Autičkárov začali lákať hybridy! Prečo a ako tomu zabrániť?

Bolo by naivné domnievať sa, že zlodeji budú mať nejakú česť a už tobôž nie ekologické cítenie. A tak sa v posledných mesiacoch stretávame s čoraz častejšími prípadmi krádeží nielen celých vozidiel, ale aj ich cenných súčastí – batérií.

Už od minulého roka sa dramaticky zvýšil počet krádeží plug-in hybridov a ich dielov. Napríklad Toyota zaznamenala v dôsledku kriminality 2 000 %-násobný nárast dopytu po komponentoch, ktoré obsahujú drahé kovy. Zlodeji sa zameriavajú na ľahko identifikovateľné vozidlá, ako je Toyota Prius a Lexus 400h

Nárast krádeží súvisí s prudko stúpajúcou hodnotou drahých kovov používaných v katalyzátoroch – ródia a paládia. Nemenej hodnotnou časťou elektromobilu je jeho batéria. Tie sa kradnú práve z hybridov, pretože sú na dostupnejších miestach, napríklad pod zadnými sedadlami. Batérie v plne elektrických vozidlách sú integrované v podlahe a teda veľmi ťažko prístupné.

Batéria do Toyoty Prius 2. generácie.ZDROJ | Toyota

Ukradnúť takéto batérie nedokáže hocikto, pretože sú často aj po odpojení od systému pod napätím. Ďalším problémom pre zlodejov je hmotnosť batérií. Tie majú v prípade hybridov často aj 100 kg, pri elektromobiloch je to, samozrejme, oveľa viac. Cena novej NiMH batérie pre hybrid je v prípade Toyoty zhruba 5 000 dolárov. Li-ionóvé akumulátory sú ešte drahšie.

Pozrite siMáte v aute keyless? Takto ukážete zlodejom prostredník

Toyota by údajne dokázala predávať dvojnásobne viac hybridných modelov RAV4, ale nedokáže získať dostatočné množstvo akumulátorov. „Jedinou vecou, ​​ktorá nás ťahá naspäť pri hybridoch, je kapacita,“ povedal Bob Carter, výkonný viceprezident predaja v USA.

Ako sa kradne elektromobil?

Oddelenie Palmers Green Police zdieľalo na Twitteri obrázok, ktorý ukazuje ako sa dokážu zlodeji dostať do automobilu.

Vysielač prvého zlodeja odblokuje zamykací systém vozidla, ktorý reaguje na vysielací signál. Vysielač prvého zlodeja odošle signál druhému zlodejovi pri dome. Jeho vysielač ho postupne zasiela do ovládača a následne posiela odpoveď z ovládača na vysielač prvého zlodeja a blokovací systém vozidla. Tak sa otvorí vozidlo bez spustenia alarmu a naštartuje.ZDROJ | Palmers Green Police

Na priloženom videu vidíme tento postup použitý pri heknutí a krádeži elektromobilu Tesla.

 

Ani Slovensko sa nevyhlo tejto zločineckej vlne. Najnovšie sa zlodeji „činili“ v Žiline, kde sa im podarilo ukradnúť jeden hybrid Toyota RAV4. Druhý, vďaka poplašnému systému, ostal slúžiť ich majiteľom. Najviac krádeží je však už tradične zaznamenaných v Bratislavskom kraji, práve Toyota RAV4 patrí medzi obľúbené modely.

Polícia predpokladá, že na našom území operujú zločinecké gangy až z Litvy. Prečo? Tradiční autičkári pochádzali z Poľska, kde sa ukradne každých 39 minút jedno vozidlo. Poliaci zistili, že najlepšie je ukradnúť automobil v Litve a bezproblémovo ho previezť do Poľska. Litovčania sa vďaka nim naučili ako ľahko prísť k dobrému zárobku a onedlho sa práve Litva stala domovskou krajinou profesionálnych gangov, ktoré začali operovať vo vyspelejšej časti Európy, vrátane Slovenska.

Okrem toho sa v Litve prestali predávať „japonci“ s dieselovým pohonom, zákazníci majú na výber medzi benzínom a hybridom. Silnejúci dopyt a nedostatok náhradných dielov, o ktorých hovorí aj samotná Toyota, spôsobilo, že sa na každý ukradnutý akumulátor ľahko nájde nepoctivý kupec, či autoservis.

ZDROJ | Toyota

Téme ochrany automobilov sme sa venovali vo viacerých článkoch. Zaujal nás gadget Invoxia GPS Tracker, vďaka ktorému budete mať za necelých 100 eur svoj automobil neustále pod dohľadom. Francúzsky gadget pracuje v sieti Sigfox, ale má certifikáciu aj na LoRaWAN. Má v sebe zabudovaný GPS, Bluetooth 4.0 a Wi-Fi moduly. Bluetooth slúži na komunikáciu s mobilnou appkou, GPS a Wi-Fi zas na presné určovanie polohy v exteriéri (GPS + WPS) a interiéri (WPS).

Ako si raz a navždy zabezpečiť pred heknutím bezkľúčový systém štartovania rozoberáme v článku Máte v aute keyless? Takto ukážete zlodejom prostredník.

Ako vidíte, vkus menia nielen čestní občania, ale aj zlodeji, ktorí ho prispôsobujú najvyššiemu dopytu a z neho plynúceho zisku. Dnes už nie sú v kurze nemecké vozidlá, ktorých náhradné diely sa predávajú za minimálne sumy. Oveľa lepšie sa dajú speňažiť komponenty z japonských hybridov.

ZdrojMH&L,News.err,ABC7

Komentáre k článku