7 tipov pre bezpečné nakupovanie na internete

E-shopy sú skvelé, neustále narastá počet ľudí, ktorí ich radi využívajú. Nakupovať v nich sa dá kdekoľvek – doma, v práci, hoteli, reštaurácii, vo vlaku… Samozrejme za predpokladu, že máte internetové pripojenie. Je to rýchle, jednoduché a pohodlné. Ako však na internete nakupovať naozaj bez stresov a hlavne bezpečne?

Foto Samsung
Foto: Samsung

1. Referencie

V prvom rade dajte na rady a odporúčania rodinných príslušníkov, priateľov a známych. Ak majú oni dobré skúsenosti s nakupovaním v e-shope, o ktorý sa zaujímate, je vysoko pravdepodobné, že ich budete mať aj vy. Pýtajte sa a nechajte si poradiť. Ďalšou možnosťou, ako si e-shop preklepnúť, sú recenzie na stránkach porovnávačov cien a kvality e-shopov, ako je napríklad Pricemania.sk. Vďaka nim môžete zistiť, či e-shop dodržal dodacie lehoty, či bol tovar v poriadku, alebo aká bola komunikácia s e-shopom. Pomôcť môžu aj diskusie na internetových fórach. Ak si nie ste istí, hľadajte na webe akékoľvek zmienky o danom internetovom obchode. Často vám skúsenosti (aj anonymných) užívateľov môžu ušetriť peniaze aj čas.

2. Web obchodu

Je web obchodu priateľský a pohodlný? Dobré znamenie, že sa vám v tomto internetovom obchode bude dobre nakupovať! Mnohí si pri nákupe v kamennom obchode všímajú aj to, ako je tovar uložený a či je priestor čistý. Rovnako pohodlne by ste sa mali cítiť aj v internetovom obchode. Ak je stránka neprehľadná, zložitá a neviete nájsť to, čo chcete, nenakupujte tam. Zamerajte sa na e-shopy, na stránkach ktorých sa od začiatku budete cítiť dobre a budete mať pocit, že to tam poznáte, aj keby ste ich navštívili prvýkrát.

tema nakupovanie na internete
Web stránka obchodu by mala byť prehľadná, jednoduchá s možnosťou
rýchleho vyhľadania tovaru. (Foto: MALL.SK)

3. Ocenenia sú dôležité

Všimnite si ocenenia, ktoré vybraný e-shop má. Tie vypovedajú o jeho kvalitách a dôveryhodnosti. Ocenenia získava obchod v rôznych anketách, alebo na základe skúseností zákazníkov na portáloch ako sú porovnávače cien. Napríklad ocenenie porovnávača cien a kvality e-shopov Pricemania.sk – Overený obchod – získajú e-shopy iba vďaka hodnoteniam reálnych zákazníkov, ktorí v danom obchode nakúpili. Nemôžu si ho teda kúpiť ani získať inou cestou. Navyše, ocenenie môže byť e-shopu odobraté v prípade opakovaných negatívnych recenzií. Porovnávač sťažnosti pred odobratím ocenenia samozrejme overuje. Väčšina e-shopov si certifikáty umiestňuje na viditeľné miesto, takže ich na stránke hneď zbadáte. Niektorí obchodníci si však ocenenia aj „vyrábajú“, preto sa pozrite aj v spoločnosti, ktoré obchod ocenila, čo je platné.

tema nakupovanie na internete
Internetové obchody, ktoré sú preverené získajú napríklad na porovnávači cien Pricemania.sk
ocenenie Overený obchod. (Foto: PRICEMANIA.SK)

4. Popis produktu

Ďalšou dôležitou metrikou sú informácie o produkte. Tým, že nakupujete na internete a tovar si pred kúpou nemôžete pozrieť a ohmatať, je popis k produktu veľmi dôležitý. Či už ide o veľkosť, farbu, funkcie, alebo iné detaily. Čím prepracovanejší popis produktu, tým lepšie. Ak si e-shop dal záležať na tom, aby ste si jeho produkt vybrali už vďaka informáciám o ňom, je pravdepodobné, že rovnako kvalitný, ako popis, bude aj samotný produkt. Niektoré e-shopy idú ešte ďalej, ponúknu aj prehľad recenzií na dôležitých portáloch alebo dokonca i vlastné videorecenzie.

tema nakupovanie na internete
Prehľadné parametre produktov má napríklad internetový obchod Hej.sk,
nechýbajú ani užívateľské recenzie či videá. (Foto: HEJ.SK)

5. Platba za tovar

Dnes majú e-shopy naozaj široké možnosti platby. Podľa prieskumu už spomínaného porovnávača cien Pricemania.sk viac ako 70 % zákazníkov e-shopov využíva platbu na dobierku, ktorá je najbezpečnejšia. Online platby (cez internet banking, platobné brány, platba kartou) využíva len malé percento užívateľov nakupujúcich v e-shopoch. Ak má e-shop odberné miesto vo vašom okolí, platba za tovar pri jeho osobnom vyzdvihnutí je tiež mimoriadne bezpečný spôsob nákupu cez internet. Dne s už aj množstvo predajcov s kamennými predajňami umožní nákup cez internet a jeho vyzdvihnutie priamo na predajni. Často sú ceny takéhoto on-line nákupu dokonca výhodnejšie, ako nákup priamo na predajni.

Na čo si dať pozor pri platbe kartou:

  1. V prvom rade musíte mať platobnú kartu umožňujúcu internetové platby s dostatočným limitom. Potrebovať budete číslo platobnej karty, dátum expirácie karty a tzv. CVV2/CVC2 kód – trojmiestny kód, ktorý nájdete na zadnej strane karty pri vašom podpise.
  2. Číslo karty poskytujte len dôveryhodným obchodom. Niektoré kritériá sú popísané v tomto článku. Preferujte platby u obchodníkov, ktorí podporujú bezpečnostné štandardy spoločností VISA a MasterCard.
  3. Presvedčte sa, že internetová komunikácia medzi vami a e-shopom je bezpečná, a teda pri presmerovaní na platbu sa webová stránka začína s https:// a používa šifrované pripojenie, ktoré spoznáte podľa zámku vedľa webovej adresy.
  4. Nakupujte z vlastného počítača/tabletu/mobilu. Cudzie zariadenie môže mať v sebe vírusy, ktoré údaje z vašej stránky odošlú inam, ako ste plánovali. Pozor aj na verejné wi-fi siete.

6. Kontaktné informácie

Pred nákupom si všimnite aj kontaktné informácie. Ak niečomu v objednávkovom procese nerozumiete, pokojne sa pýtajte. Podľa komunikácie pred nákupom viete zistiť, ako sa e-shop bude správať pri prípadnej reklamácii. Navyše, čím viac kontaktných informácií má e-shop uverejnených, tým dôveryhodnejšie pôsobí, lebo nemá čo skrývať. Kontaktné údaje by mali byť na stránke uverejnené viditeľne. A samozrejme, ak má e-shop odberné miesto, prvý nákup odporúčame vykonať prevzatím na odbernom mieste – tu zistíte, od koho vlastne kupujete.

tema nakupovanie na internete
Je vhodné ak rýchlo viete nájsť kontaktné informácie internetového obchodu. NAY Elektrodom má pre vás dokonca aj NAY Infolinku a možnosť vyzdvihnúť si tovar priamo na predajni. (Foto: NAY.SK)

7. Vrátenie tovaru

Podmienky vrátenia tovaru upresňuje zákon č. 102/2014 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzatvorenej na diaľku alebo zmluvy uzatvorenej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Tu sú najdôležitejšie údaje, ktoré potrebujete vedieť:

  • tovar môžete vrátiť do 14 kalendárnych dní (odo dňa prevzatia tovaru) bez udania dôvodu;
  • po odstúpení od zmluvy máte 14 dní na to, aby ste tovar vrátili. Predajca je povinný vrátiť vám späť cenu za tovar do 14 dní od prijatia oznámenia odstúpenia od zmluvy. Táto lehota sa môže predĺžiť v prípade, že tovar mu nebol odoslaný späť;
  • ako kupujúci zaplatíte náklady na vrátenie tovaru, nič navyše;
  • predávajúci by mal mať na stránke uvedené všetky údaje o firme, inak kupujúcemu plynie dlhšia lehota na vrátenie tovaru (jeden rok).

Ako teda bezpečne nakupovať na internete?

– Nechajte si poradiť od známych.

– Čítajte recenzie a internetové diskusie.

– Nakupujte v obchodoch s prehľadným dizajnom.

– Hľadajte čo najviac informácií o produkte.

– Osobitú pozornosť venujte platbe cez internet.

– Preverte si kontaktné informácie pred kúpou.

– Prečítajte si obchodné podmienky e-shopu a zistite si svoje práva pri reklamácii.

Za spoluprácu pri tvorbe článku ďakujeme Lenke Káčerovej z portálu PRICEMANIA.SK.

Komentáre k článku