Smartfón z bazáru – áno, či nie?

Výrobcovia smartfónov a tabletov chŕlia jednu novinku za druhou, pričom novší model je samozrejme vždy o niečo lepší a výkonnejší. Často je však cena nového modelu prehnaná, a tak sa jediným riešením, ako novinku získať, stáva kúpa z druhej ruky. Pri takejto kúpe však treba byť opatrný. Na čo si teda musíte dať pozor?

Smartfón z bazáru

Používaný smartfón predstavuje cenovo vždy výhodnejšiu a lákavejšiu alternatívu. Práve preto sa trhu s používanými smartfónmi tak darí. V ponuke rôznych inzertných portálov nájdete stovky ponúk, medzi ktorými nie je problém nájsť aj horúce novinky.

Ak by som si mal svoju robotu uľahčiť, napísal by som pravdepodobne nasledovné: „KUPUJTE LEN U OFICIÁLNYCH PREDAJCOV“. Tým by ale tento článok stratil zmysel a nebolo by potrebné rozpisovať sa ďalej.

Musím však uznať, že kúpa u oficiálneho predajcu minimalizuje možné riziká takmer až k nule. Bohužiaľ, v tomto prípade musíte rátať aj s podstatne vyššou cenou. Aj keď v niektorých e-shopoch môžete ušetriť nejaké to euro, ušetrená suma nebude ani zďaleka podobná tej, ktorú ušetríte pri kúpe z druhej ruky.

Smartfón z bazáru

Ak ste sa teda rozhodli, že to risknete a namiesto oficiálneho predajcu kúpite svoj nový vysnívaný smartfón z druhej ruky, bude lepšie, ak tak urobíte v špecializovanej predajni. Oproti oficiálnej cene môžete veľa ušetriť, a to najmä v prípade, ak natrafíte na čisto nový, alebo iba niekoľko týždňov používaný smartfón.

Ono sa pomerne často stane, že nový smartfón svojmu majiteľovi nesadne a vy sa práve prostredníctvom takýchto predajcov môžete dostať k úplnej novinke za veľmi výhodnú cenu. V prípade kúpy smartfónu u špecializovaného predajcu sa navyše nemusíte obávať pôvodu výrobku alebo záruky, nakoľko každý seriózny predajca si pred výkupom zariadenie otestuje a overí jeho pôvod.

Nie je výnimkou, že vám predajca namiesto zákonom stanovenej záruky 12 mesiacov na používaný tovar poskytne plnú, dvojročnú záruku.

Ďalšou nespornou výhodou takejto kúpy je možnosť si telefón pred samotnou kúpou vyskúšať a skontrolovať. Hravo tak zistíte, či nie je poškodený, poškriabaný, alebo či je k nemu kompletné príslušenstvo. To je oproti nákupu cez inzerát veľká výhoda.

 

5 tipov pri kúpe telefónu na inzerát

1. Nikdy nekupujte telefón s doručením na dobierku.
2. Vyhýbajte sa ponukám s príliš nízkou cenou.
3. Pri kúpe skontrolujte IMEI na telefóne a v záručnom liste.
4. Zvážte radšej kúpu telefónu v špecializovanom obchode.
5. Ak sa v telefónoch veľmi nevyznáte, požiadajte niekoho, kto im rozumie.


V prípade inzertných ponúk často nie je problém nájsť smartfón vo veľmi dobrom stave aj za polovicu jeho štandardnej predajnej ceny. Pri tomto spôsobe nákupu aj napriek lákavým cenám stále platí známe príslovie „dvakrát meraj a raz rež.“

Najzákladnejším problémom je pravdivosť jednotlivých inzerátov. To, čo predávajúci napíše do svojho inzerátu, ktorý veľakrát ani nemá žiadne fotografie predávaného smartfónu, je často diametrálne odlišné od reálneho stavu. Práve preto je pri takomto nákupe vhodné osobné stretnutie.

Veľkým oblúkom sa vyhnite dobierke, pretože sa ľahko môže stať, že vám príde poškodený smartfón, prípadne len prázdna krabica so záťažou. Snáď nie je nutné pripomínať, že následné dožadovanie sa spravodlivosti súdnou cestou sa vzhľadom na časovú a finančnú náročnosť ani neoplatí. A práve s tým podvodníci rátajú.

Smartfón z bazáru

Oficiálne vyjadrenie Slovenskej pošty je nasledovné:

„V zmysle zákona o poštových službách a podľa poštových podmienok platí, že vlastníkom zásielky je odosielateľ, a to až do jej dodania adresátovi. Podľa vyššie uvedeného Slovenská pošta nemá právo umožniť adresátovi, aby zistil obsah zásielky skôr, ako mu je vydaná.

Zásielky na dobierku vydávame po podpise adresáta alebo oprávneného prijímateľa a zaplatení dobierkovej sumy. V prípade, ak adresát po prevzatí zásielky zistí, že jej obsahom nie je napríklad objednaný tovar, je potrebné, aby sa obrátil na orgány činné v trestnom konaní.

Zodpovednosť Slovenskej pošty, ktorú  tiež definuje zákon o poštových službách, sa týka najmä nedodania, straty alebo zničenia zásielky. V týchto prípadoch môže zákazník podať reklamáciu na ktorejkoľvek pošte. Ak sa preukáže pochybenie, Slovenská pošta a.s. klientovi poskytne náhradu škody.“

Mgr. Stanislava Pondelová, hovorkyňa Slovenskej pošty

 

Problémom dobierky totiž je, že vy ako kupujúci nemáte akúkoľvek šancu skontrolovať zásielku pred jej prevzatím, takže pri kúpe na dobierku postupujte skutočne opatrne. Ak je to možné, trvajte na osobnom stretnutí, prípadne ak má ísť o smartfón z práve prebiehajúcej dotovanej akcie operátora, skúste sa s predávajúcim dohodnúť na spoločnej návšteve predajného miesta, kde predávajúci za vašej prítomnosti nový telefón vyberie. Budete tak mať istotu legálneho pôvodu vášho nového mobilného miláčika.

V opačnom prípade venujte dostatok pozornosti aj pôvodu smartfónu, o ktorý sa zaujímate. Na tento účel môže poslúžiť faktúra alebo záručný list, na ktorom sú uvedené identifikačné údaje smartfónu vrátane jedinečného identifikačného čísla IMEI.

Nezabúdajte ani na smartfón samotný. V poslednej dobe sa totiž rozmnožili kópie známych a vyhľadávaných smartfónov, ktoré podvodníci často predávajú s tým, že ide o originálny smartfón danej značky. V niektorých prípadoch sú kópie tak dobre spracované, že aj odborné oko má problém ich rozoznať.

Ak teda nepatríte k odborníkom, radšej si so sebou na stretnutie zoberte niekoho, kto je v smartfónoch doma. Ani to však nie je záruka, že nekúpite kópiu, ako jasne môžete vidieť na príklade nami testovaného „akože“ Samsungu GALAXY S4. Jedným zo znakov, ktoré často falzifikáty prezradia, je výrazne nižšia cena oproti bežnej inzerátovej cene podobného smartfónu.

Najlacnejšia ponuka nemusí byť vždy tá najlepšia a prehnane nízka cena môže byť tiež indikáciou skrytého problému, ktorý vám predávajúci zamlčí.

Smartfón z bazáru

Aby toho nebolo málo, problémom bude aj záruka smartfónu kúpeného na inzerát. Tá totiž nemusí byť vždy prenosná. V prípade smartfónu od oficiálneho predajcu si môže záruku uplatniť ktokoľvek a postačí mu k tomu záručný list. Ak vám navyše predávajúci poskytne aj pokladničný blok alebo faktúru, je to veľké plus pre vás.

Situácia sa však radikálne mení, ak smartfón pochádza z dotovanej ponuky niektorého z operátorov. Tu nie je pravidlom, že záruka po kúpe automaticky prechádza na vás. Pri uplatnení záruky môže byť vyžadovaná prítomnosť osoby, na ktorú bol daný telefón v rámci akciovej ponuky zakúpený. Asi si viete domyslieť, čo to znamená, ak ide o predajcu, ktorého ste videli iba raz a jeho tel. číslo, prípadne e-mail už nefungujú…

 

Otázku s reklamáciou sme preto smerovali priamo na našich troch najväčších operátorov:

O2

„Pri uplatňovaní reklamácií vždy postupujeme v súlade s právnymi predpismi, a teda na uplatnenie záručnej reklamácie stačí zákazníkovi doklad o kúpe, alebo záručný list. Ktokoľvek príde tovar reklamovať a spĺňa tieto podmienky, bude vybavený.“

Martina Jamrichová, hovorkyňa O2 Slovensko

Orange

„Zákazníkom, ktorí si kupujú telefón z druhej ruky, odporúčame, aby si od predávajúceho vyžiadali aj originálny doklad o zakúpení telefónu, ako aj záručný list práve pre prípadnú reklamáciu telefónu. Ak zákazník chce reklamovať telefón, ktorý bol pôvodne zakúpený v Orange za plnú sumu (teda nie je dotovaný), treba predložiť aj doklad o kúpe a reklamovať ho môže ktokoľvek.

V prípade, že ide o dotované zariadenie, tak ho môže reklamovať len ten kupujúci, ktorý je identifikovaný v Dodatku. Každopádne presný postup pri uplatnení reklamácie určuje Reklamačný poriadok Orange, ktorý je prístupný na našom webe a je vypracovaný v súlade s platnou legislatívou.“

Alexandra Piskunová, hovorkyňa Orange Slovensko

Telekom

„Neakciový mobilný telefón môže reklamovať ktokoľvek, kto sa preukáže platným záručným listom. Platí to, aj keď ide o akciový mobilný telefón, avšak v tomto prípade môže byť potrebná tiež súčinnosť (pôvodného) kupujúceho. Najmä v prípade, ak by výsledok reklamácie mal vplyv na zmluvu, ku ktorej sa predmetný telefón viaže.“

Martin Vidan, hovorca pre korporátne záležitosti Slovak Telekom

Smartfón z bazáru

Kúpa telefónu z druhej ruky má svoje úskalia, vo väčšine prípadov však môže znamenať značnú úsporu finančných prostriedkov. Vždy si však dopredu rozmyslite, či vám ušetrené financie stoja za prípadné problémy a hlavne sa pri kúpe riaďte zdravým rozumom.


Kvalita falzifikátov v poslednej dobe stúpla. Pozrite si napríklad túto kópiu známeho Samsungu GALAXY S4 (biely model). Čierny model je originálny Samsung GALAXY S4.

Smartfón z bazáru

Smartfón z bazáru

Pri pohľade spredu si málokto všimne menšiu uhlopriečku displeja kópie.

Smartfón z bazáru

Porovnanie oblasti fotoaparátov síce kópiu prezradí, ale len v prípade, ak máte oba smartfóny priamo vedľa seba.

Smartfón z bazáru

Kopírovanie pokračuje dokonca aj pod krytom. No povedzte, všimli by ste si chýbajúce konektory pre externú anténu?

Smartfón z bazáru

Rovnaké je dokonca aj rozmiestnenie čidiel senzorov nad displejom.

Smartfón z bazáru

Pre porovnanie si môžete pozrieť ďalšie detaily kópie obľúbeného Samsungu Galaxy S4. No povedzte, rozoznali by ste ju jednoducho?

Smartfón z bazáru

Smartfón z bazáru

Smartfón z bazáru

Smartfón z bazáru

Smartfón z bazáru

Smartfón z bazáru

Smartfón z bazáru

 

Foto: TECHBOX

Komentáre k článku