Slovensko zaostáva v digitalizácii konkurencieschopnosti, sme tretí od konca

ZDROJ | Pixabay

V rebríčku Digital Riser 2020, ktorý zostavilo Európske centrum pre digitálnu konkurencieschopnosť, za nami zostalo spomedzi 37 štátov Európy a Severnej Ameriky už iba Albánsko a Chorvátsko. Na chvoste je aj Česká republika a Nórsko.

Slovensko urobilo podľa štúdie Európskeho centra pre digitálnu konkurencieschopnosti v priebehu posledných troch rokov vo zvyšovaní digitálnej konkurencieschopnosti iba minimálne pokroky. Rebríček Digital Riser 2020 odhaľuje, ako jednotlivé ekonomiky v uplynulých troch rokov napredovali v transformácii poháňanej digitálnymi technológiami.

Poradie krajín v rebríčku Digital Riser 2020 neodpovedá ich celkovej úrovni digitalizácie, odzrkadľuje ale progres a súbor politík pre podporu digitalizácie v týchto krajinách za posledné tri roky. Pri hodnotení krajín boli brané do úvahy viaceré faktory vrátane nasadzovania digitálnych technológií, dostupnosti pracovnej sily a kvality vzdelávania a podnikateľského prostredia.

ZDROJ | Avel Chuklanov, Unsplash

Najväčší progres v digitalizácii podľa štúdie prebehol za toto obdobie v Bulharsku, Čiernej Hore a vo Francúzsku. Spojené štáty vnímané ako líder v digitálnom odvetví skončili v hodnotení na 23. priečke.

ZDROJ | ECDC

Krajiny boli hodnotené primárne na základe dát od Svetového ekonomického fóra. Okrem ekonomických ukazovateľov však hral úlohu v hodnotení krajín aj tzv. Mindset, do ktorého sa rátali digitálne zručnosti populácie, prístup k podnikateľským rizikám, diverzita pracovnej sily či dostupnosť mobilného pripojenia. V rebríčku mentality skončilo Slovensko na 28. mieste.

Pozrite si114 miliónov $ za to, že Tim Cook vydrží v Apple do roku 2025?

Príkladom pre pozitívne smerovanie k zvýšeniu digitálnej konkurencieschopnosti môže byť aj nedávne oznámenie spolupráce Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity, spoločnosti Siemens, Mobility & Inovation a Slovakia Ring Agency na vývoji inteligentných autonómnych vozidiel, alternatívnych pohonov a progresívnych konštrukcií dopravných prostriedkov.

Európske centrum pre digitálnu konkurencieschopnosť v štúdii zohľadňuje, že svet práve prechádza digitálnou revolúciou, ktorú pravdepodobne výrazne urýchlila pandémia COVID-19. Vďaka nej sa totiž spoločnosti, ale aj štáty zamerali na digitalizáciu práce aj vzdelania. Takáto celosvetová situácia môže mať pozitívny dopad na digitálny pokrok aj podľa spoločnosti Siemens.

Z veľkej hospodárskej krízy v 30. rokoch vzišli napríklad elektrické holiace strojčeky, autorádia či neoprén, ktorý bol jednou z najvýznamnejších inovácií minulého storočia. Počas poslednej finančnej krízy vznikli firmy ako Airbnb, Uber či Groupon. Malo by byť pre nás poučením, že investície do inovácií, výskumu a vývoja sa vyplácajú aj v časoch neistoty. Niekedy dokonca viac ako obvykle,“ hovorí Vladimír Slezák, generálny riaditeľ spoločnosti Siemens s.r.o.

ZdrojECDC,Tlačová správa

Komentáre k článku