ŠKODA KAMIQ – konečne ľudové SUV? Testovali sme v Tatrách

ŠKODA KAMIQ sa pravdepodobne stane najpredávanejším zástupcom SUV v ponuke automobilky. Má na to všetky predpoklady, je cenovo najdostupnejším modelom z rodiny KAMIQ, KAROQ a KODIAQ, zaujme svojím vzhľadom a technológií sa sem dostalo nad očakávania. Vyskúšali sme ju vo Vysokých Tatrách, toto sú naše dojmy.

SUV sa tešia stále väčšej obľube a v portfóliu českého výrobcu kompaktný model kategórie chýbal ako soľ. Najpredávanejším modelom je totiž stále FABIA, aj kvôli najnižšej cene z portfólia automobilky. Teraz si už môžete kúpiť aj malé kompaktné SUV, ktorého cena začína na 14 990 eur. Máte sa na čo tešiť? Testovali sme v Tatrách, prešli sme s ním trasu od Sliezskeho domu do Bachledky, a nielen to, vzali sme ho i do Bratislavy.

KAMIQ upúta na prvý pohľad. Konkurencia na trhu je veľká, ale minimálne v portfóliu Škoda ide o celkom mladícky vzhľad, ktorý upúta netradične riešenými LED svetlami vpredu, novou prednou maskou, ale i zadnou časťou s neprehliadnuteľným nápisom ŠKODA namiesto loga s okrídleným šípom či novými svetlami a lá SCALA. Svetlá sú navyše s dynamickými smerovkami, a tak si vás všimnú aj majitelia Audi, ktorí sú na túto funkcionalitu u nových modelov patrične hrdí.

Veľkou výhodou modelu KAMIQ je svetlá výška, celkových 188 mm (39 mm viac ako SCALA) vám zabezpečí, že nebudú pre vás v meste problém žiadne obrubníky, no môžete sa vybrať aj do ľahšieho terénu. Rozbitá cesta plná dier tak pre novinku nie je prekážkou, pri stúpaní na Bachledku ku Chodníku korunami stromov sme sa o tom presvedčili.

KAMIQ ju zvládol vynikajúco až na záver, kde sme skrížili nápravy a pohon 4×4 by sa hodil. Ten si však do tohto auta neprikúpite. Príjemným prekvapením je aj 400 litrový kufor, na to, že ide o pomerne malé auto je opäť batožinový priestor vo svojej triede nadštandardný.

Pochváliť musíme aj podvozok, perfekné tlmenie nerovností a celkovo ticho v kabíne. Nie sme síce na túto časť áut odborníci, no dovolíme si tvrdiť, že KAMIQ bude v prípade jazdných vlastností skôr pozitívnym príkladom.

Dostupných motorizácií bude minimum, pozrite si ich v tabuľke. Žiaľ hybridná ani plug-in hybridná verzia aktuálne dostupná nie je, o elektrickej verzii sme sa ani nerozprávali. Bolo by to však zaujímavý konkurent pre Hyundai KONA Electric. Nám sa do rúk dostal trojvalec 1.0 s výkonom 85 kW, čiže 110 koní. Našu jazdu vo Vysokých Tatrách zvládol so spotrebou na úrovni 6,4 litra/100 km, čo je i dlhodobý priemer od uvedenia do prevádzky (najazdených cca. 2000 km).

Pozrite siŠKODA SCALA je odsúdená na úspech

Dá sa s ním však jazdiť aj za 3,7 l/100 km, dlhodobý priemer si myslíme že môžete dostať na úroveň okolo 5,5 litra, čo je výborná hodnota. Prekvapením bola jazda diaľnicou, mierne nad rýchlostný limit bolo auto stabilné aj za silného dažďa i v prudkých zákrutách, pritom sme si pochvaľovali aj stierače, ktoré ste nepočuli podobne ako v prémiových modeloch.

Uvedenej motorizácie by sme sa nebáli, naopak odporúčali by sme ju. So silnejším 1,5 TSI motorom s výkonom 150 koní to musí byť veľmi svižné auto.

Čo nás však prekvapilo bola cena testovaného modelu. Presne 23 007 eur vychádza zelený KAMIQ tak, ako sme ho dostali do rúk. Na auto s 1.0 motorom, manuálom, chýbajúcim bezkľúčovým otváraním či el. otváraním kufra nám cena prišla pomerne vysoká. Iné redakcie testovali aj 1.6 TDI s uvedenou výbavou a DSG automatickou prevodovkou, no cena sa vyšplhala na cca. 28 000 eur.

Za 14 990 eur tak dostanete pomerne málo, pritom KAMIQ má čo ponúknuť. Dostali sa doň takmer všetky technologické vychytávky v ponuke Škoda vrátane najnovších Simply Clever riešení ako je svietidlo v batožinovom priestore, ktoré si vyberiete ako lampičku, vysúvacie chrániče dverí, špeciálny „lievik“ pre dolievanie zmesy do ostrekovačov, dáždnik v predných dverách vodiča či legendárna škrabka v palivovej nádrži s možnosťou kontroly hĺbky dezénu pneumatík. Celkovo je Simply Clever riešení viac, ako sme opísali.

A technologicky? Tu si vás bude KAMIQ hýčkať. Palubná doska je z modelu SCALA, má teda moderné horizontálne členenie s výrazným hlavným displejom v hornej časti palubnej dosky. Nechýba ambientné podsvietenie či Virtuálny Kokpit, veľký 10,25-palcový displej namiesto klasických analógových budíkov.

Grafika je výborná, tlačidlom na volante ovládate aj viacero režimov displeja vrátane možnosti zobrazenia navigácie na celú plochu. Dokonca si môžete meniť obsah vnútra digitálnych budíkov, prispôsobenie je tak maximálne.

Nanešťastie je tu stále množstvo tvrdých plastov typických pre značku Škoda, najmä v spodnej časti palubnej dosky či vo výplni dverí, ktoré kazia celkový dojem z inak veľmi hodnotne pôsobiaceho interiéru. Nedá nám nenapísať, Škoda!

Ak sa rozhodnete pre systém Amundsen, môžete sa tešiť na veľký 9,2-palcový dotykový displej s jemným rozlíšením a prehľadnou grafikou. Po jeho stranách sú však dotykové tlačidlá, čo vôbec nie je dobré riešenie, niektoré nám reagovali horšie. Odozvy displeja sú rýchle a oceníte, že na domovskej obrazovke môžete mať zobrazené tri widgety, teda napríklad rádiá, navigáciu a sledovanie jazdných parametrov.

 

Nechýbajú služby ŠKODA Connect, vďaka ktorým máte prístup k online funkciám ako je napríklad počasie, online vyhľadávanie či ovládanie vybraných funkcií pomocou aplikácie v smartfóne. Auto má 2 SIM karty, tá so službami online je k dispozícii na 1 rok bezplatne, následne si budete musieť za služby platiť, teda ak v ich využívaní budete chcieť pokračovať. Druhá SIM karta slúži pre SOS služby, samozrejmosťou je tak automatické privolanie pomoci s GPS pozíciou v prípade nehody.

Osobne ma príjemne prekvapil SmartLink, k dispozícii tak máte Android Auto, MirrorLink ale aj Apple CarPlay, a to dokonca v bezdrôtovej verzii! Samozrejmosťou je aj bezdrôtové nabíjanie smartfónu, ktoré dostanete ak si priplatíte Phone Box. Do priehradky sa zmestil aj redakčný Samsung Galaxy Note10+ s puzdrom, a to je skvelá správa.

Pozrite siŠKODA má najlacnejší elektromobil, s dotáciou môže stáť 9 590 €

Vpredu aj vzadu máte k dispozícii 2 USB-C porty, zadné slúžia len na nabíjanie zariadení. Je to skvelý krok, na druhú stranu viem si predstaviť množstvo ľudí, ktorí si kúpia KAMIQ a nemajú k dispozícii USB-C káble pre svoje smartfóny. Treba na to myslieť.

Asistenčných systémov si tu taktiež môžete dopriať množstvo. V testovanej verzii nechýbal adaptívny tempomat fungujúci do rýchlosti 210 km/h, využívajúci radar a kamerové systémy. Nechýbala cúvacia kamera s upozornením na prekážky pri cúvaní s aktívnym zásahom, t.j. KAMIQ zabrzdí ak sa blíži pri cúvaní k prekážke, ktorú neregistrujete.

K dispozícii je i kontrola mŕtveho uhla tzv. SIDE ASSIST, ale nechýba ani FRONT ASSIST, teda systém ktorý zabrzdí ak je pred vami prekážka ako auto či chodci. FRONT ASSIST je pritom štandardnou výbavou. Zaujímavé je nielen to, že systémy sú výborne vyladené, ale práve ich aktivácia po každom štarte auta. Ak si ich aj vypnete počas jazdy, pri ďalšom naštartovaní sú opäť plne aktívne s výnimkou LANE ASSIST, teda asistenta pre aktívne držanie v jazdnom pruhu. Ten po naštartovaní zostane vypnutý, ak ste si ho predtým vypli.

 

Potešila nás aj správa, že ŠKODA ponúka pre svoj bezkľúčový systém ochranu proti krádeži. Kľúč s KESSY systémom sa totiž po 15 minútach nečinnosti deaktivuje a tak nevysiela signál, ktorý by mohol byť zneužitý pre následné otvorenie či naštartovanie automobilu.

Dokonca novinkou je aj hlasový asistent s menom Laura, žiaľ v testovanej verzii sme sa neporozprávali – nebol súčasťou výbavy. Škoda.

Pozrite siŠkoda vytrela Laurou zrak Googlu, Applu a Amazonu

Aká je teda ŠKODA KAMIQ? Moderná, nápaditá, plná technológií, no nie lacná. Pozrite si aj naše video z celej prvej jazdy s novinkou, o ktorej určite budeme veľa počuť a ktorú na cestách určite budete vidieť vo veľkom počte.

Komentáre k článku