Reklama

Škoda ENYAQ iV 80 - vyskúšali sme najlepšie auto z Čiech, elektrina mu sekne

Roman Calík

Plne elektrické SUV Škoda ukázala ešte minulý rok pompézne v Prahe, boli sme pri tom. Už vtedy sme predstavenie sledovali so zatajeným dychom, statické dojmy boli vynikajúce. Škoda ENYAQ iV však už za pár týždňov dorazí k prvým zákazníkom, poteší ich?

Mali sme jedinečnú možnosť zajazdiť si na novinke Škoda ENYAQ iV 80, v súčasnosti najvýkonnejšej dostupnej verzii s najvyššou kapacitou batérie, na našich slovenských cestách. Veľké plne elektrické SUV sme si prebrali ráno, v rovnaký deň sme ho aj vrátili. Stačilo nám to na to, aby sme zistili, že toto bude medzi elektromobilmi veľký hit. Nebude však pre každého.

Ak ste si pozreli naše prvé dojmy z novinky a jej predstavenia v Prahe, viete, že sme boli z ENYAQ nadšení. Elektromobil nás ohúril dizajnom, podsvietenou prednou maskou, ale aj luxusným interiérom, ktorému dominuje obrovský 13-palcový displej infotainment systému.

Pozrite si

Škoda ENYAQ iV – takto má vyzerať elektromobil súčasnosti!

Nadšenie neubúdalo ani po prvých statických dojmoch prvého kúsku novinky na Slovensku, kde sme vám ukázali ENYAQ v 55 detailoch. Cena tiež patrí k tomu lepšiemu, pozrite si kompletný cenník Škoda ENYAQ pre náš trh, základná verzia iV 50 začína na 34 590 €.

Na jazdu sme sa veľmi tešili. Novinku sme dostali vo verzii iV 80 v pútavej striebornej Arctic metalíze. Boli sme zvedaví na dojazd, ktorý nám ukáže palubný počítať pri plne nabitej batérii. Tá má v tomto prípade využiteľných 77 kWh a podľa metodiky WLTP je dojazd 537 kilometrov.

Ak tipujete, že reál bude výrazne menší, máte pravdu. Samozrejme všetko závisí od štýlu jazdy, dokonca aj ročného obdobia, ktorým sú elektromobily celkom ovplyvnené. V našom prípade bolo vonku len 5° a keďže novinári počas jázd pred nami auto určite nešetrili, zobrazila sa nám hodnota 403 kilometrov. Aký reálny dojazd ENYAQu iV s touto najväčšou batériou bude skutočne reálny vám tak ukážeme na konci prvej jazdy.

To, čo nás dostalo je vzhľad. Škoda ENYAQ iV je podľa nás najkrajšia Škoda vôbec a presvedčilo nás o tom aj ďalšie stretnutie s novinkou. Predná maska ani nepripomína elektromobil, má rebrovanie ako ostatné modely výrobcu, aj keď pri bližšom pohľade zistíte, že je celá plná. Nám sa rozhodne páči verzia s podsvetením, na tú si však musíte ešte počkať, aktuálne sa nedá pre ENYAQ objednať. Zatiaľ čo sa nám maska bez podsvietenia na predstavení zdala „nudná“, v skutočnosti nám vôbec neprekáža, auto vôbec ani s „bežnou“ nevyzerá zle.

Predné aj zadné svetlá ponúknu technológiu FULL LED, tie predné sú typu Matrix, takže im nechýba inteligencia.

Celkovo pôsobí ENYAQ iV 80 vyspelo, nemá žiadne prehnané prvky z budúcnosti, ktoré chcú kričať „som elektromobil“, a to je v tomto prípade dobre. Dizajnéri zobrali zo súčasných modelov to najlepšie a vyšperkovali do detailov. Dizajn je síce subjektívny, ale objektívne treba napísať, že komu sme ENYAQ ukázali, tomu sa páčil.

Veľkou doménou modelu, aj v porovnaní s inými elektrickými SUV na trhu je, ako inak batožinový priestor. Na rovinu, 585 litrov je hodnota, pred ktorou musí sňať klobúk aj ten najväčší odporca elektromobilov, ktoré často na úkor batérií majú mnohé hodnoty obmedzené. Je to rodinné SUV, moderné a elektrické.

Dizajn sa však ako tak dá odpozerať z videí a fotografií, ale pocit zasadnutia za volant, ten musíte zažiť. A tu nás ENYAQ prekvapil najviac. Ak by ste nám prekryli znak, ani na moment nezapochybujeme, že sedíme v prémiovom SUV. Interiér vás doslova obklopí a poteší kvalitnými materiálmi.

Pritom je to stále Škoda, poctivé spracovanie, prehľadné rozmiestnenie prvkov a aj napriek dnešnej dotykovej dobe mnohí oceníte množstvo hardvérových tlačidiel. Volant je už známy napríklad z novej Octavie, nič nové sa tu nekoná, dokonca aj ovládanie adaptívneho tempomatu je pod volantom. To môže aj nemusí buducúcim majiteľom vyhovovať. My máme radšej ovládanie tempomatu na volante.

Pred vami je, napevno osadený maličký 5,3-palcový displej, ktorý zobrazí základné údaje palubného počítača, asistenčných systémov a navigácie. Nastavení je v tomto prípade minimum a napríklad zamrzí, že vidíte síce dojazd na batériu, ale nevidíte tu ani stav nabitia batérie v percentách ani hodnoty spotreby v kWh/100 km (môže byť, že sme to len nenašli a nevedeli nastaviť).

Veľkosť displeja však absolútne vyhovuje, väčší v tomto prípade nepotrebujete. Prečo? Máte ďalšie dva, jeden rovno na ceste. Hovoríme o head-up displeji, ktorý má ENYAQ dokonca s funkciou rozšírenej reality. V tomto segmente ide o veľkú high-tech výbavu, okrem koncernovej dvojičky totiž rozšírenú realitu v aute nájdete dnes len vo vlajkovej lodi Mercedes-Benz triedy S či EQS. Zaujímavá je však lišta pred head-up displejom na palubnej doske, ktorá opticky zakrýva technológiu zrkadiel.

Head-up displej je určite výtanou funkciou, avšak práve kvôli rozšírenej realite sa všetky ostatné hodnoty presunuli do jeho spodnej časti. Vy tak väčšinu času sledujete len úzky pásik v spodnej časti projekčnej plochy, čo je obrovská škoda a nevyužitie potenciálu tohto displeja. Rozšírená realita totiž zobrazuje len navigačné pokyny či niektoré asistenčné systémy, napríklad vás displej upozorní v priestore pred vami na zlé držanie v jazdnom pruhu.

Veľkú pochvalu (ako inak) si zaslúži hlavný 13-palcový displej infotainmentu. Je to obrovská plocha a vo svojom segmente je ENYAQ doslova lídrom, nespomíname si na iný SUV elektrický model s tak veľkým displejom. Navyše je displej dobre umiestený, okolo je kožené čalúnenie s prešívaním a pod ním známa dotyková plocha na ovládanie hlasitosti. Vďaka tvarovaniu palubnej dosky si viete ruku doslova položiť na kožený poťah pod displejom a ovládať prvky, vrátane nastavenia klimatizácie.

Výhodou je podpora bezdrôtového Android Auto či Apple CarPlay, rovnako nechýba hlasový asistent Laura. Ak ste už videli infotainment v novej Octavii, tak tu ho máte, ale vo väčšom. Samozrejmosťou je dokonca 360° pohľad na okolie.

Zaujímavo je riešený volič smeru jazdy, ktorý je v stredovom tunely vo forme malého joysticku. Riešenie ovládania DSG automatickej prevodovky v Škode Octavia sa nám páčilo viac, ale je pravda, že sa s ním pracuje dobre. Nechýba ani režim B, kedy jazdíte len s jednám pedálom – pustenie znamená pomalé dobrzďovanie. Ak si na takýto režim jazdy zvyknete, nebudete už chcieť používať iné riešenie, navyše zaručene budete mať lepšiu spotrebu energie a zvýšite si dojazd. Nás zaujala aj priehradka na dva telefóny, ten pre vodiča sa aj nabíja.

Ale poďme už k samotnej jazde. To sme doteraz nemali možnosť si vyskúšať a nebudeme vás napínať, ENYAQ jazdí skvele. Napriek vysokej hmotnosti a 21-palcovým diskom sa cítite mimoriadne komfortne. Ako toto auto tlmí nerovnosti aj na rozbitých cestách v Bratislave a okolí, to by ste mali pocítiť. Skvele odvedená práca.

Pripočítajte si k tomu obrovské ticho v kabíne, a dostanete pocit, aký vám doteraz žiadna iná Škoda neponúkla. Celkovo je šoférovanie ENYAQ-u obrovský zážitok, prešlo nám rukami mnoho elektrických áut a pocit z jazdy so Škoda ENYAQ sa dá prirovnať tomu, aký zažívame v prémiových elektromobiloch známych nemeckých značiek. Pripomenul sa nám aj Jaguar I-PACE. Jednoducho koncern urobil kus dobrej práce, z čoho ťaží aj toto elektrické SUV našich českých bratov.

Pridajte k tomu nábeh elektromotora v okamžiku, keď to potrebujete. Síce je tu oproti spomínaným premiantom polovičný výkon, presne 150 kW a 204 koní (príde aj verzia RS s výonom 225 kW/301 koní), napriek tomu je ENYAQ svižný. Papierovo je zrýchlenie na 100 km za 8,6 sekundy, pocitovo výrazne lepšie a to najmä v prípade, že dupnete na „plynový“ pedál. Samozrejme od svižnej jazdy závisí aj vaša spotreba.

Pozrite si

Koľko stojí ŠKODA ENYAQ iV na Slovensku? Poznáme ceny všetkých verzií

Nebudeme hovoriť, že ak si to budete dupať po diaľnici aj limitnou rýchlosťou, spotreba sa bude pohybovať na úrovni 27 kWh/100 km. Pri takejto spotrebe by ste reálne prešli menej ako 300 kilometrov.

My sme s novinkou Škoda ENYAQ jazdili v Bratislave, vyskúšali sm aj diaľnicu, okresné cesty, ale aj zjazd zo Zochovej chaty do Svätého Jura. Pri takejto trase „z kopca“ sme namerali spotrebu 9,6 kWh/100 km, čo je už skvelá hodnota. Náš priemer bol po prejdení 173 kilometrov v zmiešanýcj podmienkach 21,9 kWh/100 km. Pri takejto spotrebe by ste so Škoda ENYAQ iV 80 reálne prešli 350-400 kilometrov. Vieme si predstaviť, že sa viete dostať aj na 500 km, stačí sa s autom zžiť a využiť lepšie počasie či menej diaľnic. Sami sa tešíme na dlhodobejší test.

Počas prvej jazdy sme si vyskúšali aj nabíjanie ENYAQ na stanici ZSE Drive. Veľkou výhodou je, že batériu s kapacitou 82 kWh (využiteľných 77 kWh) viete nabíjať výkonom až 125 kW! Náš stojan mal síce „len“ 50 kW, no za 16 minút sme dodali batérii 11,8 kWh. Je však obrovskou výhodou, že viete batériu nabiť na rýchlonabíjacích stojanoch za polhodku na stovky kilometrov. To sa hodí na dlhších trasách trebárs smer Košice, stačí sa zastaviť na Budči a máte plnú, resp. bezpečných 80% kapacity batérie kým zjete obed.

Potešila nás aj správa o palubnej nabíjačke, ktorá v prípade verzie ENYAQ iV 80 podporuje výkon 11 kW. Síce by sme tak nevyužili naplno kapacitu nášho redakčného 22 kW wallboxu, ale 11-ka je tým lepším parametrom. Plug-in hybridné Škodovky totiž viete nabíjať len 3,7 kW výkonom, preto nás teší, že v prípade najvyššej kapacity batérie si výrobca uvedomil, že 11-ka je nutnosťou.

A čo cena? Tipovali ste, koľko vychádza náš testovací model? Najskôr prezradíme, že Škoda ENYAQ iV 80 vychádza v základe na 47 490 €. Základná výbava je však dostatočne bohatá. Keď sa však pripočítali k nášmu modelu všetky tech vychytávky vrátane head-up displeja s rozšírenou realitou, množstvo asistenčných systémov v balíku Assisted Drive Plus, výsledná cenovka sa zastavila na 61 499 €. Hmm, veď toto je najdrahšia Škoda, akú sme kedy v redakcii mali možnosť vyskúšať. OK, ale je elektrická, moderná a nabúchaná. ENYAQ sa vydaril, o tom niet pochýb.

Ak si na novinku brúsite zuby, tak už v týchto dňoch by mala prichádzať do showroomov Škoda a ak ste si ju objednali, tak podľa našich informácií, by ste si ju mohli prevziať ešte pred letom 2021.

Sledujte aj náš YouTube kanál TECHBOX.sk, kde v najbližších dňoch pribudne video z našej prvej jazdy so Škoda ENYAQ iV 80 a máme aj jedno malé prekvapenie. Určite si dajte odber, aby ste nič nezmeškali 🙂

Advertisement

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.