Komentár 38. týždeň: Kedy má autonómne auto právo vás zabiť?

Tento týždeň komentujeme udalosť týždňa – zverejnenie prvej štátnej politiky k autonómnym autám na svete. Americká Národná agentúra pre bezpečnosť dopravy (National Highway Traffic Safety Administration) zverejnila dokument „Federálna politika k autonómnym autám“, ktorý obsahuje základné bezpečnostné požiadavky na výbavu a vlastnosti autonómnych vozidiel.

Pozrite siKomentár 35. týždeň: 3 zbrane Elona Muska proti umelej inteligencii

V utorok, 20. septembra 2016, zverejnila americká Národná agentúra pre bezpečnosť dopravy (National Highway Traffic Safety Administration) svoju politiku k vysoko-automatizovaným vozidlám (Federal Automated Vehicles Policy). Tento 116-stranový dokument stanovuje americké bezpečnostné štandardy pre autonómne autá.

Ericsson Volvo samoriadiace vozidlo 2
ZDROJ | Volvo

Len o deň skôr, 19. septembra 2016, americký prezident Barack Obama, uverejnil článok v pittsburských novinách „Pittsburgh Post-Gazette“ s názvom: „Autonómne vozidlá – áno, ale bezpečné“. V ňom vyjadril zásadnú podporu americkej vlády technológiám autonómneho riadenia automobilov.

Prečo zrazu taká pozornosť?

Dôvodov je viac.

V prvom rade. Obamova administrácia končí onedlho svoje pôsobenie v Bielom Dome. Do tej doby chce splniť čo najviac sľubov. Jeden z nich vyslovil Obama začiatkom roka počas jeho poslednej správy „O stave Únie“: „vložíme peniaze z daní, do dopravného systému 21. storočia“. Mal na mysli najmä podporu áut s elektrickým pohonom.

A hoci sa vtedy o autonómnych vozidlách nezmienil ani slovkom. Nasledujúce udalosti ho presvedčili, že ak si chce Amerika udržať post svetového lídra v oblasti autonómne riadených áut, musí vláda konať. A to veľmi rýchlo.

Po druhé. Pravdepodobne najviac k zmene kurzu prispela nešťastná havária Tesly v máji 2016 pri ktorej prišlo k usmrteniu vodiča.

Od tej udalosti sa jednotlivé štáty USA predbiehali v zavádzaní vlastných zákonov regulujúcich používanie autonómnych vozidiel. V takejto situácii hrozilo, že zákony jednotlivých štátov nebudú kompatibilné.

A tak by mohlo prísť až ku komickým situáciám, kedy napríklad v jednom štáte by ste volant nepotrebovali a v inom – áno. Rovnako tak brzdový pedál, alebo núdzové tlačidlo Stop. Pri jazde z východného pobrežia na západné, by ste takúto komickú „rekonfiguráciu“ mohli absolvovať viackrát. A to by bola poriadna brzda pre celý nový priemysel.

Pozrite siKomentár 30. týždeň: Gigafactory1 a Solar Impulse 2 – míľniky civilizácie

Po tretie. Ďalší dôvod naznačuje sídlo novín v ktorých Obama článok zverejnil – Pittsburgh. V Pittsburghu totiž sídli výskumné laboratórium Uberu pre vývoj autonómnych taxi. Dňa 14. septembra UBER oznámil, že prvé autonómne Uber-taxi začínajú jazdiť v uliciach mesta.

A to je úplne iná liga autonómnych vozidiel. Doteraz sa autopiloti väčšinou obmedzovali na jazdu po diaľniciach. Ale Pittsburgh je mesto. Premávka s najväčšími možnými nárokmi na „šoféra“.

https://www.youtube.com/watch?v=pmofgf-Y3Mc

Nie náhodou chce Obama usporiadať „Konferenciu Bieleho Domu“ o autonómnych vozidlách práve v Pittsburghu a to ešte pred koncom svojho funkčného obdobia – v októbri 2016.

Po štvrté. Nie menej dôležitý faktor, ktorý „pritlačil“ americkú administratívu je  – konkurencia. Konkurencia, najmä zo strany ázijských ekonomík. V Singapure napríklad už jazdia autonómne taxíky firmy „nuTonomy“.

nuTonomy.ico
ZDROJ | nuTonomy

Pozrite siV Singapure jazdia autá budúcnosti už dnes

Čínsky gigant Baidu ohlásil spoluprácu s NVidiou pri vývoji autonómnych áut. Dokonca už má povolenie na testovacie jazdy v Kalifornii.

Po piate. Trh s autonómnymi vozidlami začína rásť geometrickým radom a mohol by sa začať vyvíjať chaoticky.

Ford a General Motors ohlásili, že budujú flotilu áut pre zdieľanie jázd. Uber buduje flotilu autonómnych taxi a robotické autá Googlu už najazdili takmer 2,5 milióna kilometrov bez nehody.

Boston Consulting Group odhaduje, že dopyt po takýchto autách do roku 2025 bude 42 miliárd dolárov. Goldman Sachs je ešte optimistickejší.

driverless-taxi-singapore-smart-nation
ZDROJ | Newsweek

Kde sa berie taká naliehavá spoločenská objednávka?

Pozrite siKomentár 32. týždeň: Nahradia hackboti ľudských hackerov?

Autonómne vozidlá sa ukazujú ako ideálne riešene viacerých problémov súčasnej dopravy:

  • Nespoľahlivosť ľudského činiteľa. Štatistiky z USA ukazujú medziročný rast 8,8% počtu usmrtených osôb na cestách z dôvodu nevenovania dostatočnej pozornosti vedeniu vozidla: šoféri počas jazdy viac telefonujú, vybavujú SMS-ky, nastavujú autorádiá, GPS navigácie, obsluhujú palubné prístroje. Podľa štatistických údajov 90% havárií je spôsobených zlyhaním človeka – šoféra. Autonómne autá môžu len v Spojených Štátoch zachrániť desaťtisíce ľudských životov za jeden rok.
Volvo Drive Me2
ZDROJ | Autocar Professional
  • Dopravné zápchy. Hoci sa kapacita amerických ciest od roku 1950 zdvojnásobila, priemerná rýchlosť sa zvýšila len o 15%.
  • Zamorenie výfukovými splodinami. Všetci výrobcovia autonómnych vozidiel počítajú s elektrickým pohonom, napájaným buď z batérií, alebo z palivových článkov (vodíkových, respektíve etanolových).
  • Problémy s parkovacími miestami. Podľa matematických simulácií portugalských vedcov by autonómne autá vedeli ušetriť až 90% z celkového počtu áut jazdiacich v mestách v súčasnosti.

Autonómne autá však majú ešte jednu výnimočnú vlastnosť. Dokážu sa priebežne zdokonaľovať. Bezpodmienečne a všetky naraz. Vlastnosť, ktorú ľudia nikdy mať nebudú. Milióny vodičov opakujú milióny chýb. Dennodenne a dlhé roky.

Ale nie všetko okolo autonómnych áut sú len dobré správy.

Rozvoj autonómnych áut nepriaznivo ovplyvní zamestnanosť. Barclays predpovedá viac ako 40-percentné zníženie objemu výroby klasických áut v nasledujúcich 25 rokoch. To predstavuje stratu 25 tisíc pracovných miest len v samotných Spojených štátoch.

Vodiči kamiónov, taxikári, vodiči-kuriéri sú ohrození ako prví. Podľa istých odhadov, automatizácia spôsobí v USA stratu 2,6 milióna pracovných miest.

Ale to nie je ten najväčší problém. Autonómne autá vyzývajú i zložité etické problémy.

Predstavte si situáciu, že sa veziete so svojou rodinou po klasickej dvojprúdovej ceste. Zrazu sa na ceste objaví skákajúca lopta. Ako sa k nej auto blíži, vbehne do cesty dieťa, aby si ju zobralo.

Volvo XC90 Drive Me
ZDROJ | Volvo

Má autonómne auto riskovať životy vlastných pasažierov a prudko zahnúť do hlbokého zrázu, alebo má pokračovať v ceste a obetovať dieťa?

Podľa štúdie publikovanej v časopise Science sa v súvislosti s riešením tejto dilemy objavuje zvláštny paradox.

Väčšina z 1928 účastníkov experimentu uprednostnila riešenie, aby auto radšej narazilo do prekážky, alebo spadlo do zrázu, než zrazili chodca. A to dokonca i vtedy, ak by to znamenalo smrť vlastnej posádky.

Po otázke, či by si také auto kúpili, odpovedali – nie. Vyberali by si autá, ktoré uprednostňovali život vlastnej posádky.

Ak máte záujem, môžete sa na stránke „Morálne stroje“ otestovať, ako by ste vy riešili podobné dilemy. Skupina výskumníkov z MIT založila túto stránku aby skúmala ľudský uhol pohľadu na etiku autonómnych vozidiel.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=16&v=XCO8ET66xE4

Ale vynárajú sa i ďalšie komplikované otázky.

Kúpite si Lincoln, ktorý uprednostňuje životy vlastnej posádky, alebo Subaru, ktoré má väčšie sklony obetovať svoju posádku v prospech chodcov?

Koľko informácií o posádke vezme auto v úvahu, keď bude zvažovať komu poskytne väčšiu šancu na prežitie? Vek? Kriminálne záznamy? Počet dopravných priestupkov? Počet osôb v aute?

Poskytne tieto údaje o vlastnej posádke iným vozidlám, aby ich zakalkulovali do vlastných výpočtov?

A bude si môcť zákazník prispôsobiť algoritmus na výpočet priorít prežitia?

To všetko sú veľmi zložité otázky, ktoré budú ovplyvňovať prijatie autonómnych áut širokou verejnosťou.

A aby sa tak stalo, stanovila americká administratíva pravidlá pre hodnotenie autonómnych vozidiel.

V prvom rade zadefinovala 5 stupňov autonómnosti. Podobne ako Michellin udeľuje hviezdičky reštauráciám, alebo štát hotelom. Čím viac hviezdičiek, tým lepšie.

Pozrite siKomentár 29. týždeň: Majstrovský plán Elona Muska – časť 2

sae_levels_sk
ZDROJ | Jalopnik

Okrem toho zadefinovala množstvo bezpečnostných požiadavky, ktoré rozdelila do 15 skupín:

1. Ukladanie a zdieľanie dát

2. Súkromie

3. Systémová bezpečnosť

4. Počítačová bezpečnosť vozidla

5. Rozhranie človek-stroj

6. Odolnosť voči nárazu

7. Vzdelanie a výcvik užívateľa

8. Registrácia a certifikácia

9. Správanie sa po nehode

10. Federálne, štátne a lokálne zákony

11. Etické hľadiská

12. Oblasť vykonávacieho projektu

13. Detekcia objektov a udalostí a reakcia na ne

14. Núdzové riešenia (Podmienka minimálneho rizika)

15. Metódy validácie

Volvo Autoliv
ZDROJ | Volvo

Národná agentúra pre bezpečnosť dopravy (NHTSA) bude žiadať každého výrobcu, aby vypracoval správu o  plnení týchto požiadaviek.

Celkove boli nové pravidlá americkej administratívy prijaté veľmi pozitívne. Nie sú príliš reštriktívne pre výrobcov na jednej strane a na druhej strane, sú dostatočne usmerňujúce v prípadoch, keď treba určiť zodpovednosť za spôsobené škody.

Predstavený právny rámec umožňuje výrobcom autonómnych vozidiel sústrediť sa na vývoj požadovaných vlastností a vyhnúť sa tápaniu aké bezpečnostné vlastnosti by autonómne auto malo mať a neistote pri riešení súdnych sporov.

Autonómny automobil bude prvým skutočným robotom a prvou skutočnou umelou inteligenciou s ktorou sa stretnú široké masy ľudí. Budeme do jeho „elektronických a mechanických orgánov“ zverovať svoje životy i životy svojich blízkych.

A prečo sme s takou závislosťou vôbec súhlasili? Pretože nás ohrozuje naša vlastná nedokonalosť a nevieme to zmeniť. Nevieme meniť len tak naše prežívania, nálady alebo názory. Sme uväznení vo svojich vlastných predstavách a emóciách.

A aby sme prežili, začali sme budovať – Matrix. Žiadny Architekt, žiadna Vedma – my sami.

Aby nás chránil.

the-matrix
ZDROJ | Warner Bros. The Matrix

ZdrojBloomberg,Scientific American,Jalopnik

Komentáre k článku