, rekuperácia pod volantom, 230 V zásuvka, elektrická detská poistka

We Charge (2 roky nabíjania), elektrická detská poistka, svetelný pás pod čelným sklom

body

2

1

Mximálny počet možných bodov

108

108

Celkový počet bodov

99

96

Celkové hodnotenie

91,7 %

88,9 %

Súboj dvojičiek je teda na konci. Ako sami vidíte, viac bodov nazbierala ŠKODA ENYAQ iV 80, ale vo finále je to len o tri body viac, teda rozdiel je doslova zanedbateľný. Nech sa tak rozhodnete pre ktorýkoľvek z uvedenej dvojice elektromobilov, zle neurobíte. Výber je tak najmä o pocite. Záleží, ktorý z testovaných modelov sa vám viac páči, za volantom ktorého sa budete cítiť lepšie.  

Ocenenie víťaz súboja získava Škoda ENYAQ:

Komentáre k článku