Škoda ENYAQ iV – takto má vyzerať elektromobil súčasnosti!

Dnes sme sa zúčastnili svetovej premiéry Škoda ENYAQ iV. Keď sa pozriete na všetko, čo toto moderné elektrické SUV ponúkne, poviete si, pravdepodobne tak tento elektromobil by som si už v garázi vedel predstaviť. Súhlasíme s vami, ENYAQ prináša top technológie v kombinácii s vynikajúcim dojazdom až do 510 km.

Škoda ENYAQ iV zaujme na prvý pohľad. Čisté a zároveň ostré línie vychádzajú z aktuálneho dizajnového jazyka Škoda, ako celok však pôsobí veľmi športovo. Ohurujúca je najmä predná osvetlená maska Crystal Face, čo sme doteraz mohli vidieť len pri BMW X6! V tomto prípade však osvetľuje až 130 diód LED vertikálne rebrá a horizontálnu lištu na maske. Dokonca maska ponúkne animácie.

Predné a zadné LED svetlá patria taktiež k špičke na trhu. Predné Matrix-LED svetlomety komunikujú s kamerou a dokážu rozoznať vozidlá, osoby alebo objekty s reflexnými prvkami. Tie potom automaticky vykryjú zo svetelného kužeľa, svetlá totiž obsahujú 24 samostatných LED diód.

 

Ak si uvedené svetlá prepojíte s jednou z najväčších vychytávok novinky, a to head-up displejom s rozšírenou realitou, zážitok z jazdy bude o to väčší. Čo head-up vlastne ponúka? Zobrazovanéí informácie rozdeľuje do dvoch polí. Bližšie pri vás (na úrovni okna) vidíte okrem aktuálnej rýchlosti a rozpoznaných dopravných značiek aj informácie asistenčných systémov a pokyny navigácie.

 

Projekčne väčšie pole pre oblasť rozšírenej reality zobrazuje ďalšie informácie na úrovni cesty pred autom. Tu sa zobrazujú väčšie symboly, ako napríklad smerové šípky pokynov navigácie, symboly asistenčného systému vedenia v jazdnom pruhu alebo adaptívneho tempomatu, ako aj dopravné značky a výstražné upozornenia. Výhodou je, že poloha zobrazovacieho poľa na prednom okne, výber farby a zobrazení alebo jas sa dajú nastaviť podľa vašich preferencií.

Pozrite siMercedes-Benz EQC – prečo je hviezdou medzi elektromobilmi?

Poďme však pekne po poriadku. ENYAQ iV je v prvom rade prvé elektrické SUV od Škody. Bude tak určené pre priaznivcov elektromobility a moderných technológií. K dispozícii budú 2 batérie a 4 výkonové stupne, samozrejmosťou bude podpora 4×4.

Základný model Škoda ENYAQ 60 iV ponúkne elektromotor s výkonom 132 kW (180 koní) s krútiacim momentom 310 Nm a pohonom zadných kolies. V tomto prípade bude elektromotor napájaný batériou s kapacitou 62 kWh, z čoho budete mať k dispozícii 58 kWh. Zvyšok je rezervou.

S takouto batériou by ste mali podľa WLTP prejsť 390 km, v praxi z našich skúseností s elektromobilmi tejto kategórie to bude reálny dojazd bez obmedzovania sa medzi 250-300 km. Čo je na základný model ENYAQ iV i tak veľmi slušná hodnota. Môžete však ísť ďalej a vybrať si síce stále „len“ zadokolku, no s výrazne vyšším dojazdom.

Škoda ENYAQ 80 iV totiž ponúkne 150 kW elektromotor (204 k) a batériu s kapacitou 82 kWh. Z nej reálne využijete a budete nabíjať 77 kWh. V tomto prípade sa však môžete podľa WLTP dostať až na 510 km dojazd, čo už vystačí aj na jazdu z Bratislavy do Košíc na jedno nabitie. Reálne to bude totiž pri diaľničných rýchlostiach určite cez 400 km! Ako rýchlo viete ENYAQ nabíjať vám prezradíme neskôr.

Trochu však zamrzí maximálna rýchlosť 160 km/h, ktorú získate vyššiu len pri verzii ENYAQ RS iV. Tá dokáže zrýchliť z 0-100 km/h za 6,2 sekundy, ponúkne pohon 4×4 no najmä výkonné elektromotory na prednej a zadnej náprave s kombinovaným výkonom 225 kW, čo je krásnych 306 koní. Síce aj tu máte batériu 82 kWh, no dojazd podľa WLTP – 460 km.

Predbehli sme s najvýkonnejšou motorizáciou, no pre mnohých môže byť ideálnou voľbou práve ENYAQ 80x iV, ktorý ponúkne rovnakú 82 kW batéru, dojazd 460 km a pohon 4×4. Výkon je však nižší, a to o 30 kW v porovnaní s verziou RS.

Pozrite siŠkoda Octavia 4 combi – Od každého len to najlepšie?

ENYAQ iV samozrejme môžete nabíjať aj jenosmerným prúdom, a to výkonon až 125 kW. Najväčšiu 82 kW batériu by ste tak mali nabiť z 0 na 80% len za 38 minút. Sme zvedaví akým výkonom ENYAQ pustí nabíjanie od 80 do 100%, ale reálne by ste batériu mali na rýchlonabíjačkách, napríklad ZSE Drive, nabiť na plnú kapacitu za hodinu.

Doma to bude iné, v základe dostanete nabíjačku na 230V a 400V, no tu počítajte s nabíjaním takmer 2 dni! Rozhodne, ak sa chystáte na ENYAQ iV, bude potrebné zabezpečiť si Wallbox. Tu viete nabíjať výkonom 11 kW a teda plnú batériu budete mať za 6-8 hodín, čiže v noci sa vám nabije. Mrzí nás, že Škoda v tomto prípde nesiahla po 22 kW palubnej nabíjačke (ponúka ju napríklad Renault ZOE), najmä ak sa chystáte na dlhšiu cestu a nemáte čas čakať 8 hodín, auto by ste mali nabité o polovicu rýchlejšie.

Pozrite si4 dôvody, prečo povedať áno, ale aj nie novému Renaultu ZOE

Samotná Škoda ponúka dva wallboxy Škoda iV Charger. iV Charger Connect umožní pripojenie LAN a Wi-Fi so vzdialeným prístupom k nabíjaniu prostredníctvom aplikácie ŠKODA Connect App. Táto verzia wallboxu má aj čítačku RFID, zabraňujúcu neoprávnenému používaniu napríklad v spoločných domových garážach.

Drahší iV Charger Connect+ dokáže navyše cez LTE prostredníctvom mobilnej siete komunikovať so serverom a okrem čítačky RFID je vybavený aj certifikovaným elektromerom. Vďaka tomu sa dá v aplikácii sledovať aj spotreba elektrickej energie.

Škoda bude k ENYAQ iV ponúkať aj kartu MyŠKODA Powerpass, vďaka ktorej viete nabíjať SUV na väčšine zo 195 000 nabíjacích staníc v štátoch Európskej únie. Okrem väčšiny verejných nabíjacích staníc k nim patria aj rýchlonabíjacie stanice na medzinárodných cestách a diaľniciach, ako aj verejne prístupné nabíjacie stanice u predajcov značky ŠKODA. Náklady sa vyúčtovávajú raz mesačne cez MyŠKODA Powerpass.

ENYAQ môžete mať aj s tepelným čerpadlom na vykurovanie a klimatizáciu. Vysoko efektívny systém tepelného čerpadla stláča pod vysokým tlakom chladiace médium. Pri tom vzniká teplo, využívané na zohrievanie vzduchu prúdiaceho cez výmenník. Pretože takýmto spôsobom sa ušetrí približne o 3 až 4 kWh elektrickej energie na 100 km použitej na vykurovanie, v zime pri teplote do -25 °C tepelné čerpadlo prispieva k predĺženiu dojazdu do 30% oproti elektrromobilom s klasickým kúrením.

Samozrejmosťou je aplikácia Škoda Connect App, prostredníctvom ktorej máte prehľad o výkone nabíjania, stave batérie a dojazde. Samozrejme je možné diaľkovo zapnúť klimatizáciu, uzamknúť auto a skontrolovať rôzne parametre auta. A nielen to, budete prekvapení, ako viete ENYAQ ovládať cez appku – čítajte ďalej.

Už v základe sa môžete tešiť na 2 zónovú automatickú klimatizáciu Climatronic, multifunkčný kožený volant, bezkľúčové odomykanie a štartovanie KESSY, prijímač digitálneho rozhlasového vysielania DAB+, technológiu SmartLink a LED svetlomety, ako aj možnosť zrýchleného nabíjania výkonom do 50 kW. Ďalej v základe dostanete parkovacie senzory, cúvaciu kameru, vyhrievaný volant a pádla na volante, ktorými môžete nastavovať intenzitu rekuperácie.

Interiér pripomína sčasti model Octavia, no Škoda tu viac myslela na eco a najnovšie technológie. Interiér ecoSuite ponúkne ekologicky vypracovanú kožu. Dominantou je však až 13-palcový dotykový displej (uhlopriečka 33 cm) s podporou ovládania gestami. Samozrejme môžete ho ovládať aj hlasom, k dispozícii bude asistentka Laura. Stále však nie v slovenskom jazyku, škoda. Zamrzí aj síce pekne vsadený, ale pomerne malý len 5,3-palcový virtuálny kokpit.

Samozrejmosťou je podpora Android Auto, Apple CarPlay, MirrorLink či bezdrôtové nabíjanie smartfónu. Nechýba ani permanentné online pripojenie prostredníctvom integrovanej karty eSIM a online funkcie Škoda Connect. Výhodou je tak aj možnosť aktualizácie systému online.

Spoľahnúť sa môžete aj na bohatú dávku asistenčných systémov. Okrem už známych ako sú adaptívny tempomat, sledovanie mŕtveho uhla či držanie auta v jazdných pruchoch stojí za zmienku najmä asistent, ktorý pomáha s vyhýbacím manévrom v prípade hroziacej kolízie.

Pozrite siPrvá jazda Škoda SUPERB iV a CITIGOe iV v Amsterdame. Ako zvládli elektriku?

Adaptívne vedenie v jazdných pruhoch má dokonca rozpoznávať aj práce na ceste, rovnako poteší adaptívny tempomat, ktorý vo verzii s prediktívnou funkciou pri regulácii rýchlosti zohľadňuje aj dáta trasy z navigačného systému a dopravné značky. V budúcnosti bude môcť reagovať aj na prekážky nahlásené prostredníctvom online dopravných informácií.

Po vzore prémiových modelov ponúkne ENYAQ iV aj parkovanie pomocou aplikácie ŠKODA Connect App. To sa hodí ak chcete parkovať na úzke pozdĺžne alebo parkovacie miesta, na ktorých nie je možné pohodlne vystúpiť. Asistent pri tom ovláda riadenie a automaticky brzdí.

Novinkou je aj funkcia Trénované parkovanie. Pri nej sami uskutočníte parkovací manéver na často používané parkovacie miesto, napríklad cez úzky kľukatý vjazd. Systém si jazdu ukladá do pamäte  a dokáže túto trasu po stlačení gombíka kedykoľvek automaticky zopakovať. Asistent pri tom preberá ovládanie riadenia a bŕzd a zabraňuje kolíziám.

Ani v príápade ENYAQ nechýbajú Simply Clever prvky. Napríklad okrem odkladacej schránky Jumbo Box s objemom 6,2 litra pod stredovou lakťovou opierkou je v stredovej konzole ďalší odkladací priestor s objemom 11,4 litra. Priestor pod dvojitou podlahou batožinového priestoru ponúka zase organizér s niekoľkými priehradkami. V pomerne veľkom batožinovom priestore na elektromobil (585 litrov) nájdete aj sieťový program s uzávermi sietí SigmaQuick.

Ak sa vám ENYAQ páči, môžete si ho dopriať aj v limitovanej 1985-kusovej edícii Škoda ENYAQ iV Founders Edition vo verzii ENYAQ 60 iV a ENYAQ 80 iV. ŠKODA ENYAQ iV Founders Edition pripomína založenie podniku Václavom Laurinom a Václavom Klementom v roku 1895.

Tu dostanete plaketu so sériovým číslom na multifunkčnom koženom volante, nechýbajú 21-palcové disky z ľahkej zliatiny Aquarius v dvoch metalických farbených odtieňoch laku karosérie čierna Magic a strieborná Arctic a dokonca dostanete aj osvetlenú masku Crystal Face či športovo tvarované nárazníky.

Rámček masky, lišty okolo bočných okien, pozdĺžne lišty strešného nosiča a difúzor v zadnom nárazníku budú mať lesklú čiernu farbu. Aj nápis na dverách batožinového priestoru bude čierny. V interiéri sa môžete tešiť na vyhovovenie ecoSuite, dvojfarebný prístrojový panel a dekoračné lišty Piano Black.

AKTUALIZOVANÉ

Zisťovali sme pre vás aj dostupnosť a cenu modelu ENYAQ iV na Slovensku. Základný model v ENYAQ 60 iV v bohatej štandardnej výbave získate za 39 490 €. V tejto cene dostanete interiér LOFT, ktorý obsahuje poťah sedadiel v kombinácii látka/umelá koža a dekoračné obloženie LOFT, dvojramenný kožený multifunkčný volant, ambientné osvetlenie, 11 kW AC/50 kW DC nabíjanie, 19-palcové disky PROTEUS, akustické bočné okná so SUNSETOM, strešný nosič, 7 airbagov, LED hlavné svetlomety, LED zadné svetlá či zadnú parkovaciu kameru.

Súťastou výbavy je aj bezkľúčové odomykanie, zamykanie a štartovanie KESSY, rozpoznávanie dopravných značiek či bezpečnostné asistenty ako LANE ASSIST (asistent udržiavania v pruhu), FRONT ASSIST (výstraha pred kolíziou s núdzovým brzdením), DRIVER ALERT (asistent rozpoznania únavy), LIGHT AND RAIN ASSIST (svetelný a dažďový senzor), dvojzónová automaticka klimatizácia a množstvo ďalšej výbavy.

 

Výkonnejší ENYAQ 80 iV s vačšou 82 kWh batériou a bohatšou výbavou ako 60 iV vrátane Full LED zadnými svetlami začína na cene 46 990 €. Samozrejmosťou bude možnosť dokúpiť si množstvo paketov za výhodnejšiu cenu, ako to u Škoda modelov býva zvykom.

Napríklad paket Family pridá do výbavy slnečné clony zadných bočných okien, elektrickú detskú poistku, 230 V zásuvku či 2x USB-C vzadu. Paket Light and View zasa umožní dokonfigurovať Full LED Matrix predné svetlomety s AFS funkciou, Full LED zadné svetlá s dynamickým ukazovateľom smeru, paket Navigation pridá navigačný systém či online infotainment služby na 3 roky.

Paket Functionality zase zaujme so sieťovým programom, medzipodlahou batožinového priestoru či cargo elementami v batožinovom priestore. Z mimoriadnej výbavy bude možné prikúpiť zadné bočné airbagy, športový podvozok, mechanicky sklopné ťažné zariadenie, panoramatickú strechu, či napríklad rýchlonabíjanie až do 125 kW a samozrejme aj osvetlenú prednú masku Crystal Face.

Podrobnejší cenník bude k dispozícii spolu so spustením predaja na prelome septembra/októbra. Prvé ukážkové kusy modelu sa však dostanú k dealerom okolo novembra/decembra 2020 a prví zákazníci si ENYAQ budú môcť prevziať až v 2Q/2021.

Pozrite siMesiac s Hyundai KONA Electric. Oplatí sa kúpa elektromobilu?

Úprimne? Podľa nás sa ENYAQ iV vydaril a poriadne zamieša karty medzi SUV elektromobilmi, ktorým v pomere cena a výkon aktuálne kraľuje Hyundai KONA Electric.

Pozrite si kompletnú živú fotogalériu Škoda ENYAQ iV priamo z predstavenia v Prahe.

Pozrite siŠkoda ENYAQ iV naživo – elektrické BMW X6 pre chudobných?

Komentáre k článku