Solar Impulse 2 na najdlhšom sólovom lete v histórii

Keď vlani švajčiarsky tím inžinierov postavil nasledovníka slávneho lietadla a pomenoval ho Solar Impulse 2, stalo sa tak so zámerom uskutočniť let okolo Zeme. Oproti prvotným informáciám však nepôjde o let bez medzipristátia, pretože pri reálnej rýchlosti stroja (tá maximálna je 140 km/hod) by takáto misia trvala dva a viac týždňov nepretržitého letu.

solarimpulse2-boeing

Let okolo sveta odštartoval s veľkou publicitou 9. marca 2015 v Abu Dhabí, s plánovaným ukončením v auguste 2015. Hrdinovia verneovky „Za 80 dní okolo sveta“ boli teda rýchlejší. Misia Solar Impulse 2 (Si2) je však do veľkej miery marketingovou akciou, ktorá má ukázať, že aj lietadlo s ekologicky čistým pohonom dokáže prekonávať tisíckilometrové vzdialenosti.

Lietadlo určené pre jediného pilota má dĺžku 22,4 m, no rozpätím krídiel 71,9 m prekoná Boeing 747. Pri danej veľkosti je však vďaka uhlíkovým vláknam použitým v konštrukcii mimoriadne ľahké (1,6 tony, 2,3 tony s nákladom). Na krídlach je umiestnených 17 248 solárnych článkov, schopných generovať výkon 66 kW. Ten poháňa štyri vrtuľové motory, každý s výkonom 13 kW, a nabíja 4 x 41 kWh Li-ion batérie pre let v noci.

POZRITE SI: Solar Impulse „udrie“ na Ameriku

Pilot André Borschberg je aj spoluzakladateľom spoločnosti Solar Impulse a mal pôvodne aktuálnu etapu absolvovať z čínskeho Nankingu. Po štarte 31. mája však musel kvôli počasiu let predčasne ukončiť v Japonsku. Tam v Nagoji čakal celé týždne kvôli obdobiu dažďov na vhodné podmienky. Tie nastali až teraz a Solar Impulse 2 od nedele letí cez oceán, v rámci ôsmej etapy svojej cesty okolo sveta, priamo na Havaj. Informovala o tom agentúra TASR.

André Borschberg strávi v stiesnenej pilotnej kabíne päť dní a nocí a pri očakávanej dobe letu 120 hodín sa mu v prípade úspechu podarí prekonať rekord v dĺžke pilotovaného letu. Lietadlo vďaka batériám poletí aj v noci, pilot si však môže dopriať len 20 minútové epizódy spánku. Ako uviedol, pre udržanie si pozornosti využije aj jogu a meditáciu.

solarimpulse2-mapa

Tím Solar Impulse 2 sa poistil aj pre prípad zlyhania. Ak by stroj havaroval, alebo by počas noci vyčerpal energiu z batérií a musel by núdzovo pristáť na hladine, pilot má k dispozícii aj záchranný čln a zásoby na núdzové prežitie. Keďže trasu letu sleduje celý riadiaci tím, s lokalizáciou stroskotanca by zrejme nebol problém. Verme však, že rekordný let z Japonska na Havaj dopadne úspešne a prepíše dejiny pilotovaných letov, aj solárneho letectva.

Mimochodom, niektoré spoločnosti, vyvíjajúce solárne drony uvažujú o lietadlách, ktoré sa len pomocou energie získavanej zo slnka udržia vo vzduchu bez prestávky aj päť rokov. Také vyvíja aj Titan Aerospace, ktorej vlastníkom je už dnes Google. Človek so svojimi biolgickými potrebami a zraniteľnosťou patrí pri takýchto projektom k limitujúcim faktorom.

Zdroj: TASR, Solar Impulse

Komentáre k článku