Renault RS Days – Prvý dotyk s najnovším Megane RS

Renault Megane RS vždy bol pre francúzsku automobilku kľúčovým modelom, ktorý je až po okraj nabitý športovými génmi. Inak tomu nie je ani v prípade toho najnovšieho, s ktorým som sa spoznal na Slovakiaringu.

ZDROJ | Renault

V každom mužovi drieme malý chlapec, ktorý už v detstve sledoval číslovku na tachometri rôznych áut, aby zistil, ako rýchlo vie to, či iné ísť. Ani ja nie som iný. Preto som sa veľmi potešil, keď som si v e-mailovej schránke našiel pozvánku na tohtoročnú akciu Renault RS Days.


Je to pravidelný sviatok, počas ktorého majú novinári možnosť na vlastnej koži okúsiť koktejl od inžinierov Renault Sport, na ktorom pracovali posledných niekoľko rokov. V tomto prípade bol hlavnou ingredienciou samozrejme najnovší Renault Megane RS.

Ako to už býva zvykom najnovšia generácia tohto francúzskeho hothatchu, ktorá sa verejnosti prvýkrát predstavila eše v septembri minulého roka počas autosalónu vo Frankfurte je opätovne o niečo rýchlejšia a o podstatný kus lepšia. Megane RS svoju silu dáva najavo už pri prvom pohľade. Hneď je každému jasné, že je doslova nabitý šoferskými zážitkami.

ZDROJ | Renault

Z prednej strany nie je možné prehliadnuť „rozkročené“ blatníky, ktoré oproti bežnej verzii pridávajú 60 mm. Takže ak vodič za sebou zbadá nový Megane RS a jeho špecifickú prednú masku, vrátane nového spojlera v štýle F1, bude hneď vedieť, aká beštia sa na neho nalepila.

Ani zozadu nezaostáva nový Megane RS nič dlžný svojej povesti. Rozšírenie je v tomto prípade 45 mm a nechýba ani obrovská centrálna koncovka výfuku. Už teraz sa teším na verziu Trophy, ktorá bude mať na koncovke logo Akrapovič a tým pádom aj o niečo dravejší zvuk.

ZDROJ | Renault

Práve zvukový prejav by to chcelo o niečo dravejší. Áno, Megane RS má taký príjemný hravý zvuk, ktorý však v prípade Race módu kazí ten umelý, produkovaný reproduktormi. Našťastie ten je možné vypnúť. Avšak potom, čo predviedol Hyundai i30N so svojim výfukovým systémom, alebo Clio RS Trophy, do ktorého som sa doslova zamiloval, by som od takto kľúčového modelu čakal trochu viac.

Samozrejme nechýba ani poriadne veľký a hlavne plne funkčný difúzor, takže o prítlak vo vyšších rýchlostiach nie je v prípade novinky núdza. Rovnako bočnú siluetu doslova zdobia nové kolesá, alebo výduchy odvádzajúce teplý vzduch pred prednými dverami. Jednoducho už na prvý pohľad je jasné, že toto nie je ani zďaleka taký obyčajný Megane, ako tie ostatné.

ZDROJ | Renault

Samozrejme poriadnych zmien sa dočkal aj motor. Ten je úplne nový a z objemu 1,8 litra doluje až neskutočný výkon 205 kW / 280 k. Vďaka twin scroll turbu je navyše krútiaci moment 390 Nm k dispozícii už od nízkych otáčok. Ako som sa mohol presvedčiť je to aj poriadne cítiť.

ZDROJ | Renault

V predaji bude tak verzia s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou pre ozajstných milovníkov jazdy, ako aj s veľmi vydareným šesťstupňovým dvojspojkovým automatom EDC. Samozrejme v jeho prípade nebude chýbať možnosť manuálneho radenia pod volantom, alebo systém Launch Control. Výber tak bude len na vás.

ZDROJ | Renault

Nová generácia Renault Megane RS ponúka ako prvá v tejto triede technológiu 4CONTROL, teda nezávislé natáčanie kolies zadnej nápravy, ktoré poznáme aj z iných vozidiel značky. Funguje úplne rovnako, ako pri iných modeloch.
V nižších rýchlostiach natáča zadné kolesá v protismere k tým predným, pre získanie obratnosti. Naopak pri vyšších rýchlostiach ich otáča súhlasne s prednými, pre získanie stability.

V prípade Renaultu Megane RS sa systém najmä na okruhu, ako som sa mohol presvedčiť, správa veľmi zaujímavo. Pri rýchlom vjazde do zákruty nepôsobí zadok tak „ulietane“, pričom pri výjazde máte zas doslova pocit, ako keby ste išli v miernom drifte.

Pozrite siRenault Clio R.S. Trophy – Keď si prdkanie zamilujete!

Je to hlavne preto, že ak si Megane RS prepnete do Race módu, bod zmeny otáčania kolies zadnej nápravy sa z 60 km/h posúva až na 100 km/h. Celkovo však má 4CONTROL naozaj veľmi dobrý vplyv na stabilitu a ovládateľnosť auta pri všetkých situáciách.

ZDROJ | Renault

Podvozkovo je Megane RS určený viac na okresky, ako na okruh, aj keď ani tam sa nestratí ani náhodou. Minimálne to platí v prípade podvozku Sport. Okrem neho bude k dispozícii ešte verzia Cup, ktorá je doslova na okruh stavaná. Ponúkne o 10 % tuhšie tlmiče a navyše aj nový samosvorný diferenciál Torsen.

Novinkou v jeho prípade sú však štyri tlmiče s hydraulickým dorazom, vďaka ktorým nebudete tak cítiť vo volante náraz tlmiča pri využití jeho maximálnych možností. Hydraulické dorazy totiž zabránia odskakovaniu kolesa a udržujú vždy optimálny kontakt medzi kolesom a vozovkou.

ZDROJ | Renault

Práve vďaka týmto novinkám je tak Renault Megane RS univerzálnejší. Bez obáv s ním môžete každý deň dochádzať do práce, ale súčasne si užiť poriadnu dávku adrenalínu na okruhu tak, ako som si to užil aj ja. Renaultu sa opätovne podarilo posunúť latku vyššie a ja sa už teraz sa teším na ostrý test, kedy budem mať oveľa viac času na to, aby som sa s novým Megane RS zoznámil podstatne lepšie.

Komentáre k článku