Rozhovor o tom, ako rock´n´roll, treska a šesť študentov menia Slovensko

Na Slovensku máme kopu nablýskaných marketingových konferencií s drahým vstupným, kam sa chodia kravaťáci poplácať po ramenách a ochutnávať gurmánsky katering. A potom tu máme pár študentov, ktorí organizujú už tretí ročník konferencie s úžasným rock´n´rolovým duchom, kde na jedlo dostanete maximálne tresku a na ktorú sa lístky rozchytajú za 20 minút. O Unicampe sa rozprávame s Blaženou Sedrovičovou (@sedrovicka) a Petrom Kučerkom (@Peter_Kucerka).

UNICAMP

Dvesto študentských free lístkov na Unicamp sa minulo za 22 minút. Prečo to trvalo tak dlho?

Ľudia najskôr zhodili server. Registrácia začínala o 12:00 a päť minút predtým vyhadzoval web 503-ku (Service unavailable), nakoniec sme to rozchodili nejaké dve minútky po dvanástej. Čakali sme, že sa lístky minú možno za deň. To, že zmizli po dvadsiatich minútach, nám vyrazilo dych.

Ďalšie lístky boli v predaji cez Ticketportal, ako rýchlo sa predali tie?

Nevieme presný čas, za koľko sa vypredali. Keď som ale volal do Ticketportalu kvôli nejakým technickým veciam asi dve hodiny po spustení predaja, tak mi prekvapená slečna povedala, že už tam žiadne lístky nemá. Teda povedzme, že 100 lístkov sa predalo za menej ako dve hodiny.

UNICAMP

Je ešte nejaký legálny spôsob, ako sa dostať k lístkom na Unicamp?

Tak ako minulý rok, aj teraz máme čakačku. Je to zoznam, kde evidujeme tých, ktorí čakajú, či sa nejaký lístok neuvoľní. Na čakačke máme dnes dvesto ľudí. Zo skúsenosti však vieme, že ak niekto vypadne, tak si za seba nájde veľmi rýchlo náhradu. Takže väčšia šanca je, že ich vyhráte v súťaži u niektorého z našich partnerov.

Najbližší UNICAMP 2012 štartuje v sobotu 20. októbra v nádherných trnavských synagógach, tešíte sa?

 

Tento rok bude Unicamp v dvoch synagógach, čo je pre konferenciu veľmi nezvyčajné miesto. Ako vám to napadlo?

Prvý ročník bol taký punkový – opotrebované školské priestory. Druhý ročník bol zas trochu posh. Hovorili sme si, že potrebujeme väčšie priestory, väčšiu halu a taká okrem hotela Holiday Inn nikde inde v Trnave nie je. Všetci nám hovorili, že tam nás nepustia. Tak sme si povedali – a just to skúsime. Problém nakoniec bol, že tie priestory boli pre nás trochu veľké, nehodilo sa to k duchu našej konferencie. Tento rok sme chceli nájsť niečo naozaj úžasné. Najskôr sme hľadali nejaké staré skladové priestory, potom nám napadli tieto dve synagógy. Trnava je totiž asi jediné mesto na Slovensku a možno aj v Európe, ktorá má dve staré židovské synagógy hneď vedľa seba a zhodou okolností sú dnes v oboch galérie. Jedna je štátna – Galéria Jána Koniarka, druhá súkromná – MAX Gallery. Tak sme tam prišli a zarezervovali sme si obidve synagógy na jeden deň. Zdalo sa nám to ako super nápad, bude to tento rok také gotické.

Ako ďaleko sú od seba tieto synagógy? Nebude problém s presunmi?

Je to asi 100 metrov, v podstate sú hneď oproti sebe cez cestu. Jedna je menšia pre asi 100-150 ľudí, druhá má kapacitu okolo 300 ľudí. Takže jedna bude mainstreamová a druhá bude povedzme že menej popkultúrna.

UNICAMP
Žiadne obleky, žiadne kravaty

Vráťme sa ale na začiatok. Kde sa vzal nápad robiť Unicamp?

Pred tromi rokmi sme sedeli s Kubom Ptačinom, ktorý je spoluautor celej myšlienky, a hovorili sme si, že poďme robiť niečo pre iných študentov, nech aj oni začnú pracovať v praxi tak, ako sme vtedy pracovali my. Rozmýšľali sme, ako ostatných motivovať, lebo si myslíme, že najlepší spôsob, ako sa zamestnať alebo ako sa stať fakt dobrým vo svojom odbore, je makať na sebe už počas školy. Vďaka tomu, že sme už pracovali v praxi, mali sme dosť kontaktov na zaujímavých ľudí, ktorí nám vraveli, že by v pohode v škole aj prednášali, ale nemajú toľko času. Tak sme si povedali, poďme urobiť konferenciu a dostaneme tam tých ľudí naraz v jeden deň. Prvý rok sme vôbec nečakali, že to bude mať taký pozitívny ohlas. Mysleli sme si, že príde dvadsať ľudí, sadneme si do kruhu a budeme sa rozprávať. Nakoniec sa nám na prvý Unicamp prihlásilo naozaj veľa ľudí.

Ako ste vyberali spíkrov?

Pozvali sme si hlavne našich známych, kamarátov a dostávali sme tipy aj na menej známych ľudí. Pre takých ako Mišo Meško (Martinus.sk), Mišo Truban (Websupport.sk) alebo pán Štefunko (neulogy.com) bol Unicamp 2010 jednou z prvých konferencií, kde vystúpili v úlohe spíkrov. Keď sme im vysvetlili, že nie sme žiadna komerčná dvesto eurová konferencia, kam chodia ľudia v oblekoch predvádzať svoje ego a popásť sa na cateringu, tak prišli veľmi radi a zadarmo.

Na druhom ročníku ste už mali aj spíkrov zo zahraničia.

Rozmýšľali sme, koho teraz oslovíme, keď sme si rok predtým vybúchali tých najlepších ľudí zo Slovenska. Začali sme hľadať ešte hlbšie a naše pozvanie prijala Zora Jaurová, prišiel pán Richard Rybníček či Ír Darragh Doyle (@darraghdoyle). Chceli sme niekoho z Google, ale všetci nám vraveli, že to sa nám nemôže podariť. Nakoniec na Unicamp prišiel Strategic Partner Manager z Google Michal Bohanes. V tomto roku budeme mať ešte viac zahraničných spíkrov. Všeobecne by sme chceli mať čo najviac prednášajúcich, ktorí budú rozprávať v angličtine. Na niektorých komerčných konferenciách mávajú účastníci problém s tým, že anglické prednášky nie sú prekladané. Myslíme si však, že pre náš odbor je angličtina kľúčový jazyk, a tak chceme mať v tomto jazyku čo najviac prednášok od zaujímavých ľudí, ktorí majú študentom čo povedať.

UNICAMP
Takto nejako to vyzerá na Unicamp afterparty

Ako takých ľudí  dotiahnete na nekomerčnú študentskú konferenciu niekde vo východnej Európe?

Od decembra minulého roka sme písali maily a komunikovali s ľuďmi z veľkých webov ako TechCrunch, Mashable. Ja som písal napríklad Bruceovi Dickinsonovi, spevákovi z Iron Maiden (veľký smiech). Sa smejete, ale on je startup investor, biznis angel a navyše pilotuje vlastný Boeing 747. Keď oslovujeme spíkrov, nemáme žiadne zábrany, že tohto nemôžeme zavolať, lebo je to neviem aká hviezda. V najhoršom prípade nás niekam pošle. Keď spíkrom píšeme, samozrejme im hneď oznámime, že za prednášku honorár nedostanú. Hradíme im len cestu a ubytovanie.

V súvislosti s cestovnými nákladmi sa teraz stala úžasná vec – ľudia vám sami od seba ponúkli, že prispejú na letenku pre najväčšiu zahraničnú hviezdu tohtoročného Unicampu. Za tým bude nejaká veselá story.

Matias Corea, šéf a zakladateľ Behance, je najväčšia ryba v našej histórii. S PR manažérkou z Behance som začal komunikovať niekedy v marci, najskôr si vypýtali svoj štandardný honorár 10 000 dolárov (7 936 €). Tak som sa im snažil vysvetliť, že sme konfera s rock´n´rollovým duchom a máme najlepší pomer pekných žien spomedzi všetkých konferencií na svete. Nakoniec sme ich presvedčili a napísali nám: „OK, ale budete mať aspoň na biznis letenku?“ Vtedy stál biznis let New York – Viedeň niečo cez 3 000 €. Naša odpoveď bola jasná: „To nebude problém.“ Dlho sme s nimi riešili iné organizačné veci, až sa nás v auguste spýtali: „Už ste bookovali letenku?“, na čo sme im odpovedali: „Nie, veď to vy ste ju mali bookovať.“ Problém bol zrazu na svete, a to taký, že dnes stojí rovnaká letenka 5 000 €! V rozpočte nám teda chýbalo na letenku pre najväčšiu hviezdu Unicampu 2 000 €. Nakoniec to vyriešil Jakub Ptačin, ktorý rozbil prasiatko a chýbajúce peniaze požičal. Stále ale hľadáme sponzora, ktorý by nám prispel dvomi tisíckami a za to bude uvádzaný ako ten, kto priniesol Matiasa na Slovensko.

Kto ďalší zo zahraničia príde tento rok do Trnavy?

Shane Gillen, jeden z najlepších írskych kúzelníkov a mentalistov, Rebecca Richardson z Creative Factory v Roterdame, príde aj Čech Petr David Josek, ktorý fotí od svojich osemnástich rokov pre spravodajskú agentúru AP. Tento rok sme to vyskladali dosť punk-rockovo, veľmi sa tešíme.

UNICAMP
Unicamp 2011. V prvom rade pozorne sledujú Richarda Rybníčka aj redaktori TECHBOXu Lobotková & Kimijan

Na čo okrem spíkrov sa môžeme ešte tešiť?

Budú workshopy pre študentov, bude digitálna akadémia s jedným z našich partnerov, bude kvalitnejší livestream v HD, samozrejme bude geniálna afterparty a čo chcem podčiarknuť je, že ako prvá marketingová konferencia na Slovensku budeme mať zdravý catering – dostaneš mrkvu & kaleráb a medzi prednáškami môžeš hrýzť.

Treska a rožky nebudú?

To bude VIP catering iba pre špeciálnych hostí. Chceme kúpiť 20 kg tresky, tej najkvalitnejšej samozrejme, z ruských vôd.

Václav Stoupa raz povedal, že WebExpo je jeho startup. Platí to aj pre vás? Je Unicamp startup, ktorý vám niekedy v budúcnosti bude zarábať peniaze?

Unicamp nebude nikdy zarábať, pretože základná myšlienka je taká, aby nezarábal peniaze. V podstate nám možno aj niečo zarába, ale trochu iným spôsobom, ako si mnohí predstavujú. Na začiatku sme si s Kubom ujasnili tri dôvody, prečo chceme Unicamp robiť. Prvý a najväčší je, že chceme robiť niečo pre študentov, druhý, že chceme ukázať nablýskaným nóbl konferenciám, ako sa to robí a tretí, že si chceme urobiť dobré meno. Aj na základe Unicampu Kuba zamestnali v eTargete, mňa v Martinuse. Takže áno, zarába nám tým, že aj vďaka nemu sme zamestnaní. Rovnaký profit majú z Unicampu aj jeho účastníci, väčšina z tých, ktorí sa zúčastnili minulý rok Zaraguza Digital Academy, je dnes zamestnaná v agentúrach alebo firmách.

UNICAMP
Konferenčné doplnky v štýle sociálnych sietí

Takže aj za 10 rokov bude Unicamp pre študentov free?

Určite áno, Unicamp bude pre študentov vždy zadarmo a nechceme ani pýtať viac peňazí od ostatných účastníkov. Sú firmy, ktoré nás chcú podporovať a my vieme udržať náklady v rozumnej hladine. Nemyslím si, že keby sme mali na Unicamp viac peňazí, tak by sa nejako výrazne posunul. S viac peniazmi by to už mohlo byť nóbl a to my nechceme. Unicamp by mal zostať o rožkoch, treskách a podobných veciach.

Na Pohode bol tento rok miniUnicamp, bude z toho tradícia?

Pohoda bol akýsi štart. My totiž v budúcnosti chceme Unicamp licencovať. Pripravujeme guideline, ako si spraviť vlastný miniUnicamp. Aby si napr. na poľnohospodárskej univerzite mohli zorganizovať svoj vlastný miniUnicamp so spíkrami, ktorí sú pre nich zaujímaví, alebo aby si napr. študenti na lekárskej fakulte mohli urobiť miniUnicamp s top lekármi. Chceme, aby Unicamp bola značka univerzitných konferencií pre študentov. Pripravujeme šablóny, ktoré si študenti vyplnia tým, čo je pre nich zaujímavé. My im pomôžeme s grafikou, komunikáciou, možno s partnermi. Pohoda bola štart toho celého.

Koľko ľudí robí Unicamp dnes?

Šesť a hľadáme stále ďalších. Je však treba povedať, že Unicamp dnes zastrešuje občianske združenie Backspace, ktoré má aj mnohé iné aktivity. Spomínaných šesť ľudí, to je celý Backspace, kde riešime aj iné projekty ako QuickKancle (bezplatné office priestory pre neziskovky v KC Dunaj v Bratislave) či KoloKolo.info (zaujímavá požičovňa bicyklov pre trnavských študentov), alebo pomáhame s kultur marketom a podobne.

Zorganizovať takú konferu a kopec iných aktivít Backspace-u určite zaberá veľa času. Pre vás to ale nie je full time job, študujete, chodíte do práce. Stíhate?

Už ani nie. A preto hľadáme ďalších ľudí do tímu. A hlavne, Unicamp je nezisková činnosť. Veľmi nezisková. Kubo, ktorý požičal do Backspacu vlastné peniaze, by povedal, že je to až stratová činnosť. Musíš totiž vyvážiť to, čo dáš do práce, v ktorej si zamestnaný a to, čo dáš do neziskovej činnosti. Neziskovku Backspace sme založili aj preto, že keď sa všetci pohybujeme v tvrdom komerčnom biznise, chceme niečo z našich skúseností odovzdávať ďalej. V takom duchu chceme vychovať aj ďalšiu generáciu – keď budete raz zarábať veľké prachy, mali by ste niečo odovzdať ďalej. Bez zisku.

UNICAMP
Študenti majú k spíkrom skutočne blízko (prvý ročník Unicampu v roku 2010)

twitter.com/kimijan
Foto | Peter Bača, Unicamp archív

Článok bol uverejnený v časopise TECHBOX 9-10/2012

Komentáre k článku