Retro elektromobil Honda e bude aj na Slovensku, ponúkne aj HDMI!

ZDROJ | Honda

Honda oficiálne potvrdila, že jej unikátny a dizajnovo pre mňa osobne najvydarenejší elektromobil súčasnosti, Honda e, bude dostupný aj na slovenskom trhu. Hoci ide o elektromobil ako žiadny iný a je len málokto, kto by ho nechcel v garáži, cena odradí 99,9% zo záujemcov.

ZDROJ | Honda

Honda e bola predstavená najskôr ako koncept Urban EV Concept, do ktorého som sa osobne zamiloval na prvý pohľad. Asi to bude pozostatok z detstva, koncept totiž vyzeral ako hračkárske autíčko, no vyšperkované do posledného detailu. Nakoniec však Honda predstavila model e, ktorý sa od konceptu (ako býva zvykom) odlišoval. Našťastie pre Hondu e ale odlišnosti boli iba minimálne.

ZDROJ | Honda
ZDROJ | Honda

Najväčšou zmenou je fakt, že z trojdverového mini autíčka sa stalo 5-dverové mini autíčko. Taktiež zmizli „drsné“ línie, ktoré dodávali konceptu športový výraz a z Hondy e sa stalo také „ňu-ňu“ autíčko, ktoré dokáže osloviť aj nežnejšie pohlavie. To, že v prednej maske nebude displej či podsvietené logo, bolo jasné od začiatku.

Každopádne, Honda e určite zavarí aj takým etalónom retro automobilov, akými sú modely britského MINI. Retro dizajn sa totiž ešte výraznejšie prejavil v interiéri. Najviac to evokujú sedačky, ale aj drevený obklad, ktorý nájdete aj na palubnej doske.

ZDROJ | Honda

Honda e bude dostupná v dvoch, resp. troch verziách – Honda e, Honda e Advance 16″ a Honda e Advance 17″. Honda e bude základnou verziou, ktorá ponúkne 100 kW elektromotor. Dve vyššie verzie majú mať 113 kW elektromotor. Elektromotor poháňa zadné kolesá!

Vodou chladená batéria bude vo všetkých verziách rovnaká – 35,5 kWh, vďaka čomu má dosahovať dojazd na jedno nabitie na úrovni 222 km, resp. 210 km vo verzii Advance 17″ (podľa WLTP). Nabíja sa maximálne 50 kW výkonom na DC naíbjačkách, čo je však škoda, 100 kW nabíjanie by potešilo určite viac. Vo vozidle je tiež iba 7,4 kW palubná nabíjačka pre nabíjanie AC prúdom. Na nabíjanie využíva CCS konektor v prednej kapote, ktorý je ukrytý pod čiernym sklom. Pod ňou nie je žiadny tzv. frunk, teda predný kufor.

ZDROJ | Honda

Aj Hondu e bude možné ovládať iba pomocou plynu. Vďaka rekuperácii, ktorá auto spomaľuje, bude možné používať funkciu Single Pedal Control. Systém ovládania jedným pedálom má zabezpečovať aj zlepšenú stabilitu vozidla hlavne pri spomaľovaní a vodičovi má umožniť lepšie ovládanie a plynulejšiu jazdu v zákrutách a na snehu.

Honda e v základnej verzii s 16″ diskami kolies bude stáť 34 990 €, Honda e Advance (16″ aj 17″) bude s cenou od 37 990 €. Hondu e bude možné na Slovensku kúpiť od júna tohto roku. Je to síce poriadne vysoká cena, ktorá mnohých odradí, no pozrite sa na to, čo všetko tri verzie ponúknu v základnej výbave.

ZDROJ | Honda

Vo všetkých prípadoch sú krútiaci moment (315 Nm), ale aj maximálna rýchlosť (145 km/h) rovnaké. Rozdiel je v zrýchlení z 0 na 100 km/h, ktoré má byť 8,3 s v prípade výkonnejších verzií a 9,5 sekundy v základnej verzii Hondy e. Rozloženie hmotnosti má byť 50:50.

Malé mestské autíčko má rozmery 3 894 x 1 752 x 1 512 mm, rázvor výrobca udáva na 2 530 mm. Svetlá výška je 145 mm, polomer otáčania je 4,6 m. Hmotnosť (prevádzková) je 1 520 – 1 546 kg, maximálna je necelých 1,9 tony. 4-sedadlové mestské autíčko má len 171-litrový kufor. Po sklopení zadných sedadiel sa zväčší na 567, resp. 861 litrov pri naplnení po strechu, podľa VDA.

Zaujímavé sú aj kolesá. Predné môžu mať (v závislosti od verzie) 185/60 R16 alebo 205/45 R17, zadné majú 205/55 R16, resp. 225/45 R17.

ZDROJ | Honda

V základnej výbave všetkých troch nájdete bežné bezpečnostné prvky ako airbagy vpredu, naboku, hlavové airbagy po celej dĺžke kabíny, ABS, ESP, ale aj asistenta pre rozjazd do kopca, systém výstrahy poklesu tlaku v pneumatikách, alarm, bezkľúčový systém, vyhrievané predné sedadlá, ale aj prepracovaný Honda Sensing.

Tento pokročilý systém, ktorý majú všetky tri verzie v základnej výbave obsahuje upozornenie na nebezpečenstvo kolízie, systém pre zmiernenie následkov nehody, systém pre udržovanie v jazdnom pruhu, inteligentný obmedzovač rýchlosti, inteligentný adaptívny tempomat, systém pre zmiernenie rizika opustenia komunikácie, systém rozpoznávania dopravných značiek a asistent pre pomalú jazdu v kolóne.

ZDROJ | Honda

Dve vyššie verzie majú navyše v základe systém pre elimináciu mŕtveho uhla a upozorňovanie na vozidlá prichádzajúce zboku. Poteší aj vyhrievaný volant, 376-watový audio systém s 8 reproduktormi či vnútorné spätné zrkadlo s kamerou. To je v podstate (až na kolesá) všetko, čo je v dvoch vyšších verziách navyše.

ZDROJ | Honda

Všetky tri verzie majú v základnej verzii aj megalomanský displej na palubovke. Ide vlastne o tri displeje, doplnené dvojicou 6″ displejov, ktoré nahrádzajú spätné zrkadlá. Základný 8,8″ displej v kokpite dopĺňajú dva veľké 12,3-palcové displeje v strede a takmer pred spolujazdcom. Samozrejmosťou je podpora Android Auto či Apple CarPlay. Samozrejmosťou je aj appka pre vzdialené ovládanie vozidla.

Trio modelov Honda e má automatickú klimatizáciu, kožený volant, elektricky ovládané okná, ambientné osvetlenie interiéru, panoramatické strešné okno, dažďový senzor, Parking Pilot (parkovacie senzory vpredu i vzadu, zadná parkovaciu kameru), LED svetlomety, DAB autorádio, Bluetooth, Wi-Fi pre vytvorenie hotspotu, 2 USB porty, ale dokonca aj HDMI vstup pre pripojenie externého zdroja obrazu!

ZDROJ | Honda

Podľa aktuálneho cenníka, na Slovensku bude Honda e v predaji v modrej (Crystal Blue Metallic), bielej (Platinum White Metallic), sivej (Modern Steel Metallic), čiernej (Crystal Black Pearl) a žltej (Charge Yellow). V cenníku je však 660-eurový príplatok z metalické laky.

Z konkurentov sa jej aktuálne nemusí báť napríklad MINI Cooper SE, ktorého cena začína na 32 950 € s 28,9 kWh batériou a dojazdom okolo 200 km, ale ani Peugeot e-208 s 50 kWh batériou a dojazdom cez 300 km začínajúci na sume 28 990 €. Na druhej strane, Honda e je stále lacnejšia ako napríklad BMW i3s, no s 37,9 kWh batériou má ale dojazd okolo 250 km. Ďalšie elektromobily a ich dojazd si môžete pozrieť v našom veľkom prehľade elektromobilov.

ZDROJ | Honda

V týchto sumách sa pohybujú aj iné elektromobily, ktoré ale vedia ponúknuť podstatne väčší priestor aj dojazd, ako napríklad Hyundai IONIQ Electric, NISSAN LEAF e+ či nový Renault ZOE. Hoci ceny sú nastavené, ako sú, je nutné sa tiež pozerať na to, čo za túto cenu človek dostane už v základnej výbave. Pokojne sa môže stať, že tak vybavená verzia ako Honda e v základe bude u konkurencie stáť podstatne viac. Na takéto konkrétnosti sa však pozrieme v niektorom z našich ďalších súbojov a megasúbojov.

Komentáre k článku