Čo je to elektromotor v elektrickom bicykli a ako funguje?

Zamýšľali ste sa niekedy nad tým, ako fungujú motory elektrických bicyklov? V dnešnom článku sa to dozviete a hlavne aj tento navonok zložitý proces pochopíte.

Elektrické bicykle patria medzi veľmi populárne dopravné prostriedky aj na Slovensku. Vidieť to aj v našich lesoch, po ktorých jazdí čo raz viac ľudí práve na bicykloch s elektrickým pohonom.

Dôvody sú rôzne. Či už je to kvôli zdravotným problémom, veku, kondičke, pohodlnosti alebo jednoducho kvôli zážitku z jazdy na elektrickom bicykli, ktorý je ako sme už aj my veľakrát pri testovaní elektrických bicyklov písali, nezameniteľný. Nielenže dokážete prejsť oveľa viac s menšou námahou, ale zároveň robíte niečo pre svoje telo a môžete si tiež užiť perfektnú rýchlu jazdu do veľmi strmých kopcov.

Pozrite siShimano EP8 – motor pre elektrický bicykel, ktorý chce konkurovať Boschu

Ako však elektrické bicykle fungujú? Väčšina moderných elektrobicyklov je poháňaná elektrickým motorom, ktorý je napájaný na batériu. Taktiež platí, že väčšina bicyklov je ovládaná cez pedálového asistenta, to znamená, že musíte zašliapnuť do pedálov a elektrický motor funguje ako doplnková asistencia. Existujú však aj elektrické bicykle, ktoré fungujú ako motorka – stlačíte tlačidlo a bicykel sa sám rozbehne bez nutnosti zašliapnutia.

V skratke…

Motor elektrického bicykla zabezpečuje tzv. krútiaci moment. Čím je tento moment väčší, tým je motor výkonnejší a tým pádom je väčšia aj asistencia. Znamená to, že pedálový asistent vám pomáha viac pri menšej sile, ktorú musíte vložiť do zašliapnutia.

Umiestnenie motora je väčšinou v zadnom náboji alebo v strede. Každé umiestnenie má svoje pre a proti podobne ako pri každej súčiastke na bicykli. Najčastejšie sa však stretnete so stredovým umiestnením motora, ktoré tak znižuje jeho ťažisko. Zároveň funguje cez jednoprevodník na rozdiel od bežných horských či cestných bicyklov.

Pokiaľ je motor v zadnej časti, je pripojený priamo na náboj kolesa. Takýto typ motora nájdeme väčšinou na lacnejších modeloch bicyklov.

Keď sa na elektrický motor pozrieme bližšie, vo vnútri nájdeme statickú časť zloženú z niekoľkých cievok elektromagnetu a rotujúcu časť, ktorá je vyrobená z permanentného magnetu. Cievky vytvárajú magnetické pole, vďaka ktorému sa permanentný magnet otáča. Cyklista má následne pocit, že ho tlačí nejaká neviditeľná sila.

ZDROJ | Bosch

Pozrite siHarley-Davidson a elektrobicykel? Dnes je možné už všetko

Čo sa týka výkonu motoru, ten môže byť rôzny od 200 W do 1 000 W, no treba si uvedomiť, že čím väčší výkon, tým vyšší krútiaci moment, ktorý môže následne zničiť reťaz. Preto sú výkony limitované. Taktiež platí, že čím väčší výkon, tým rýchlejšie sa míňa batéria. O tých si však povieme nabudúce.

ZdrojBicycling

Komentáre k článku