Čo je to AR? Nepraktická technológia alebo spiaci obor?

Augmentovaná či rozšírená realita, takýmito názvami nás v posledných rokoch bombardujú technologické spoločnosti. Čo sa vlastne za nimi ukrýva a kam vývoj tejto technológie smeruje?

V skratke…

Rozšírená realita (Augmented Reality) umožňuje rôznymi spôsobmi umiestňovať virtuálne objekty do reálneho prostredia. Tieto objekty sú viditeľné cez displej smartfónu, tabletu alebo cez špeciálne okuliare pre rozšírenú realitu.

Skratka AR, pod ktorou sa ukrýva anglický názov Augmented Reality, sa v posledných rokoch stala horúcim marketingovým lákadlom mnohých spoločností. V rôznych formách a súvislostiach sa však o tejto technológii hovorí už desiatky rokov. Prečo sa teda rozšírená realita dostáva do praxe až teraz?

Smartfóny a tablety sa konečne dostávajú do bodu, kedy obsahujú ideálny hardvér pre rozšírenú realitu a vývojári tento hardvér využívajú zaujímavými spôsobmi. Dobrým príkladom sú rôzne filtre na tvár v aplikáciách Snapchat, Instagram či Facebook Messenger, no zabudnúť určite nesmieme ani na hru Pokémon GO, ktorá priniesla rozšírenú realitu do mainstreamu.

ZDROJ | LB Studio

Zariadenia podporujúce AR využívajú kameru na snímanie priestoru a na rozpoznávanie rovných plôch. Na týchto plochách následne dokáže zariadenie vykresliť nejaký virtuálny objekt, ktorý sa vďaka dátam z kamery a pohybových senzorov dokáže držať na tom istom mieste aj vtedy, keď sa používateľ pohybuje a objekt si obzerá z rôznych uhlov a vzdialeností.

https://youtu.be/UudV1VdFtuQ

Tento pojem samozrejme zahŕňa široké spektrum rôznych riešení, ktoré sú v aktívnom vývoji a neustále sa z roka na rok zlepšujú. Kamery dokážu čoraz lepšie analyzovať priestor, čím dokážu lepšie ukotviť virtuálne objekty do reality. Grafický výkon prenosných zariadení stúpa, takže zobrazované objekty sú čoraz realistickejšie a do hry konečne nastupuje aj simultánne zobrazovanie obsahu pre viacerých hráčov.

ZDROJ | Apple

Rozšírená realita sa však netýka iba smartfónov a tabletov a zrejme na týchto zariadeniach v budúcnosti ani nezostane. Už v roku 1901 si spisovateľ L. Frank Baum predstavoval okuliare, ktoré by dokázali zobrazovať písmená na čelách všetkých postáv. Tieto písmená by naznačovali, či je postava dobrá, zlá, múdra, hlúpa, láskavá, alebo krutá. Tak ďaleko sme sa ešte nedostali, no postupne sa k tejto predstave približujeme.

Americká armáda na začiatku 90. rokov nasadila rozšírenú realitu do okuliarov, ktoré poskytovali vojakom dodatočné informácie o bojisku.Zhruba o dve dekády neskôr túto víziu oživil Google s okuliarmi Google Glass, ktoré oživili záujem o toto odvetvie a rozprúdili vášnivé diskusie o tom, či takéto okuliare vôbec potrebujeme a chceme.

Pozrite siNPTS | Google Glass – futuristické okuliare s minimálnym využitím

Okuliare Google Glass neboli prvé, ktoré umožňovali zobrazovať virtuálny obsah v reálnom priestore, no ako prvé mali potenciál túto technológiu preniesť do každodennej praxe. Od pôvodného vydania prešlo päť rokov a okuliare Google Glass dnes využíva iba hŕstka spoločností na zrýchlenie a zjednodušenie rôznych pracovných úkonov. Nebol to však slepý výstrel do tmy, okuliare pre rozšírenú realitu sa na trh s veľkou pravdepodobnosťou vrátia.

ZDROJ | Alphabet X

Tento rok spoločnosť Vuzix predstavila AR okuliare, ktoré zobrazujú obsah priamo na sklách okuliarov a navyše majú zabudované hlasové ovládanie Amazon Alexa. Spoločnosť Intel krátko na to odhalila prototyp AR okuliarov, ktoré vyzerajú veľmi nenápadne a grafické prostredie premietajú priamo na sietnicu.

Pozrite siAko vplýva virtuálna realita na našu psychiku?

Vlastný AR headset pod názvom HoloLens samozrejme vyvíja aj Microsoft. Vývoj sa teda po zdanlivom neúspechu Google Glass nezastavil, práve naopak. Technológia sa postupne dostáva na takú úroveň, na ktorej bude vhodná pre komerčné použitie.

ZDROJ | Vuzix

Ešte potrvá niekoľko rokov, kým sa okuliare pre rozšírenú realitu stanú bežnými, no už dnes pre nich technologické spoločnosti pomaly vydrážďujú cestu. Najlepšie to môžeme vidieť na vývojárskych platformách Apple ARKit a Google ARCore, ktoré slúžia na jednoduchý vývoj AR aplikácií a hier.

Pozrite siGoogle rozbieha rozšírenú realitu, aplikácie a hry neustále pribúdajú

Tieto platformy sú relatívne mladé, no o niekoľko rokov aktuálne vyvíjaný softvér budú môcť využívať AR okuliare, ktoré nepochybne vyvíja viacero technologických spoločností.

ZDROJ | The Verge

Práve Apple by mal podľa odhadov analytikov predstaviť takéto okuliare už v roku 2020. Či sa mu to podarí, je dnes otázne. Každopádne k tomu však dnešný vývoj hardvéru a softvéru nepochybne smeruje a len čas ukáže, či je rozšírená realita len ďalšia slepá vývojová ulička, alebo spiaci obor, ktorý čaká na ten správny čas, aby ukázal svoj obrovský potenciál.

ZdrojMicrosoft,Apple

Komentáre k článku