Digitálny detox užitočnejší ako ten klasický?

ZDROJ | ESET

Prázdne ihriská boli už dávno pred pandémiou. Kým v minulosti rodičia ťahali deti z ulice domov, dnes sme svedkami pravého opaku. Deťom sa nechce chodiť von. Načo, keď celý svet nájdu v smartfóne a tablete?

Podobne sú na tom aj dospelí. Nestačí, že mnoho z nich trávi celý pracovný deň pred monitorom, i v súkromí sa skláňajú nad obrazovkami, ktoré majú nad nimi očividne veľkú moc.

ZDROJ | ESET

Zamyslite sa – koľko hodín trávite na internete? Závislosť od počítačov, resp. od internetu už dávno neberieme na ľahkú váhu. Je ťažké určiť hranicu, ktorá presahuje rámec toho, čo je v poriadku a čo už nie. Vo všeobecnosti platí, že závislosť vzniká vtedy, ak prestávate mať kontrolu nad používaním technológií a internetu. Vtedy už aj vaše okolie registruje, že máte problémy (psychologické, sociálne, pracovné či školské).

Pozrite siKedy ste si naposledy aktualizovali webový prehliadač?

Táto závislosť dostala označenie netolizmus. Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) definuje závislosť ako silnú túžbu (alebo pocit) užívať látku, stratu kontroly nad užívaním látky, užívanie látky k odstráneniu abstinenčných príznakov, toleranciu vyžadujúca čoraz väčšie dávky, zanedbávanie iných radostí a záujmov, či pokračovanie v užívaní napriek zrejmému dôkazu škodlivých následkov.

ZDROJ | Peter Frolo

Ak vymeníte slovo látka za internet, či smartfón, môžete poľahky zistiť, ako na to ste vy a vaši blízki. Cítite potrebu neustáleho kontrolovania statusov, četov, skrolujete Instagramom? Zapínate počítač aj bez toho, že máte na to nejaký konkrétny dôvod?

Tí, ktorí nepustia smartfón ani keď sa obliekajú, môžeme v mnohých prípadoch označiť ako nomofobikov. Medzi typické príznaky patrí nervozita, ktorá vzniká, keď telefón nemáte u seba. Postihnutý stále kontroluje, či mu neprišla notifikácia, často zažíva fantómové vibrácie. To je pocit, že mu telefón v tichom režime vibruje.

Nomofóbia sa najčastejšie charakterizuje ako závislosť na mobilnom telefóne, respektíve strachu z času stráveného bez neho.

Podobne ako pri iných závislostiach, aj tu je dôležité, aby si závislý človek uvedomil, že má problém. To však často nie je také jednoduché. Pokiaľ máte vo svojom okolí kamaráta, partnera či kolegu, ktorý je evidentne  závislý a pozorujete na ňom zmenu v správaní, problémy v rodine, či na pracovisku, skúste sa s ním porozprávať. Ak problém neviete vyriešiť rozhovorom, treba vyhľadať odborníka.

ZDROJ | TCL

Ako sa vyvarovať závislosti?

Nové operačné systémy posledné roky začali ponúkať manažovanie vášho času, ktorý trávite pred obrazovkou. Ak máte pocit, že pred ňou trávite viac času ako je zdravé, pohrajte sa s nastaveniami.

Veľkým lákadlom, ktorý vás priklincuje k obrazovke sú sociálne siete. Skúste, čo spraví ich odinštalovanie zo smartfónu. S vašimi blízkymi predsa môžete komunikovať telefonicky, SMS, či cez četovacie služby. Odinštalujte si tiež hry a zábavné appky, ktoré vo vás vyvolávajú potrebu opakovaného a častého používania. Vypnite si notifikácie na väčšinu aplikácií. Aktívne nechajte len tie, ktoré sú naozaj dôležité (hovor, SMS, e-mail, rodinný čet).

ZDROJ | Google

Naordinujte si digitálny detox

Vypnite si notifikácie – obmedzte počet upozornení naozaj na to podstatné, takto jednoducho znížite riziko vzniku nomofóbie, závislosti od smartfónu, resp. strachu z času stráveného bez neho.

Zredukujte sociálne siete – je to vedecky potvrdené, čím viac času trávite na sociálnych sieťach, tým horšie sa cítite. Ak nie ste skutoční masochisti, prečo by ste mali dobrovoľne chodiť tam, kde sa máte zle?

Čas bez pripojenia – stanovte si čas, kedy budete úplne odpojení od internetu. Počas jedla, alebo pri pozeraní TV dajte nabok svoje zariadenia, alebo si ich prepnite do letového režimu.

Zadovážte si klasický budík – ruku na srdce, keď vám ráno zazvoní budík na smartfóne, nepozriete sa rýchlo, čo je nové? Je to podobné, ako by ste boli závislí na alkohole a ráno by ste si ešte v posteli dali svoj prvý drink.

ZDROJ | ESET

V úvode sme spomínali deti, ktoré bez problémov vymenili ihrisko za smartfóny. Určite ste sa zamysleli nad tým, kde sa nachádza hranica medzi normálnou mierou používania internetu a škodlivou. Nie je to jednoduché ani pre odborníkov.

Pozrite siAko naučiť deti hrať počítačové hry bezpečne a zodpovedne?

Skúste pozorovať, či nebadáte niektoré varovné signály. Stratilo vaše dieťa záujem o činnosti v reálnom živote? Je šťastné len vtedy, keď trávi všetok čas pred obrazovkou? Zhoršujú sa jeho študijné výsledky? Ak sa pre dieťa stal čas strávený pred obrazovkou prioritou číslo jeden, znamená to, že niečo nie je v poriadku a situáciu treba riešiť.

Čo môžete urobiť pre svoje dieťa? Najlepšie je predísť vzniku tejto situácie, prevencia je lepšia ako liečba. Majte na pamäti, smart zariadenia majú predpoklad stať sa návykovými. Je veľmi dôležité, aby ste si už na začiatku používania určili jasné pravidlá.

ZDROJ | Pixabay

Majte prehľad o aktivitách, ktoré dieťa na internete robí. Vyskúšajte aplikácie rodičovskej kontroly, napríklad ESET Parental Control pre Android. Táto appka vám pomôže nastaviť pravidlá, ako môžu deti používať svoje vlastné chytré telefóny alebo tablety.

Viac informácií k téme nájdete na bezpecnenanete.sk. Nájdite si pár minút a prečítajte si rozhovor so psychologičkou o tom, ako pôsobí priveľa informácií na psychiku, resp. pozrite si články Koľko hodín trávite na internete?, Potrebujete digitálny detox? alebo Stali sa vaše deti počas pandémie viac závislé od smart zariadení?

Článok sme pripravili v spolupráci so spoločnosťou ESET.

ZdrojESET

Komentáre k článku