Reklama

Slovensko zaostáva v digitalizácii konkurencieschopnosti, sme tretí od konca

Zdroj | Pixabay
Stanislav Vinc
Zdroj | Pixabay
Zdroj | Pixabay

V rebríčku Digital Riser 2020, ktorý zostavilo Európske centrum pre digitálnu konkurencieschopnosť, za nami zostalo spomedzi 37 štátov Európy a Severnej Ameriky už iba Albánsko a Chorvátsko. Na chvoste je aj Česká republika a Nórsko.

Slovensko urobilo podľa štúdie Európskeho centra pre digitálnu konkurencieschopnosti v priebehu posledných troch rokov vo zvyšovaní digitálnej konkurencieschopnosti iba minimálne pokroky. Rebríček Digital Riser 2020 odhaľuje, ako jednotlivé ekonomiky v uplynulých troch rokov napredovali v transformácii poháňanej digitálnymi technológiami.

Poradie krajín v rebríčku Digital Riser 2020 neodpovedá ich celkovej úrovni digitalizácie, odzrkadľuje ale progres a súbor politík pre podporu digitalizácie v týchto krajinách za posledné tri roky. Pri hodnotení krajín boli brané do úvahy viaceré faktory vrátane nasadzovania digitálnych technológií, dostupnosti pracovnej sily a kvality vzdelávania a podnikateľského prostredia.

Zdroj | Avel Chuklanov, Unsplash

Najväčší progres v digitalizácii podľa štúdie prebehol za toto obdobie v Bulharsku, Čiernej Hore a vo Francúzsku. Spojené štáty vnímané ako líder v digitálnom odvetví skončili v hodnotení na 23. priečke.

Zdroj | ECDC

Krajiny boli hodnotené primárne na základe dát od Svetového ekonomického fóra. Okrem ekonomických ukazovateľov však hral úlohu v hodnotení krajín aj tzv. Mindset, do ktorého sa rátali digitálne zručnosti populácie, prístup k podnikateľským rizikám, diverzita pracovnej sily či dostupnosť mobilného pripojenia. V rebríčku mentality skončilo Slovensko na 28. mieste.

Pozrite si

114 miliónov $ za to, že Tim Cook vydrží v Apple do roku 2025?

Príkladom pre pozitívne smerovanie k zvýšeniu digitálnej konkurencieschopnosti môže byť aj nedávne oznámenie spolupráce Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity, spoločnosti Siemens, Mobility & Inovation a Slovakia Ring Agency na vývoji inteligentných autonómnych vozidiel, alternatívnych pohonov a progresívnych konštrukcií dopravných prostriedkov.

Európske centrum pre digitálnu konkurencieschopnosť v štúdii zohľadňuje, že svet práve prechádza digitálnou revolúciou, ktorú pravdepodobne výrazne urýchlila pandémia COVID-19. Vďaka nej sa totiž spoločnosti, ale aj štáty zamerali na digitalizáciu práce aj vzdelania. Takáto celosvetová situácia môže mať pozitívny dopad na digitálny pokrok aj podľa spoločnosti Siemens.

Z veľkej hospodárskej krízy v 30. rokoch vzišli napríklad elektrické holiace strojčeky, autorádia či neoprén, ktorý bol jednou z najvýznamnejších inovácií minulého storočia. Počas poslednej finančnej krízy vznikli firmy ako Airbnb, Uber či Groupon. Malo by byť pre nás poučením, že investície do inovácií, výskumu a vývoja sa vyplácajú aj v časoch neistoty. Niekedy dokonca viac ako obvykle,“ hovorí Vladimír Slezák, generálny riaditeľ spoločnosti Siemens s.r.o.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.