6 nastavení pre Google, ktoré vám zvýšia ochranu súkromia

V poslednej dobe sa na internetoch čoraz viac rieši súkromie používateľov a bezpečnosť. Po škandáloch ako Facebook vs Cambridge Analytica sa s nimi akoby roztrhlo vrece. Na jednej strane je to veľmi smutné, že ani internetoví giganti nedokážu ochrániť svojich používateľov, na druhej strane je to pozitívne, pretože sa o internetovej bezpečnosti hovorí o čosi viac.

ZDROJ | Microsoft

Nedávno publikovaný výskum zameraný na stránky pre dospelých hovorí jasne o masívnom sledovaní používateľov, hoci používajú aj tzv. inkognito režim prehliadača. Ten zjavne nefunguje tak, ako by mal.

Ako písal kolega v článku: „Takmer každá stránka obsahuje programy, ktoré sledujú vašu aktivitu bez ohľadu na to, či máte spustený tento režim.” Podľa zverejnenej štúdie z júla tohto roku je 93% z takmer 22,5 tisíc stránok pre dospelých schopných posielať dáta tretím stranám. Výskum ide pritom hlbšie a odhaľuje celkom desivé zistenia.

Rovnako celkom slušný rozruch ešte dodnes robí aplikácia FaceApp, ktorá síce využíva servery v USA, ale jej tvorcovia sú z Ruska. Hoci je zneužívanie zo strany FaceApp diskutabilné, určite nie dokázané, rozruch opäť otvoril tému o bezpečnosti na internete a mobilných zariadeniach. Takmer nikto si totiž nečíta podmienky pre využívanie internetových služieb a aplikácií. Keby sme to robili, sociálne siete a najpopulárnejšie aplikácie by nemali toľko používateľov ako majú.

Určite si ešte pamätáte na aféru Facebook a Cambridge Analytica, ktorá vrcholí v týchto dňoch. Facebook napríklad za to dostáva rekordnú pokutu vo výške 5 miliárd dolárov. Zároveň ale na Netflixe vyšiel dokumentárny film The Great Hack pre celkom dobré pripomenutie si celej aféry. Odporúčam si film pozrieť. Netflix je na prvý mesiac zadarmo.

ZDROJ | Facebook

Prečo vlastne internetoví giganti radi sledujú používateľov? Lebo dáta sú hodnotnejšie ako zlato. Vďaka dátam o vás, ktoré ste prakticky dobrovoľne zdieľali s danou stránkou či aplikáciou (súhlasili ste s jej podmienkami), vie totiž tvorca aplikácie či stránky celkom presne cieliť reklamu. A reklama sú peniaze. Či už ide o prezeranie reklám, alebo priamo kliknutia na reklamu, za všetko tvorcovia dostávajú peniaze od zadávateľov reklamy. Najväčším sprostredkovateľom je pritom Google a jeho Ads, ale nemalú sumu z koláča si berie už aj Facebook.

Práve títo dvaja giganti s radosťou získavajú cenné dáta o používateľoch, čím im vedia s maximálnou presnosťou cieliť reklamy od zadávateľov. Výsledkom je, že keď ráno na webe hľadáte nové tenisky, okolo obeda ich už vidíte v reklame nejakého e-shopu na Facebooku, alebo na stránkach, ktoré radi navštevujete.

Ako sa teda voči tomuto brániť? Najspoľahlivejším riešením je nepoužívať internet, no to je pre 99,9% z vás, ktorí čítate tento článok nemožné. Nemožné je teda sa i vyhnúť sledovaniu, no je možné aspoň čiastočne zvýšiť bezpečnosť svojho súkromia v internetovom svete.

Pozitívne je, že Google o súkromí hovorí. Množstvo informácií o tom, čo Google robí s vašimi informáciami nájdete priamo na webe Google. Google má taktiež samostatný web (Kontrola ochrany súkromia), cez ktorý si môžete ochranu súkromia nastaviť, pretože pri vytváraní účtu na ňu dbal asi málokto z nás.

Pozrite si 6 tipov pre Google, ktoré vám v tom môžu pomôcť.

1. Aktivita na internete a v aplikáciách

Google funkciu opisuje takto: „Aktivita na internete a v aplikáciách zahrnuje veci, ktoré robíte v službách Googlu, ako sú Mapy, Vyhľadávanie alebo Play. Môže tiež zahrňovať aktivitu z webov, aplikácií a zariadení, ktoré využívajú služby Googlu.”

Aktivitu je možné odstrániť manuálne, ale aj nastaviť jej automatické odstraňovanie a to nie len pre celkovú službu, ale pre samostatné služby ako Mapy, YouTube, na webe či cez hlasovú asistentku. Upraviť nastavenie je celkom detailné, stačí sa prekliknúť na Kompletné riadenie aktivity v spodnej časti.

Hneď na vás vybehne veľký oznam, či ste si istí, že chcete činnosť pozastaviť. Samozrejme, že chcete.

2. Prispôsobovanie reklám

Opäť Google píše: „Reklamy sú založené na osobných údajoch, ktoré ste pridali do účtu Google, dát od inzerentov, ktorí spolupracujú s Googlom, a na odhade vašich záujmoch Googlom. Keď vyberiete ľubovoľný faktor, môžete získať ďalšie informácie alebo aktualizovať predvoľby.” 

Hneď pod týmito informáciami vidíte, ako a podľa čoho vám Google reklamy prispôsobuje. Ak si ich prelistujete, vidíte, že sedia zhruba na 90 a viac percent. Toto všetko Google o vás vie, iba z vašej on-line aktivity. Prispôsobenie reklám je tiež možné vypnúť.

3. História polohy

Opäť priamo informácie od Google: „Google vytvára súkromnú mapu miest, ktoré ste navštívili so zariadeniami, do ktorých ste boli prihlásený, aj keď nepoužívate žiadnu konkrétnu službu Googlu. Táto mapa sa zobrazuje iba vám. To vám poskytuje lepšie vyhľadávanie v mapách a lepšie trasy dochádzania a umožňuje jednoduchšie nájsť navštívené miesta a použité trasy.”

Ak používate služby Google, nezľaknite sa, koľko toho Google o vás vie. Hlavne v prehľadných štatistikách. Spravovať históriu polohy, teda jej zaznamenávanie, je taktiež možné pozastaviť (ak ste tak neurobili v časti Aktivita na internete a aplikáciách).

4. Informácie zo zariadení

V tomto prípade ide o u nás pomerne málo využívanú funkciu hlasovej asistentky, ale zároveň aj ďalších služieb ako kalendár, kontakty apod. „Google ukladá vo vašom účte Google informácie o kontaktoch, kalendároch, aplikáciách, hudbe a ďalšie údaje z vašich zariadení. Pomocou týchto údajov Google rozpoznáva položky vo vašom zariadení, napríklad mená kontaktov, a ponúka aj ďalšie vylepšenia.” 

Vypnúť si funkciu sledovania Spravovať informácie zo zariadení môžete dvomi kliknutiami. Samostatne, hlavne pre zahraničných používateľov Google ponúka aj Hlasovú a zvukovú aktivitu.

5. Zdieľané odporúčania

„Zdieľané odporúčania vám umožňujú ľahko dostávať skvelé odporúčania od iných ľudí. Keď napríklad navštívite Google Play, možno uvidíte, že váš priateľ recenzoval nový album od vášho obľúbeného interpreta.”

To je síce pekné, ale tak ako odporúča niekto vám, tak virtuálne odporúčate aj vy niekomu inému. Hlavne ak ste niekedy hodnotili nejaký obchod alebo reštauráciu či miesto cez Google. Problém môže byť, že vaše meno a fotka sa môže zobraziť v komerčných a propagačných materiáloch.

Úprava nastavenia tak môže obmedziť ich používanie v reklamách, no platí to iba pre aktivity, ktoré Google zobrazuje v rámci reklám. Google preto dodáva: „Zmenou tohto nastavenia neovplyvníte zobrazovanie svojho mena, fotky ani aktivity v zdieľanom odporúčaní, ktoré nie je reklamou (môže ísť napríklad o zobrazenie vašej recenzie v službe Google Play). Viditeľnosť aktivity mimo reklám môžete obmedziť odstránením danej aktivity alebo zmenou jej nastavení viditeľnosti.”

6. E-mail tracking

Pixel Tracking, alebo e-mail tracking je tiež jedna z tém, ktoré nedávno zarezonovali internetom. Veľmi jednoducho povedané, v reklamných správach môžu byť skryté pixely, ktoré v sebe ukrývajú sledovacie kódy. Tie vie následne odosielateľ využiť na rôzne činnosti, či presnejšie cielenie reklám.

Google síce tvrdí, že: „Pred tým, ako dostanete obrázky, Google ich kontroluje a hľadá v nich podozrivý obsah. Vďaka týmto kontrolám sú obrázky bezpečnejšie, pretože:

  • odosielatelia nemôžu prostredníctvom načítavania obrázka získavať informácie o vašom počítači alebo polohe;
  • odosielatelia nemôžu prostredníctvom obrázka nastavovať ani čítať súbory cookie vo vašom prehliadači;
  • Gmail v obrázkoch vyhľadáva známy škodlivý softvér.

Niekedy sa odosielatelia môžu dozvedieť, či ste otvorili e-mail, ktorý obsahuje obrázok. Gmail kontroluje každú správu a hľadá v nej podozrivý obsah. Ak Gmail odosielateľa alebo správu považuje za podozrivých, obrázky sa nezobrazia a Gmail sa vás namiesto toho opýta, či si ich chcete zobraziť.“

Nič v zlom Google, ale nie je to vždy pravda. Riešením je vypnutie automatického načítavania obrázkov v správach. Dostanete sa k nemu cez menu Nastavenia v Gmaili v časti Obrázky.

Ak máte stále obavu o bezpečnosť svojho súkromia na internete, skúste využívať internetový prehliadač od Tor Project. Vďaka nemu sa podobných funkcií popisovaných vyššie „zbavíte“ aj na iných on-line službách a sociálnych sieťach.

 

ZdrojGoogle Kontrola ochrany súkromia

Komentáre k článku