Audio Research – vinylový rytier

Legendárna americká značka dlhodobo odmietala nasledovať technologické trendy, pretože častokrát ich sama tvorila. Niekedy hlavou proti múru, no predsa úspešne. Čomu vďačí za úspech a aké sú plány do budúcnosti, aj na to nám odpovedal Antoine Furbur, International sales manažér z firmy Audio Research.

Audio Research 07
ZDROJ | TECHBOX

Veľa ľuďom názov Audio Research takmer nič nehovorí, skôr pripomína príkaz do webového vyhľadávača. Nie však audiofilom. Audio Research je žijúcou legendou medzi výrobcami.

Má za sebou 40 rokov intenzívnej histórie a technologických vynálezov, čím sa zaraďuje medzi najstarších výrobcov high-end audia. K tomu výrazne dopomohol aj fakt, že napriek vtedajšiemu trendu tranzistorových súčiastok samotný zakladateľ značky trval na používaní elektrónkových komponentov, ktoré síce boli drahšie, no zneli výrazne lepšie.

Takto vznikali legendárne predzosilňovače série Reference, ale aj predzosilňovače gramofónov Reference Phono. Elektrónkové komponenty významne znižujú úroveň šumu pri ešte väčšom dynamickom rozsahu.

Audio Research 06
ZDROJ | TECHBOX

Zakladateľ firmy William Johnson sa považuje za autora konceptu High End, ktorý poznáme dnes. Audio Research ako jedna z mála firiem je známa tým, že stále vyrába, alebo drží v zásobách náhradné súčiastky všetkých svojich doposiaľ vyrobených modelov a garantuje majiteľom ich opraviteľnosť, a teda aj radosť z posluchu.

S narastajúcim trendom vinylových platní úmerne rastie aj záujem o gramofóny a techniku s tým súvisiacu. Roky skúseností a vývoj priniesli okrem iných aj najnovší model predzosilňovača Reference Phono 3, ktorý obsahuje až 6 elektróniek v analógových obvodoch.

V zásade je možné pripojiť cez jednopólové rozhranie až 2 gramofóny. Audio Research je členom medzinárodného audio holdingu Fine Sounds Group, pod ktorý patria aj brandy ako McIntosh Labs, Sonus Faber, Wadia či Sumiko.

Viac nám nielen o histórii či aktuálnych projektoch prezradil Antoine Furbur, International sales manažér zo spoločnosti Audio Research.

Audio Research 02
ZDROJ | TECHBOX

Začnem možno trochu netradičnou otázkou. Dnes je veľmi aktuálny trend vedenia biznisu načúvať spodnej vlne, vlne zákazníka. Ako k tomu pristupujete vy?

Dnes som sa stretol s produktovými manažérmi obchodných zastúpení tu na Slovensku, a tí mali skutočne konštruktívne návrhy. Mne sa to páči a koniec koncov, je súčasťou mojej práce učiť sa aj od ľudí, ktorí používajú naše produkty. Objavujeme tak malé, no podstatné detaily, ktoré môžeme v budúcnosti vylepšiť.

Ja si napríklad skutočne vážim človeka, ktorý si kúpi náš produkt v predajni. Pretože má vášeň pre hudbu a rozumie, že kvalitnú reprodukciu dosiahne len dokonalou kombináciou komponentov za nemalé peniaze. A stále mu to stojí za to. Veľký rešpekt.

Ale do takého veku musí človek dospieť, nabrať odvahu povedať svojej žene – zlato, tento rok nejdeme na dovolenku do 5* hotela, kupujem si CD prehrávač Audio Research Reference CD9 za niekoľko tisíc.

Jedného dňa mi volá jeden náš švédsky distribútor, že má objednávku na pár monoblok predzosilňovačov Reference 250 SE. Vravím mu, nie je problém, ale si si istý? Ide predsa o sumu 40 000 € za pár.

On len odpovedal, že zákazník má po 70-tke a je to vášnivý audiofil, ktorý už vlastní nižšiu sériu 150. No tvrdí, že rozdiel medzi nimi je priepastný, preto musí 250 SE mať a je ochotný si to zaplatiť. Je jasné, že hocikto nemá dostupný kapitál na takéto komponenty. 60% našich zákazníkov sú teda tradične lekári, právnici či architekti.

Ako to viete? Robíte si nejaké prieskumy?

Nie, sú to skôr také neformálne zistenia. Hovorím s našími distribútormi, dílermi, tí majú prehľad.

Audio Research 01
ZDROJ | TECHBOX

Predaj je teda dosť osobný?

Jednoznačne. Aj zákazník na Slovensku si nepríde kúpiť CD prehrávač CD9 len tak, výber mu minimálne bude trvať 2-3 mesiace. Robí si prieskumy, porovnáva, nie je to jednoduché, ani lacné rozhodnutie. A tak je to správne. Lebo len vtedy si zákazník bude istý, že kupuje ten správny produkt. Je to takmer ako kupovať auto.

S tým rozdielom, že auto časom stráca na hodnote, čo sa o tejto technike povedať nedá…

Je to od vás kompliment, ale máte pravdu. Napríklad Reference Phono 2 si neustále drží cenu aj napriek tomu, že ten model má 5 rokov. Je to definitívne investícia v pravom slova zmysle.

Ktorý produkt bol najúspešnejší vo vašej histórii vôbec?

Bolo ich viacero. Prvým bol jednoznačne SP3 Stereo Phono predzosilňovač pre gramofóny. V tom čase mala naša spoločnosť len 3 roky, minimálnu reputáciu, a tento predzosilňovač stál jeden priemerný mesačný americký plat. Absolútne nik nepredpokladal, že sa stane takým úspešným.

Za úspechom stála filozofia Billa Johnsona použiť tie najlepšie komponenty na trhu, okrem toho roky testovania a vývoja. Ďalším bol v roku 2010 predzosilňovač R40 vyrobený pri príležitosti nášho 40. výročia, tento sme mali v úmysle vyrábať len jeden rok.

Predalo sa ich viac ako 200, čo je výborné číslo vzhľadom na limitovanú dostupnosť a cenu 25 000 dolárov.

Audio Research 03
ZDROJ | TECHBOX

Koľko ľudí sa podieľa na vývoji vašich produktov?

Sme veľmi malá firma, v skutočnosti máme 45 zamestnancov, 5 sa zaoberá predajom, 25 tie produkty vyrába. Takže na vývoji a technickom zabezpečení pracuje 15 ľudí. Tento tím má jednoznačnú úlohu. Už náš zakladateľ Bill Johnson povedal, že neuvedieme nový produkt, pokiaľ sme si nie úplne istí, že ideme robiť ten najlepší produkt na trhu.

Ste členom veľkého audio holdingu spolu so značkami ako McIntosh či Sonus Faber. Spolupracujete s nimi či už priamo, alebo nepriamo?

Patríme pod jednu strechu, to je pravda, ale spolupráca medzi nami nie je žiadna. Pretože trebárs v USA je McIntosh pre Audio Research veľkou konkurenciou. Sme v holdingu, podávame si ruky, ale nepozeráme si do očí.

A sme aj dosť odlišní. Spôsob, akým robia zosilňovače oni, je iný. Robia moderné veci, sú väčšou spoločnosťou a naše produty znejú fakt odlišne. My si to robíme po svojom.

Vychádzajúc z vašich skúseností, neuvažovali ste niekedy nad výrobou reproduktorov?

Dobrá otázka, ale musím vás sklamať. Nad čím sme však intenzívne uvažovali, boli gramofóny. Predsa len ten analóg je nám podstatne bližší. Ak by tam boli samozrejme zaujímavé náklady či dopyt, išli by sme do toho rizika. No teraz naň určite nie je vhodná doba.

Chceli, a stále sa chceme zameriavať najmä na elektrónky. To prináša kvalitný zvuk a skutočný zážitok pre poslucháča. Len pre zaujímavosť, našim dodávateľom elektróniek je ruská vojenská firma, ktorej precíznosť vo výrobe by sa len ťažko dala nahradiť iným dodávateľom.

Tá špecifická miera skreslenia má výrazný vplyv na to, prečo to znie tak dokonale, no najmä prirodzene.

Neuvažujete do budúcna nad nejakým komerčnejšie zameraným produktom, ktorý by trebárs podporoval konektivitu pre iPhony či rôzne aktuálne technológie?

Zhrnul by som to asi tak, že to pre nás nie je až taká zaujímavá oblasť a radšej necháme tieto produkty vyrábať iných. Tento segment je strašne rýchly a nestíhali by sme reagovať dostatočne včas.

Audio Research 05
ZDROJ | TECHBOX

Na uvedenie nášho produktu potrebujeme zvyčajne okolo 5 rokov vrátane vývoja, a preto sa vždy budeme zameriavať len na zosilňovanie, predzosilňovanie a CD prehrávače s čipmi našej vlastnej výroby. Tým si chceme udržať náš vlastný zvuk, našich vlastných zákazníkov.

Poučili sme sa z krízy nielen v Európe, ale na celom svete vrátane USA. Tie zlaté bohaté časy 80. a 90. rokov sú nenávratne preč a neverím, že takúto dobu ešte niekedy zažijeme. Preto sme sa rozhodli, s využitím našich dlhodobých skúseností, ísť v budúcnosti cestou uvádzania high-end produktov, ktoré budú znieť takmer rovnako, ako naše aktuálne produkty, no za polovičnú až tretinovú cenu.

Je logické, že sa použijú lacnejšie komponenty, avšak architektúra je rovnaká, preto sme schopní udržať kvalitu zvuku na high-end úrovni. Tieto entry level produkty, ktoré sme mimochodom predstavili nedávno v Mníchove, začnú na trh prichádzať už čoskoro.

Rozhovor, v ktorom nám Antoine Furbur, International sales manažér z firmy Audio Research odpovedal na naše otázky, bol publikovaný v časopise TECHBOX číslo 9/2016.

ZdrojTECHBOX

Komentáre k článku