Sú elektromobily väčšou záťažou ako dieselové motory?

Skeptici elektromobility nad novým dopravným trendom krútia hlavami už dlho. Elektromobily sú drahé (pravda), neprakticky dlho sa nabíjajú (to závisí od dostupnej technológie a nabíjačky), majú krátky dojazd (to už pravda nie je, prinajmenšom u modelov s veľkou batériou) a sú väčšou záťažou pre životné prostredie, než „fosílne“ pohony. Posledný argument je na dlhšiu diskusiu.

Pozrite siS elektromobilmi je spojená uhlíková stopa, aj iné riziká

Môže byť pravdivý, ale nemusí. Záleží na tom, koho sa pýtate a hlavne záleží na počiatočnom zadaní – najmä na pôvode elektrickej energie, ktorá elektromobily poháňa.

Nepresná analýza

Nedávna štúdia nemeckej výskumnej organizácie ifo Schnelldienst porovnala emisie oxidu uhličitého naftového Mercedesu C 220d a elektromobilu Tesla Model 3, pričom záver znie: „Vzhľadom na súčasný energetický mix Nemecka a množstvo energie použitej pri výrobe batérií, emisie CO2 z elektromobilov sú v lepšom prípade o niečo vyššie ako emisie vznetového motora, v horšom prípade omnoho vyššie“.

Porovnanie energie spotrebovanej elektromobilmi Tesla a energie vyrobenej solárnymi panelmi Tesla/SolarCity ZDROJ | Tesla

Štúdie sa chopil The Wall Street Journal (WSJ) a publikoval článok s názvom „Germany’s Dirty Green Cars“ (Špinavé zelené autá v Nemecku), čím vyvolal kontroverzné reakcie.

Pozrite siTesla zarobí na emisiách stámilióny

Neskôr WSJ dokonca zverejnil list s odpoveďou na svoj vlastný článok s názvom „Elektrické vozidlá skutočne emitujú menej oxidu uhličitého“, pričom zdôraznil, že konsenzus medzi vedeckou komunitou uprednostňuje elektromobily pred vozidlami so spaľovacím motorom, a že štúdia ifo Schnelldienst vynecháva niektoré dôležité fakty.

Čistému všetko čisté

Ďalšiu štúdiu porovnávajúcu uhlíkovú stopu elektromobilu a dieslového auta uverejnil Volkswagen, pričom porovnával dve verzie Golfu: TDI a e-Golf.

VW sa zameral na posúdenie takzvaného životného cyklu (lifecycle assessment, LCA).Prihliada sa pritom na komplexné emisie od ťažby surovín potrebných pre výrobu vozidiel, až po konečnú recykláciu. Hodnotenia LCA majú reálnejšiu výpovednú hodnotu. Ak hodnotíme len emisie potrebné na pohon áut, zahrnieme len malú časť skutočnej uhlíkovej stopy.

Je uznávaný názor, že samotná výroba elektromobilov je náročná na emisie. Je to trochu prekvapujúce, pretože pohonná jednotka elektromobilu a ďalšie agregáty sú neporovnateľne jednoduchšie, ako pri spaľovacích motoroch, prevodovkách atď. Leví podiel emisií majú však na svedomí batérie. Tie najvýkonnejšie majú zároveň najväčšiu uhlíkovú stopu vo výrobe a ťažbe surovín. Tu sa štúdia VW zhoduje s analýzou ifo Schnelldienst.

Výroba e-Golfu pridáva v prepočte na kilometer emisie CO2  vo výške 57 g / km, pričom značnú časť predstavuje práve výroba batérií. Naproti tomu výroba dieselového Golfu TDI pridá len 29 g CO2 / km.

ZDROJ | Tesla

Ak sa však pozrieme na emisie počas jazdy, poradie sa vymení. Golf TDI vypustí do ovzdušia 111 g CO2 / km, ale e-Golf iba 62 g CO2 / km.

Aj pri tejto hodnote je problémom energetický mix výroby elektriny v Nemecku. V krajine je síce veľa solárnych, aj veterných elektrární, ale po odstávkach jadrových elektrární po katastrofe vo Fukušime, je veľká časť nemeckej elektriny vyrábaná z fosílnych zdrojov, hlavne z uhlia.

Šanca na podstatné zlepšenie

Podľa Volkswagenu by sa hodnota emisií 62 g CO2 / km mohla znížiť až na 2 g CO2 / km, ak by sa elektrina získava výlučne z obnoviteľných zdrojov. Tu už niet o čom polemizovať. Mimochodom, blízko takéhoto ideálneho stavu je Nórsko. Hoci je krajina významným producentom ropy a zemného plynu, viac ako 90% elektrickej energie vyrába v hydroelektrárňach.

ZDROJ | European Data Journalism Network

Naopak, iné krajiny sú na tom rovnako zle, ba možno aj horšie ako Nemecko. Napríklad USA vyrábajú až 80% elektriny z fosílnych palív (z ropy, zemného plynu a uhlia), aj vďaka podpore súčasného prezidenta. Slovensko bude po spustení 3. a 4. bloku Mochoviec na tom s uhlíkovou stopou vyrobenej elektriny pomerne dobre.

Spotreba elektriny v USA podľa zdrojov výroby v r. 2017.ZDROJ | Autoblog

Pripomeňme však aj to, že elektromobily prispievajú k čistejšiemu ovzdušiu v mestách, aj keď jazdia na „špinavú“ elektrinu. Emisie exhalátov (nielen CO2) totiž nie sú miestne a majú šancu na lepší rozptyl.

Pozrite siNemecko má prvú eHighway pre kamióny

Volkswagen okrem toho predpokladá, že výroba lítium-iónových batérií pre nové elektrické modely bude mať o 25% nižšiu uhlíkovú stopu, než pri súčasnej produkcii batérií pre vozidlá e-Golf. Postupne tak poklesne aj uhlíková stopa výroby elektromobilov, kde batérie prispievajú značnou mierou.

ZdrojAutoblog

Komentáre k článku