Rozšírená realita je tajnou zbraňou Apple, avšak musí na ňu dozrieť čas

Počas predstavenia iPhone 11 toho odznelo veľa, no opomenula sa jedna zásadná vec. Rozšírená realita, ktorou nám Apple pred dvoma rokmi chcelo vyraziť dych.

Rozšírená realita je pre Apple veľkou témou, ktorá však stále buble niekde za oponou. Počas Apple Special Event v roku 2017 nás spoločnosť poriadne navnadila, keď prezentovala fotoaparát v iPhone X vyladený práve na AR a tiež predstavili ARKit.

ZDROJ | iDrop News

Na displeji prenosného telefónu vďaka AR môžeme vidieť profil športovca priamo nad jeho hlavou počas zápasu, rozpoznávať súhvezdia na oblohe alebo hrať hry v priestore. Znie to úžasne, no zároveň je to poriadne otravné. Prečo? Pretože sa na svet pozeráte cez menší či väčší displej, iPhone alebo iPad, ktorý si musíte držať pred tvárou. Myšlienka je perfektná, no realizácia už pokrivkáva.

Riešenie je až triviálne jednoduché. Okuliare. Ibaže zrealizovanie tejto myšlienky už tak triviálne nie je. Dôkazom je XY riešení od iných spoločností, ktoré sú akceptovateľné možno niekde v priemysle, no pre koncového používateľa do bežného života sú nepoužiteľné. Veď, kto by chcel nosiť na hlave krabicu, z ktorej trčí kopec káblov. Prípadne sa uskromniť s hardvérom, ktorý síce už má použiteľné rozmery, no kvalita zobrazovania je mizerná. Naviac, stále ide o riešenia, ktoré sú zamerané skôr na virtuálnu, než rozšírenú realitu.

Apple pred tohtoročným Special Eventom rozvírilo vody na túto tému a zopár odvážnych predpovedalo, že sa dočkáme AR okulairov s logom nahryznutého jablka. Ostatne aj my sme tejto špekulácii písali. Nakoniec sme sa všetci nechali strhnúť lokalizačným príveskom alebo trojicou fotoaparátov na iPhonoch. Ibaže myšlienka AR hardvéru od Apple je stále živá. Čo všetko už o ňom vieme?

Pozrite siPredstaví Apple úplne nové lokalizačné zariadenie?

Vývojár Steve Troughton-Smith a redaktor 9to5mac.com Guilherme Rambo v najnovšej bete iOS 13 a v Xcode 11, čo je integrované vývojové prostredie pre MacOS obsahujúce sadu nástrojov na vývoj softvéru pre MacOS, iOS, IPAdOS, watchOS a tvO, našli StarBoard, softvérové riešenie, ktoré umožňuje zobrazovať aplikácie v stereo AR. Tento softvér je nevyhnutný na používanie rozšírenej reality pomocou okuliarov. Podľa mnohých je to jasný dôkaz toho, že ďalšou „One more thing…“ bude práve hardvér pre rozšírenú realitu.

ZDROJ | iDrop News

Táto dvojica sa ešte skôr pochválila, že v Xcode 11 našla ARDeviceDisplaj, teda rámec určený na vývoj rozšírenej reality.

StarBoard funguje podobne, ako CarPlay pre iOS. Softvér priamo v iPhone generuje obraz pre externú dotykovú obrazovku. Rozdiel v StarBoard a CarPlay je však v tom, že riešenie pre autá ponúka klasický plochý 2D obraz, zatiaľ čo novinka vytvára dva obrazy, z ktorý pomocou externého hardvéru vznikne 3D obraz. Z kódu sa ďalej podarilo vyčítať, že s najväčšou pravdepodobnosťou bude na ovládanie AR prostredia použitý externý hardvérový ovládač.

Ešte skôr než prišla dvojica s objavom StarBoardu, zopár ľudí zverejnilo, že našli v iOS 13 niečo, čo sa nazýva STARTester. Táto aplikácia javila známky toho, že dokáže prepínať zariadenia medzi bežným modom a prostredím AR. Údajne však má ísť čisto o vývojársky nástroj na testovanie.

Na vytváranie rozšírenej reality by Apple malo používať svoje prostredie ARKit, aktuálna verzia má označenie 3. V kóde sa však našli odkazy aj na AR opensource Holokit a s ním súvisiace, Garta, Franc alebo Luck. Teda riešenia, ktoré používajú tretie strany. Tie by mali byť aktuálne v internom testovaní spoločnosti a je teda pravdepodobné, že keď Apple oficiálne vydá svoje riešenie pre AR, tak bude kompatibilné aj s produktami od iných výrobcov.

ZDROJ | MacRumors

Ak si teda zoberieme okuliare, ktoré majú slúžiť čisto ako projektor, a iPhone, ktorý pre okuliare vytvára obraz, je namieste otázka, ako budú zariadenia medzi sebou komunikovať a či budú mať dostatok energie na to, aby boli použiteľné počas dňa. iPhony 11 dostali Wi-Fi 6 a čip U1, ktorý slúži ako ultraširokopásmový bezdrôtový vysielač. Táto kombinácia by mohla nahradiť kábel, ktorý by bol zrejme silným argumentom prečo AR okuliare nie. Výdrž batérie je jedna veľká neznáma, aj keď počas septembrovej Apple prezentácie odznelo, že iPhony 11 vydržia o 4 až 5 hodín denne dlhšie než predošlá generácia. Záleží od modelu.

Pri čipe U1 sa oplatí pristaviť. Pôvodne bol označovaný ako R1 a veľmi zjednodušene povedané, výrazne pomáha iPhonu orientovať sa v priestore. Tento čip integruje IMU na sledovanie pohybu, používa Bluetooth 5.1 na lokalizáciu pomocou spárovaných zariadení a tiež dokáže komunikovať s fotkami, z ktorých vyberá lokalizačné údaje. Čip by mal dokázať lokalizovať zariadenie aj pomocou AirDrop. Pri všetkých týchto údajoch by mal vedieť iPhone lokalizovať predmety a ľudí vo svojom okolí na centimetre presne. Pre AR sú toto dôležité informácie, ktoré zároveň veľmi nahrávajú aj lokalizačnému prívesku, o ktorom sme už písali. 

ZDROJ | macrumors.com

Možno si pamätáte neoficiálne správy zo začiatku roku 2019, ktoré hovorili o tom, že Apple zrušilo tím pracujúci na okuliaroch pre rozšírenú realitu. Niektoré magazíny naopak informovali, že spoločnosť práve tento tím posilňuje. Zmätok? Na prvý pohľad aj áno. Ibaže je tu teória, ktorá pracuje s tým, že v cupertinskej spoločnosti pracujú, alebo pracovali, súbežne na dvoch riešeniach pre AR. Jedno by mohlo byť to, ktoré zrejme odhalili Steve Troughton-Smith a Guilherme Rambo a Apple ho chce pustiť medzi ľudí čo najskôr, aby boli v hre a konkurencia ich nezvalcovala. V kódoch bolo interne označované ako HME. Druhým riešením by mohli byť okuliare, ktoré nebudú od iPhonu absolútne závislé. Teda samostatný hardvér s vlastným operačným systémom.

Zariadenie, ktoré by fungovalo ako samostatná jednotka tiež zapadá do konceptu, ktorým sa Apple poslednú dobu uberá. A teda, že pre každé zariadenie ponúka vlastný operačný systém. V kódoch sa totiž objavilo niečo, čo malo označenie rOS, vychádzalo to z iOS a nie je úplne jasné na čo by to malo slúžiť. Kedy by sme sa samostatných okuliarov pre AR mohli dočkať? Logicky znejú úvahy využitia 5G a uloženia celého OS na cloud, teda Apple tu zrejme bude vyčkávať na dostatočné rozšírenie mobilnej siete budúcnosti.

ZDROJ | iDrop News

Avšak, Apple má v rukáve jedno eso. Aj keď od Tima Cooka viackrát zaznelo, že Apple nikdy nepustí von zariadenie, ktoré by podľa nich nebolo na 100 %, nemusíme sa obávať, že by sme pre dolaďovanie detailov čakali na AR hardvér príliš dlho. Prečo? Pretože Apple, aj keď ponúkne niečo, čo ma od dokonalého produktu poriadne ďaleko, Apple Watch či AirPods, dokáže zákazníkov absolútne uspokojiť. Ako hodinky, tak slúchadlá sú vo svojich segmentoch najpredávanejšími zariadeniami.

Teda špekulácie o tom, že spoločnosť s nahryznutým jablkom v logu najskôr ponúkne okuliare, ktoré budú len akýmsi projektorom AR, ktorá bude celá vytváraná v iPhone, a až neskôr plnohodnotný AR hardvér, v podobe nejakého headsetu, sú vysoko pravdepodobné. Otázne však je, či sme pripravení, reps či vôbec máme záujem, o technológiu, ktorá nás takýmto spôsobom vcucne do takmer virtuálneho sveta.

 

Zdrojventurebeat.com,macrumors.com,gizmodo.com,next.reality.news,Apple

Komentáre k článku