Bowers & Wilkins Nautilus – 23-ročná legenda + rozhovor

Žijúce legendy, ktorých dizajn predbehol na desaťročia dobu. Ich zovňajšok je známy každému, my sme prevetrali naživo ich membrány. Zisťovali sme, čím sú také výnimočné a na záver sme trochu vyspovedali International sales manažéra Bowers & Wilkins, Stephena Bakera.

seriálBowers & Wilkins – cez prekážky až k diamantom

bowers-wilkins-nautilus-1-noresize
ZDROJ | Bowers & Wilkins

Keď sa povie Nautilus, mnohí z vás tušia, že ide o jednu z najextravagantnejších, no napriek svojej vysokej cene aj jednu z najúspešnejších reprosústav všetkých čias od Bowers & Wilkins.

V roku 1993, kedy bola prvýkrát uvedená na trh, znamenala nielen revolúciu v dizajne, ale aj v samotnej reprodukcii zvuku. Možno aj preto ste tento skvost mohli vidieť na nejednej prehliadke dizajnu, autosalónoch či exclusive salónoch.

REPORTÁŽVideli sme ako sa vyrábajú reproduktory Bowers & Wilkins

Vyskúšať si ho naživo sa však nepodarí každému. Nám sa taká možnosť naskytla a ani na minútu sme nezaváhali. Priam až mýtický názov má séria Nautilus odvodený od tvaru, ktorý evokuje morskú ulitu.

Bezpochyby viacerým ľuďom tieto reproduktory prídu veľkolepé. Možno niekomu pripadajú trochu gýčové, vo väčšine však vyvolávajú silné emócie a nadšenie. Samotný tvar je určite blízky aj fanúšikom sci-fi, a pritom nie je náhodný. Predchádzal mu niekoľkoročný vývoj a plní významnú akustickú funkciu.

bowers-wilkins-nautilus-3-noresize
ZDROJ | Bowers & Wilkins

A prečo práve šípový tvar? Cieľom bolo dosiahnuť čo najdokonalejší zvuk, a to nielen použitím najlepších komponentov, ale aj elimináciou strát každého reproduktora.

Jediným efektívnym spôsobom, ako pohltiť nechcený zvuk zo zadnej časti reproduktora, bola podľa výskumov odporová trubica s exponenciálne zmenšujúcim sa priemerom, doplnená o tlmiace vlákna.

REPORTÁŽBowers & Wilkins predstavil nové reproduktory série 800

Zabraňuje sa tým oneskorenému odrazu zvukovej energie späť do membrány reproduktora. Nie je za tým žiadna z prsta „vycucaná“ bulharská konštanta, dĺžka trubice je vypočítaná presne podľa frekvencie každého reproduktora zvlášť. Každý reproduktor má preto samostatný šípový tvar.

Pre pásmo nižších frekvencií má trubica dĺžku až neuveriteľných 4,5 m, inžinieri ju teda logicky zatočili do tvaru ulity. Je ručne vyrábaná zo zmesi mikrovlákien a nedostatkom hmotnosti určite netrpí. Samotné telo Nautilusu aj s komponentmi váži okolo 60 kg a montuje sa na masívny podstavec zo žuly, ktorý váži približne 50 kg.

Nesmieme zabudnúť ani na jedinečnosť farebného spracovania. Vo fabrike vo Worthingu namiešajú farbu, akú len chcete, a to z prvotriednych lakovacích materiálov, aké používajú popredné automobilky.

bowers-wilkins-nautilus-2-noresize
ZDROJ | Bowers & Wilkins

Technologicky výnimočným riešením, na tú dobu, boli samotné membrány vyrobené z anodizovaného hliníka. Výškový menič, horný stred, spodný stred a basový menič. Štvorica, ktorej rozozvučenie vyžaduje chvíľu trpezlivosti, poriadny kus dodatočnej techniky a v neposlednom rade značnú dávku financií (70 000 €).

Výrobca odporúča pripojiť pre stereofónnu sústavu osem zosilňovačov, čo v praxi znamená použiť štyri stereofónne krabice. Z jednej reprosústavy vychádza integrovaný kábel zo spleteného striebra rozdelený na osem menších káblov.

Pozrite siNová vlajková loď firmy Bowers & Wilkins prichádza

My sme mali zostavu napojenú na zosilňovače série Delta od firmy CLASSÉ a predzosilňovač Sigma SSP rovnakej značky. A ako to hrá? Úprimne, v prvom momente to so mnou nič nerobilo. No keď sa človek započúva do vokálnych nahrávok, tá čistota hlasu ma nútila počúvať to čoraz viac a viac.

Skvele podané výšky a basová linka perfektne zjemňovaná spodnými stredovými frekvenciami. Nebol to taký ten klasický dunivý bas s extra dlhou rezonanciou. Vďaka skvelej konštrukcii doznieval presne vtedy, kedy mal.

A to sa bavíme o 23-ročnej technológii, ktorá sa bez najmenších zmien vyrába doteraz a po ktorej je neustály dopyt. Len pre zaujímavosť, B&W dokončí v priemere 2 modely za týždeň.

Bowers & Wilkins vyroba 15

 

Čím je séria Nautilus taká výnimočná a prečo je úspešná už 23 rokov? Aj na tieto otázky nám ochotne odpovedal Stephen Baker, International sales manažér Bowers & Wilkins, počas jeho návštevy v Bratislave.

Koľko ľudí sa vlastne podieľalo na vývoji Nautilov?

Inklinujeme k tomu mať na projekte vždy hlavného vývojára a štyroch-piatich pomocných ľudí. Nebolo tomu inak ani v prípade projektu Nautilus, ktorý viedol známy vývojár Laurence Dickie. Vývoj trval približne 3,5 roka.

Čím sú reproduktory výnimočné?

Táto séria je zaujímavá tým, že sme v podstate po prvýkrát použili rovnaký materiál pre všetky meniče – hliník, čo je nezvyčajné najmä v dnešnej dobe. Hoci naši vývojári tvrdia, že súčasná séria 800 hrá technicky lepšie, musíme si uvedomiť ten 23-ročný rozdiel vo vývoji.

V Nautiloch ide skutočne o dokonalú súhru použitých materiálov, niečo ako správne ingrediencie, ktoré nájdete vo svojom obľúbenom koláči. Čo však na Nautiloch zbožňujem najviac, sú ich budúci majitelia. Sú medzi nimi nielen audiofili, ale aj milovníci dizajnu.

Zaujímavé je, že za posledných päť rokov má stúpajúci trend požiadavka doladiť farbu reproduktorov k farbe zákazníkovho auta. Mali sme jedného, ktorý si u nás objednal sériu Nautilus. Chcel potešiť svoju dcéru k jej nadchádzajúcim 16. narodeninám a pýtal sa jej, čo by si priala.

Ona odvetila, že chce rovnaké Nautily, ako má on, len vo svojej obľúbenej ružovej farbe. Trafiť ten správny odtieň však bolo náročné, preto nám poslala svojho plyšáka, podľa ktorého sme farbu namiešali. Nadšenie bolo obrovské.

Výroba je jedna veľká show, pred finálnym nástrekom trvá približne 2 týždne. Máme dvoch ľudí, ktorí sú vo firme roky, ovládajú krok za krokom celý výrobný proces a venujú sa len tomu, aby séria Nautilus bola 100% dokonalá. Ide predsa o prémiový produkt.

bowers-wilkins-rozhovor-1
ZDROJ | TECHBOX

Aká je úspešnosť tejto série z dlhodobého hľadiska?

Čo sa týka predajnosti, predávame paradoxne viac teraz, ako v minulosti, jej popularita teda narastá s časom. Ľudia ju zo začiatku vnímali veľmi skepticky, otočilo sa to až po približne piatich rokoch. To jednoznačne dokazuje nadčasovosť jej dizajnu. Nás to len utvrdzuje v tom, že sme vytvorili dokonalý produkt, ktorého tri a pol ročný vývoj stál za to.

Ktoré trhy dominujú v predajnosti Nautilov najviac?

Mení sa to, momentálne je veľmi silný dopyt z Japonska, Ruska, a pochopiteľne aj z Blízkeho východu. Prekvapiť však vie aj úplne malý trh, kde sa vždy nájde niekto, kto si ich kúpi a kde by ste to nečakali. Stále vnímame fakt, že napriek tomu, že ich máme na trhu tak dlhú dobu, stále sa nájdu ľudia, ktorí ich nikdy pred tým nevideli.

Zastavujú sa pri výkladoch, obdivujú a chcú ich počuť, pretože posluch, to je ten najvačší zážitok.

Bowers & Wilkins vyroba 106

Pokiaľ to nie je tajomstvo, koľko kusov ste celkovo vyrobili?

Presné číslo vám nemôžem povedať, ale je to dobré číslo. Množstvo, s ktorým sme fakt spokojní. Jedným z hlavných faktorov výmeny celej série reproduktora je pokles predajnosti. To nám signalizuje, že s tým treba niečo robiť, produkt inovovať alebo ho úplne nahradiť.

No Nautilus je produkt, pri ktorom si vždy povieme, že to ani zďaleka nie je nutné. A ako som už spomínal, teraz je ešte populárnejší ako keď sme ho uvádzali na trh v roku 1993.

Každopádne je to zaujímavé, že aj takýto produkt musel dozrieť do svojej úspešnej fázy.

Jednoznačne. Ale keď si aj pozriete tie najikonickejšie dizajny na svete, trebárs Porsche 911, takisto musel ten dizajn dozrieť a čerpá úspech z rovnakého tvaru desaťročia. Je to skrátka dizajn, ktorý funguje.

Keď sme vydali prvé fotografie našej novej série 800 Diamond, dostávali sme od ľudí zmiešané spätné väzby. Boli takí, ktorí tvrdili, že je to niečo otrasné, no boli aj takí, ktorí si ich zamilovali. Až po tom, ako ich videli naživo, si ich tie reproduktory začali získavať, či už zvukom, alebo spracovaním.

Skrátka ľuďom trvá nejaký čas, kým sa s tým dizajnom stotožnia, kým ho akceptujú.

Bowers & Wilkins vyroba 111

Možno trochu zvláštna otázka, ale skúsme porovnať Nautilus s aktuálnou sériou 800 diamond?

Sú úplne odlišné. Od roku 1993 sme pokročili míľovými krokmi, či už Continuum konus, alebo diamantový tweeter, to všetko sú obrovské benefity dneška a série 800. Nautilus je model s klasickým dizajnom, ale stále hrá užasne a vždy poslucháčov ohromí.

Neuvažujete o vydaní inovovanej verzie Nautilusu s technológiami a skúsenosťami so sériou 800 diamond?

V zásade je to to, čo by vývojári robili najradšej, no pre nás je to strata času. Viete, keď sa rozhodnete pre nejaký projekt, uvažujete v horizonte niekoľkých rokov, zostavujete tímy, vkladáte do toho obrovskú energiu.

Sú to technologicky a akusticky úplne odlišné materiály a komponenty. Na ich kombináciu by bol potrebný ďalší vývoj. Spojiť ich na papieri by bolo to najjednoduchšie, no realita by bola úplne iná. Skôr sa uberáme smerom vyvinúť niečo nové, nie vracať sa späť do minulosti.

bowers-wilkins-rozhovor-2
ZDROJ | TECHBOX

Ďakujeme za rozhovor.

ZdrojČasopis TECHBOX 7-8/2016

Komentáre k článku