Čo je to FreeSync a v čom sa líši od G-Sync?

ZDROJ | AMD

Potrpíte si na vysoko kvalitný obraz pri hrách či sledovaní filmu? Potom sa s FreeSync, adaptívnou obnovovacou frekvenciou, stretávate pravidelne.

Plynulý obraz je výsledkom spolupráce grafickej karty, resp čipu, a monitoru, resp displeja. Plynulosť zabezpečuje obrazová frekvencia, teda číslo, ktoré ľahko identifikujete podľa veličiny Hertz. Čím je číslo väčšie, tým je obraz plynulejší a krajší.

ZDROJ | AMD

Avšak, ak máte dva hardvérové komponenty s rozdielnou obnovovacou frekvenciou, signalizuje to problém. Grafická karta alebo čip sa pre čo najlepší obraz snažia vždy ponúknuť čo najvyššiu obnovovaciu frekvenciu, zatiaľ čo displej ju má pevne danú. Displej tak mení, častejšie znižuje, obnovovaciu frekvenciu na svoju hodnotu, výsledkom čoho je trhaný obraz.

Pozrite siČo je to IPS displej a prečo je lepší pre kreatívcov než hráčov?

Problém môžete skúsiť vyriešiť na grafickej karte, na ktorej nastavíte obmedzenie obnovovacej frekvencie. Tu vznikajú hneď dva problémy. Prvým je, že pri obmedzení na grafickej karte sa obraz môže začať zadrhávať. Karta alebo čip totiž budú čakať na odpoveď displeja, čo celý proces spomaľuje. Druhým problémom je, že rozdielna obnovovacia frekvencia nie je problémom len pre technicky zdatných a náročných používateľov počítačov. Tento problém je potrebné riešiť aj pri televízoroch a mobiloch. A je jasné, že tu úroveň technických zdatností používateľov drasticky klesá.

Samozrejme, riešenie už existuje a my si ho po trochu dlhšom úvode predstavíme. Je ním adaptívna synchronizácia obrazu pre LCD. Toto riešenie funguje tak, že displej prispôsobuje svoju obnovovaciu frekvenciu grafickému výstupu. Ak teda GPU pošle obraz s frekvenciou 45 Hz, displej svoju frekvenciu zníži na 45 obrázkov za sekundu, čím sa dosiahne krásne plynulý obraz.

Toto riešenie ponúkajú dve spoločnosti. Nvidia, ktorá ho pomenovala G-Sync, a AMD, ktorého adaptívna synchronizácia obrazu sa nazýva FreeSnyc. Nvidia svoje riešenie ponúka dlhšie, no je podmienené ich grafickou kartou a nájdete ho skôr v prémiových radoch displejov. Dôvod je ten, že si spoločnosť dáva veľmi pedantne záležať na konečnom výsledku.

Pozrite siČo je to štandard VESA?

FreeSync je v podstate odpoveďou spoločnosti AMD Nvidii. AMD svoje riešenie predstavili v marci 2015 ako štandard VESA, teda za použitie ich technológie sa výrobcom neúčtujú žiadne poplatky a nevyžaduje proprietárny hardvér. Ide o voliteľnú súčasť sady funkcií pre rozhranie DisplayPort, ktorá prišla s normou DisplayPort 1.2a. FreeSync sa tak rýchlo rozšírilo naskrz takmer všetky cenové relácie displejov. V nižších kategóriách displejov sa však objavuje nedostatok v podobne len určitého rozsahu na synchronizáciu obnovovacej frekvencie.

ZDROJ | AMD

Avšak, to že váš displej má certifikáciu FreeSync nutne neznamená, že adaptívnu obnovovaciu frekvenciu môžete využívať. Rovnakú funkciu musí mať aj grafická karta, resp. čip. Avšak, ako sme už vyššie spomenuli, nie je podmienkou konkrétna značka GPU, stačí aby obsahoval požadovanú funkciu.

Spoločnosť AMD prišla v roku 2017 s druhou generáciou ich riešenia FreeSync. Do názvu pribudla číslica 2 a technicky sa synchronizácia rozšírila o HDR. Teda kombinuje toto rozlíšenie s premenlivou obnovovacou frekvenciou, čím poskytuje dvojnásobok vnímateľného farebného priestoru sRGB a ponúka lepší kontrast a jas. FreeSync 2.1 je od tohto roku už aj v HMDI 2.1.

ZDROJ | AMD

Príjemným prekvapením bolo, keď začiatkom roku 2019 spoločnosť Nvidia ohlásila, že začína podporovať FreeSync. Potrebné ovládače spoločnosť vydala takmer okamžite. Treba však povedať, že konkurenčné riešenie nesprístupnili do všetkých svojich grafických kariet. Nvidia stále dbá na vysokú kvalitu, preto je FreeSync stále len vybraných modeloch.

Na CES 2020 bolo predstavené riešenie FreeSync Premium, ktoré je určené pre displeje s obnovovacou frekvenciou aspoň 120 Hz pri hraní s rozlíšením 1 920 X 1 080 pixlov. Tieto monitory tiež musia byť vybavené technológiou LFC. FreeSync Premium Pro k požiadavkám pridáva HDR a nízku latenciu počas zobrazovania v tejto kvalite.

ZdrojAMD,Digital Trends

Komentáre k článku