Solaris predstavili batériu pre MHD autobus s dojazdom cez 200 kilometrov

Výrobca autobusov Solaris na bruselskej výstave Busworld predstavil novú batériu, ktorá poskytne dojazd najmenej 200 kilometrov na jedno nabitie. Tiež zapracoval na inteligentných systémoch.

Poľská spoločnosť Solaris Bus & Coach S.A. je známa aj na Slovensku, jej autobusy sú súčasťou mestskej hromadnej dopravy. Spoločnosť aktívne reaguje na stále rastúcu popularitu elektromobility, elektrické autobusy má v ponuke od roku 2011. Najnovšie Solaris predstavili nový typ batérie, Solaris High Energy+, vďaka ktorej môžu mať autobusy dojazd cez 200 kilometrov na jedno nabitie.

ZDROJ | Solaris

Novinka bola predstavená vrámci bruselskej výstavy Busworld. Batérie Solaris High Energy+ boli namontované do najobľúbenejšieho typu autobusov spoločnosti, Urbino 18. Sľubovaný dojazd neovplyvňuje stav vozovky ani počasie. Tiež je možný v maximálnom obsadení autobusu, čo je 120 osôb, z toho 40 sediacich. Kapacita osôb naznačuje, že výrobca dokázal nové batérie vyrobiť v rozmeroch tých dnes už používaných. Batérie sú v autobuse rozloženie tak, že 3 sa nachádzajú v zadnej časti, 4 v streche prednej časti. Nabíjanie je možné ako plug-in riešeniami, tak pantografom.

ZDROJ | Solaris

Najnovšie typ batérií spoločnosti Solaris, je vhodný do vozidiel, ktoré potrebujú dojazd najmenej 200 kilometrov na jedno nabitie, bez ohľadu na počasie, teda na to, či sa používa kúrenie alebo klimatizácia. Batéria má vysokú hustotu energie, vďaka čomu má akumulátor kapacitu 79 kWh. Do jedného autobusu sa vojde maximálne 7 akumulátorov, čím sa dosiahne maximálna energetická kapacita 553 kWh. Batériu je možné nabíjať energiou, ktorá sa rovná jej kapacite. Solaris High Energy+ je výsledkom spoločného výskumu spoločnosti Solaris a BZM, a je vyvinutá špeciálne pre autobusy poľskej spoločnosti. Nie je v pláne, že by sa batérie, respektíve riešenie batérií, začalo predávať komerčne konkurencií.

ZDROJ | Solaris

Solaris Bus & Coach S.A. nesťahujú batérie, ktoré používali doteraz. Sú medzi nimi totiž rozdiely, čím sa batérie hodia na špecifické použitie. Typ Solaris High Energy je vhodný do vozidiel, pri ktorých sa predpokladá menší počet nabíjaní za deň. Batérie majú podľa výrobcu „relatívne vysokú kapacitu“, teda 50 kWh, a ich maximálny nabíjací výkon v kW je rovný kapacite batérie v kWh. Do 18 metrového autobusu sa vojde 7 akumulátorov, vďaka čomu je maximálna kapacita 350 kWh. Do 12 metrového autobusu sa vojde maximálne 6 batérií. Tieto batérie sa najčastejšie dobíjajú v depách.

Najdlhšie používaný typ batérií spoločnosťou Solaris má označenie Solaris High Power. Spoločnosť opäť upozorňuje na vysokú hustotu energie v batériách, vďaka čomu sa tiež rýchlo nabíjajú. Tieto akumulátory zvládnu prijímať takmer štvornásobok energie svojej kapacity. Ak je teda autobus vybavený batériami s kapacitou 116 kWh, potom maximálny nabíjaci výkon je 450 kWh. Inžinieri zo Solaris pripomínajú, že výkon nie je počas celej doby nabíjania rovnaký. Tieto batérie majú konštantnú kapacitu 29 kWh a do jedného autobusu sa vojde 7 akumulátorov. Ak by vás zaujímala presná životnosť, tak tu výrobca mierne mlží. Údajne dokáže na dobu 7 rokov garantovať neobmedzený počet nabíjacích cyklov. Aká je však skutočná životnosť batérií a koľko presne nabíjacích cyklov zvládnu, výrobca neprezradil.

ZDROJ | Solaris

Tento typ batérie je možné nabíjať ako plug-in riešeniami, tak pantografom. Batérie sú určené na prevádzku, kde sa počíta s častým dobíjaním, nie len v depách, ale ale v sieti nabíjacích staníc. Dlhodobo sa používajú v Bruseli, Varšave alebo Barcelone. Okrem autobusov ich Solaris využíva tiež v trolejbusoch Trollino.

Noviniek, resp vyššej inteligencie, sa dočkal najobľúbenejší autobus spoločnosti Solaris Urbino 18, ktorý vďaka ADAS, asistenčným systémom vodiča, zvyšuje jazdný komfort a bezpečnosť. Systém Mobileye Shield+ pomocou kamerového systému monitoruje slepé miesta vozidla, čím predchádza zrážke s chodcom alebo cyklistom, a v prípade hroziaceho nebezpečenstva upozorní vodiča ako zvukovo tak vizuálne. O automatické brzdenie, v prípade hroziacej kolízie, sa stará systém CMS, ktorý získava informácie z radaru umiesteného na streche vozidla. Radar monitoruje situáciu pred vozidlom.

Spätné zrkadlá boli nahradené kamerovým systém, ktorý poskytuje vodičovi lepší výhľad ako za slnečného dňa, tak počas dažďa, sneženia, ale aj v noci. kamery zväčšujú zorné pole a zlepšujú aerodynamiku vozidla. Tieto novinky sú dostupné pre všetky modely Urbino.

Výrobca sa pri inováciách zameral tiež na šetrenie energie. Urbino sú vybavené klimatizáciou s tepelným čerpadlom využívajúcim oxid uhličitý. To využíva teplo z exteriéru na vytvorenie čo najvhodnejších teplotných podmienok vo vnútri vozidla. Solaris tiež do trakčného meniča zapracoval karbid kremíka, vďaka čomu môže zariadenie pracovať pri vyššom napätí, frekvenciách a teplotách. Dosiahlo sa tak zníženie hmotnosti a zmenšenie rozmerov zariadenia.

Zdrojinsideevs.com

Komentáre k článku