SK Innovation vyvíja rýchlonabíjacie batérie pre elektromobily

ZDROJ | SK Innovation

Kórejská firma SK Innovation v posledných rokoch expanduje v zahraničí, fabriku na výrobu batérií postavila aj v Maďarsku. Napriek tomu, že objemom produkcie za trojkou svetových lídrov – LG Chem, Panasonic a CATL – zatiaľ výrazne zaostáva, zrejme budeme o nej počuť čoraz častejšie. SK Innovation chce byť totiž na čele úsilia pri vývoji v oblasti bezpečnosti batérií, rýchlosti nabíjania a poskytovaného dojazdu.

Vyplýva to z prezentácie firmy na výstave InterBattery 2020, ktorá sa pod záštitou juhokórejského ministerstva obchodu, priemyslu a energetiky konala 21. – 23. októbra v Soule.

Pozrite siSú pevné Li-ion batérie falošnou nádejou?

Vzhľadom k tomu, že je aktuálne inovácií batériových technológií na trhu priam záplava, SK Innovation sa nebude presadzovať ľahko. Tvrdí síce, že jej batérie sú mimoriadne bezpečné a nehrozí s nimi riziko požiaru elektromobilov, ale odolné voči vznieteniu majú byť aj mnohé produkty od iných výrobcov. Kórejský výrobca však tvrdí, že za 10 rokov, odkedy dodáva batérie pre automobilky, nebol zaznamenaný žiadny incident s požiarom.

ZDROJ | SK Innovation

Vysokorýchlostné nabíjanie batérií od SK Innovation má umožniť dojazd 800 km s dvoma 10-minútovými dobíjaniami. Elektromobil by mohol byť preto vybavený batériou s pomerne malou kapacitou pre dojazd okolo 270 km a ak by vyrazil na cestu s plnou zásobou energie, po dvoch krátkych dobitiach by mohol prekonať oných 800 km.

Značne nepraktické riešenie by mohlo byť prijateľné pre vozidlá pohybujúce sa v mestách na kratšie vzdialenosti, ako sú taxíky a autobusy MHD, pokiaľ by mali EV s takouto batériou motivujúcu cenu. Rýchle nabíjanie by každopádne ocenil každý, potrebné však budú aj adekvátne rýchle nabíjačky.

Tretím pilierom SK Innovation sú batérie pre dlhý dojazd. Vo svojej tlačovej správe firma uvádza, že disponuje batériou, ktorá umožní za „optimálnych podmienok“ dojazd až 1000 km. SK Innovation oznámila, že po Li-ion batériách s katódou typu NCM622 a NCM811 vyvinula nový typ článkov NCM9½½, ktorý obsahuje v katóde len asi 5% kobaltu.

Vyzerá to skvele, nič sme sa však nedozvedeli o energetickej hustote danej batérie, ani o špecifikácii „optimálnych“ podmienok, čo trochu brzdí prvotné nadšenie. V zásade je totiž možné naskladať do vozidla akúkoľvek veľkú batériu a tvrdiť, že auto má dojazd na jedno nabitie napríklad 2000 kilometrov. Ak ale batériami zaplním celý batožinový priestor, bude to Pyrrhovo víťazstvo.

Po dobudovaní maďarskej fabriky by mala SK Innovation produkovať viac ako 20 GWh batérií ročne.

Pri rýchlonabíjacích batériách výrobca priznáva, že nebudú disponovať excelentnou energetickou hustotou a rýchlonabíjanie bude nižšiu výslednú kapacitu kompenzovať. Veľkokapacitná batéria pre dojazd do 1000 km (alebo menej, ak nedodržíte „optimálne podmienky“ jazdy) by mala mať životnosť 1000 nabíjacích cyklov.

Pozrite siNové batérie Tesla 4680 prežijú elektromobil aj 3x

To nie je na dnešné časy prelomové, no v prepočte by ideálne mohol elektromobil s takouto batériou najazdiť milión kilometrov (1000 x 1000), čo by bolo s rezervou dostačujúce. Na druhej strane, Tesla hlási inovácie, ktoré sú ďaleko za obzorom takýchto cieľov. Vyvinula už články, ktoré dosiahnu životnosť až 10 000 cyklov a umožnili by najazdiť až 3,5 milióna kilometrov.

Zatiaľ ich síce v elektrických autách nenájdeme, no trendy sú jasné a potvrdzuje to aj SK Innovation.

ZdrojSK Innovation

Komentáre k článku