Boeing má kontrakt na prvý pilotovaný let k ISS

Od ukončenia programu raketoplánov je NASA odkázaná pri letoch s ľudskou posádkou na spoluprácu s Ruskom.  Aj keď vyvíja novú kozmickú loď Orion, ktorá s kapacitou 7 kozmonautov viac ako dvojnásobne prekoná ruské Sojuzy, tá bude k dispozícii až koncom desaťročia.

boeing-cst-100

POZRITE SI: Boeing a SpaceX čoskoro povezú amerických kozmonautov na ISS

Súkromné spoločnosti SpaceX a Orbital Sciences síce už zvládajú dopravovať náklady na medzinárodnú stanicu ISS (s loďami Dragon, resp. Cygnus), o kozmonautoch to zatiaľ neplatí. SpaceX a Boeing však intenzívne pracujú na pilotovaných kozmických letoch a v rámci kontraktu „Commercial Crew Program“ (CCP) si už vlani rozdelili príspevok NASA vo výške 6,8 miliardy USD. Podmienkou je, že pilotovaný let k ISS aspoň s jedným kozmonautom musia uskutočniť do roku 2017.

boeing-nasa-ccp

Hoci obe súkromné spoločnosti spolu súperia, SpaceX má značný praktický, aj technický náskok. Boeing však má mimoriadne silnú pozíciu (či protekciu?) a z uvedenej dotácie 6,8 mld. USD získal dvojtretinovú väčšinu (4,2 miliardy USD). Najnovšie Boeing oznámil, že dostal od NASA ako prvý vôbec prvú zákazku udelenú súkromnej spoločnosti na vesmírnu misiu s posádkou. Celkovo znie objednávka NASA na šesť letov k ISS.

boeing-cst-100-interier

Cieľom letov bude dopravovať na ISS štyroch kozmonautov NASA (alebo NASA sponzorovaných kozmonautov) a 100 kg nákladu. Po pristátí zostane kozmická loď zakotvená na stanici po dobu až 210 dní, kedy bude pôsobiť ako záchranný čln pre prípad núdzovej situácie.

POZRITE SI: NASA dala zelenú súkromnej doprave kozmonautov do vesmíru

NASA oznámila, že SpaceX dostane zmluvu na lety taktiež v priebehu tohto roku, pričom otázku, ktorá spoločnosť poletí ako prvá a aké bude poradie ďalších letov, rozhodne NASA neskôr. Prvý let je naplánovaný na rok 2017, aj keď to závisí od toho, ako dopadnú certifikáty pre lode CST-100 (Boeing) a pilotovaný Dragon (SpaceX), ktoré požaduje kvôli uvoľneniu rozpočtových výdavkov Kongres USA. Obidve lode – Dragon, aj CST-100, budú mať, rovnako ako Orion, kapacitu sedem členov posádky.

Okrem Boeingu a ISS chce realizovať pilotované lety do vesmíru viacero súkromných spoločností. Žiadna z nich však nemá k dispozícii riešenie použiteľné v najbližších rokoch. Raketoplán SpaceShipTwo spoločnosti Virgin Galactic, ktorý havaroval pri testovacom lete v minulom roku, a ktorý by mal po istých vylepšeniach čoskoro opäť štartovať, dokáže lietať len do výšky zhruba 100 km a určený je najmä pre „vesmírnych“ turistov.

Zdroj: NASA, Gizmag

Foto: NASA

 

Komentáre k článku