Sieť supernabíjačiek IONITY pokryje Európu. Slovensko nevynechá

Tradičnú dilemu, čo má byť skôr – vajce, alebo sliepka – ako prvá v oblasti elektromobility vyriešila Tesla. Na podporu svojich luxusných elektromobilov vybudovala vlastnú sieť rýchlonabíjačiek Supercharger. Najskôr v USA a následne s ňou expanduje aj v Európe a inde vo svete.

Pozrite siS Teslou na férovku – Supercharger len nekomerčne

Tento geniálny ťah sa síce podpísal na stratovej bilancii Tesly, ale prispel k popularizácii elektromobility. To v konečnom dôsledku pomohlo rozpojiť magický kruh a naštartovať záujem mnohých spoločností na budovaní nabíjacej infraštruktúry.

A to je dobre, pretože predaj elektromobilov a hybridov do zásuvky rastie prudko a v budúcich rokoch sa bude zvyšovať ešte rýchlejšie.

ZDROJ | Tesla

Elektromobilita sa rýchlo rozvíja aj v Európe. Len za posledný rok sa podľa Asociácie európskych výrobcov trh elektrických automobilov rozšíril o 38,7 %. Ide síce o rast z malých čísel, ale aj tak predstavuje zaujímavý vývoj. Avizovaný nábeh elektrifikovaných modelov vo všetkých významných automobilkách počas najbližších 2-3 rokov boom elektromobility podporí.

Diaľkové trasy v Európe bez problémov

Aj samotné automobilky, podobne ako Tesla, chcú participovať na predaji silovej elektriny pre nabíjanie batérií elektrických áut.

https://www.youtube.com/watch?v=HVI3pB4yI18

Dokazuje to aj spoločný projekt IONITY, v ktorom spájajú sily veľkí hráči VW, Audi, Porsche, Ford, Daimler a BMW. Cieľom spoločného podniku je vytvoriť sieť rýchlonabíjačiek pozdĺž hlavných diaľničných koridorov v Európe.

Plán sa má realizovať do roku 2020 v podobe siete  zhruba 400 rýchlonabíjacích staníc v 24 európskych krajinách. Hlavným technologickým partnerom a dodávateľom nabíjacích systémov je spoločnosť ABB.

Pozrite siNajrýchlejšia nabíjačka elektromobilov na svete „pridá“ 200 km za 8 minút

Práve švajčiarska firma patrí k špičke medzi dodávateľmi supernabíjačiek pre elektromobily. Jej nabíjacia stanica Terra High Power DC, ktorú ABB predstavila 22. apríla na Hannoverskom veľtrhu CeBIT, je aktuálnym svetovým rekordérom.

ZDROJ | IONITY

S výkonom 350 kW je takmer trikrát silnejšia, než súčasný Supercharger od Tesly (120 kW) a 6x až 7x silnejšia oproti bežným nabíjačkám CHAdeMO (s výkonom 50 kW/ 62,5 kW).

ABB patrí v súčasnosti medzi najväčších dodávateľov nabíjacích staníc pre elektromobily na jednosmerný prúd (DC). Momentálne je vo svete v prevádzke už viac ako 8 000 DC nabíjacích stojanov od ABB vo viac ako 60 krajinách.

Siete rastú ako z vody

Pre porovnanie Tesla má momentálne k dispozícii už 11 041 nabíjacích stojanov Supercharger rozmiestnených v 1 344 nabíjacích staniciach po celom svete, s ťažiskom v USA a v Európe. Intenzívne však prebieha výstavba aj v Austrálii, na Novom Zélande a na Ďalekom východe. Naopak Južná Amerika a Afrika zatiaľ nie sú v centre pozornosti Tesly.

Globálne pokrytie stanicami Tesla Supercharger (09/2018)ZDROJ | Tesla

Európa však bude patriť z hľadiska infraštruktúry pre elektromobilitu k najlepšie vybaveným regiónom. Prispeje k tomu aj nová paneurópska sieť IONITY. Začiatkom leta bola do prevádzky uvedená prvá nabíjacia stanica IONITY na švajčiarskej diaľnici A2, pri Neuenkirchu neďaleko Lucernu.

Pozrite siChargePoint chce mať do roku 2025 až 2,5 milióna nabíjačiek pre elektromobily

K dispozícii má šesť rýchlonabíjacích stojanov Terra HP od ABB, ktoré pri výkone 350kW nabijú batériu elektromobilu na dojazd 200 km za 8 minút. Odvtedy pribudlo do siete IONITY ďalších päť staníc – jedna v Dánsku a po dve vo Švajčiarsku a Francúzsku.

https://www.youtube.com/watch?v=Myocr1iu9g0

Nabíjacie stojany ABB Terra HP inštalované pri Neuenkirchu, sú prvými inštaláciami v Európe, kde nabíjacie káble ochladzuje kvapalina. Určené sú autám s nabíjacím štandardom CCS, ktorý patrí medzi najpoužívanejšie, no ABB dokáže stojan Terra HP dodať aj s nabíjacím štandardom CHAdeMO.

ZDROJ | Tesla

Do konca tohto roku sa očakáva otvorenie ďalších nabíjacích staníc v Európe. V cieľovom roku 2020 ich má byť spolu okolo 400 a na diaľničných trasách by mali byť rozmiestnené každých 100 až 120 km. Podľa Vladimíra Kukučku z ABB Slovensko sú do projektu zahrnuté aj slovenské diaľnice.

Pozrite siPrvá stanica Porsche Turbo Charging nabije na 400 km za 20 minút

Nabíjacie stanice ABB Terra HP ponúkajú ľahkú manipuláciu a jednoduchý platobný systém prostredníctvom smartfónu. Zákazník naskenuje čiarový kód stanice, zadá svoje údaje a autorizuje platbu. V pilotnej prevádzke bolo nabíjanie na prvých staniciach zdarma, teraz prichádza IONITY s uvádzacími cenami, kde za jedno nabíjanie zaplatí motorista 8€.

Keďže čas sú peniaze, vďaka najvýkonnejším nabíjačkám budú stanice IONITY zrejme medzi motoristami populárne. Rýchlejšie nabíjanie zároveň umožní obslúžiť za rovnaký čas pri konkrétnom počte stojanov väčší počet vozidiel.

ZdrojIONITY

Komentáre k článku