Smetiarske auto ako plug-in hybrid? Áno!

Prúdové motory sú ideálnou technológiou pre tryskové lietadlá a, kým nemáme nič lepšie, aj pre kozmické rakety. Spoluzakladateľ Tesly Motors Ian Wright však pre ne vidí aj iné, rozhodne nečakané uplatnenie – v smetiarskych autách.

Pozrite siBMW má nákladiak. Je škaredý, ale ohľaduplný k prírode!

Wright je spoluzakladateľom Tesla Motors (spolu s Marcom Tarpenningom, Martinom Eberhardom, a J.B. Straubelom), ktorý potom, čo opustil firmu, v roku 2010 založil spoločnosť Wrightspeed.

Pôvodne chcel vyrábať výkonné elektrické športiaky a koncept X1 bol dokonca schopný dosiahnuť 60 míľ/hod (cca 96,6 km/hod) za menej ako tri sekundy. Uvedomil si však, že oveľa prospešnejšie bude nahradiť kamióny a iné ťažké vozidlá s dieselovým pohonom elektromobilmi, či hybridmi.

elektrický turbogenerátor
ZDROJ | Wrightspeed

Zameral sa na netradičný plug-in hybridný pohon . Smetiarske autá  sa ukázali ako zaujímavý príspevok k zlepšeniu životného prostredia. Likvidujú síce odpadky, ale ich vznetové motory zamorujú exhalátmi mestské ovzdušie. Podľa Wrighta spotrebuje ročne smetiarske auto  v USA priemerne 53 000 litrov paliva.

Investícia do prestavby nákladných áut na plug-in hybridný pohon sa podľa neho vráti za 4 roky. Dôvodom sú úspory paliva a nižšie servisné náklady.

Pozrite siProterra sprístupní technológiu superrýchleho nabíjania

Pohonný systém Wrightspeed Route™ 1000 používa na výrobu elektriny netradične turbogenerátor Fulcrum. Elektrinas potom poháňa elektromotory a zároveň sa ukladá do batérií. Pohon prúdovou turbínou sa sporadicky objavoval v automobiloch už dávnejšie, ale nikdy sa príliš neujal.

https://www.youtube.com/watch?v=TL8nDwj_oVk

Hybridný pohon od Wrightspeed by mohol byť svetlou výnimkou. Elektromotory v nákladných autách zároveň slúžia počas brzdenia na rekuperáciu energie a správajú sa ako generátor. Okrem úspory energie tak dochádza aj k šetreniu brzdových systémov.

elektrický pohon Route
ZDROJ | Wrightspeed

Elektrický pohon v nákladných vozidlách zároveň markatne znižuje hlučnosť, ktorá je v porovnaní s dieslom omnoho nižšia aj pri zapnutej turbíne. Wrightspeed chce pohon Route™ 1000 ponúkať OEM partnerom, ktorí ho budú montovať do vlastných nákladných vozidiel.

Medzi prvých patrí automobilka Mack, člen skupiny Volvo, ktorá vybaví takýmto pohonom model smetiarskeho auta Mack LR. Mack prezentoval plug-in hybrid verziu smetiarskeho auta na podujatí WasteExpo 2016, ktoré sa konalo 6. až. 9. júna 2016 v Las Vegas.

ZdrojMack

Komentáre k článku