Boom elektromobilov vyvoláva aj otázniky

Automobily so spaľovacími motormi sú nepochybne významným zdrojom všemožných emisií, ktoré strpčujú život ľuďom, aj prírode. Oxid uhličitý je len jednou z nich. K zlepšeniu kvality ovzdušia a životného prostredia celkovo (vezmime si napríklad aj hlučnosť) tak elektromobily prispejú hlavne v mestskom prostredí.

Ani vodík, ani benzín

Samozrejme, redukcia emisií CO2 prispeje aj k zníženiu tvorby skleníkových plynov, čo zas, s istým časovým odstupom, súvisí aj s klimatickou zmenou. Posledné dva roky začína vývoj elektromobilov výrazne akcelerovať a mnohé automobilky ohlásili rozsiahly program elektrifikácie svojho portfólia.

Zároveň niekoľko štátov ohlásilo reštrikcie pri využívaní áut so spaľovacím motorom, vrátane ich úplného zákazu predaja v strednodobom horizonte. Najmenej sedem krajín má v úmysle zakázať predaj automobilov so spaľovacími motormi. Strata trhov ako je Veľká Británia, Francúzsko, Nórsko, Holandsko, ale predovšetkým Čína, núti automobilky konať.

Pozrite siPartnerstvo BMW a Solid Power prinesie pevné batérie pre elektromobily

Dôvodov zlomu v dlhodobých automobilových trendoch je niekoľko. Svojou mierou k nemu prispel aj emisný škandál Volkswagenu s manipuláciou testov dieselových áut, ktorý sa podpísal pod klesajúci dopyt po tomto type pohonu.

Dnes je pritom zbytočné riešiť, že benzínové autá môžu v skutočnosti vytvárať viac CO2 vďaka vyššej spotrebe.

Kumulatívny rast predaja elektromobilov, ako budú vstupovať do platnosti zákazy spaľovacích motorov.ZDROJ | WIRED

Firmy ako Volvo, Jaguar Land Rover, Aston Martin, alebo General Motors už smerujú k plne elektrifikovaným pohonom a počty modelov s elektromotormi rozširuje aj VW, BMW, Nissan a ďalšie. Najnovšie oznámil Ford plány na zavedenie 24 elektrických alebo hybridných vozidiel do svojho portfólia do roku 2022.

Pozrite siToyota chystá batérie s pevným elektrolytom. Úplne zmenia elektromobily

Otázkou však je, či po zákazoch „spaľovákov“ budú výrobcovia schopní dodať dostatočné množstvá elektromobilov, aby bolo možné autopark priebežne dopĺňať a inovovať. Pozrime sa na problémy, ktorým čelí Tesla so svojím novým vozidlom Model 3. Celkovo je podiel elektromobilov na celkovom trhu vozidiel mizivý, aj keď postupne rastie.

Rast potreby produkcie batérií v GWh.ZDROJ | WIRED

Aj keď viacerí odborníci (napr. z Toyoty a Hondy) veria viac vodíkovým palivovým článkom, ako batériovým autám, o ponuke rozhoduje dopyt na trhu a nie partia inžinierov a teoretikov na odborných konferenciách.

A zákazníci zatiaľ vodík úspešne ignorujú. Tie rádovo tisícky vodíkových automobilov, čo po svete jazdia, karty príliš nezamiešajú, nech má vodík výhody, aké chce. Ide napríklad o dlhý dojazd na jednu nádrž (tu sa už elektromobily doťahujú), alebo expresné tankovanie.

Batérie sú základom, aj rizikom

Keďže elektromobily budú potrebovať výkonné lítium-iónové batérie, ich výroba sa stáva strategicky dôležitou. Tesla predpokladá, že vo svojej Gigafactory v Nevade, ktorá je aktuálne najväčšou svetovou fabrikou na batérie, vyrobí batérie s kapacitou 35 gigawatthodín ročne. Ale boom elektromobility bude vyžadovať podstatne viac.

Ráta s tým aj Tesla, ktorá bude možno produkovať batérie aj pre iných odberateľov. Aj preto plánuje postaviť minimálne ďalšie dve gigafabriky, z toho jednu v Európe a ďalšiu pravdepodobne v Číne.

Pozrite siV Austrálii vznikne ďalšia gigantická záložná batéria. Prekoná Teslu

Niekoľko veľkých tovární postavia aj v Európe – špekuluje sa aj o Slovensku. Firma Northvolt pracuje na výstavbe gigafabriky s ročnou produkciou až 32 GWh batérií vo švédskom meste Skellefteå.

Prognóza dopytu po materiáloch na batérie.ZDROJ | WIRED

Nepotrvá to dlho a elektromobily preskočia v (s)potrebe batérii spotrebnú elektroniku. Významným segmentom trhu, ktorý si vyžiada takisto veľké množstvo batérií, sa stáva aj energetika. Batériové úložiská tu budú potrebné v súvislosti s narastajúcim podielom výroby elektriny v solárnych a veterných elektrárňach, kvôli stabilizácii jej dodávok.

Pozrite siReinkarnácia zinku. Porazia nové batérie Li-ion technológiu?

Razantné rozširovanie výroby batérií ale otvára otázky okolo potrebných surovín. Zdroje lítia nebudú problémom, horšie to bude s kobaltom, ktorý ja taktiež súčasťou elektród Li-ion batérií. Až 60% kobaltu totiž pochádza z baní z Demokratickej republiky Kongo, kde je bežné zneužívanie práce detských baníkov, a v otrockých podmienkach ťažia rudu aj dospelí.

To môže byť jednou z motivácií, pre ktoré sa v budúcnosti presadia iné technológie batérií s odlišným chemickým zložením.

Sú elektromobily „čisté“?

Ak elektromobily nevypúšťajú priamo žiadne emisie, neznamená to, že nezanechávajú takzvanú uhlíkovú stopu. Tá zahŕňa všetky emisie, ktoré byli vyprodukované v procese výroby a logistiky všetkých komponentov. Týka sa ale hlavne elektriny, ktorá elektromobily poháňa.

ZDROJ | Nissan

Ak budeme elektrinu vyrábať výlučne v tepelných elektrárňach spaľujúcich uhlíkaté palivá (uhlie, mazut, plyn, drevnú štiepku), produkcii skleníkových plynov príliš neuľahčíme. Aj keď, aj v tomto prípade by elektromobilita znamenala istú úľavu pre obyvateľstvo mestských aglomerácií. Emisie elektrární nebývajú lokálne a rozptýlia sa na väčšom území.

Pozrite siKeď uhlíková stopa zmizne bez stopy

Iná situácia nastane, ak budeme používať elektrinu vyrobenú v hydroelektrárňach, ako Nórsko, alebo v solárnych a veterných (prípadne jadrových) elektrárňach. Tie samé o sebe tiež ale majú istú uhlíkovú stopu.

Podiel obnoviteľných zdrojov na výrobe elektriny (čierna).ZDROJ | WIRED

V zásade ale platí, že ak chceme elektromobilitou prispieť k blahu planéty a nás všetkých, treba brať na zreteľ aj zdroje, z ktorých elektrina pochádza. Realitou je, že nasadenie elektromobilov dáva najväčší zmysel v krajinách, kde je podiel obnoviteľných čistých zdrojov najväčší (napríklad Nórsko – takmer 98%, alebo Kostarika).

Pozrite siKostarika má zelenú (elektrinu)

V husto obývanej Indii, kde sa podiel obnoviteľných zdrojov na produkcii elektriny pohybuje zatiaľ len na úrovni 15%, je pozitívny efekt elektromobilov omnoho nižší.

ZdrojWIRED

Komentáre k článku