Diesel je za zenitom. Čo bude nasledovať?

„Prekvapenie“, že viacero automobiliek, nielen Volkswagen, manipulovalo s testami emisií dieslových motorov sa pridáva ako bonus k snahám o zníženie znečisťovania ovzdušia a produkcii skleníkových plynov.

Biľag neželaného prvku získali naftové autá, hoci samotného oxidu uhličitého produkujú menej, ako benzínové pohony. Aerosoly a oxidy dusíka z naftových motorov sú však veľmi nepríjemným „obohatením“ ovzdušia v mestách. A to nehovoríme o „špecialitách“ ako jazda s vadným filtrom pevných častíc.

Po osobných autách, prídu na rad nákladné

Aj preto čoraz viac krajín, alebo veľkých miest pristupuje k reštrikciám voči vjazdom áut používajúcich diesel, či dokonca (v strednodobom horizonte) spaľovacích motorov všeobecne. Na pranier by sa tak mali dostať aj motory na benzín, LPG a CNG, aj keď autá na plyn produkujú menej emisií než nafta a benzín.

EREV – Extended range electric vehicle (elektromobily s dlhým dojazdom), FCEV – Fuel cell electric vehicle (elektromobily s palivovými článkami, najčastejšie vodíkové), HEV – Hybrid electric vehicle (hybridné elektromobily), ICE – Internal combustion engine (spaľovacie motory), PHEV – Plugin hybrid electric vehicle (hybridné elektromobily nabíjané zo zásuvky), BEV – Battery Hybrid electric vehicle (batériové elektromobily), FHEV – Full Hybrid electric vehicle (plne hybridné elektromobily)

Ozývajú sa však aj skeptici, tvrdiac, že úplný zákazať diesel je nereálne. Ak by sme aj nahradili všetky osobné autá elektromobilmi a vodíkovými autami, čo bude poháňať kamióny a stavebné stroje? Tu vidia životnosť nafty na podstatne dlhšiu dobu.

Pozrite siPrieskum KPMG: diesel je mŕtvy, nech žije zdieľanie áut!

Možno majú pravdu, no už dnes je vyvinutých viacero elektrických ťahačov a množstvo elektrických dodávok, rovnako ako kamióny s vodíkovými palivovými článkami. Také testuje a prevádzkuje napríklad Toyota. Elektrina z vodíka by mohla rovnako dobre poháňať aj stavebné stroje. Niektorí odborníci sú však presvedčení, že tu sa skôr v blízkej budúcnosti namiesto nafty presadí stlačený zemný plyn (CNG).

ZDROJ | European Data Journalism Network

Začiatkom októbra nemecká federálna vláda načrtla plány na zníženie znečistenia ovzdušia od vozidiel so vznetovými motormi. Chce požiadať automobilky, aby ponúkli majiteľom obchodné stimuly, alebo opravy, či doplnenie hardvéru v snahe zabrániť ďalším zákazom vjazdu dieselových áut.

V Nemecku, aj inde

Automobilky však považujú dodatočnú montáž takzvanej selektívnej katalytickej redukcie na dodatočné čistenie výfukových plynov za príliš zdĺhavé, drahé a neefektívne. Takto upravené autá by mali navyše väčšiu spotrebu a boli by hlučnejšie.

ZDROJ | Autoblog

 

Prikláňajú sa skôr k zavedeniu „šrotovného“ v podobe zľavy na nákup nového auta s prísnejšou emisnou normou. Daimler prisľúbil pri vykúpení starého vozidla pri nákupe nového zľavu 5 000 €, Renault dokonca až 10 000 €.

Zákazy vjazdu dieselov do niektorých častí nemeckých miest už posvätila aj tamojšia justícia. V utorok (9. októbra 2018) berlínsky súd nariadil nemeckému hlavnému mestu zakázať jazdu starších dieselových áut na niektoré jeho cesty.

Pozrite siČína pošle spaľovacie motory k dinosaurom

Na najmenej 11 úsekoch ciest s najvyššou úrovňou znečistenia oxidmi dusíka, musí Berlín zakázať vjazd vozidlám, ktoré spĺňajú len emisné normy Euro 5 alebo staršie, uviedol súd vo vyhlásení. Okrem toho musí Berlín analyzovať, či nie sú potrebné ďalšie zákazy na celkovo 15 kilometroch ciest na zníženie priemernej koncentrácie oxidu dusíka na 40 mikrogramov / m3 vzduchu, uviedol súd.

ZDROJ | Tesla

 

Nemecko však nie je v obmedzovaní dieselových motorov žiadny unikát. Podobným smerom sa vydávajú úrady vo väčších mestách aj v ďalších európskych krajinách, napríklad vo Francúzsku, Veľkej Británii, v Taliansku a v mnohých ďalších.

Iná je situácia v talianskom Miláne, kde od 21. januára 2019 začne platiť progresívny zákaz dieselových áut. Zákaz bude monitorovať 180 kamier na všetkých vjazdoch do mesta. „Zelenú“ dostanú len dieselové autá spĺňajúce emisnú normu aspoň Euro 3. To však bude len začiatok, pretože v priebehu niekoľkých mesiacov budú môcť po meste jazdiť len autá s normou Euro 4 a vyššou. Od roku 2024 však začne zákaz platiť aj pre vozidlá s emisnou normou Euro 5.

Po roku 2030 len elektromobilita?

Na tieto trendy citlivo reagujú aj automobilky, ktoré hromadne upúšťajú od plánov budúcej výroby dieselových áut a naopak, masívne investujú do vývoja modelov elektrických pohonov. Najnovším prírastkom do „anti-diesel“ aliancie je automobilka Porsche

ZDROJ | USA Today

„Porsche nechce diesel démonizovať, ale ako výrobca športových áut, pre ktorého hral tento typ pohonu vždy sekundárnu úlohu, chce budúcnesť bez dieselu,“ uviedol šéf Porsche AG Oliver Blume. Aj v tomto prípade bude diesel kompenzovať elektromobilita. Už na budúci rok má byť uvedený elektromobil Porsche Taycan. Do roku 2022 chce Porsche do elektromobility investovať 6 mld. € a stáva sa tak súčasťou mainstreamu automobiliek, ktoré majú podobné ambície.

Porsche TaycanZDROJ | Autoblog

Lenže nejde tu len o dieselové motory a o mestá. Mraky sa sťahujú aj nad benzínovými autami. Plány na reštrikcie v oblasti spaľovacích motorov už ohlásilo viacero krajín. Spomeňme napríklad Holandsko, Nórsko, Veľkú Britániu, Nemecko, alebo Francúzsko, ale aj dva najväčšie štáty – Indiu a Čínu.

Pozrite siElektromobilov je málo, no v mestách pokryjú veľkú časť dopravy

Slovensko v tomto zozname nehľadajme. Náš problém má skôr opačný charakter – ako zabrániť, aby sme sa, spolu s ďalšími stredo- a východoeurópskymi krajinami nestali skládkou lacných dieselových áut, ktorých sa majitelia na Západe začínajú hromadne zbavovať.

Nórsko, ktoré patrí z hľadiska podielu predaných elektromobilov k svetovým lídrom, chce dosiahnuť podiel elektromobilov a plug-in hybridov na predaji nových áut do roku 2020 až 70%. Po roku 2025 bude v Nórsku zakázaný predaj automobilov s výlučne spaľovacím, teda aj benzínovým motorom.

Francúzsko a V. Británia stanovili tento deadline o niečo voľnejšie – predaj spaľovacích motorov zakážu od roku 2040.

ZDROJ | BMW Group

Razantný je nástup elektromobility v Číne. V roku 2019 tu má podiel elektromobilov a hybridov do zásuvky dosiahnuť 10 % a v roku 2020 už 12 %. India, ktorá má taktiež silne znečistené ovzdušie vo veľkomestách, zamýšľa situáciu riešiť chirurgickým rezom. Po roku 2030 chce zakázať predaj áut so spaľovacím motorom.

Radikálny Izrael

Podľa portálu Autoblog ďalšou krajinou, ktorá chce takto radikálne zasiahnuť voči spaľovacím motorom je Izrael. V roku 2025 má tamojšie cesty brázdiť až 177 000 elektromobilov. Po roku 2030 má byť predaj benzínových a naftových áut v Izraeli zakázaný. Osobné autá majú byť elektrické a nákladné autá a autobusy má poháňať elektrina, alebo stlačený zemný plyn.

Vláda chce dopyt po elektromobiloch podporiť nulovým zdanením a výstavbou infraštruktúry v podobe 2000 nabíjacích staníc. Uvažuje sa dokonca o cestách schopných bezdrôtovo nabíjať batérie za jazdy.

V iných krajinách, vrátane Slovenska, podobné radikálne plány zatiaľ nie sú, ale zmena výrobného portfólia automobiliek prinúti vlády aj majiteľov áut zmeniť svoje preferencie všade vo svete. Takže nakoniec sa dočkáme aj u nás.

ZdrojAutoblog

Komentáre k článku