Komentár 43. týždeň: Tesle sa konečne začína dariť. Čo je za tým?

Tento týždeň komentujeme udalosť týždňa – Americká Tesla Motors za tretí štvrťrok 2016 vykázala čistý zisk 22 miliónov dolárov. Naposledy bola Tesla zisková pred dvoma rokmi.

Elon Musk je majster  synergických efektov

V stredu, 26. októbra 2016, Tesla Motors oznámila svoje výsledky hospodárenia za 3. štvrťrok. Po ôsmich stratových kvartáloch konečne dosiahla zisk – 22 miliónov dolárov. Tesla prekvapila. Počínala si lepšie ako sa očakávalo.

V správe o výsledkoch za 3. štvrťrok sa konštatuje, že za tri sledované mesiace dodala zákazníkom spolu 24 821 vozidiel. Výrobca je tak podľa svojich odhadov na dobrej ceste k naplneniu 50-tisícového plánu pre druhú polovicu tohto roka.

Tesla Model S
ZDROJ | Tesla Motors

Pozitívne vyznievajú i medziročné porovnania. Počet objednávok oboch modelov stúpol o 68%, celková produkcia elektromobilov až o 92%. Rástli aj celkové príjmy v hodnote 2,3 miliardy dolárov, konkrétne o 145%.

Tesla takúto správu potrebovala ako soľ. V poslednom čase sa totiž okolo nej začali šíriť nepríjemné správy: výbuch rakety Falcon9, ostro-sledované havárie jej elektromobilov, neplnenie plánov produkcie.

Pozrite siTesla Model S P100D zrýchli za 2,58 sekundy, konkurovať bude hyperšportom!

Investorom Tesla Motors robí starosti i rozhodnutie Elona Muska spojiť Teslu Motors so Solar City. Solar City je najväčším dodávateľom strešných solárnych panelov v USA. V oboch firmách vlastní Musk významnú časť akcií.

V oboch je i generálnym riaditeľom. Bohužiaľ, Solar City je zadlžená firma. Významne zadlžená. Ak príde k spojeniu oboch firiem, celkový dlh sa vyšplhá na sumu 3,2 miliardy dolárov. Celkove sa Tesle priťaží.

musk_overall_financial_situation
ZDROJ | Bloomberg

Tak prečo to Elon robí?

Robí to hlavne preto, lebo niečomu verí. V prípade akvizície Solar City, verí na synergický efekt: elektro-autá, solárne panely a batérie – to je ucelený ekosystém. Všetky tri zložky sa vzájomne dopĺňajú a podporujú. Vďaka tomu majú oproti konkurencii väčšie šance na trhu.

Ale to by nebol Elon, keby nemal v zálohe hlbšiu myšlienku. Začnime teda poporiadku.

Synergický efekt č.1. – Solárne strechy a batérie

V piatok, 28. novembra 2016 predstavil Elon Musk revolučnú strechu z dielne Solar City. Strecha je tvorená solárnymi článkami ktoré plne nahradzujú strešnú krytinu z keramiky, pálenej hliny alebo betónu. Všetky škridle sú zo skla a všetky sú solárnymi článkami. Pri pohľade z uhla sú nepriehľadné, pre slnečné svetlo sú transparentné.

Pozrite siTesla ukázala solárne strechy – iné a lepšie

solar_city_solar-skridle
ZDROJ | Tesla

Musk o nich povedal, že:

  • vyzerajú lepšie – lebo sú z textúrovaného skla,
  • vydržia dlhšie – nakoľko sú zo skla, majú dlhšiu životnosť ako samotný dom,
  • ľahšie sa montujú – nemusia sa používať špeciálne montážne prvky,
  • sú lacnejšie.
solarna-skridla-test
ZDROJ | Tesla

Domová veľkokapacitná batéria Powerwall 2.0 tiež doznala významných zmien:

  • má dvojnásobnú kapacitu oproti predchádzajúcej verzii: 14 kWh,
  • má integrovaný invertor (prevodník jednosmerného prúdu na striedavý) a
  • stojí menej ako dvojnásobok sumy prvej verzie – 5 500 dolárov.

Musk očakáva, že predá viac Powerwall-ov než áut.

tesla-power-wall
ZDROJ | Tesla

A v čom spočíva synergický efekt? V tom, že ten kto si kúpi solárnu strechu bude zháňať aj baterky na uskladnenie prebytočnej energie.

Synergický efekt č.2. – Solárne strechy, batérie a elektrické auto

Keď už máte elektrické auto, bude ho treba dobíjať. Kúpte si solárnu strechu a máte dobíjanie zadarmo. Keď je auto dobité, dobíjajte batérie v Powerwall.

Podľa Tesly, je kapacita jedného Powerwall dostatočná pre: osvetlenie, zásuvky i chladničku v dome pre štyri osoby. V prípade potreby, si môžete zakúpiť toľko Powerwall-ov, koľko budete chcieť.

Pozrite siKomentár 39. týždeň: Budú na Marse platiť zákony v štýle Silicon Valley?

Synergický efekt č.3. – Metánový reaktor z Marsu

V nedeľu, 23. októbra 2016 sa Elon Musk zúčastnil diskusie AMA (angl. Ask Me Anything, slov. Spýtaj sa čo chceš) na portáli Reddit. V rámci tejto diskusie mu jeho fanúšikovia kládli rôzne otázky, najmä o Marse.

Musk uviedol oveľa viac detailov o Medziplanetárnom dopravnom systéme ako stihol predstaviť na konferencii v Mexickom meste Guadalajara v septembri tohto roku. V jednej z odpovedí, Musk predstavil štvorfázový plán kolonizácie.

1. Fáza: Prieskumná misia

red-dragon-spacex-landing-mars-flickr
ZDROJ | SpaceX

Musk najprv plánuje poslať na Mars pristávací modul Red Dragon (slov. Červený drak) bez posádky. Cesta by sa mala uskutočniť koncom roka 2018, kedy je Mars najbližšie k Zemi. Poslaním misie bude:

  • odskúšať technológie mäkkého pristávania ťažkých a rozmerných pristávacích modulov a
  • nájsť zdroje vody pre výrobu metánu pomocou Sabatierovej chemickej reakcie.

Z toho vyplýva, že na palube Červeného Draka budú pravdepodobne roboti-vyhľadávači vody a zariadenia pre vykonanie Sabatieriho reakcie.

Sabatieriho reakcia je reakcia, pri ktorej sa z oxidu uhličitého (CO2) a vodíka (H2) získava metán (CH4) a voda (H2O), pričom sa uvoľňuje značné teplo:

CO2 + 4H2 -> CH4 + 2H2O + energia

Voda sa na Marse nachádza predovšetkým okolo pólov. CO2 sa nachádza v marťanskej atmosfére. K tomu aby reakcia prebehla úspešne, treba ešte vysokú teplotu: cca 300-400°C – tú budú zabezpečovať solárne panely a niklový katalyzátor, ktorý si modul privezie so sebou zo Zeme.

Túto reakciu experimentálne overili Nemci v roku 2013, kedy úspešne otestovali metánový reaktor s príkonom 6 MW. Pomocou chemického reaktora boli schopní vyrobiť dostatok paliva pre 1 500 Audi A3. Sabatieriho reakcia sa používa i pri recyklácii CO2 na palube Medzinárodnej Vesmírnej Stanice ISS.

Teraz je už jasné, prečo chce mať Elon raketové motory pre Medziplanetárny dopravný systém na metán a nie na kerozín, ktorý používa Falcon 9.

2. Fáza: Postavenie palivovej elektrárne

spacex-its-spaceship-fuel-pod
ZDROJ | SpaceX

Prvá cesta veľko-kapacitnej vesmírnej lode „Heart of Gold“ (slov. Srdce zo zlata) na Mars bude len za účelom privezenia komponentov pre stabu metánovej elektrárne.

Pozrite siKomentár 34. týždeň: 4 dôvody, prečo je objav planéty Proxima B veľká vec

3. Fáza: Prvá pilotovaná misia

musk_million_people_mars
ZDROJ | SpaceX

Až v tejto fáze priletia na Mars prví osadníci. Privezú si so sebou vybavenie pre dokončenie metánovej elektrárne a komponenty na postavenie obývateľnej základne.

4. Fáza: Kolonizácia Marsu

spacex-mars-terraforming-sequence
ZDROJ | SpaceX

V tejto fáze chce Musk zdvojnásobiť počet letov na Mars každých 26 mesiacov, kedy je Mars k Zemi najbližšie.

Ale vráťme sa päť k Sabatieriho reakcii. Táto reakcia má jednu zaujímavú variáciu, takzvanú Boschovu reakciu, ktorú už skúma i NASA:

CO2 + 2H2 -> C + 2H2O

Reakcia kysličníka uhličitého s vodíkom pri ktorej vznikajú atómy uhlíka a voda. Bohužiaľ, doposiaľ sa táto reakcia prakticky nikde nerealizovala. Problémy spôsobujú dve skutočnosti: reakcia prebieha len v horúcom prostredí – cca 600°C a katalyzátor sa postupne zanáša uhlíkom, čím sa znižuje jeho účinnosť.

Prečo by však mohla zaujímať Elona Muska? Lebo pre výrobu metánu na Marse musí zvládnuť Sabatieriho reakciu v priemyselných rozmeroch. A odtiaľ je už len krôčik k Boschovej reakcii. A tá má jednu unikátnu vlastnosť – dokonale likviduje CO2 – najväčšieho vinníka globálnych klimatických zmien na Zemi.

To že Muskovi nie sú cudzie ani veľko-kapacitné priemyselné aplikácie, dokazuje „Powerpack 2“ – kompaktná priemyselná modulárna batéria. Powerpack 2 má kapacitu 210 kWh. Tesla už inštalovala svoje priemyselné batérie vJužnej Kalifornii – 80 MWh a na Hawai 52 MWh.

Veterné a solárne elektrárne môžu teda ukladať prebytočnú elektrickú energiu buď do batérií Powerpack, alebo poháňať Boschove reaktory. Keď ju nebudeme skladovať, budeme ňou aspoň čistiť vzduch. V oboch prípadoch bude mať Tesla pripravené riešenie. Aj takto vyzerá prínos Elona Muska pre ľudstvo.

Elon Musk 2
ZDROJ | Kiyoshi Ota/Bloomberg

ZdrojTESLA, Solar City

Komentáre k článku