Shell sa chystá na éru „po rope“.  Rád by šiel do zeleného vodíka

ZDROJ | FuelCellsWorks

Zatiaľ to tak nevyzerá, ale nad ropnými poliami sa pomaly zmráka. Naznačuje to aj smerovanie niektorých veľkých ropných spoločností – príkladom je Shell – k alternatívnym palivám. Nemotivuje ich k tomu síce pravdepodobne starosť o životné prostredie, ale tlak vlád na dekarbonizáciu dopravy a energetiky, výsledok to však nemení.

Pozrite siPodľa Porsche syntetické palivo „vyčistí spaľováky“ na úroveň elektromobilov 

Shell plánuje vyrábať biopalivá ako letecký benzín a naftu z poľnohospodárskych plodín a obnoviteľnej energie a rozšíriť v komerčnom rozsahu elektrolyzéry na výrobu vodíka bez použitia fosílnych palív. V prípade ropnej spoločnosti ide o dosť neobvyklý postup, lebo „špinavý“, takzvaný „šedý“, prípadne „hnedý“ vodík zo zemného plynu je minimálne 3x lacnejší, ako „zelený“ vodík z vody a elektriny zo slnka a vetra.

Rafinéria Shell Rheinland v nemeckom WesselinguZDROJ | Shell

Globálna skupina Shell si však stanovila za cieľ dosiahnuť do roku 2050 nulové emisie a prvé projekty spúšťa už teraz. Koncern požiadal o dotácie na vykonávanie prác z Európskej únie a z nemeckých fondov určených na dekarbonizáciu. Fabian Ziegler, šéf spoločnosti Shell Deutschland, uviedol, že firma chce minúť na výrobu eko palív niekoľko stoviek miliónov eur ročne.

Shell v rafinérii Rheinland v nemeckom Wesselingu plánuje využívať zelenú elektrinu a biomasu na výrobu syntetických kvapalných palív bezuhlíkovým spôsobom. Takéto palivá by mohli časom nahradiť bežné letecké palivo a naftu. Závod s produkciou 100 000 ton palív ročne by sa mal stavať v roku 2023 a vyrábať by mohol od roku 2025.

ZDROJ | Engadget

Biopalivá a „sivý“ vodík sú pre rafinérske spoločnosti relatívne prirodzenou alternatívou k fosílnym palivám, ale Shell ide v iniciatívach nad obvyklý rámec.  Plánuje totiž vybudovať elektráreň a elektrolyzér na výrobu vodíka s výkonom 100 megawattov s názvom Refhyne II.

Už prvý projekt Refhyne, na ktorom sa Shell takisto podieľa, bude mať najväčší elektrolyzér v Európe s výkonom 10 MW a bude produkovať 1 300 ton vodíka ročne. Refhyne II s desaťnásobným výkonom už vyrobí slušné množstvo „zeleného“ vodíka.

Aby sa vodík dal považovať za „zelený“, musí sa vyrobiť pomocou elektriny z obnoviteľných zdrojov. Shell už začal zabezpečovať veterné elektrárne na mori, ktorých elektrinu by mohol pri elektrolýze využívať.

Pozrite siZelený vodík má vraj ružové perspektívy

Vďaka akvizícii spoločnosti Next Kraftwerke, ktorá je prevádzkovateľom virtuálnych elektrární, získa Shell prístup k agregovaným elektrárňam na biomasu a solárnym elektrárňam. Konečné rozhodnutie o výstavbe Refhyne II má padnúť tento rok, výroba by sa mohla začať koncom roku 2025, uviedol F. Ziegler.

Shell nemá plány s výrobou vodíka len vo Wesselingu. S ďalšími partnermi chce budovať elektrolyzéry na vodík aj v Hamburgu a v Holandsku. Okrem toho chce koncern budovať aj distribučné a dodávateľské reťazce pre vodík na čerpacích staniciach, ale zameria sa aj na výstavbu nabíjacích staníc pre elektromobily. Batériové elektromobily a plug-in hybridy nebudú koniec-koncov v najbližších rokoch na cestách raritou, narozdiel od vodíkových áut.

ZdrojAutoblog

Komentáre k článku