Rolls-Royce pracuje s Intelom na vývoji robotických lodí

Moderné lode sú síce vybavené pokročilými navigačnými systémami, radarom a ďalšími prístrojmi, ale napriek tomu dochádza ku kolíziám a haváriám. Z dôvodu zlyhania ľudského faktora sa tak deje aj pri dobrej viditeľnosti.

Uvoľnené ropné látky potom často spôsobia ekologickú katastrofu v danej oblasti, nehovoriac o obetiach a ekonomických škodách. Čerstvý prípad sa stal v týchto dňoch pri francúzskom Azúrovom pobreží.

Spojenie lídrov

Rolls-Royce však vidí priestor na zlepšenie bezpečnosti námornej lodnej dopravy. Firma oznámila, že spolupracuje s Intelom na urýchlení vývoja monitorovacích dopravných systémov pre lode, aby sa ich operácie stali bezpečnejšími a efektívnejšími.

ZDROJ | Rolls-Royce

 

Aktivity Intelu v oblasti autonómnych áut sú známe už dlhšie. Jeho navigačné technológie využívajú drony, ráta sa s ňou aj v lietajúcich taxíkoch a, samozrejme, v robotických autách. Týmto zámerom má pomôcť aj vlaňajšia akvizícia izraelskej technologickej spoločnosti Mobileye za vyše 15 miliárd amerických dolárov.

Zlepšenie bezpečnosti si však zaslúži aj lodná doprava. Podľa Intelu sa za posledné desaťročie potopilo 1 129 lodí.

Pozrite siRolls-Royce mieša karty na trhu lietajúcich taxíkov

Rolls-Royce sa takisto niekoľko rokov venuje vývoju autonómnych lodí. Od roku 2014 spolupracuje s Európskou vesmírnou agentúrou ESA na príprave družicových systémov pre komunikáciu loď-loď (ship-to-ship) a začína testovať svoje systémy inteligentného uvedomenia (Intelligent Awareness, IA) na lodiach v japonských vodách.

ZDROJ | Rolls-Royce

Monitorovacie a riadiace systémy spracúvajú údaje z LiDARu, radaru, termovíznych kamier, optických HD kamier, satelitov a predpovede počasia, aby plavidlá lepšie pochopili svoje okolie. Systém IA Rolls-Royce počas nočných skúšok na palube 165 metrovej osobnej lode v Japonsku umožnil palubným dôstojníkom odhaliť blízke objekty, ktoré by inak potme nevideli.

Od vyššej bezpečnosti k lodným dronom

Podľa Rolls-Royce je hlavnou výzvou pre autonómne lode regulácia, čiže legislatíva, nie technika. V tomto smere sa situácia podstatne nelíši od autonómnych áut.

Vývoj IA pokračuje naďalej. Dáta zo siete kamier, LIDARu a radaru sú spracovávané centrálnym programom. Ten pomocou algoritmov strojového videnia hľadá prekážky – napríklad iné lode – a automaticky signalizuje výstrahy posádke.

Pozrite siRoboat – robot, čo ovládne kanály

Súčasťou spolupráce s Intelom bude aj nasadenie pamäťových diskov SSD 3D NAND pre ukladanie údajov z tejto siete, predstavujúcich až 1 terabajt denne a procesorov Intel Xeon v palubných serveroch. Rolls-Royce tiež bude používať technológiu Field Programmable Gate Array, ktorá má pomôcť s detekciou prekážok a navigáciou.

https://www.youtube.com/watch?v=ZuX5qFdiiI0

„Ide v podstate o oči a uši lode,“ uviedol pre portál The Verge Kevin Daffey, riaditeľ sekcie Rolls-Royce pre inteligentné lode. Firma už skôr stanovila rok 2020 ako termín, kedy jej prvé robotické plavidlá vyplávajú na more.

ZDROJ | Rolls-Royce

Cieľom spolupráce s Intelom je vývoj systémov, ktoré podporia automatizáciu riadenia lodí, čím sa zníži pravdepodobnosť ľudskej chyby. Dôležité však je, že „inteligentné uvedomenie“  je kľúčom pre zavedenie väčšej autonómie v lodiach. Vývojári a výrobcovia lodí už roky skúmajú myšlienku „lodných dronov“ a hľadajú cesty ako znížiť stav posádky, alebo ju úplne vylúčiť.

Pozrite siPlne autonómne a elektrické budú už aj kamióny na zvážanie dreva

Pri tomto vývoji stále existujú výzvy, hoci by nám mohlo pripadať, že plavba po mori je podstatne jednoduchšia ako jazda autom cez križovatky veľkomiest. Odborníci sú však presvedčení, že základné technológie pre autonómne lode sú k dispozícii už dnes.

ZdrojRolls-Royce,Intel

Komentáre k článku