ŠKODA OCTAVIA 4 SCOUT a RS sú tu, aj v plug-in hybridnej verzii iV

Nové varianty 4. generácie vozidiel ŠKODA OCTAVIA sú po čoraz intenzívnejších špekuláciách oficiálne tu. Nová ŠKODA OCTAVIA SCOUT dostáva doteraz najsilnejší naftový motor vo svojom modelovom rade, zatiaľ čo športový variant RS sa na trhu po prvý krát objaví s tromi rôznymi pohonmi vrátane verzie iV s plug-in hybridným pohonom, aj vo verzii COMBI.

ŠKODA napriek nepriaznivému vývoju automobilového priemyslu nezaháľa a ponuku štvrtej generácie modelu OCTAVIA rozširuje o nové varianty SCOUT a RS. Na ich premiéru, ktorá mala pôvodne prebehnúť už pred vypuknutím pandémie, sme sa mali možnosť pozrieť priamo vo vývojovom stredisku automobilky v Mladej Boleslave.

ZDROJ | Ivo Hercik

ŠKODA OCTAVIA 4. generácie sa tak napokon dočkala aj offroadovo ladeného variantu SCOUT, ku ktorému už tradične patrí paket pre zlé cesty aj s ochranou podvozku a posunutie svetelnej výšky vozidla o 15 milimetrov. V porovnaní s klasickou verziou OCTAVIA COMBI je SCOUT aj o 16 milimetrov dlhší (4 703 mm) a 15 milimetrov širší (1 829 mm). V porovnaní s predchádzajúcou generáciou narástol aj batožinový priestor a to až o 30 litrov na 640 litrov.

Novej generácii nechýbajú vo voliteľnej výbave ani predné Matrix-LED svetlomety s inteligentným orezávaním diaľkového osvetlenia pre protiidúce autá. SCOUT tiež po vzore svojich generačných súrodencov využíva novú elektronicky riadenú lamelovú spojku šiestej generácie s 0,8 kilogramovou úsporou hmotnosti aj s nižšou spotrebou paliva pri jazde s pohonom všetkých štyroch kolies, počas ktorej dokáže riadiaca jednotka v režime Eco rozpoznať, či je zapojenie všetkých kolies potrebné, alebo môže systém elektromotor poháňajúci olejové čerpadlo pre úsporu paliva úplne odpojiť.

Premiéru zažíva pri novej generácii variantu SCOUT motor novej generácie 2,0 TDI Evo s výkonom 147 kW (200 k) a točivým momentom 400 Nm. Pohon všetkých štyroch kolies aj s automatickou prevodovkou DSG bude súčasťou všetkých motorizácií – 2,0 TSI/140 kW (190 k), 2,0 TDI/147 kW (200 k) aj 2,0 TDI/110 kW (150 k).

Súčasťou interiéru bude najvyšší rad infotainmentu Columbus s 10“ displejom, navigáciou, internetovým rádiom aj s digitálnou asistentkou Laura, ktorá bohužiaľ stále nie je dostupná po nastavení vozidla do slovenského jazyka. Najnovšie technológie sú v prípade verzie SCOUT spojené s chrómovými prvkami, kožou a dekoratívnymi lištami typickými pre tento variant.

Tak, ako v prípade ostatných modelov OCTAVIA, aj SCOUT dostáva do výbavy RGB podsvietenie s tridsiatimi farbami, voliteľný head-up displej, voliteľnú trojzónovú klimatizáciu Climatronic, shift-by-wire prevodovku a v štandarde aj bezkľúčový systém KESSY, ktorý tentokrát funguje pri všetkých štyroch dverách.

Milovníci športovejšej jazdy sa môžu tešiť na novú generáciu variantu OCTAVIA RS, ktorá bude po prvý krát v ponuke s tromi rôznymi pohonmi. Po variante OCTAVIA RS iV s plug-in hybridným pohonom sa do ponuky dostáva aj OCTAVIA RS s benzínovým i naftovým motorom.

Verzia RS iV s plug-in hybridným pohonom a šesťstupňovou automatickou prevodovkou DSG a OCTAVIA RS s benzínovým motorom 2,0 TSI a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG ponúka výkon 180 kW (245 k). Motorizácia 2,0 TDI spájaní vždy so sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG ponúkne výkon 147 kW (200k). Na želanie je v ponuke aj verzia s pohonom všetkých kolies.

Oproti klasickým verziám OCTAVIA má športová verzia RS znížený podvozok o 15 milimetrov. Na výber bude aj Adaptívny podvozok DCC s automatickou úpravou tlmičov, ktorých charakteristiku však bude možné po prvý krát upraviť aj v rámci individuálnych režimov jazdy spolu s charakteristikou riadenia a radenia automatickej prevodovky. Výška podvozku však zostáva pri plug-in hybridnom pohone oproti štandardnému modelu nezmenená a automaticky doplnená o DCC.

Verzie s motormi TSI sa budú môcť oprieť pri trakcii predných kolies o elektronicky riadenú uzávierku diferenciálu na prednej náprave VAQ. Najvýkonnejšie varianty tiež dostávajú 17“ brzdy, zatiaľ čo naftová verzia RS dostáva 15“ brzdy na prednej náprave a 15“ brzdy na zadných kolesách.

Športový variant už tradične zdobí špecifický predný a zadný nárazník, čierne dizajnové prvky karosérie a všadeprítomné logo rodiny RS. V štandardnej výbave bude mať nová „eresa“ čierne lakované 18“ kolesá z ľahkej zliatiny a červené brzdové strmene, ako aj Matrix-LED svetlomety. Priplatiť si však budete môcť aj za 19“ kolesá z rovnakej ľahkej zliatiny.

Predné sedadlá majú už tradične športové vykrojenie a v základe sú potiahnuté čiernou látkou. K dispozícii však budú za príplatok aj s čalúnením v kombinácii materiálu Alcantara a kože, nastavením dĺžky sedadla a dokonca aj s masážnou funkciou. Materiál Alcantara môžeme nájsť aj na volante, lakťovej opierke dverí a na prístrojovej doske.

Súčasťou štandardnej výbavy bude aj Virtuálny kokpit s režimom Šport aj s voľbou jazdného režimu, ktorý ponúka nový režim RS. Samozrejmosťou je tiež dostupnosť všetkých asistenčných systémov známych z štvrtej generácie modelu OCTAVIA, kde patrí Asistent vyhýbania sa, Asistent pri odbočovaní, Varovanie pri vystupovaní z vozidla a Miestne dopravné informácie.

Celkovo sú tak varianty 4. generácie modelu ŠKODA OCTAVIA dodávané v piatich motorizačných kategóriách – s plug-in hybridným, mild-hybridným, naftovým a benzínovým pohonom, ako aj s pohonom na zemný plyn v prípade verzie G-TEC. Pohon variantu OCTAVIA RS iV zaisťuje benzínový motor 1,4 TSI s výkonom 110 kW (150 k) a elektromotor s výkonom 85 kW opierajúci sa o 37 Ah/13 kWh batériu – celkovo tak ponúkne výkon 180 kW (245 k) a krútiaci moment 400 Nm.

Podľa metodiky WLTP prejdú obe varianty modelu OCTAVIA iV v čisto elektrickom režime na jedno nabitie zhruba 60 kilometrov. Ak nabíjať nechcete, siahnuť môžete po modeli OCTAVIA v mild-hybridnej verzii e-TEC. Tá ponúka trojvalcový motor 1,0 TSI s výkonom 81 kW (110 k) alebo štvorvalec 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 k).

V kombinácii so 7-stupňovou prevodovkou DSG je v tomto prípade použitý 48V remeňový štartér-generátor a 48V batéria s kapacitou 0,6 kWh umiestnená pod sedadlom spolujazdca s nabíjaním cez rekuperáciu pri brzdení. Táto zostava tiež ponúka možnosť plachtenia s úplne vypnutým spaľovacím motorom a jazdu so spotrebou v priemere nižšou o 0,4 l/100 kilometrov.

Komentáre k článku