Stratolaunch má (zatiaľ len) veľké kozmické plány

Súkromné firmy s ambíciami dopravovať do kozmu náklady, prípadne aj turistov, rastú ako huby po daždi. Darí sa im najmä v USA, ale sporadicky vznikajú aj na starom kontinente, prípadne v Číne. Žiadny z nových hráčov však nie je zatiaľ taký úspešný ako Muskova SpaceX, alebo United Launch Alliance.

Namiesto raketovej základne lietadlo

To sa však môže ľahko zmeniť. Na scénu prichádzajú firmy, ktoré chcú na suborbitálne, aj orbitálne lety využívať namiesto prvého raketového stupňa štartovaciu platformu v podobe špeciálne upravených lietadiel. Patrí k nim známa Virgin Galactic a Virgin Orbit, ale karty môže zamiešať aj Stratolaunch.

Pozrite siVirgin Galactic je späť – VSS Unity úspešne pristál

Za spoločnosťou Stratolaunch stojí spoluzakladateľ Microsoftu Paul Allen. Ten nie je v kozmických technológiách nováčikom, zvlášť, čo sa týka lietadlovej štartovacej platformy.

ZDROJ | Stratolaunch

Allen bol už pri zrode raketoplánu SpaceShipOne, za ktorý získal v roku 2004 spolu s partnermi cenu Ansari X v súťaži založenej nadáciou X Prize na vytvorenie súkromnej opakovane použiteľnej kozmickej lode. Z konceptu SpaceShipOne neskôr vznikla loď SpaceShipTwo, ktorú chce spoločnosť Virgin Galactic využívať na vysielanie turistov na suborbitálnu dráhu.

Stratolaunch chce ako nosič využívať obrovské, šesťmotorové lietadlo, s ktorým sa firma prvýkrát „posúvala“ po štartovacej dráhe zhruba pred rokom. Vo vzduchu dodnes nebolo, stále prebiehajú rôzne testy a vývoj. Prvý skúšobný let sa má podľa plánov uskutočniť až na budúci rok.

https://www.youtube.com/watch?v=-AY-HC4sUGU

Napriek tomu už vlani o služby budúcej kozmickej spoločnosti prejavila záujem firma Orbital ATK (v súčasnosti premenovaná na Northrop Grumman Innovation Systems).

Smelé plány rátajú aj s dopravou kozmonautov

V súčasnosti spoločnosť Stratolaunch oznámila plán na vytvorenie celého radu rakiet, ktoré budú schopné štartovať z jej masívneho šesťmotorového lietadla. V hre sú tri úplne nové rakety, vrátane opakovane použiteľnej kozmickej lode, ktorá by mala vynášať náklad a nakoniec aj ľudí na obežnú dráhu. Stratolaunch uviedla, že prvá z týchto nových rakiet „Medium Launch Vehicle“ by mala byť vypustená v roku 2022.

Pozrite siDo vesmíru mieri aj spoluzakladateľ Microsoftu s vlastným lietadlom

Raketa, ktorá je v súčasnosti v štádiu vývoja, bude schopná vyniesť na obežnú dráhu náklad s hmotnosťou približne 3 400 kg. Ďalšia plánovaná raketa, ktorá je takisto v počiatočnom štádiu vývoja, je „ťažká“ verzia „Medium Launch Vehicle“. Na nízku obežnú dráhu by mala vyniesť až 6 ton nákladu.

ZDROJ | Stratolaunch

Okrem toho chce Stratolaunch vyvinúť viacnásobne využiteľný raketoplán s kódovým označením „Black Ice“. Mal by byť schopný dopravovať náklady do vesmíru a z vesmíru na Zem, ako aj disponovať nešpecifikovanými „pokročilými schopnosťami na obežnej dráhe“.

Stratolaunch tiež plánuje vytvoriť ďalšiu verziu vesmírneho raketoplánu pre pilotované lety s posádkou.

Realizácia je ťažšia ako marketing

Podľa Jeana Floyda, generálneho riaditeľa spoločnosti Stratolaunch, bude vynášanie satelitov do vesmíru čoskoro také jednoduché ako rezervácia letenky.

Aby sa tak stalo, bude však potrebné prejsť od slov k činom. Stratolaunch totiž nielenže nemá zatiaľ na konte jediný vesmírny let, ale svoj mamutí nosič dodnes ani neodlepila od zeme. Virgin Galactic je v tomto smere o hodný kus ďalej, pretože svoj raketoplán VSS Unity už testovala aj s pilotmi na palube (aj keď zatiaľ stále nedosiahol finálnu výšku letu, okolo 100 km).

ZDROJ | Stratolaunch

Ale možností bude viac. Lietadlovú platformu na vynášanie rakiet a nákladov na obežnú dráhu vyvinul aj Boeing. Jeho okrídlený nosič však štartuje vertikálne ako raketa a pristáva ako lietadlo. Rakety ale vynesie podstatne vyššie ako lietadlové platformy, odkázané na vztlakovú silu atmosféry, akým je aj obor od Stratolaunchu, a to až do výšky 100 km. Prvý testovací let nosiča  XS-1 od Boeingu je plánovaný na rok 2019.

Pozrite siDARPA bude dopravovať družice kozmickým lietadlom

Dostať finálne prostriedky kozmickej dopravy do praxe však býva náročné a akékoľvek zlyhanie počas testov môže znamenať mnohomesačné oneskorenie. Svoje o tom vie aj Virgin Galactic, ktorá po tragickej havárii raketoplánu SpaceShipTwo v roku 2014 stratila niekoľko rokov.

Aj SpaceX a Boeing, ktoré už majú vo vrecku kontrakty na dopravu kozmonautov NASA na svojich pilotovaných lodiach, sú s ich testovaním v sklze. Sústredené úsilie vedcov a inžinierov ale nakoniec prinesie ovocie, takže nám kozmické lety možno zovšednejú.

ZdrojThe Verge

Komentáre k článku