Ako by mohol fungovať bikesharing v Bratislave? Vyskúšali sme Holandsko

Zdieľaná doprava už na Slovensku funguje, s bicyklami je to ťažšie. Ako príkladom však môže ísť Holandsko a projekt Mobike, ktorý je naozaj bezchybný.

Uber či Lyft sú spoločnosti, ktoré pôvodne vznikli za účelom zdieľaných jázd. Zákazník si objednal auto cez telefón a ak sa v okolí zhodou okolností nachádzal vodič, ktorý mal rovnakú trasu, dohodli sa. Neskôr sa z nápadu, ktorý poskytuje spolujazdu stala taxislužba, to je však na iný článok.

Podobne ako v prípade zdieľania automobilu už dnes môžeme zdieľať aj byt, motorku či bicykel. Medzi popredné krajiny patrí v prípade požičiavania bicyklov Čína, ale aj neďaleké Holandsko. My sme si vyskúšali Mobike, službu, ktorá síce bicykle požičiava, no zároveň sa nedá hovoriť o obyčajnej požičovni.

Mobike je startup, ktorý vznikol práve v Číne. Dnes už službu nájdeme vo vybraných mestách Indie, Albánska, Španielska, Čile, Mexika, Francúzska, Thajska či Holandska. Celkovo už Mobike funguje vo viac ako 200 mestách po celom svete.

ZDROJ | Mobike

My sme sa rozhodli projekt vyskúšať v holandskom Rotterdame, a to aj z dôvodu jednej z najlepších cyklistických infraštruktúr na svete. To ale neznamená, že niečo podobné by nefungovalo aj v Bratislave. Testovaným prvkom totiž bude služba. A už teraz môžem prezradiť, že skutočne stojí za to.

Celý proces je jednoduchý. Používateľ si stiahne aplikáciu na systém Android alebo iOS. V niektorých krajinách je potrebné pri prvej registrácii zaplatiť aj depozit. Ten sa podľa stránky pohybuje na približne 40 €, môže sa však líšiť. Holanďania asi bicykle nekradnú, záloha sa tu preto neplatí. Aspoň nateraz.

Po zadaní telefónneho čísla (ktoré môže byť aj slovenské) a doručení SMS kódu je potrebné uložiť aj platobnú kartu či PayPal konto. Následne si používateľ vyberie spôsob platenia. Na výber má medzi paušálnym mesačným poplatkom alebo uhradením každej jazdy. Za sumu 10 € (aspoň v Holandsku) dostanete mesačnú „permanentku“, s ktorou je možné jazdiť vo všetkých mestách v Holandsku (kde Mobike pôsobí). Služba síce funguje po celom svete, no platba je viazaná len na jeden štát. Menším obmedzením je, že každá jazda má v prípade mesačného predplatného obmedzený časový limit 2 hodiny. To sa však dá ľahko obísť. Stačí bicykel pred limitom zamknúť a znova odomknúť. Predísť sa má len ľuďom, ktorí by si bicykel bez časového limitu mohli osvojiť.

Ak vám nevyhovuje paušálny poplatok a v meste sa nachádzate len na kratšiu dobu, za 1 € máte nárok na 20 minút jazdy. V tomto prípade musíte dobiť svoj Mobike účet cez platobnú kartu alebo PayPal a suma sa sťahuje automaticky. Po dosiahnutí nulového kreditu sa ale bicykel automaticky nezamkne. Pre ďalšie fungovanie však bude aplikácia požadovať uhradenie rozdielu.

Azda najväčšou výhodou služby Mobike je fakt, že pri začatí alebo dokončení jazdy nie je potrebné hľadať stojan, bicykle sú roztrúsené po celom meste. Startup si zakladá na voľnosti používateľov. Na začiatku stačí otvoriť aplikáciu, nájsť na mape najbližši dvojkolesový dopravný prostriedok a pomocou fotoaparátu zosnímať QR kód. Zámok na zadnom kolese sa v priebehu sekúnd odomkne.

Ak napríklad idete na nákup do odľahlej časti mesta a bojíte sa, že bicykel si požičia niekto iný, stačí ho cez aplikáciu rezervovať na 15 minút. V tomto prípade neplatíte žiaden poplatok, a medzitým môžete odomknúť aj iný bicykel. Rezervovanie je ale obmedzené na trikrát za deň.

Po dokončení jazdy stačí Mobike nechať opretý o stojan napríklad na kraji chodníka a opäť zamknúť. Do pár sekúnd príde do aplikácie informácia o tom, že bicykel už nevyužívate. Okrem toho máte prehľad o prejdenej vzdialenosti, počte spálených kalórií a ušetrenom oxide uhličitom. Nechýba ani mapa a čas, za ktorý bola trasa absolvovaná.

Samotné bicykle sú vybavené svetlom vpredu, vzadu a zvončekom (to však možno aj preto, lebo túto výbavu udáva štát). Nad predným kolesom sa potom ešte nachádza odkladací košík, na dne ktorého je fotovoltaický panel. Bicykle bývajú udržiavané, zamrzí možno len jedna rýchlosť. Mobike z vás tak Peťa Sagana nespraví. Stupeň je ale nastavený tak, aby s ním jazdec komfortne vyšiel aj menšie stúpanie.

Poslednou vecou je potom bodové hodnotenie. Každý používateľ má isté skóre, ktoré má byť ovplyvnené viacerými faktormi. Patrí sem napríklad bezpečnosť jazdy, miesto, kde bol bicykel zaparkovaný, nahlasovanie chýb na bicykloch (cez aplikáciu) či v akom stave bol bicykel ponechaný. V budúcnosti by mali mať jazdci v vyšším skóre určité benefity.

Mobike je služba, ktorú sa oplatí vyskúšať a dlhodobo si ju viem predstaviť aj v Bratislave. 10 € za mesiac je smiešna suma za niečo, čo človek využíva každodenne. Hlavne keď zoberieme do úvahy, že bicykel je možné zobrať z jedného miesta a nechať na druhom. Jedinou nevýhodou je fakt, že pri odomykaní musí mať smartfón prístup ku internetu. Podľa našich výpočtov ale aplikácia pri uskutočnení šiestich jázd spotrebovala len 8 MB. Veľkým problémom by preto nemuselo byť ani zahraničie.

Ak vás služba zaujala a nachádzate sa v meste, kde funguje, Mobike poskytuje vďaka promo kódu prvých 5 jázd zadarmo.

Ako je na tom so zdieľanými bicyklami Slovensko?

Už dlhšiu dobu funguje na bratislavskej scéne iniciatíva Biele bicykle. Tento projekt je síce zadarmo, no má isté obmedzenia. Registrácia trvá dlhšie, záujemca sa musí zúčastniť školenia a očakáva sa, že bude nejakým spôsobom prispievať ku celkovému fungovaniu iniciatívy. Chýba tiež mobilná aplikácia a bicykle sa musia odstaviť v stojanoch na to určených.

Veľkým hráčom, ktorý chce na bratislavský trh zdieľaných bicyklov vstúpiť je Slovnaft. Nejde pritom o nezvyčajný krok, v Anglicku sa o rovnakú činnosť stará banka Barclays. Služba s názvom Slovnaft BAjk by mala začať fungovať naplno už čoskoro. Na projekt Slovnaft vyčlenil 750 bicyklov a 90 staníc.

Na svojej verzii zdieľaných bicyklov už pracuje aj Žilina, ktorá by sa mala dočkať bikesharingu už onedlho. V Prievidzi funguje podobný koncept ako Biele bicykle už približne dva roky.

Na Slovensku sa tak momentálne nenachádza žiadna alternatíva k čínskemu Mobike. Všetkým službám chýba práve možnosť nechať bicykel kdekoľvek, čo považujem za jednu z kľúčových vlastností, ktorá by mohla presvedčiť aj tých lenivších ku vyskúšaniu nového druhu dopravy.

ZdrojMobike

Komentáre k článku