Medzi brzdiacimi systémami sú veľké rozdiely, varuje štúdia

V poslednom čase sa veľa píše o vozidlách s autopilotom, ale tie sú ako yeti – mnohí o nich hovoria, ale sotva sa v nich niekto viezol.

Vynechajme zo štatistiky vozidlá Tesla Model S a Model X, kde je autopilot bežnou výbavou, ale takéto označenie je zatiaľ mierne prehnané. Veď viete – marketing.

Pozrite siDrive.ai chce autonómne autá – samoukov

Medzi dôležité, aj keď v praxi menej používané asistenčné systémy riadenia patria systémy autonómneho núdzového brzdenia (autonomous emergency braking, AEB). K slovu prichádzajú, keď riadiaca jednotka vyhodnotí prekážku v jazde v nebezpečnej blízkosti a usúdi, že nie je v reakčných schopnostiach vodiča vyhnúť sa jej, alebo zabrzdiť.

Na druhej strane, ani AEB negarantuje stopercentnú imunitu voči haváriám. Štúdia American Automobile Association (AAA) na základe vyše 70 testov s 5 rôznymi systémami AEB ukázala, že medzi nimi existujú významné rozdiely.

AEB-Land_Rover
ZDROJ | Land Rover

Takzvané „lite“ verzie AEB nemajú ambíciu úplne zastaviť auto v prípade kolíznej situácie, ale  intenzívne brzdenie používajú skôr na obmedzenie závažnosti havárie. AAA pri testoch zrážky s „mäkkým cieľom“ zistila, že systém „lite“ AEB znížil rýchlosť priemerne o 40%.

Asi 1/3 testov s rýchlosťami pod 30 míľ/hod (asi 48,3 km/hod) skončilo úplne bez havárie. Ak bola ale rýchlosť 45 míľ/hod (72,4 km/hod), takýto systém zabránil kolízii len v 9% prípadov.

Pozrite siKomentár 31. týždeň: čip ako neurón, čínsky autobus a Bezos v zelenom tričku

Nuž, lepšie je meniť pár plechov, ako zamestnať chirurgický tím. A ešte lepšie je vybrať si účinnejší systém brzdenia AEB. Ani tam však nie je dokonalá istota. AAA zistila u plnohodnotných systémov AEB, ktoré sľubujú úplne eliminovať havárie, nasledovné parametre.

AEB-graf
ZDROJ | Automotive Engineer

Pri prekážke nastalo priemerné zníženie rýchlosti o 79% a tieto AEB sa dokázali vyhnúť nehode pri rýchlosti 30 míľ/hod (48,3 km/hod) v 60% prípadov. Aj tu úspešnosť s narastajúcou rýchlosťou klesá. Pri rýchlosti 45 míľ/hod, resp.72,4 km/hod zabránili kolízii priemerne v 40% udalostí. AAA neuviedla žiadne konkrétne značky, ktoré sa testu zúčastnili.

Pozrite siHackeri môžu ovládnuť akceleráciu, aj brzdy kamiónov

Napriek všetkému je jasné, že systémy autonómneho núdzového brzdenia môžu zachraňovať životy a zdravie na cestách. Vodiči, ktorí jazdia v autách bez AEB síce tomuto systému príliš nedôverujú (verí mu 41% vodičov), ale tí, ktorí už takéto autá majú, veria jeho účinnosti až na 71%.

Pozrite siV Singapure jazdia autá budúcnosti už dnes

To naznačuje, že so zavádzaním AEB do nových modelov bude dôvera v tento asistenčný systém stúpať. V USA by mal byť od roku 2022 AEB súčasťou štandardnej výbavy vozidiel.

Dohodlo sa na tom 22 automobiliek, pokrývajúcich až 99% trhu. Aj potom však nezaškodí pozorne preštudovať asistenčné systémy riadenia v konkrétnom aute, keďže rozdiely medzi „lite“ a „full“ verziou môžu byť občas fatálne.

ZdrojCNET

Komentáre k článku