Spojí Hyperloop Moskvu s Petrohradom a Čínu s Európou?

O záujme americkej spoločnosti Hyperloop Transportation Technologies (HTT) postaviť trať Hyperloop z Bratislavy do Viedne (s prepojením na Budapešť) sa v posledných mesiacoch píše dosť často.

Čože je však pár desiatok kilometrov trate oproti pôvodným cca 640 km, ktoré majú prepojiť Los Angeles a San Francisco?

Pozrite siNahradí električku z Bratislavy do Viedne Hyperloop? Možno áno

Slovensko ale nie je jedinou krajinou mimo USA, kde sa možno Hyperloop rozvinie. Horúcim kandidátom je podľa viacerých zdrojov Rusko. Hyperloop by tam mohol prepojiť veľkomestá Moskvu a Petrohrad, vzdialené okolo 600 km. A v hre sú aj ďalšie destinácie, vrátane chrbticovej trate východ-západ a sever-juh, naprieč celou krajinou.

Hyperloop 7
ZDROJ | Hyperloop Technologies

Záujem o investovanie do tohto typu dopravy v Rusku už údajne prejavila investičná skupina Gordon Atlantic. Zatiaľ sa hovorí o výstavbe laboratória a testovaní komponentov. Angažovať by sa v Rusku mali údajne obaja hlavní konkurenti v tomto type dopravy.

O prepojenie Moskvy a Petrohradu sa zaujíma Hyperloop Transportation Technologies (HTT), ktorá uzavrela memorandum aj na Slovensku.

Ruské železnice zas vytvorili s Hyperloop One pracovnú skupinu, ktorá už v máji testovala pohon pre Hyperloop na skúšobnej trati. Testovací modul vtedy dosiahol rýchlosť 187 km/h za 1,1 sekundy. Pritom investorom v Hyperloop One je aj ruský investičný fond Caspian VC.

Pozrite siHyperloop sa hlási k životu, má za sebou úspešné testy

Portál Engadget hovorí o zámeroch prepojenia Číny a Ruska a potiahnutí trate Hyperloop ďalej do Európy. Pri výstavbe tejto novej „hodvábnej cesty“ by sa mal angažovať ruský koncern Summa Group.

Ten je vlastníkom dvoch veľkých prístavov v Rusku, vrátane najväčšieho ropného terminálu v Primorsku v Leningradskom regióne, troch stavebných a jednej logistickej firmy.

Hyperloop 12
ZDROJ | Hyperloop Technologies

Summa Group má okrem toho skúsenosti aj s výstavbou ropovodov, takže budovanie potrubnej trate by mu nerobila problém.

„Sme nadšení partnerstvom na vybudovanie Hyperloop v Moskve medzi Summa Group, ruskou vládou a Hyperloop One,“ povedal Shervin Pishevar, spoluzakladateľ a výkonný predseda Hyperloop One.

„Hyperloop môže dramaticky zlepšiť život 16 miliónov ľudí v Moskovskej oblasti, skrátením dopravných časov na zlomok dnešného stavu. Našou dlhodobou víziou je však v spolupráci s Ruskom vybudovať novú hodvábnu cestu. Hyperloop by mohol dopraviť nákladné kontajnery z Číny do Európy za jediný deň, namiesto týždňov, ktoré potrebuje takáto cesta dnes“, uviedol Pishevar.

Súťaženie medzi Hyperloop Transportation Technologies a Hyperloop One sa zjavne priostruje a nie sú to jediní hráči, ktorí môžu zasiahnuť do vývoja.

Hyperloop 11
ZDROJ | Hyperloop Technologies

Ruský minister dopravy Maxim Sokolov uviedol, že prebiehajú rozhovory o vytvorení vysokorýchlostného systému dopravy na Ďalekom východe. Pilotným projektom by malo byť prepojenie z Číny na Primorský kraj s východom na prístav Zarubino.

Úsek o dĺžke 70 km by mal stáť asi 30-40 miliárd rubľov a infraštruktúra by mala byť lacnejšia ako železnica.

Takáto „teleportácia“ tovarov z Ďalekého východu do Európy by okrem komfortu a zlacnenia logistiky však priniesla aj dramatické zmeny na trhoch spotrebného tovaru. Ich dopady dnes nevieme presne vyhodnotiť – môžu byť pozitívne, aj negatívne, určite si ich však všimneme.

ZdrojGizmag

Komentáre k článku