Ako jazdí nový Hyundai IONIQ Electric a KONA Hybrid? Vyskúšali sme ich

Hyundai vylepšil svoj elektrický bestseller a pridáva hybridné kompaktné SUV. V Amsterdame sme novinky nielen spoznali, ale mali sme možnosť vyskúšať si, ako jazdia. Toto sú naše dojmy z Hyundai IONIQ Elecric a KONA Hybrid, ktoré budú mať na Slovensku výstavnú premiéru už počas autosalónu AUTOSHOW NITRA 2019.

Hyundai to s elektromobilmi myslí vážne, svedčí o tom aj viac ako 600 000 predaných elektromobilov, ktoré výrobca doteraz predal. Práve model IONIQ Electric, ktorý otvoril brány elektromobilite výrobcu aj na Slovensku prichádza s prvým faceliftom.

IONIQ Electric sa stal vo svojej prvej generácii víťazom nášho veľkého testu elektrických hatchbackov, a to najmä vďaka vynikajúcej spotrebe, efektivite, ale aj bohatej technologickej výbave či kvalite spracovania. Teraz je však IONIQ Electric ešte lepší, noviniek je totiž viac, ako by ste očakávali.

Pozrite siVyskúšali sme naraz 4 u nás najdostupnejšie elektromobily, ktorý je najlepší?

Tou najzásadnejšou je rozhodne väčšia kapacita batérie a tým aj predĺžený dojazd. Namiesto 28 kWh batérie totiž nový IONIQ Elecric prichádza s 38,3 kWh batériou, čo je papierový nárast o 36%. Vďaka tomu by mal IONIQ Electric prejsť po novom 311 km (WLTP). A prvá jazda ukázala, že sa na dojazd tristo kilometrov môžete určite spoľahnúť!

Dlhodobá primerná spotreba testovanej novinky sa totiž pohybovala na úrovni 12,6 kWh/100 km. Keď sme sadli za volant, palubný počítač ukázal dojazd 302 km pri 98% nabitej batérii. Prejdených 80 kilometrov diaľničnou rýchlosťou pri spotrebe 13,5 kWh/100 km bol tiež vynikajúci výsledok, no IONIQ je najúspornejší pri pomalej jazde v meste či v obciach.

Neviem, ako to Hyundai robí, ale efektivita jeho elektrických áut je ukážková. Celkovo sme prešli 120 kilometrov a náš priemer sa zastavil na 13 kWh/100km. Ak si uvedomíte, že gro trasy bola diaľnica, auto bolo plné (4 dospelé osoby), ide o vynikajúcu hodnotu. Sčasti pomáha aj rekuperácia, ktorú si viete páčkami pod volantom nastaviť v 3 úrovniach.

Dokonca teraz prichádza inteligentná rekuperácia, ktorá predvída situáciu na ceste a podľa toho prispôsobuje brzdenie s maximálnou účinnosťou. Novinkou je aj nabíjanie výkonom 100 kW, i keď sme zvedaví na reálne skúsenosti, keďže výrobca uvádza minimálny rozdiel v nabití na 80% kapacity batérie. Pri 50 kW nabíjaní by to  malo byť 57 minút a pri 100 kW nabíjaní 54 minút.

Vyšší výkon má aj elektromotor, ktorý ponúkne 100 kW, čo je zhruba 136 koní. Maximálny krútiaci moment je 295 Nm. Počas jazdy som si užíval zrýchlenie v akomkoľvek okamžiku, rovnako som ocenil ticho. Aj keď ide o elektrické auto, interiér je výborne odhlučnený a mimoriadne komfortný. Palubná doska prešla totálnou zmenou, kde nezostal kameň na kameni, alebo tlačidlo na tlačidle.

Pozrite siNový Hyundai IONIQ Electric má konečne appku a dojazd cez 300 km

Po prvýkrát dokonca Huyndai prináša podsvietenie interiéru, teda palubnej dosky. Vo dverách podsvietenie stále chýba.

Dominantou rozloženia interiéru je obrovský 10,25 palcový displej s úplne novým rozhraním a dotykový panel klimatizácie.

Panel klimatizácie síce pôsobí moderne, čisto, ale pridávať/uberať teplotu dotykovými tlačidlami namiesto krútenia kolieskom je skôr krokom dozadu. Budete si dlho zvykať, navyše ho budete neustále utierať od odtlačkov prstov.

Zato veľký displej si zamilujete na prvý dotyk. Rozloženie obrazovky môžete rozdeliť vďaka funkcii SplitScreen na dve časti a tak popri navigácii môžete vidieť napríklad počasie alebo napríklad údaje o spotrebe.

Nechýbajú dokonca LIVE služby, kde okrem počasia vidíte online nabíjacie stanice. To najlepšie však čaká zákazníkov na Slovenku v roku 2020, príde totiž aj dlho očakávané ovládanie pomocu aplikácie, a to vďaka implementácii technológie BlueLink.

Vďaka aplikácii Hyundai BlueLink budete môcť ovládať auto na diaľku, teda napríklad odomknúť/uzamknúť auto, spustíte si aj klimatizáciu, skontrolujete stav batérie a stav nabíjania či jednoducho si naplánujete trasu. Samozrejmosťou je možnosť nechať sa navigovať k zaparkovanému autu.

Párovanie aplikácie s Hyundai IONIQ Electric je pritom rýchle, stačí vám vytvorenie účtu a VIN číslo automobilu. Z nášho pohľadu ide o veľmi dôležitý krok, pretože Hyundai patrik k posledným, ktorého elektromobil nebolo možné kontrolovať diaľkovo pomocu aplikácie výrobcu.

Pozrite siHyundai prinesie aplikáciu Bluelink Connected Car pre všetky modely na trhu

Vylepšené sú aj asistenčné systémy, kde okrem adaptívneho tempomatu, sledovania mŕtveho uhla či aktívneho držania v jazdných pruhoch nechýba ani systém Hyundai SmartSense, ktorý obsahuje protikolízny asistenčný systém Front Collision Warning a Avoidance Assist s detekciou chodcov a cyklistov. Celkovo vám tu nebude nič z moderných asistenčných systémov chýbať, navyše všetky fungujú tak, ako si to predstavujeme – neotravujú, no môžete sa na ne spoľahnúť.

V redakcii sme po prvej takmer 100 kilometrovej jazde z nového Hyundai IONIQ Electric nadšení. Dojazd sa výrazne navýšil, interiér je výrazne modernejší a funkčnejší a navyše aj zvonku ide o neprehliadnuteľne krajšie auto, zmenila sa totiž aj nudná predná maska na štýlovú modernú, rovnako si budete pochvaľovať aj nové predné a zadné LED svetlá.

Príjemným prekvapením je však aj hybridná verzia kompaktného SUV Hyundai KONA. Elektrickú verziu KONA Elecrtric považujeme dnes za najlepšiu možnú kúpu elektromobilu na Slovensku, vo svojej kategórii nemá konkurenciu.

Pozrite siMesiac s Hyundai KONA Electric. Oplatí sa kúpa elektromobilu?

Klasické motorizácie modelu však strácajú vyššou spotrebou. To chce zmeniť hybridná verzia, ktorá prináša 32 kW (43,5 k) elektromotor a batériu s kapacitou 1,56 kWh. Elektromotor sekunduje 1,6-litrovému benzínovému štvorvalcu s výkonom 77 kW (105 k) Spoločný výkon je tak 104 kW (141 k).

Spotrebu výrobca udáva na 3,9-4,3 l/100 km a tá skutočne nie je vzdialená od reality. Počas testovania v Amsterdame a akolí sme dokázali jazdiť so spotrebou 5,1 l/100 km, pritom väčšina trasy bola diaľnica a auto bolo plne naložené 4 dospelými osobami.

Reálna spotreba na úrovni 4 litrov tak nebude snom, ale v bežnej prevádzke realitou. A to je dobre, Hyundai takéto auto potreboval. KONA Hybrid navyše láka svojím telom, jednoducho je to veľmi pekné a dynamické kompaktné SUV, ktorému testovaná modrá metalíza mimoriadne svedčí.

Aj tu sa môžete tešiť z nového multimediálneho systému s obrovským 10,25 palcovým displejom, službami Live či možnosťou ovládania cez BlueLink. Ten je mimochodm grátis na prvých 5 rokov.

Zaujímavá je aj funkcia Coasting Guide, ktorá analyzuje informácie o priebehu cesty z navigačného systému a upozorňuje vás na to, kedy je vhodné spomaliť (napríklad pre zmenu smeru, križovatkou). Automobil taktiež využíva mapové podklady na efektívne nabíjanie batérie pri jazde z kopca či jej maximálne využitie pri jazde do kopca.

Hyundai nám opäť ukázal, že s elektrickými autami to vie. IONIQ Electric v novej vylepšenej verzii je autom, o ktoré by ste sa mali zaujímať, ak chcete prejsť na elektrinu. Vynikajúca efektivita zabezpečí reálny dojazd okolo 300 km, navyše vám tu nebude chýbať nič, oproti bezným autám. Naopak, dostanete plnú výbavu vrátane asistenčných systémov, aplikácie a online služieb. A KONA Hybrid? Ak výrobca ponúkne atraktívnu cenu, pravdepodobne toto auto bude predávať ako teplé rožky.

Pozrite si aj naše video z prvej jazdy s Hyundai IONIQ Elecric 2019 a novinky KONA Hybrid.

Slovenská výprava v Amsterdame (zľava): Ondrej Macko (TouchIT), Marek Kopča (Hyundai), Roman Calík (TECHBOX), Michal Chabada (Mojelektromobil)

Mimochodom, viete že Hyundai ide s alternatívnymi pohonmi ešte ďalej? V Amsterdame sme si pozreli aj vodíkový Hyundai Nexo s dojazdom 666 km. Chceli by ste, aby sa predával aj na Slovensku?

Komentáre k článku