3 herné pecky od Microsoftu: Flight Simulator, Battletoads, Tell Me Why

ZDROJ | Microsoft

Microsoft zvyšuje otáčky v hernom biznise výborným štýlom a nakopol produkciu svojich herných štúdií. Na sklonku leta núka nový simulátor, akciu i adventúru.

ZDROJ | Microsoft

Microsoft Flight Simulator (PC)

Titul, ktorý prichádza so železnou pravidelnosťou raz za pár rokov, využíva opäť najmodernejšie technológie a má jasnú ambíciu: byť najlepšou simuláciou lietania a dať vám zažiť autentické lety na vlastnej koži. Najprv malá výzva pre všetkých hráčov: minimálne požiadavky na hardvér nie sú vôbec nízke a ideálne je na hranie mať aj SSD disk. Flight Simulator totiž neustále nahráva dáta, chce byť pripojený na internet a tým pádom sú jeho nároky vyššie ako tradične (silný procesor, grafická karta). Zároveň je to masívna hra – zaberá 127 GB a existuje aj fyzická verzia na 10 DVD.

Na druhej strane je táto náročnosť priamo reflektovaná v hre. Nonstop pripojenie je využívanie pre načítanie dát priamo z reálneho sveta, či ide o lietadlá, terén alebo aj aktuálne počasie. Chcete akurát teraz letieť v búrke nad Alpami? Táto hra sa bude snažiť urobiť všetko, aby tento zážitok priniesla. Je teda zrejmé, že po absolvovaní tutoriálov a učení sa lietať budete najmä v prvých hodinách skúšať lietať nad miestami, ktoré dobre poznáte: či je to vaše mesto, obľúbená dovolenková destinácia alebo ikonické lokality sveta ako európske metropoly.

Na hre je úžasná jej prístupnosť k hráčovi i lietaniu. Na jednej strane si môžete upraviť obtiažnosť tak ľahko, že pomocou bežných ovládačov lietate s Boeingom ako králi. Ale zároveň je to verná simulácia a tak vás lekcie učia orientovať sa v kokpite, snažiť sa chápať čo znamenajú ukazovatele a ako sa lieta. Je na vás, koľko simulácie chcete venovať práve učeniu sa ovládaniu a kokpitu i chápať pravidlá – a koľko venujete vonkajším okolnostiam ako počasie či jednotlivým úlohám.

Osobne som sa nedostal za hranicu, že by som chcel poznať funkcie každej páčky, ale cítim, že každá ďalšia hodina má azda motivuje aj učiť sa ako tie mašiny vlastne fungujú a nevychutnávať si iba tie prelety. Zrejme aj preto môže mať každý hráč trošku iný zážitok, podľa vlastnej chute objavovať a chápať letovú simuláciu.

ZDROJ | Microsoft

Možno aj preto má Flight Simulator odlišnú štruktúru od bežných hier a dáva vám väčšiu voľnosť. Pokiaľ ide o klasické módy, čaká vás tu akurát tutoriál s lekciami, pristávacie výzvy a prelety. Práve tie výzvy vás môžu najlepšie vyskúšať ako vám prešlo do krvi ovládanie a či dokážete pristávať na dosť krkolomných miestach na Zemi – v horách či pri mori. Prelety (Bush Flights) sú sériové lety, kde sa od vás tiež očakáva prispôsobovanie rozličným podmienkam.

Ale najväčšiu porciu núka práve voľný mód lietania po celom svete, kde si vyberiete vlastné lietadlo, destinácie a idete do sveta. Môžete takto simulovať svoj dovolenkový let z Amsterdamu do Tokia (môj prípad) či prelety nad mestami v USA (vyskúšal som postupne LA, Las Vegas i San Francisco). Čím ste zbehlejší v cestovaní, tým väčšiu chuť máte skontrolovať ako sa hra snaží pretaviť realitu do simulácie.

Vtedy azda zistíte, že Flight Simulator so svojím algorytmom a reálnymi mapami postupuje dvojako – niektoré miesta sú veľmi realistické, iné menej a skôr dopočítané do kontextu sveta. A keď už preletíte všetko známe, postúpite na ďalší level a začnete skúmať neznáme miesta, kam ste chceli vždy ísť.

V tom smere vychádza najnovší Flight Simulator v príhodnom čase. Vzhľadom na minimalizované lietanie po svete máte unikátnu šancu cestovať po Zemi a objavovať známe i neznáme miesta v novej grafike. Rozhodne treba oceniť prístup, kedy tvorcovia adaptujú reálny svet a nechávajú vám voľnosť sa v ňom pohybovať. Bolo by super raz takto aj jazdiť v pretekoch či bojovať v stratégii, no lietanie je zatiaľ ten najprístupnejší žáner.

Prečo kúpiť?

Realistická verzia Zeme prerátaná na letecký simulátor, voľnosť i módy, dobré ovládanie i prístup

Prečo nekúpiť?

Menej módov a nie každý má také silné PC, aby hru rozbehal

Distribútor: Xbox Game Studios
Cena: 60-70 EUR (resp. zdarma zahrnuté v Game Pass)

ZDROJ | Microsoft

Battletoads (Xbox One, PC)

O tom, že jednoduché koncepty dokážu často najlepšie zaujať, vás presvedčí akčná hra Battletoads. Vychádza z rovnomenného titulu 90. rokov, ktorí našinci bežne nepoznajú, ale skôr sa dá prirovnať k Ninja korytnačkám – akurát bojové žaby sú iba tri a autori scenára sa vtipne pohrali s ich starším pôvodom, takže ich na 30 rokov uložili do kryospánku a zrazu budia v inej časovej ére. Dej sa uberá jasným smerom: je tu nejaký protivník, sú tu zmeny vo svete a najmä prišla šanca nasadiť žabiakov do boja a vy ich môžete ovládať – buď všetkých troch súčasne, ak budete hrať v co-op alebo postupne, ak zvolíte cestu jedného hráča.

Vtipný štart je okorenený aj drobnými minihrami – napríklad ako žabiaci opakovane stláčate tlačidlo, čo pripomína byrokratické fungovanie úradov alebo iné monotematické aktivity. Trojicu je vhodné rýchlo spoznať aj kvôli sarkastickým dialógom – každý má iný charakter i povahu.

A v samotnej akcii núka každý aj iné bojové schopnosti. Battletoads sú rozdelení na akty a ich menšie kapitoly, ktoré môžu ponúkať rôznu hrateľnosť, ale najčastejšie sú levely poňaté ako co-op akčná bojovka, kde bežíte doprava a na každej obrazovke vás prepadne poltucet bojovníkov, ktorým treba poriadne naložiť. Je to jasný koncept: máte k dispozícii ľahšie i ťažšie údery, neskôr vychytávky typu žuvačka (zalepí a znehybní protivníka), ktoré treba používať na obzvlášť nepríjemné typy.

Napríklad jeden oponent po vás šľahá blesky, a tak vás paralyzuje na pár sekúnd. Ak je na vode či kyseline, tak omráči aj polovicu plochy zároveň. Je veľmi nepríjemné proti nemu bojovať, preto treba využiť ďalší trik. Ostatní oponenti využívajú klasické bloky, ktoré treba preraziť alebo útočiť z inej strany.

ZDROJ | Microsoft

Pimple, Zitz a Rash sú odlišní v tradičnom duchu: jeden je obrovský hromotĺk, ďalší je rýchly a iný sa hodí na taktiku. Ak hráte spolu, môžete využívať ich vlastnosti súčasne. Ale ak idete sólo, prepínate sa medzi nimi, vtedy si treba vybrať, či sa vám aktuálne hodia svaly alebo mozog. Aj bojové levely vám občas predložia puzzle – treba napríklad prejsť s panáčikom cez nebezpečné trasy alebo zapájať obvod v elektrickej schéme, aby sa vám otvorili ďalšie dvere. V tomto smere je hra výborne prístupná, že ak sa vám na päť-šesť ráz nepodarí zdolať istú hádanku, môžete si ju dať vyriešiť automaticky. Pár puzzle je pekne vypečených a rozhodujú zlomky sekundy, takže taká možnosť môže prísť nováčikom vhod.

Battletoads stavili najmä na levely s poriadnym mlátením a ideálnou dĺžkou cca 15-20 minút, ale celú hrateľnosť osviežujú ešte ďalšími formami. Napríklad sú tu levely, kde naskočíte na lietajúce motorky a letíte vpred, pričom sa vyhýbate rôznym prekážkam. Alebo iné ponúkajú skôr viac minihier alebo tej logickej náplne. A napokon prídu aj súboje s bossmi, ktoré preveria vašu bojové i reakčné schopnosti.

Náročnosť levelov je solídne nastavená a hra využíva klasické princípy akcie 90. rokov, takže vás nepustí ďalej skôr ako vymlátite všetkých súperov na obrazovke. Z oponentov padajú mušky, ktoré suplujú zdravie a môžete ich hltať jazykom aj počas bojov. V akcii možno striedať borcov a ich údery – na obranu sa veľmi nehrá a občas používate dash, rýchle úskoky. A bojová vrava je taká intenzívna, že niekedy aj mlátite niekoho a netušíte koho, len veríte, že sa počet nepriateľov už znižuje.

Ako pocta akciám 90. rokov či animákom z telky fungujú Battletoads výborne. Zabavia vás na 5-6 hodín a je to ideálna hra do obývačky pre viacerých hráčov.

Prečo kúpiť?

Bláznivá rýchla hrateľnosť, tri dobré postavy, výborný co-op štýl, komiksový humor, rôzne levely

Prečo nekúpiť?

Trošku menší rozsah, po čase ošúchané vtipy

Distribútor: Xbox Game Studios
Cena: 20 EUR (alebo zdarma v Game Pass)

ZDROJ | Microsoft

Tell Me Why (Xbox One, PC)

Štúdio Dontnod si nedáva malé ciele. A ich najlepšou doménou sú epizódne adventúry, ktoré sa nesnažia zaujať ani tak grafikou ako pritlačiť na pílu v oblasti kvalitného scenára a dejového zážitku. Ich najnovší projekt má veľmi zaujímavú premisu – v prvých minútach sa zoznámite s istým tínendžerom, ktorého vypočúva vyšetrovateľ a dostanú sa k zásadnému zlomu: zabitiu vlastnej matky.

Odtiaľ sa začína efektné intro, ktoré nás posúva v čase ďalej a v parádnej strihovej sekvencii objavíme hlavné postavy: dvojičky Alyson a Tylera. Obaja súrodenci sa vracajú do rodného mesta v Aljaške a sú konfrontovaní s viacerými situáciami z detstva a ich vplyvom na súčasnosť. Hráč sa postupne dozvedá čo sa stalo a spoznáva aj charakter oboch postáv.

Ak ste nesledovali kampaň k hre, šok číslo jedna môže prísť v momente objavenia, že Tyler je transgender postavou a štúdio Dontnod sa veľmi citlivo snaží pristúpiť k tejto téme: ako sa jedna z dvojičiek rozhodla aj pri tlaku okolností v detstve a najmä puberte vyrovnávať s osudom a pristúpiť ku zmene pohlavia. Nie je to samoúčelná téma a práve prepojenie s pubertou a dejovými okolnosťami autori veľmi dobre využívajú.

V jadre vás čaká klasická adventúra rozdelená na tri epizódy, ktoré elegantne autori posúvali hráčom každý týždeň, čo je úplne ideálne časové rozpätie pre nové pasáže hry. Každá trvá cca 3-4 hodín, ktoré by ste si počas týždňa určite našli a navyše dáva autorom šancu šokovať na konci každej z nich. Tento týždňový prístup je oveľa lepšie využitý ako keď na nový diel čakáte aj štvrť roka a ukazuje aj iným distribútorom ako vhodne dávkovať hru.

ZDROJ | Microsoft

Dve hrateľné postavy umožňujú scenáristom prežívať viaceré udalosti i miesta odlišným spôsobom – každá postava inak vníma minulosť, má odlišné spomienky a hra zachádza dokonca tak ďaleko, že vám dá na výber, ku ktorej alternatíve deja sa prikloniť a čomu budete skôr veriť. Odhaľovanie tajomstiev je na mieste a autori vtisli postavám aj istú nadprirodzenú schopnosť: ako to niekedy vo vedeckej sfére býva, dvojičky môžu byť mysľou prepojené. A tieto dve postavy môžu vzájomne komunikovať a prežívať zážitky toho druhého.

Pokiaľ ide o hernú náplň, čaká vás klasická adventúra – chodenie po lokalitách, zber predmetov, komunikácia s inými postavami a riešenie rozličných úloh. Hra je relatívne lineárna v kontexte aktivít, aby vás doniesla k potrebným momentom, ale zároveň má dobrú atmosféru a vhodne dávkuje epizódy. Prvá je skôr taký voľný úvod, kde sa zoznámite s miestami, postavami a vašimi schopnosťami, od druhej epizódy sa rozbiehajú väčšie odhalenia i nevyhnutné traumy. Ako správna adventúra sa dokáže rozvetviť, ponúkať viaceré možnosti a smerovanie.

Na Tell Me Why nie je ani tak zaujímavá technická stránka, hoci hra vyzerá dosť dobre a nejde jej o fotorealistickú grafiku, ale skôr sa hrá s estetickým štýlom a atmosférou. Skôr na nej treba oceniť, že autori výborne pracujú s videohrou ako vhodným médiom pre umné rozprávanie príbehu, odhaľovanie psychiky postáv a všetko im dobre zapadá. Nejde tu iba o arzenál či nepriateľov, ale hlbší podtón s dobrým rozpočtom. A týždňový odstup medzi časťami môže slúžiť ako inšpirácia pre ďalšie herné počiny.

Prečo kúpiť?

Výborné dávkovanie obsahu, epizódny štýl využitý aj pre dej, kvalitne napísané postavy, scenár, situácie, atmosféra, pointy

Prečo nekúpiť?

Celkovo pomerne krátke, menej voľnosti v lokalitách ako by ste čakali

Distribútor: Xbox Game Studios
Cena: 30 EUR (alebo zdarma v Game Pass)

Kódy na recenzovanie hier poskytol Microsoft.

Komentáre k článku