SEVA: O desať rokov budeme mať na cestách 140 000 elektromobilov

ZDROJ | Steelguru

Existujú silné indície naznačujúce progresívny nárast elektromobility vo svete. Výnimkou nebude ani Slovensko, hoci momentálne nepatríme k favoritom ani v európskom meradle. Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) je napriek tomu optimistická a  očakáva, že do roku 2030 bude u nás jazdiť 140 000 elektromobilov.

Za rok 2019 bolo pritom na Slovensku registrovaných len 165 elektromobilov, čo predstavuje podiel len 0,16% z celkového počtu registrovaných osobných vozidiel. Príliš to nezmenili ani plug-in hybridy, ktorých vlani pribudlo 202 (0,20%).

Prírastok elektromobilov bol nižší ako v rokoch 2017 a 2018 (209, respektíve 293), čo treba pripísať absencii dotácií v roku 2019. Vyššie ceny elektrických áut sú tak stále podstatnou bariérou, ktorú dotácie dokážu eliminovať.

Pozrite siIONITY otvorilo prvú nabíjačku na Slovensku, ponúka 350 kW nabíjanie!

Podľa odhadu SEVA pribudne aj pri konzervatívnom scenári do roku 2025 na slovenských cestách aspoň 36 000 elektrických vozidiel a do roku 2030 sa má ich počet zvýšiť na 141 000. Na druhej strane ide o optimistickú prognózu. Podľa odhadov Ministerstva hospodárstva SR by  malo  do roku  2030  jazdiť  po  slovenských cestách 35-tisíc elektromobilov, čo je len štvrtina počtu, odhadovaného SEVA.

Verme, že čísla budú nakoniec vyššie. Jedným z lákadiel pre kúpu elektrického auta je jeho výrazne lacnejšia prevádzka oproti autu so spaľovacím motorom. V závislosti od spôsobu nabíjania dosahujú náklady len 20 – 40% oproti spaľovacím motorom. Ekologický aspekt je samozrejmosťou a u niektorých používateľov je tiež dôležitým argumentom.

ZDROJ | Porsche

Odhad SEVA vychádza z aktuálnych trendov trhu s ohľadom na technologické zameranie výrobcov automobilov. Dôležitým faktorom budú aj prísne environmentálne limity na emisie z automobilov a s tým spojené sankcie.

Podľa Patrika Križanského, riaditeľa SEVA, bude dôležitým aspektom aj vyrovnávanie obstarávacej ceny medzi automobilmi so spaľovacím motorom a elektromobilmi. K dosiahnutie tejto cenovej parity by malo prísť okolo roku 2025, hlavne kvôli klesajúcim cenám batérií.

ZDROJ | Bloomberg

Tento trend naznačuje aj prognóza Bloomberg New Energy Finance 2020, ktorá odhaduje, že v roku 2025 bude celosvetovo zo všetkých novoregistrovaných osobných automobilov približne 10% (8,5 milióna) elektromobilov a v roku 2030 až 28% (26 miliónov). O 20 rokov už budú elektromobily medzi novými autami dominovať a „nórsku realitu dneška“ bude zažívať celý svet. V roku 2040 už má byť podiel elektromobilov medzi novými registráciami 58% a pribudnúť ich má 54 miliónov.

Pozrite siSupercharger: Tesla spúšťa rozsiahlu ofenzívu v Číne

Ale vráťme sa na Slovensko. V scenári plnej elektrifikácie cestnej dopravy bude podľa SEVA kumulovaná kapacita batérií v autách a autobusoch 100 GWh. To je približne 28-násobok kapacity energetickej akumulácie našej najväčšej prečerpávacej vodnej elektrárne Čierny Váh. Tá zohráva silnú úlohu pri stabilizácii energetickej sústavy a postavená bola pôvodne v súvislosti s kompenzáciou výroby elektriny v jadrových elektrárňach.

Obrovská kapacita batérií elektromobilov (v budúcnosti) má šancu byť stabilizačným prvkom energetickej sústavy a to aj bez spätného odberu elektriny nevyužívaného auta. To môže slúžiť aj ako záložný zdroj pre rodinný dom počas výpadku siete.

Podiel predaja nových elektromobilov na celkovom počte registrovaných osobných vozidiel vo svete.ZDROJ | Bloomberg

Do konca roku 2020 musí Slovenská republika implementovať aj Smernicu EU o spoločných pravidlách pre vnútorný trh s elektrinou, prijatú v rámci nového energetického balíka Clean Energy for all Europeans.

Jednou zo zmien zavádzaných touto legislatívou je povinné umožnenie zmlúv s dynamickou cenou elektriny, uviedol Patrik Križanský. Preto SEVA navrhuje vytvoriť špeciálne tarify pre nízkonapätové a vysokonapäťové elektrické rozvodné siete, aby zákazníci mohli zapojiť svoj elektromobil do tzv. inteligentného nabíjania a pomocou rôznych úrovní ceny podľa toho, či je špička, alebo prebytok elektriny, dokázali šetriť.

Zároveň by tak pomohli stabilizovať rozvodnú sústavu aj s ohľadom na rastúci podiel nestabilných obnoviteľných zdrojov.

ZdrojSEVA

Komentáre k článku