Sygic dal svetu navigáciu a svojim ľuďom priestor na nápady

Na Slovensku vzniká množstvo úžasných nápadov s potenciálom zmeniť svet. To, že sa to dá robiť aj zo Slovenska, dokázala spoločnosť Sygic, ktorá k dnešnému dňu už sprevádzala viac ako 200 miliónov používateľov po celom svete.

Sygic si po úspech nemusel zaletieť do Silicon Valley. Spoluzakladateľ Michal Štencl lukratívnu ponuku v Spojených štátoch odmietol a ukázal svetu, že je jedno, z akej krajiny svoj nápad zrealizujete. Dôležité je mať cieľ. Tým jeho bolo vytvoriť produkt, ktorý bude používať miliarda ľudí na celom svete. Pôvodne to mal byť operačný systém, ktorý Michal naprogramoval ešte počas štúdia na vysokej škole. Okolnosti a dopyt ho však priviedli k navigácii, vďaka čomu s tímom talentovaných ľudí mení spôsob, akým dnes vodiči na celom svete cestujú.

iPhone z Ázie zamiešal karty

Prvý iPhone nebolo vôbec jednoduché zohnať, keďže sa na Slovensku ani v okolitých krajinách nepredával. S dávkou šťastia sa k jednému kusu programátori zo Sygicu dostali. „Pozri, takto vyzerá Sygic na iPhone,“ prišiel Marek Dovjak, jeden z prvých zamestnancov a akcionár Sygicu za Michalom Štenclom. Bol to pre firmu neuveriteľný okamih, ktorý mladý tím posunul do úplne iného sveta. Vznikala tak prvá navigácia pre iPhone. Nadšenie však čoskoro vystriedala tvrdá realita biznisu, keď z Apple prišla správa, že aplikáciu nemožno uverejniť v App Store z dôvodu licenčných podmienok. Napokon však bol Sygic 9. júna 2009 oficiálne uverejnený v obchode s aplikáciami, kedy získal prvých 5 000 stiahnutí. O chvíľu neskôr priniesol Sygic navigáciu aj pre Android.

ZDROJ | VÚB/SygicMartin Strigač – CEO Sygic

Prišli prví s navigáciou pre vozidlá s konektivitou

Sygic bol priekopníkom v automobilovom priemysle, keď ako prvá navigačná spoločnosť priniesla navigáciu pre vozidlá vybavené štandardom MirrorLink. Sygic si týmto krokom otvoril dvere k veľkým automobilovým gigantom ako Volkswagen, Peugeot, Citroen, Seat, ŠKODA Auto a ďalším. O niečo neskôr sa Sygic stala úplne prvou navigáciou na svete pre štandard Smart Device Link (SDL) automobilky FORD Motors. Aj takýmto krokom chce Sygic zvýšiť bezpečnosť na cestách. V pripojenom móde sa vodič nemusí pozerať na telefón, ale všetky inštrukcie sa mu zobrazujú v palubnom počítači auta.

Budeme žiť aj cestovať v inteligentných mestách

Najnovšou výzvou Sygicu sú SmartCities, inteligentné mestá, ktoré zvyšujú kvalitu života. Používatelia Sygicu najazdia každý mesiac 2 miliardy kilometrov, počas ktorých sú informovaní, kde natankujú najlacnejšie, kde sa vedia občerstviť či prespať. Vyriešenie dopravnej situácie je však väčšia výzva, na ktorej Sygic tím pracuje. Nepotrvá dlho a aplikácia vám bude dávať informáciu, kedy vyraziť do práce a ktorou cestou sa vydať. Každý deň to môže byť iná trasa v inom čase, ale vďaka aplikácii sa do práce či na stretnutie dostanete načas.

V rámci európskeho projektu Antarex vyvíja Sygic prototyp riešenia, vďaka ktorému je možné dopravu nielen vidieť v reálnom čase, ale v reálnom čase aj predpovedať a zároveň inteligentne ovplyvňovať navigáciou. Vďaka sofistikovaným algoritmom dokáže Sygic navigovať vodičov tak, aby sa doprava na úsekoch s potenciálne vysokou premávkou rozptýlila a nevznikali zbytočné čakania. Aj takýmto spôsobom môžu byť zápchy v Bratislave a iných svetových metropolách minulosťou.

Sygic na tomto riešení úzko spolupracuje s národným superpočítačovým centrom IT4Innovation Ostrava, ktoré zároveň dáva do projektu k dispozícii výpočtovú kapacitu jedného z najvýkonnejších superpočítačov v Európe (výpočtová kapacita je v ekvivalente viac ako 40 000 výkonných notebookov).  Zároveň na riešení Sygic spolupracuje aj s európskymi univerzitami (Polimi Milano, Univerzita Porto) a výskumným ústavom Inria vo Francúzsku. „Navrhovaná softwarová architektúra a výpočtová sila superpočítača nám dovoľujú aplikovať tie najnáročnejšie algoritmy na predikciu dopravnej situácie a optimalizáciu trás,“ hovorí Business Architect zo Sygicu Radim Cmar.

ZDROJ | VÚB/Sygic

Sygic je miesto, kde sú nápady vítané

Sygic je o ľuďoch, a preto aj nápady na zlepšenia pochádzajú práve od nich. Niekoľkokrát do roka firma absolvuje tzv. Innovation Days. Ide o dva dni plné nápadov, kedy sa všetci presunú od svojej každodennej práce a môžu robiť na nápade, ktorý si vymyslia. Vznikajú tak menšie tímy, ktoré môžu vylepšiť aplikáciu, pracovné prostredie alebo čokoľvek, čo posunie Sygic ešte o kúsok ďalej. Medzi takéto nápady patrí funkcia Head Up Display. Vďaka nej si navigáciu premietnete na čelnom skle svojho auta bez akýchkoľvek prídavných zariadení. Ďalším výsledkom z Innovation Days bolo pridanie rozšírenej reality do aplikácie, funkcia Real View, vďaka ktorej vidí vodič prostredníctvom kamery skutočné prostredie s navigačnými inštrukciami. Táto funkcia sa stala najpredávanejšou tohto roku.

Hovorí sa o nich aj v zahraničí

Firmu si všimli nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. Medzinárodná stanica BBC označila Michala Štencla mužom stojacim za jednou z najúspešnejších aplikácií na svete. Podobne britský denník Financial Times a Google zaradil Michala Štencla s jeho Sygic tímom do rebríčka 100 najlepších inovátorov strednej a východnej Európy.

Podľa rebríčka najrýchlejšie rastúcich firiem Deloitte Fast 50 zasa Sygic bol najrýchlejšie rastúcou spoločnosťou v strednej Európe s rastom tisíc percent medzi rokmi 2007 až 2011.

Sygic tím vo svetových priestoroch

Sygic rástol a z desiatich zamestnancov má dnes už 180. Zachovať startup kultúru pri takomto počte ľudí je niekedy veľmi náročné, preto Sygic zmenil miesto svojho pôsobenia a presťahoval sa do bratislavského business centra Twin City. „Bol to pre mňa osobne úžasný pocit vrátiť sa po 10 rokoch na miesto, kde sme začínali. Síce na rovnakom mieste, ale už v inej Bratislave a na inom Slovensku. Začínali sme v pivnici o veľkosti 25 m². Dnes máme 100-krát väčší priestor, takmer 180 ľudí, 2 pobočky,“ hovorí zakladateľ Sygicu, Michal Štencl.

ZDROJ | VÚB/Sygic

Relax zóna, jóga v práci, osobný tréner, masáže či vlastný automat na sladkosti spríjemňujú pracovný deň v Sygicu. Pri zariaďovaní priestorov sa kládol dôraz na odlišné potreby jednotlivých tímov, príkladom je miestnosť špeciálne zriadená pre testovanie používateľského správania. Ako aj inokedy, nápady mohli prinášať všetci.

Svojimi modernými priestormi chce Sygic konkurovať najväčším hráčom na globálnom trhu. Firma vsadila na technologickú náročnosť, precíznosť a hravosť. Verí, že aj takýmto spôsobom osloví nové talenty a poskytne zamestnancom kreatívny priestor pre ďalšie inovácie. Inovatívne priestory si odniesli 3 ocenenia v súťaži Office roka, a to v kategóriách Zdravá kancelária, Smart kancelária a prvé miesto získala aj v Hlasovaní verejnosti.

Spolupracuje s lídrami

Sygic je prémiovou navigáciou a svojim klientom poskytuje funkcie, ktoré v iných aplikáciách nenájdu. Nadštandard vyžaduje aj od svojich partnerov a dodávateľov, akými sú poskytovateľ máp TomTom, veľkí automobiloví hráči, firemní partneri či VÚB banka.


ZdrojVÚB banka

Komentáre k článku