3 výborné RPG hry na leto pre všetkých – Minecraft Dungeons, Ys a Utawarerumono

ZDROJ | NIS America

Tri rozličné RPG potešia aj najmenších vďaka variácii Minecraftu, ktorý si ponechal kockatý dizajn, ale vydáva sa do nových svetov. A japonskí fanúšikovia dostanú dve odlišné série.

ZDROJ | Microsoft

Minecraft Dungeons (Xbox One, PC, PS4, Switch)

Minecraft je svetoznáma značka s ohromným potenciálom a radí sa prakticky medzi najpredávanejšie tituly hernej histórie s počtom cca 200 miliónov kusov. Keď ju Microsoft kúpil, získal ohromný potenciál a bola otázka času, kedy sa ju pokúsi viac speňažiť. Ziskal silnú licenciu a teraz ju začína adaptovať novými spôsobmi.

Pripravuje sa rovnomenný film a je zrejmé, že okrem klasickej stavebnicovej hry sa dajú v hrách skúšať aj nové žánre – ako prvý si Mojang Studios vybrali akčnú RPG a la Diablo od Blizzardu.

Na tom nie je nič zlé; tento žáner má veľký potenciál, momentálne nie je ani veľa AAA konkurencie a navyše sa cez Minecraft dá sprístupniť aj mladšiemu publiku. Stačí odstrániť litre krvi i démonov a nahradiť ich skôr jednoduchším zloduchom, ktorý si robí zálusk na nejaké kráľovstvo. Presne taká zápletka vás čaká – kedysi utiahnutý bezdomovec Illager bol odstrkovaný inými dedinčanmi, no keď sa zmocnil istého orbu a získal ohromnú (no morálne pofidérnu) moc, stal sa z neho Arch-Illager. Dnes je obávaný zloduch, mstí sa všetkým z minulosti a je potrebné zohnať partiu dobrodruhov, ktorá by ho dala do laty.

Tu sa dostávate do akcie, vyberáte si postavu, absolvujete šikovný tréning, kde sa naučíte mlátiť pár zombies, švihať mečom, strielať z luku, brať poklady z truhlíc a vyznať v hernom dizajne. Ovládanie sa naučíte rýchlo a minimapa je užitočné spracovaná, keď ukazuje vašu polohu a postupne sa odkrývajúci dizajn máp.

Ale pozor, občas musíte byť ostražití, aby ste neskončili na slepom bode či pasci, odkiaľ niet úniku. Toto sa mi stalo hneď na prvej mape, kedy som prešiel poza pár stromov a už nebolo ani cesty späť či kam spadnúť a zomrieť za účelom reštartu.

Štruktúra hry je dobrá a relatívne voľná – po tutoriále objavíte kemp, z ktorého vyrážate na jednotlivé misie: vyberiete si obtiažnosť, mapu a idete na to. Misie sú šikovne pripravené a využívajú náhodne generovaný dizajn levelov ako Diablo – v praxi je väčšina mapy vždy inak nadizajnovaná, ale má isté pevné body, ktoré musí obsahovať: kľúčové predmety, postavy alebo bossa. Všetko ostatné je premenlivé a z toho vyplýva vyššie spomenuté zaseknutie – daň za voľnosť sveta autorov.

A odhaľovanie jednotlivých máp je skutočne zábavné. Môžete si zapnúť prehľadnú minimapu a nemusíte – ak sami vycítite čo je slepá cesta. Na mape sú desiatky nepriateľov, ktorých sekáte často v skupinách. Osobne sa snažím odkryť mapu s bonusmi a nehnať sa iba za hlavnými cieľmi. Takze hocijaké dvere či odbočka mi neostanú skryté. Všetko je prevzaté z dizajnu Minecraft: hrdinovia, oponenti i mapy – lesné, púštne, zasnežené alebo interiéry ako jaskyne.

ZDROJ | Microsoft

Zbrane sú rôzne a ľahko uchopiteľné: fyzické, meče aj strelné. Každá má istý level a môže mať aj špeciálne vlastnosti na troch úrovniach, podľa stupňa začarovania. Tie zrazu ponúkajú úplne iné možnosti ako iba sledovanie akčného levelu či výšky defenzívy. Artefakty môžete mat tri a každý slúži ako extra vlastnosť – sami si určujete čo sa k postave hodí a supluju magické strely či schopnosti, často vychádzajú z elementov ako oheň a ľad.

Minecraft Dungeons na jednej strane zjednodušili mechaniku, lebo chýbajú povolania ako mág, zlodej a bojovník – nahradia ich vaše zbrane podobne ako vo Final Fantasy XIV: akú zbraň máte, takým povolaním ste. Tým pádom ste zvedaví, aké zbrane vam padnú z nepriateľov i truhlic – priamo určia ďalšie možnosti boja. Stále ich môžete predať alebo z nich vystrieskať drahokamy, ale dôležitejšie sú na vlastné použitie. Dostali ste konečne kušu s výbušným šípom, akú ste hodiny hľadali? Určite ju radi budete používať v boji ďalšie dve hodiny.

Napriek tomu však systém koristi nie je prešpekulovaný ako v Diablo sérii. Cítiť isté kompromisy pre mladšie publikum – šmelinári sa potešia, že je čo meniť, ale iné hry zašli ďalej. Tu je systém začarovaných zbrani a bodov užitočný, ale nie je to taká naháňačka. Pre mnohé misie postačia aj tri životy okrem finálnej a na druhé či tretie prechádzanie môžete skúsiť vyššiu obtiažnosť.

Po mesiaci vyšiel pre Hero edíciu aj ďalší doplnok s tromi misiami v džungli, čo natiahlo počet misií a pridalo nové prostredia. Teraz je tu takmer 15 labyrintov, čo je pri náhodnom dizajne slušná porcia a to nás ešte jedna várka čaká. Navyše každá misia má škálovateľnú obtiažnosť a môžete si dať repete s väčšími výzvami, ak splníte stanovený level.

Grafika je úmyselne kockatá a využíva ikonický ironický Minecraft štýl – najmä mladší hráči si ju užijú, lebo stretnú známe prvky či postavy. Starší sa skôr ponoria do opakovaných dungeonov a budú skúšať nájsť najlepšie meče.

Na letné večery a pre mladých RPG fanúšikov ide o dobrú voľbu – 12-roční hráči dostanú za vysvedčenie ťažko lepší darček, najmä ak už kus detstva v Minecraft strávili. Co-op a online mód im navyše umožní postaviť sa nepriateľom aj spoločne čo určite ocenia. Alebo sa môže do jaskýň pustiť otec so synom a dať kostlivcom na frak ako za mlada. A výborná správa pre majiteľov mesačného predplatného Game Pass: hra je v ňom zahrnutá od prvého dňa.

Prečo kúpiť?

Chytľavé súboje, náhodne generované prostredia, solídny co-op mód, dobrá ponuka zbraní a artefaktov, vhodné pre mladších hráčov.

Prečo nekúpiť?

Menej misií, systém sa rýchlo opozerá, slabšia ekonomika koristi.

Distribútor: Xbox Games Studios
Cena: 20 / 30 € (Standard / Hero Edition)

ZDROJ | Marvelous Europe

Ys: Memories of Celceta (PS4 + Vita, PC)

RPG séria Ys patrí medzi klasických zástupcov japonských RPG a má osobité vlastnosti: napríklad vždy v nej vystupuje hrdina s rovnakým menom Adol Christin a zväčša má najprv úplne vygumovanú pamäť. To autori využívajú na zakomponovanie rozličných lokalít, ktoré má postupne objavovať: buď opustený ostrov, nový kontinent či záhadný les. Zároveň je to výhoda pre hráčov, ktorí nehrajú všetky časti série: spolu s netušiacim hrdinom objavujú nové herné svety.

Dej má navyše tendenciu gradovať – začína pokojne a veľa neviete, no čím hráte ďalej, tým viac zákutí, komplikácií z minulosti alebo skrytých plánov postáv odkryjete. Tento diel vás posunie do záhadného lesa Celceta – dozviete sa iba, že ste dobrodruh, sú tam dobré poklady a monštrá, čo vám stačí, aby ste sa ponorili dnu. Lenže les obsahuje aj šancu obnoviť vaše spomienky, takže tu trávite čoraz viac času a odkrývate viaceré línie z minulosti.

A je to umne poskladaný príbeh, ktorý sa oplatí sledovať: ako sa dozviete čosi staré, potom sa mieša s aktuálnym dianím s novou pamäťou, scenár je poskladaný kvalitne a navyše vás odmeňuje pri odhalení spomienok aj vítanými vlastnosťami. Postavy sú dobre vykreslené: či už ide o červenovlasého Adola alebo prvého chlapíka menom Duren, ktorý vás stretne v krčme a nabáda vás, že sa dobre poznáte a vydáte na dobrodružstvo. Neskôr sa do partie pridajú aj ďalší cenní spoločníci: veselí, záhadní i odhodlaní sa vždy zídu a ich komunikácia poteší.

Príbeh a postavy sú dobrý základ pre hlavnú porciu, ktorou je objavovanie lesa Celceta a okolia. Sú tu zastúpené zelené pláne i húštiny, no navštívite aj dediny, krátery, veže či rôzne brlohy. Všade vás už čakajú súboje a prebiehajú v reálnom čase, čo je odklon od tradičných JRPG, ale sú známou súčasťou Ys- Rýchle potýčky vám umožňujú útočiť, brániť sa, uskakovať a do toho používať špeciálne údery.

Intuitívny systém zaberá okamžite – dá sa ľahko naučiť a postupne získavate ďalšie možnosti, ktoré si priradíte k tlačidlám. Množstvo schopností vám dáva neskôr variabilitu a oplatí sa skúšať mnohé, aby ste vedeli správne reagovať proti nepriateľom. A nemusíte bojovať iba za univerzálneho Adola, môže si zvoliť aj búchača Durena alebo mrštnú Karnu útočiacu z diaľky. Viaceré postavy sa vyvíjajú naraz, takže súboje sa nezunujú ani po 30-40 hodinách.

Krásne prepojenie medzi dejom s výpadkom pamäti a aktívnymi súčasťami hry čaká v schopnostiach, ktoré Adol dostáva pri vybraných príbehových či iných sekvenciách. Nahliadnete do minulosti a keď sa mysľou vrátite späť, ste obohatení o novú bojovú techniku. Dáva to zmysel, hrdina štartuje od nuly a na niektoré schopnosti si skrátka môže spomenúť. Všetko ostatné je osvedčená klasika: čakajú vás aj bežní nepriatelia i nároční bossovia, kde treba presne vedieť, ako kontrovať ich útokom či ľstiam.

Za boje získavate skúsenosti, tie sa pretavia na vyššie levely postáv a pocit z postupu tu náramne dobre prezentuje. Ani hodina hry nazmar bez ocenenia. Bežné útoky môžete neskôr využiť na zisk SP, čo sú dobré techniky proti bossov. Súboje sú super, ale výborne pôsobia aj prostredia na objavovanie.

Ys: Memories of Celceta vyšla pôvodne na PS Vita pred siedmimi rokmi a dnes recenzujeme jej PS4 verziu. Je to sčasti posun vpred – na hre cítiť starší dátum výroby a hrubšie textúry v grafike, zároveň však pribudlo aj lepšie rozlíšenie a rýchlosť. Toto nie je najkrajšie vyzerajúca hra PS4, ale nezaberá veľa miesta a má desiatky hodín zábavy. Ak nepotrebujete top grafiku, je to výborná akčná RPG.

Prečo kúpiť?

Výborný súbojový systém a vlastností, bohatý svet na prieskum, fajn postavy, skvelý soundtrack

Prečo nekúpiť?

Spočiatku pomalé tempo a občas hrubá grafika

Distribútor: Marvelous Europe
Cena: 30 €

ZDROJ | NIS America

Utawarerumono: Prelude to the Fallen (PS4, Vita)

Táto hra s neuveriteľne komplikovaným názvom vyzerá podozrivo, ale pritom sa oplatí dať jej šancu, lebo mieša dva žánre, ktoré Japoncom neuveriteľne vychádzajú: vizuálnu novelu a strategickú RPG. Dobrá správa je, že nemusíte poznať ani ostatné hry v sérii, ale môžete sa pokojne vydať objavovať čo ponúka tento Prelude: štartuje s typickou zápletkou, kde sa muž so stratou pamäte zobudí niekde v malej zabudnutej dedinke, získa nové meno a snaží sa oplatiť domácim ich láskavosť.

Dedinku totiž postihne istá katastrofa (žiadne spoilery!) a všetko smeruje k revolúcii v celej krajine, veľkej vojne medzi kmeňmi a hrdina Hakuowlo sa rozhodne ochrániť svojich nových známych.

Znie to ako klasika (amnézia, záchrana nevinných, vojna), ale japonskí scenáristi umne miešajú tieto prvky a dávajú hre veľmi dobrý spád. Najprv sa zamerajú na hrdinu, potom vám odhalia dedinu a jej ľudí, neskôr udrie rana osudu a posúvate sa na čoraz väčšie javisko udalostí. Hra využíva prvky vizuálnej novely, takže obsahuje hodiny dlhých dialógov, ale tie sú veľmi dobre spracované. Klasicky sa musíte pripraviť, že v niektorých pasážach aj desať minút preklikávate dejové zábery a potom príde boj či strategická scéna.

Preto je chvályhodné, že postavy sú dobre vykreslené a dajú sa obľúbiť, majú štylizovanú grafiku i kvalitný dabing, skrátka nehráte druhotriedny béčkový seriál. Vytvárajú sa medzi nimi vzťahy v súkromí, na bojisku zúria politické pletky a brzdiť vás môže akurát pomalšie tempo.

Ťahové súboje vás posunú na bojiská, kde sa postupne posúvate so svojimi jednotkami proti cudzím armádam či skupinám. Čaká vás klasický štýl: v každom ťahu môžete využiť pohyb, útok či obranu, ale hra prináša do žánru aj viaceré obohatenia: útoky sa totiž dajú spájať a to poskytuje strategické výhody.

Alebo prídu sekvencie, kde stláčate sekvencie a získate lepší efekt. Platí to aj pre spoločné ťahy viacerých postáv – spolupráca je odmenená lepšími zásahmi. A je tu aj systém Zeal, ktorý vám otvorí mocné záverečné údery, no tie si treba vhodne načasovať na tuhých nepriateľov. RPG prvky sú badateľné pri štatistikách postáv a ich vývoji. Získavate čoraz lepšiu paletu úderov a možností, každý má iný stupeň útoku, obrany či magickej obrany.

Na rozdiel od iných hier nie je Utawarerumono príliš komplikovaná strategická RPG. Nevyužíva efekt výšky bojiska alebo iné rozšírenia, vystačí si s 3D modelmi a 2D bojiskami Získavate bonusové body, ktoré možno investovať ďalej. Ak by ste náhodou narazili na tuhé miesta, môžete si dopriať pár vedľajších bojov a získať skúsenosti. Tým pádom je hra prístupná nováčikom v sérii i žánri, netreba sa báť, že po 4-5 hodinách narazíte na drastický rast obtiažnosti, ktorý vás odradí hrať ďalej.

Spojenie dvoch žánrov môže byť výzva, lebo hra využíva RPG prvky a ešte od vás pýta strategické uvažovanie i vrelý vzťah k dejovým hrám. Ale ak sa naladíte na taký mix a ste ochotní prepínať medzi žánrami, čaká vás pestrý celok na toto leto.

Prečo kúpiť?

Dobrý príbeh a postavy v ňom, fajn napísané dialógy a dabing, prístupná strategická časť

Prečo nekúpiť?

Dlhočiznééé dialógy, občas viac animácií ako aktívnych častí

Distribútor: NIS America
Cena: 40-60 € (podľa verzie)

Komentáre k článku