Čo je to autonómne auto? Alternatíva, o ktorej sa snívalo už v minulom storočí

O autonómnych autách píšeme hádam každý druhý deň a toto slovo je už tak zaužívané v spoločnosti, že by bola škoda si bližšie tento pojem nepredstaviť. Vitajte v ďalšej časti nášho seriálu „Čo je to„.

Napriek tomu, že sa o autonómnych autách výrazne hovorí len posledné roky, myšlienky a testy s podobnými konceptami tu boli už pred takmer sto rokmi.

Už v roku 1925 spoločnosť Houdina Radio Control demonštrovala auto American Wonder, ktoré bolo na diaľkové ovládanie.

ZDROJ | Jalopnik

Pozrite siAutonómne kamióny Uber rozvážajú zásielky v Arizone

V 50. rokoch sa testovali vozidlá, ktoré boli poháňané detektormi umiestnenými na ceste. V 70. rokoch sa Japoncom podaril úspech v tejto oblasti a to po predstavení prvého inteligentného vozidla, ktoré sa pohybovalo po bielym označeniam na ceste a dokázalo ísť rýchlosťou 30 km/h.

V 80. rokoch sa objavil prototyp autonómneho auta od Mercedes-Benz. Poďme však bližšie k súčasnosti a najprv si definujme, čo vlastne slovo autonómne auto znamená.

V skratke…

Autonómne auto je auto bez šoféra, ktoré je schopné sledovať okolité prostredie a pohybovať sa v ňom bez ľudského zásahu.

ZDROJ | Waymo

Pozrite siBudú prvé autonómne aerotaxi na Novom Zélande?

Autonómne riadenie má niekoľko výhod ako napríklad zvýšená bezpečnosť, znížené náklady na infraštruktúru a zníženie nehodovosti. Za najväčšie plus je pri autonómnom riadení označované zlepšenie dopravnej situácie ako napríklad zníženie nákladov na spotrebu paliva, zníženie potreby parkovacích miest a transformácia bežného modelu transportu na model zdieľania.

Medzi prekážky tejto technológie patrí rozšírenie áut medzi ľudí a implementácia do bežnej dopravy. Problémom tiež môže byť právo na súkromie, keďže autá neustále snímajú okolité prostredie. Mínusom je aj strata niektorých odvetví práce ako napríklad šoféri. Najaktuálnejším rizikom je bezpečnosť samotnej technológie a jej možné zneužitie.

ZDROJ | Reddit

V roku 2015 umožnili americké štáty Nevada, Florida, Kalifornia, Virginia, Michigan a Washington D.C. testovanie autonómnych vozidiel na verejných vozovkách.

Čo sa týka Európy, mestá v Belgicku, Francúzsku, Taliansku a vo Veľkej Británii plánujú zaviesť systémy pre autonómne vozidlá. Nemecko, Holandsko a Španielsko povolili testovanie takýchto vozidiel počas reálnej premávky.

ZDROJ | GM

Pozrite siWaymo je už len krok pred spustením autonómnej prevádzky

V roku 2017, automobilka Audi oznámila, že ich športový model auta A8 bude schopný jazdiť na autonómny pohon do 60 km/h za pomoci umelej inteligencie.

Technológia autonómneho pohonu má niekoľko levelov podľa úrovne autonómneho riadenia. Jednotlivé úrovne boli publikované technologickou firmou SAE International v roku 2014.

  • Level 0 označuje automatizovaný systém, ktorý môže varovať a čiastočne môže aj zasiahnuť do riadenia, no nemá kontrolu nad vozidlom.
  • Level 1 (hands on) je automatizovaný systém so zdieľanou kontrolou nad vozidlom. Príkladom môže byť adaptívny tempomat ACC, kde vodič kontroluje volant a auto rýchlosť. Ďalším príkladom môže byť automatické parkovanie.
  • Level 2 (hands off) je automatizovaný systém, ktorý preberá plnú kontrolu nad vozidlom, čiže aj pridávanie, brzdenie a zatáčanie. Vodič musí sledovať jazdu a v prípade potreby okamžite zasiahnuť.
  • Level 3 (eyes off) je systém, ktorý umožní vodičovi nesledovať chod auta. Vodič napríklad počas šoférovania môže sledovať film alebo telefonovať. Vozidlo dokáže núdzovo zastaviť, no vodič musí byť pripravený zasiahnuť do určitého času.
  • Level 4 (mind off) je totožný s levelom 3, len s tým rozdielom, že vodič nemusí vôbec sledovať chod auta, to znamená, že môže pokojne aj spať alebo opustiť svoje miesto. Autonómne riadenie je však obmedzené podľa prostredia ako napríklad počas dopravných zdržaní. Vozidlo môže v ľubovoľný moment zrušiť autonómne riadenie.
  • Level 5 (steering wheel optional) je plne robotizované auto bez potreby ľudského zásahu.

Niektoré autá využívajú na autonómne riadenie kamery, radary a senzory. Iné vozidlá disponujú profesionálnym systémom skenovania okolitého prostredia. Všetky autonómne vozidlá sa tiež spoliehajú na presnosť technológie GPS a tiež na umelú inteligenciu, ktorá dokáže vyhodnocovať možné riziká.

V roku 2012 začala s testovaním aj dcérska firma Aphabet (Google) – Waymo. Firma Waymo ako prvá začala testovanie autonómnych vozidiel bez bezpečnostného vodiča za volantom. V aute však vždy sedí pracovník, ktorý v prípade núdze auto zastaví. Práve firma Waymo je pravdepodobne najbližšie k plne autonómnemu vozidlu.

ZDROJ | The Verge

To, že volant v aute je prežitok, ukázala nedávno spoločnosť General Motors, ktorá má tiež vlastný koncept autonómneho vozidla.

Toyota testuje autonómnu technológiu vo svojom koncepte modulárnych áut e-Palette, ktoré si každá firma bude môcť prispôsobiť podľa seba. Autonómnym vozidlám sa venujú aj spoločnosti ako Nvidia, Intel či Apple.

ZDROJ | Toyota

Pozrite siUber pozastavuje testovanie autonómnych áut kvôli smrteľnej nehode

Netreba zabúdať na spoločnosť Tesla a ich známy autopilot, ktorý sa každým rokom neustále zlepšuje. Okrem autonómneho riadenia, zvládnu Tesla vozidlá aj parkovanie bez prítomnosti vodiča.

Do konca roku 2019 plánuje Tesla plne autonómne riadenie ich vozidiel. Napriek výhodam Autopilota má Tesla skúsenosti s niekoľkými nehodami, pri ktorých zomrel človek počas autonómneho riadenia.

Okrem autonómnych áut sa testujú aj možnosti autonómnych autobusov alebo nákladných vozidiel ako napríklad firma Otto, ktorú kúpil Uber.

ZDROJ | Verge

Firma Uber sa tiež venuje technológii autonómnych vozidiel, no práve počas verejného testovania autonómneho vozidla od Uberu došlo k nehode, pri ktorej zomrela cyklistika.

Zaujímavosťou sú aj koncepty miest určené práve pre autonómne vozidlá. Jedno také vzniká aj v Južnej Kórei. Nesie názov K-City.

Ako ste na tom s autonómnymi vozidlami vy? Ste proti nim, alebo v nich vidíte nezvratnú budúcnosť?

ZdrojWikipedia

Komentáre k článku